Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoe snel gaat spoelen normaal... ongeveer  (gelezen 1209 keer)

Offline remolen

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Hoe snel gaat spoelen normaal... ongeveer
« Gepost op: 01-11-2017 09:38 u »
Beste brouwers. Ik spoelde altijd met een filteremmer. Dit duurde lang, meer dan een half uur tot een uur!
Als ik het kraantje te ver open zette werd het wort troebel.. Dus geduld was in dezen een schone wort.

Nu brouwde ik 1 keer met mijn nieuwe ketel een alles in 1 apparaat van Arsegan. Als je het over gebruiksgemak hebt! Dit ging allemaal stukken sneller. Ook vanwege de capaciteit van het verwarmingselement.  (Helaas zitten mijn beide gistkasten nu vol anders ging ik deze week nog een keer brouwen om zo de nieuwe ketel snel te leren kennen)

Alleen bij het spoelen vroeg ik me af of dit wel ging zoals het hoorde. Het werkt bij deze ketel zo dat je de volledige RVS moutpijp-, filterbodem en boven-filter op tilt. en deze boven de ketel zet zodat het wort er uit kan lopen.

Ik gebruikte 16,2 liter spoelwater en moest dit zo snel bij gieten dat het spoelen minder dan 5 minuten in beslag nam. Het wort was wel kraak helder. Iemand met een dergelijk systeem die weet wat er fout ging .. of misschien hoort het gewoon zo?

Ik moest behoorlijk krachtig tillen moet ik zeggen om de hele RVS moutpijp op te tillen. Moet ik dit volgende keer voorzichtiger doen?

Groet Rene

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Hoe snel gaat spoelen normaal.. ongeveer
« Reactie #1 Gepost op: 01-11-2017 09:44 u »
Heb een dergelijk zelfbouw systeem gehad. Spoelen gaat dan inderdaad erg snel. Je hebt over de volledige onderkant uitloop, door de druk die het van boven krijgt, gaat dit denk ik zo snel. Je zou de moutkorf met bijvoorbeeld een katrol langzaam omhoog halen.

Dat het zo zwaar tillen is, komt ook door de zuigende werking van je vloeistof.

Offline remolen

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-11-2017 10:01 u »
Wel een goed idee met een katrol. En dan langzaam in stapjes omhoog. Voorkomt klateren, zuurstofinslag. (Hoe erg dat is weet ik ook niet precies) Ik zal eens neuzen op het forum zijn vast brouwers die katrollen gemaakt hebben die niet te duur zijn. :)
Bedankt voor et goede idee.

Nu ik naar een katrol zoek op het forum kom ik allerlei antwoorden tegen op de vraag die ik stel. Langzamer spoelen met inderdaad een katrol. Ik zoek dus niet goed genoeg op het forum waarvoor mijn excuses. :)

Offline lier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2017 11:03 u »
Ik heb een Grainfather, is wel net wat anders dus en spoelsnelheid is bij mij met name afhankelijk van soort en hoeveelheid mout in de korf en schrootdikte.
Ik ken zelfs brouwers die bij grote hoeveelheden tarwemout of andere eiwithoudende mouten rijstvliezen toevoegen om te voorkomen dat het filterbed dichtslaat.

Wander even het topic laat je schrootresultaat zien binnen, wellicht schroot je te fijn.

Een takel om het filterbed omhoog te takelen gebruik ik ook niet, de zuigende werking waar over gesproken wordt ken ik wel maar heb ik nog niet als een beperking ervaren, gewoon even stoppen met tillen.
Heb de korf nog nooit gewogen maar ik gebruik doorgaans nooit meer dan 7,5 kg mout dus gewicht wordt dan ongeveer max *2 is 15 kg dus dat lukt meestal nog wel.

Als ik ongeveer een kwart van het spoelwater heb toegevoegd start ik doorgaans al het kookproces zodat ik tegen het einde van het spoelen al op 95gr zit of zo, win je weer wat tijd terug

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 01-11-2017 11:39 u »
Wat is het probleem precies?
Als je brouwzaalrendement goed is en je wort helder dan zit het toch goed.

Offline remolen

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-11-2017 12:10 u »
Wat is het probleem precies?
Als je brouwzaalrendement goed is en je wort helder dan zit het toch goed.

Onzekerheid? :) Gewoon een gevoel van wow. Hoe komt dat het zo snel gaat terwijl ik altijd LANG LANG aan het spoelen was.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #6 Gepost op: 01-11-2017 12:56 u »
Klinkt als een normale procedure. Met de Grainfather net zo.
'Vroeger', toen ik nog met losse (weck)ketels en hevelfilter in de weer was, duurde het ook soms 30 minuten dat spoelen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #7 Gepost op: 01-11-2017 16:20 u »
Onzekerheid? :) Gewoon een gevoel van wow. Hoe komt dat het zo snel gaat terwijl ik altijd LANG LANG aan het spoelen was.

Nou als je rendement en je helderheid in orde is dan kan er eigenlijk weinig mis zijn (tevens valt over die helderheid te twisten of dat belangrijk is).
Zou dus geen zorgen maken en zo doorgaan.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 01-11-2017 18:31 u »
Het effect van spoelen met all-in-one systemen is maar beperkt. Het spoelwater loopt er zo snel doorheen, dat het niet veel suikers opneemt.

Ik zou het aandeel spoelwater fors verminderen en rendement halen uit een dunner beslag.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-11-2017 18:37 u »
Ja inderdaad zo doe ik het ook.
Ik maisch in met 4l/kg en heb dan maar een aantal liters om te spoelen.
Tevens als het maisch/filterbed heel vlot doorloopt zou je kunnen overwegen om iets fijner te schroten .
Dat is ook weer beter voor je rendement.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #10 Gepost op: 01-11-2017 21:13 u »
Het effect van spoelen met all-in-one systemen is maar beperkt. Het spoelwater loopt er zo snel doorheen, dat het niet veel suikers opneemt.

Dat is waar inderdaad. Minder spoelwater (dus dunner beslag) verhoogt je rendement bij dit soort systemen (althans bij de grainfather weet ik het zeker).
Alleen, bij zware bieren (grote storting) ben je vaak genoodzaakt meer spoelwater te gebruiken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 01-11-2017 21:41 u »

Heb je een idee wat je rendement is? Als het spoelen in een professionele filterkuip en uur duurt dan zou ik niet verwachten dat je dat bij een acceptabel rendement met zo'n simpele installatie in 5 minuten kan, anders had dat systeem allang de professionele filterkuip vervangen. Dus ergens klopt iets niet zou ik denken. 

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 01-11-2017 23:10 u »
Dat is waar inderdaad. Minder spoelwater (dus dunner beslag) verhoogt je rendement bij dit soort systemen (althans bij de grainfather weet ik het zeker).
Alleen, bij zware bieren (grote storting) ben je vaak genoodzaakt meer spoelwater te gebruiken.

Zware bieren hebben altijd een lager rendement, omdat een groter deel van het benodigde water als maischwater wordt gebruikt. Je hebt dan minder spoelwater ter beschikking.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 02-11-2017 09:27 u »
Heb je een idee wat je rendement is? Als het spoelen in een professionele filterkuip en uur duurt dan zou ik niet verwachten dat je dat bij een acceptabel rendement met zo'n simpele installatie in 5 minuten kan, anders had dat systeem allang de professionele filterkuip vervangen. Dus ergens klopt iets niet zou ik denken.

Met zo'n SIMPELE installatie haal je makkelijk een rendement van 75 % en meer, ik weet niet of je dat acceptabel vindt.
Maar misschien denk jij wel te ingewikkeld en zou je inderdaad is wat simpeler moeten denken.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #14 Gepost op: 02-11-2017 10:46 u »
onzekerheid? :) geweoon een gevoel van wow.. hoe komt dat het zo snel gaat terwijl ik altijd LANG LANG aan het spoelen was.

Tja... maar LANG LANG is snel:

Small | Large

groet en succes verder,
broeder Willem

Offline remolen

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 02-11-2017 12:37 u »
Brouwzaalrendement zat net onder de 75% 74,nogwat.
Dus voor een eerste keer ben ik wel tevreden.
Deze LANG LANG is wel heel snel haha.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoe snel gaat spoelen normaal... ongeveer
« Reactie #16 Gepost op: 03-11-2017 22:53 u »
Ik weet niet hoe het zit bij zo'n Arsegan apparaat, maar bij mijn Braumeister is er een optie om de moutkorf niet helemaal op te tillen. Aan de korf zitten uitsteeksels waarop de korf kunt laten rusten. Die zitten op twee verschillende hoogtes. Door de korf op de bovenste uitsteeksels te zetten blijft de onderkant van de korf in de vloeistof. dit zorgt voor meer weerstand bij het spoelen waardoor het spoelen langzamer verloopt en je rendement toeneemt.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Hoe snel gaat spoelen normaal... ongeveer
« Reactie #17 Gepost op: 04-11-2017 11:28 u »
Bij ' zo'n Arsegan apparaat' heb je die optie niet. ;)

Tags: