5 L emmertjes gebruiken als gistvat

Gestart door Hoppenbrouwers, 27-12-2014 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Heeft iemand het al eens geprobeerd om de 5 L emmertjes waar mout in geleverd wordt vanuit Brouwmarkt/van der Kooy te gebruiken om de hoofdgisting mee te doen?
Wil binnenkort namelijk een experiment doen om wat kruiden toe te voegen aan een stamwort die na de hopkook opnieuw gekookt gaan worden met kruiden. De batchen zijn kleiner ivm risicospreiding en aangezien een 5 L mandfles een kriem is om schoon te maken wilde ik het gaan proberen in de 5 L emmertjes maar heb nog geen idee of ze goed genoeg luchtdicht zijn en wilde dat graag ook eerder weten dan dat ik er tijdens de vergisting achter moet komen.

Hai

Of de deksels luchtdicht zijn dat betwijfel ik, maar eerlijk gezegd ik heb er geen ervaring mee

William

Ik weet het ook niet maar zou me er niet al te druk over maken. Bij maar een klein beetje CO2-productie heb je altijd wel iets van overdruk en is de kans klein dat er iets inkomt. Eventueel het waterslot iets meer vullen voor meer tegendruk. En daarnaast zou voldoende actieve gist ook helpen.

Hoppenbrouwers

Maar als de vergisting gedaan is komt er ook geen druk. En dan is een goed sluitend vat ook wel fijn. Zeker als je tegen het punt aan zit van nagisting.

Wellicht gaat dat wel gebeuren in een mandfles maar dat ligt ook aan de hoeveelheid split batches. Anders sluit ik niet uit dat ik mogelijk een emmertje tevens voor de nagisting nodig heb.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-12-2014  16:35 uMaar als de vergisting gedaan is komt er ook geen druk. En dan is een goed sluitend vat ook wel fijn. Zeker als je tegen het punt aan zit van nagisting.

Wellicht gaat dat wel gebeuren in een mandfles maar dat ligt ook aan de hoeveelheid split batches. Anders sluit ik niet uit dat ik mogelijk een emmertje tevens voor de nagisting nodig heb.

Maar dan heb je wel een koolzuurlaag op het bier en zit er al alcohol in.

Boor anders een gat in een deksel (wel zonder rafels   :) ), zet er een stop met waterslot op en kijk of deze drukvariaties door temperatuursfluctuaties vasthoudt.

Biker

Je kunt ook tape rondom de rand doen voor extra zekerheid.

henkie

Toevallig drie weken geleden een experiment gedaan met een honingbier recept. 20 liter verdeeld in 4 x 5 liters ( met 3 verschillende honingsmaken en 1 x rietsuiker). Alle deksels sloten volgens mij goed af omdat de watersloten alle vier vrolijk stonden te bubbelen.


Hoppenbrouwers

Citaat van: henkie op 27-12-2014  19:30 uToevallig drie weken geleden een experiment gedaan met een honingbier recept. 20 liter verdeeld in 4 x 5 liters (met 3 verschillende honingsmaken en 1 x rietsuiker). Alle deksels sloten volgens mij goed af omdat de watersloten alle vier vrolijk stonden te bubbelen.
Kijk! Dit soort berichten stemmen hoopvol. :)
Had je er ook daadwerkelijk 5 L in gekregen met voldoende kopruimte?

hansHalberstadt

Wat is het verschil tussen een waterslot wat de verkeerde kant op bubbelt of een deksel die lekt? Volgens mij is het resultaat in beide gevallen hetzelfde, namelijk aanzuigen van omgevingslucht. Ik zou me er dus niet druk over maken als je toch al met een waterslot werkt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 27-12-2014  19:35 uWat is het verschil tussen een waterslot wat de verkeerde kant op bubbelt of een deksel die lekt ? volgens mij is het resultaat in beide gevallen hetzelfde, namelijk aanzuigen van omgevingslucht. Ik zou me er dus niet druk over maken als je toch al met een waterslot werkt.
Het resultaat zou inderdaad hetzelfde zijn (al valt het met terug bubbelen nog te controleren in welke mate). Maar waarom zou je waterslot terug uit gaan? Heb ik zelden meegemaakt. Alleen bij het coldcrashen maar dan is de kopruimte zo klein dat het maar een paar blubjes zijn.

Ik weet nu in ieder geval dat er al een goede ervaring mee is, dus proberen ga ik het zeker.

henkie

Citaat van: hansHalberstadt op 27-12-2014  19:35 uWat is het verschil tussen een waterslot wat de verkeerde kant op bubbelt of een deksel die lekt ?

De watersloten bubbelden de goeie kant op... Rechtsom.

Die 5 liter emmers zijn overigens in mijn geval de 5 kg emmers waarin de mout geleverd wordt. En deze zijn 9 liter...



Heb nog even de proef op de som genomen en het deksel erop, vinger op de waterslot rubbertje en via het aftapkraantje mijn longen in het vat geleegd. Ik heb niet de indruk dat het deksel ook maar ergens lekt.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-12-2014  16:15 uHeeft iemand het al eens geprobeerd om de 5 L emmertjes waar mout in geleverd wordt vanuit Brouwmarkt/van der Kooy te gebruiken om de hoofdgisting mee te doen?
Wil binnenkort namelijk een experiment doen om wat kruiden toe te voegen aan een stamwort die na de hopkook opnieuw gekookt gaan worden met kruiden. De batchen zijn kleiner ivm risicospreiding en aangezien een 5 L mandfles een kriem is om schoon te maken wilde ik het gaan proberen in de 5 L emmertjes maar heb nog geen idee of ze goed genoeg luchtdicht zijn en wilde dat graag ook eerder weten dan dat ik er tijdens de vergisting achter moet komen.

Voor mijn experimenten gebruik ik altijd flessen (1, 2 en 5 liter). Daarin krijg ik altijd een rand met "hopharsen" afzetting. Dat levert geen probleem op. Eerst de fles 2 keer goed spoelen met heet water. Vervolgens tot de hals vullen met heet water en per liter 5 g Chemipro Caustic toevoegen. (Niet voor het vullen de Chemipro Caustic in de fles doen omdat je dan te veel schuimvorming hebt.) Laat de fles 24 uur staan. Alle aanslag is dan verdwenen en de fles is schoon. Daarna goed naspoelen.

Het voordeel van glas is dat je geen oxidatie hebt. Het zou jammer zijn als de uitkomst van je experiment mogelijk beïnvloed wordt door oxidatie.
Met een siliconen stop met waterslot op de fles weet je zeker dat deze goed is afgesloten. Om geen ruimtegebrek te hebben als de vergisting op zijn hoogtepunt is wordt door mij maximaal 70% van het volume gebruik. Bij een onbekende gist is dat percentage 50%.

Markiej87

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-12-2014  16:15 uHeeft iemand het al eens geprobeerd om de 5 L emmertjes waar mout in geleverd wordt vanuit Brouwmarkt/van der Kooy te gebruiken om de hoofdgisting mee te doen?
Wil binnenkort namelijk een experiment doen om wat kruiden toe te voegen aan een stamwort die na de hopkook opnieuw gekookt gaan worden met kruiden. De batchen zijn kleiner ivm risicospreiding en aangezien een 5 L mandfles een kriem is om schoon te maken wilde ik het gaan proberen in de 5 L emmertjes maar heb nog geen idee of ze goed genoeg luchtdicht zijn en wilde dat graag ook eerder weten dan dat ik er tijdens de vergisting achter moet komen.
Ik gebruik ze al een tijdje voor experiment of gesplitste batches, ze werken prima. Ook makkelijk te stapelen in je klimaatkast.

Er gaat ongeveer 8 liter (jong)bier in met nog voldoende kopruimte en ze zijn, zoals al eerder in dit topic aangegeven, luchtdicht.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Markiej87 op 02-01-2015  09:17 uIk gebruik ze al een tijdje voor experiment of gesplitste batches, ze werken prima. Ook makkelijk te stapelen in je klimaatkast.

Er gaat ongeveer 8 liter (jong)bier in met nog voldoende kopruimte en ze zijn, zoals al eerder in dit topic aangegeven, luchtdicht.
Goed om te weten. Dank je. Ik vroeg me alleen af hoe je die stapelt in je gistkast als je nog ergens een waterslot moet monteren.

Markiej87

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-01-2015  09:47 uGoed om te weten. Dank je. Ik vroeg me alleen af hoe je die stapelt in je gistkast als je nog ergens een waterslot moet monteren.
Ik gebruik een kleine blowoff. Rubberstop erin, dun slangetje erin, aan weerszijden twee blokjes hout en dan kan de volgende erop :)

rajd

Ik heb wel eens gebruik gemaakt van 5 liter emmertjes uit de horeca - bij mijn wederhelft op het werk worden die dingen met tientallen per dag weggegooid. De emmertjes zijn uiteraard voedselveilig en worden gebruikt om vla en jam in aan te leveren. Ik ben nog voornemens om eens een proef te doen met zo'n emmertje en fles, om zo een beeld te krijgen of er sprake is van oxidatie c.q. in hoeverre dat een smaakafwijking oplevert.

Hoppenbrouwers

Even een update. Vandaag het bier experiment wat ik in dit 5 L vaatje heb vergist gebotteld. Het smaakte prima en had ook geen enkel teken van oxidatie. Ik heb wel gemerkt dat het erg lastig is om een gat te maken waardoor een stop of zo 100% kan afsluiten. Lekken doet het toch een klein beetje. Maar het waterslot heeft prima kunnen blubben dus wat dat betreft was het maar minimaal. Ik ga ze in ieder geval vaker gebruiken.

Neetje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-02-2015  22:20 u.....Ik heb wel gemerkt dat het erg lastig is om een gat te maken waardoor een stop of zo 100% kan afsluiten.

Met een boor toch zeer geen probleem?  Met een slagpijp ook niet.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-02-2015  22:20 uLekken doet het toch een klein beetje
 

Silicone stop sluit nog af met een ovaal gat.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Neetje op 15-02-2015  23:40 uMet een boor toch zeer geen probleem?  Met een slagpijp ook niet.

Silicone stop sluit nog af met een ovaal gat.
Gat is gemaakt met een gatenboor. Hoewel geschikt voor de toepassing blijft het plastic wellicht te flexibel om goed af te sluiten. Als jij denkt dat dit 100% gaat werken met zelfs een ovaal gat ben je vrij om het ook eens te proberen.


seed7

Gaten in dun kunststof met een holpijp maken, maar dat heeft niet iedereen in de juiste maat liggen.

Boren kan ook, maar dan moet je de boor op een speciale manier slijpen met een scherpere tophoek, ik meen 60 - 90° (bij een metaalboor is dat ca. 128°), de boor wordt ook niet te scherp geslepen (maar ook weer niet zoals bij brons/messing met een facetje). Dit voorkomt dat de boor hapt op het moment dat het spiraalvormige deel bij de kunststof komt. Als de boor hapt is je gat niet meer rond.

Praktisch, te klein gaatje boren en vijlen.

Ingo

Hoppenbrouwers

Gatenboor... Heeft niets met slijphoeken te maken. Wel leuk gevonden.

bierfan

Gewoon een houtboor pakken. Gaat perfect.

rajd

Citaat van: bierfan op 16-02-2015  10:17 uGewoon een houtboor pakken. Gaat perfect.

Inderdaad, aannemende dat je een speedboor bedoelt? Althans, daar heb ik prima ervaringen mee. Ik vergist ook wel eens in 5 liter horeca emmertjes (bijv. gebruikt voor vla of jam).

bierfan


Hoppenbrouwers

Ik heb eerder een speedboor gebruikt om een gat te maken in een 30 L emmer om die om te vormen tot bottelemmer. Daar krijg je wél de zogenoemde 'happen' bij op het eind. Die zorgen voor een niet rond gat waardoor de emmer gaat lekken. Ik heb de emmer toen weg kunnen gooien omdat ik het gat niet dicht kreeg. Voor mij dus alleen nog maar de gatenboor. Die verdeelt de druk ook beter over de hele omtrek en maakt een mooier ronder gat.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.