Sjoef de Jonge

Gestart door William, 24-12-2014 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag een standaard pale ale gebrouwen die met de Belgians Ardennes wordt vergist. De hop is een combinatie van Engelse Challenger en Amerikaanse Cascade met vooral nadruk op de late hopgiften. Alles zit inmiddels in de gistkast met een brouwrendement van tegen de 80%

Ik heb 5 liter extra wort gemaakt die ik ga gebruiken om szechuan pepers in te verwerken.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK102
Naam receptSjoef de Jongste
Brouwdatum24-12-2014
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume22,0
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement80 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20,20 lWater uit Veghel2,00 gCaCl21,50 gCaSO46,90 mlMelkzuur10,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
87 mg/l10 mg/l60 mg/l231 mg/l94 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,032 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,0 %
0,280 kgTarwe - licht (T&F)Thomas Fawcett and Sons5 EBC5,0 %
0,280 kgCara Belge 60Weyermann60 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
55,0 °C2 min.5 min.3,6 l/kg
69,0 °C15 min.60 min.3,6 l/kg
72,0 °C1 min.15 min.3,6 l/kg
75,0 °C1 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gCascadebellen5,7%75 min.9,1 IBU
10,1 gChallengerbellen6,7%75 min.7,2 IBU
13,3 gCascadebellen5,7%15 min.3,8 IBU
5,6 gChallengerbellen6,7%15 min.1,9 IBU
28,2 gChallengerbellen6,7%2 min.1,6 IBU
27,6 gCascadebellen5,7%2 min.1,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
1,200 l starterBelgian Ardennes (3522)bovengist


Gerb

Leuk recept! Ben je er al uit wat de dosering van de pepers gaat zijn en hoe je die gaat toevoegen?

Hoe ben je tot de combinatie van de hoppen gekomen? Ik heb laatst een overzicht van de oliën van hoppen gemaakt en heb inmiddels 2 bieren gemaakt die een tegengesteld hopprofiel hadden. Dit geldt voor deze hoppen ook. Of is alleen de smaak waar je de combinatie op gebaseerd hebt?

William

Citaat van: Gerb op 24-12-2014  17:24 uLeuk recept! Ben je er al uit wat de dosering van de pepers gaat zijn en hoe je die gaat toevoegen?

Hoe ben je tot de combinatie van de hoppen gekomen? Ik heb laatst een overzicht van de oliën van hoppen gemaakt en heb inmiddels 2 bieren gemaakt die een tegengesteld hopprofiel hadden. Dit geldt voor deze hoppen ook. Of is alleen de smaak waar je de combinatie op gebaseerd hebt?

Ik denk dat ik op 0,25 gram per liter ga zitten. Dat is vergelijkbaar met een normale korianderzaadgift. Misschien dat het iets teveel is omdat ik deze korrels iets sterker vind ruiken. Ik kook ze kort in 250 ml jongbier, voeg het toe aan 5 liter jongbier en laat het een week staan.

De hopkeuze wilde ik niet te sterk US maken. Eerst had ik een combi van Centennial en Cascade bedacht maar heb de Centennial vervangen door Challenger om de hop iets kruidiger te maken. Misschien dat de Cascade iets teveel citrus heeft ten opzichte van de szechuan pepers. We gaan het ervaren.

William

IK heb dit bier net gebotteld op een eind SG van 1018 (SVG=70%).

De gemiddelde maischtemperatuur van 69 ºC heeft geholpen om het svg laag te houden. Normaal zit ik met deze gist rond de 80%.

De 5 liter die heb gelagerd op de szechuan peperkorrels (0,5 g/liter) heeft lichtjes de geur van de pepers aangenomen. In de smaak is het minder aanwezig maar nog wel steeds merkbaar. Het is een beetje een spicy koriandergeur.


William

Ik drink nu de versie met szechuan peper (en eiwitrust  ;D ). Het bier heeft net 1 nachtje kou achter de kiezen dus de koude waas is nog duidelijk aanwezig. Het schuim is erg stabiel.  Ik zal na 2 weken koude opslag nog eens een foto posten om het verschil op schuim na precipitatie van eiwit te laten zien.

De szechuan peper geeft er een duidelijke kruidige, "chinese" geur / smaak aan die best lekker is. Bij de nasi zie ik dat helemaal zitten. Ook bij een blokje kaas trouwens.


Adbrouwt

Citaat van: William op 26-01-2015  21:17 uDe szechuan peper geeft er een duidelijke kruidige, "chinese" geur / smaak aan die best lekker is.
Bijzonder hoor, smaakt het niet pittig? En is het een smaak die je na 6 biertjes nog steeds lekker zou vinden? Of is het echt een geniet biertje  :weetniet:

William

Citaat van: Adbrouwt op 26-01-2015  21:27 uBijzonder hoor, smaakt het niet pittig? En is het een smaak die je na 6 biertjes nog steeds lekker zou vinden? Of is het echt een geniet biertje  :weetniet:

Nee het is niet pittig. Het "heet"dan wel peper maar het heeft geen scherpte. De smaak is vooral citrus. Het is geen biertje waarvan je er drie achter elkaar drinkt maar van één zo'n bier kan ik wel genieten.
Het verdovende wat aan de szechuan  peper wordt toegeschreven merk ik wel een beetje. Mijn tong raakt een beetje verdoofd...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.