Brewferm Tarwe bier niet wit

Gestart door Punker73, 13-07-2005 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Citaat van: Strohmian op 16-12-2006  00:58 uIk ben nu al enige tijd actief bezig met brouwen en probeer een bier te brouwen dat lijkt op Erdinger Weißbier. Heeft iemand ervaring met het moutpakket van Brewferm voor Weizen? Lijkt dat op duits Weizen? Kun je als je zo'n pakket koopt ook zien hoeveel er van wat in zit? Dan koop ik de spullen namelijk gewoon bij de 3 Horne in Kaatsheuvel, dat lijkt me goedkoper. Iemand ervaring met zulke pakketten?

A3 heeft een heerlijke Weizen gemaakt... zie bewezen recepten  :proost:!

Ik zou de spullen gewoon los kopen, kan je meteen rekening houden met het brouwzaalrendement  :pan:

Strohmian

Bedankt voor de reacties!

Ik ga dan binnenkort maar eens zo'n pakketje (moutpakket Weizen) halen denk ik. Ik was trouwens indertijd ook zeer verbaasd over het blik van Brewferm voor Tarwebier. Het werd wel een lekker bier maar het leek in de verste verte niet op een "witteke". Zoals vaker bij bieren waar tarwe in zit bleef het bier lang troebel maar uiteindelijk (na ca. 3 maanden rijpen) verdween de koudewaas ook. Ik gebruik tegenwoordig vaak een theelepeltje Iers mos om het bier bij het klaren te helpen. Dit levert bij lichte bieren heel goede resultaten op! Zo, nu ga ik maar eens een Dubbel op fles doen, veel brouwplezier!

Jacques

Iers mos. Gebruik het niet! Het kan voor ernstige smaakafwijkingen zorgen en doet zo goed als niets op de helderheid. Jammer dat het nog steeds in de handel is. Weg er mee!

En waarom zou je een helder tarwebier willen hebben?

Mijn ervaring is dat licht troebele bieren (tweeschijn) vaak veel beter smaken dan kraakheldere bieren.

Hans (Lagos)

Citaat van: Jacques (jacbier) op 18-12-2006  22:31 uIers mos. Gebruik het niet! Het kan voor ernstige smaakafwijkingen zorgen en doet zo goed als niets op de helderheid. Jammer dat het nog steeds in de handel is. Weg er mee!

En waarom zou je een helder tarwebier willen hebben?

Mijn ervaring is dat licht troebele bieren (tweeschijn) vaak veel beter smaken dan kraakheldere bieren.

Geld dit ook voor verse Iers mos? Een Ierse kennis heeft voor mij een flinke zak carrageen moss mee genomen.

MO

Niet gebruiken. Het bier klaart er niet sneller van, de smaak wordt niet beter en bij "verkeerd" iers mos wordt je bier niet te zuipen. Er is geen enkele reden om iers mos te gebruiken.

Strohmian

Aha, dit is de eerste keer dat ik negatieve verhalen over Iers mos hoor. Ik gebruik het overigens nooit bij tarwebieren, die horen immers troebel te zijn! Tja, zoals gezegd heb ik nog nooit negatieve effecten van iers mos gemerkt maar jullie hebben meer ervaring dan ik en misschien moet ik dus naar alternatieven zoeken. Ik zou natuurlijk kunnen lageren maar bij elke keer hevelen ben ik twee liter kwijt. Misschien een hevelfilter gebruiken? Voor suggesties sta ik open!

Hopmans


CiteerAha, dit is de eerste keer dat ik negatieve verhalen over Iers mos hoor.
Het forum der forums staat er al 2 jaar vol van. Merkwaardig.

CiteerIk zou natuurlijk kunnen lageren maar bij elke keer hevelen ben ik twee liter kwijt. Misschien een hevelfilter gebruiken? Voor suggesties sta ik open!

Met andere woorden; je laat je bier nooit lageren?  :weetniet:
Lageren is toch wel aan te raden.

 :degroeten:

Strohmian

Ja, ik geloof graag dat het forum er al twee jaar vol mee staat, de reden ligt meer in het feit dat ik nog niet eens een week lid ben! :-)

Nee, meestal lager ik niet, dat klopt. Na de hoofdgisting hevel ik het over en raak zo heel veel rommel kwijt. Daarna gaat het op fles. Ongeveer één week blijft het bij 20 C staan voor de nagisting, dan twee tot drie maanden rijping op fles bij ca. 5 ºC. Hoofdreden waarom ik niet altijd lager is het relatief grote bierverlies bij het hevelen.

Hopmans


CiteerJa, ik geloof graag dat het forum er al twee jaar vol mee staat, de reden ligt meer in het feit dat ik nog nieteens een week lid ben!
OK  :)
Het had gekund dat je als niet lid al een tijdje rond kijkt op het forum.
Welkom op het forum dan.

CiteerHoofdreden waarom ik niet altijd lager is het relatief grote bierverlies bij het hevelen.
Ik heb een standaard kunststof hevel met een schuin afgesneden onderkant.
Het enige wat dan nog blijft liggen in het vat is een laag slurrie.
Zeker niet meer dan een liter.
Ik zet het vat vaak schuin neer (een dik boek aan één kant er onder).

Voordeel van lageren is een beter bier.
De gistsmaak wordt minder, minder last van gistautolyse (ontbindende gist).
Diatecyl (boterbabelaars-smaak) wordt minder.
Bepaalde ongewenste aroma's kunnen nog ontsnappen bij 2 weken lageren.
Iets helderder bier.
En als klap op de vuurpijl komt er minder gist in de flesjes (weer het gistautolyse-verhaal).

Lageren is gewoon een essentieel onderdeel in het brouwproces.

 :degroeten:

Strohmian

Dank je wel, ik hoop hier veel te leren en wellicht op een zeker moment ook anderen te kunnen helpen!

Tja, als lagering daadwerkelijk zo belangrijk is - en dat lees ik hier overal - moet ik dat toch maar als standaardstap in het brouwproces inlassen lijkt me. Ik ga ook gewoon hard oefenen met hevelen om zo min mogelijk verlies te hebben! Ja, dat schuinhouden helpt waarschijnlijk ook, ga ik ook proberen! Dank je wel voor de tips allemaal!

Strohmian

Toch nog even een opmerking over Iers mos. Uit een artikel van Jacques in de "Roerstok" heb ik voornamelijk begrepen dat Iers mos dat oud, of van slechte kwaliteit is smaakafwijkingen kan veroorzaken. Ik heb ca. twee jaar geleden Iers mos gekocht bij Brouwland en toen ik daarmee had gebrouwen had ik last van een vreemde smaak en geur aan mijn bier. Het is jammer dat ik toen nog niet actief op het forum was want anders had ik vergelijkbare resultaten kunnen melden als anderen die met Iers mos van Brouwland brouwden. Ja, het lag duidelijk aan het Iers mos, je rook het al als je de verpakking openmaakte. Aangezien ik in Duitsland werk kon ik daar gemakkelijk een andere leverancier vinden en sinds ik mijn Iers mos daar koop heb ik:
a) geen vreemde bijsmaken en/of geuren meer;
b) voller smakende bier;
c) (bij matig gebruik) goede schuimkraag;
d) geen koudewaas (door eiwitten) meer;
e) al met al veel helderder en sneller klarend bier.

Dit brengt mij tot de volgende conclusie: hoewel sommigen menen dat Iers mos geen enkele positieve invloed op het bier heeft, meen ik dat uit eigen ervaring toch anders te moeten zien. De smaakafwijkingen door gebruik van Iers mos zijn onmiskenbaar. Ik ben er echter van overtuigd dat dit met de versheid en kwaliteit van het Iers mos te maken heeft. Als ik een appeltaart bak met eieren die over datum zijn en de taart smaakt naderhand slecht, kan ik natuurlijk concluderen dat het gebruik van eieren bij het bakken van taart af te raden is i.v.m. smaakafwijkingen. De veel verstandigere en logische conclusie is echter dat je alleen verse eieren moet gebruiken.

Samenvattend: afgaande op mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat het gebruik van Iers mos zeker een verbetering van het bier kan betekenen. I.v.m. de onmiskenbare risico's op smaakafwijkingen zou ik mensen met klem willen adviseren Iers mos alleen dan te gebruiken wanneer het strikt noodzakelijk is (b.v. bij structurele koudewaas door eiwitten). Een alternatief - en veel veiliger middel - is een (langere) eiwitrust bij het maischen. Dit kan met name bij Duitse mout een oplossing zijn omdat daarin veel meer eiwitten zitten die een vervelende waas kunnen veroorzaken. Bij zulke mouten is dus het moderne 60/70-maischschema een risicofactor.

Bier ze!

Jacques

Waarom moet bier helder zijn?

Is er dat niet bij ons ingepompt door de grote brouwers?
Heerlijk helder H...

Mijn ervaring is dat bieren met een zeer licht troebelheid (tweeschijn) vaak veel beter smaken dan kraakheldere bieren.

Wat betreft het gebruik van Iers mos nog het volgende. Ik was al veel eerder gestopt met het gebruik van deze toevoeging dan dat hier op het forum gesproken werd over de negatieve effecten van slechte Iers mos. Eventje heb ik dan wel en dan geen Iers mos gebruikt en kon geen echte verschillen constateren. Nu gebruik ik het al jaren niet meer en ik mis het niet.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik tegenwoordig wel brouwzouten gebruik (CaSO4 en CaCl2) mede ter compensatie van het zeezout (NaCl) dat je in je brouwsel brengt door Iers mos toe te voegen.

wimmert

Ik heb de kit ook gekocht dus ik ga het nog eens over doen.
Ik gebruik als gist de 3333 Wyeast
jullie horen nog van me!

wimmert

ik heb hem 12 dagen laten gisten.
Het pruttelde nog steeds!
SG 1005.
Vandaag gebotteld met 8 gram suiker per liter.
Rook goed en zag er ook goed uit.
Ben benieuwd.
Resultaat volgt!

RobinB

Citaat van: wimmert op 03-07-2009  17:30 uHet pruttelde nog steeds!
Vandaag gebotteld met 8 gram suiker per liter.

Dus hij was nog niet uitgegist, maar je hebt wel gebotteld?

wimmert

Zo dan de eerste flesjes gedronken.
Het is een heerlijk helder fris biertje geworden.
Niet zo hoog in de alcohol althans als ik het zo proef.
Helaas heb ik er nog een paar staan. :pan: :elifant:

Derob

Ik kan bevestigen dat het Brewferm Tarwebier verre van wit is, eerder een donker pisje.
Met de smaak is niks mis, maar van een 'echt witteke' geen sprake.
Ook ik maak gebruik van de plastieke gistvaten van de startset. Geen idee of oxidatie ene rol gespeeld heeft, bijvoorbeeld bij het overbrengen van gistvat naar bottelvat? De lagering gebeurde in elk geval in het gistvat, gewoon omdat ik door slecht time management meestal langere tijd dan voorzien laat tussen hoofdgisting en bottelen  :-[

De zogenaamde LuxePils van Brewferm heb ik daarentegen wel met oog op lagering overgebracht naar een ander gistvat. Na enige tijd rusten stond er een dikke witte, vliesachtige laag op het bier. Ik heb nochtans niks gemerkt van een eventuele verdere gisting (geen bubbels in het waterslot).
Een smaaktest leverde echter geen vreemde sensaties op  :biersmile:
Zou het om een infectie kunnen gaan, of herken ik geen verdere gisting?

Heb dus voorzichtig een deel van het (heldere) bier overgeheveld en gebotteld, hopelijk wordt het nog wat...

Rob

Oscar

Citaat van: Derob op 24-07-2009  00:12 uIk kan bevestigen dat het Brewferm Tarwebier verre van wit is, eerder een donker pilsje.
Met de smaak is niks mis, maar van een 'echt witteke' geen sprake.

Tarwebier wil ook alleen maar zeggen dat er een flink deel tarwe in het bier is gebruikt, dit hoeft echt geen witbier te zijn. een Dunklesweizen is ook Tarwebier.
En een donker pilsje heet al gauw een "Pale ale".

Jacques

Citaat van: Derob op 24-07-2009  00:12 uIk kan bevestigen dat het Brewferm Tarwebier verre van wit is, eerder een donker pisje.

Niet elk bier is een pilsje...

Elke mus is een vogel.
Elke vogel is geen mus.

Oscar

Citaat van: Jacques op 24-07-2009  08:19 uNiet elk bier is een pilsje...

Ja, bij sommige mensen moet je dat er uitslaan   ;D ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 24-07-2009  08:25 uJa, bij sommige mensen moet je dat er uitslaan

Oei.

Derob,

Meestal zijn we toch wel een stuk vriendelijker hier op het forum. En Oscar is in het echt een hele aardige man.

Welkom hier en vergeef ons ons vermaande vingertje. Maar sommige dingen liggen soms wat gevoelig.

Derob

Blijkbaar een vinger op de zenuw gelegd  :-[

Mea culpa, ik zocht gewoon een ander bier om de kleur mee te vergelijken...

Verwacht nog een aantal pijnlijke blunders in de komende periode  ;)

En Oscar, van een goede virtuele zweepslag is nog niemand doodgegaan  ;D

Groeten,

Rob

wimmert

De vraag is alleen voor mij dan was het nuttig qua smaak om de 3333 gist te gebruiken in plaats van de gist die er bij geleverd is.
Misschien moet ik het nog maar eens over doen voor die 10 euro :)
Wat me wel opviel is dat de 3333 gist langzaam opstart. Eerste dag dacht ik van het zal toch niet dood zijn. Gelukkig kreeg ik na een dag een sms dat het langzaam opgang kwam.

Ik ga er zo nog een open maken en er nog even van genieten.
Het is een heerlijk licht eenvoudig biertje.

Tweede vraag hoe krijg je een biertje wel wit?

Oscar

Citaat van: wimmert op 24-07-2009  20:47 utweede vraag hoe krijg je een biertje wel wit?

60% pilsmout, 40% tarwe en een witbiergist  :brouwen:

Jacques

Citaat van: wimmert op 24-07-2009  20:47 uTweede vraag hoe krijg je een biertje wel wit?

Donkere mouten weglaten + kort koken + snel koelen + oppassen voor oxidatie.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.