Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vermogen  (gelezen 4509 keer)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Vermogen
« Gepost op: 05-12-2014 17:09 u »
Dag hobbybrouwers,

Momenteel ben ik met de eerste stappen bezig om in mijn hobbykamer een klein brouwerijtje aan te leggen. Mijn vraag aan jullie is, hoeveel vermogen zou ik nodig hebben om 40 en om 70 liter bier te brouwen. Ik ben in het begin niet van plan om meteen 70 te doen maar wil eventueel wel die mogelijkheid hebben, hangt er een beetje vanaf hoeveel ik nodig ga hebben.

Ik ga werken met gas.

Hoop dat iemand dit weet! Bedankt, Mark.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: Vermogen
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2014 19:15 u »
Helaas weet ik het antwoord niet, maar ben hierin wel ge´nteresseerd. Ik hou het topic daarom in de gaten :)

Op termijn wil ik namelijk ook "echt" gaan brouwen (maar wel kleiner dan jij; max. 25 liter).

Ik zou daarvoor de wokbrander van de kookplaat willen gebruiken, die is 5,5 kW. Ben benieuwd of dat kan.

Groet,
John

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2014 19:47 u »
Dit is een handig tooltje.
Het vertelt je de tijd die nodig is om een bepaalde hoeveelheid water aan de kook te krijgen bij een ingestelde hoeveelheid watt.
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Zo kost het bijvoorbeeld 43 minuten om 40 liter (wat zo'n 25 liter bier oplevert) met een 5,5 kW brander aan de kook te brengen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2014 21:23 u »
Het vermogen van de brander komt niet allemaal in het water terecht, slechts 70-80% of zoiets. ca 8000 Watt lijkt me wel erg handig voor die hoeveelheid.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #4 Gepost op: 06-12-2014 10:20 u »
Dit is een handig tooltje.
Het vertelt je de tijd die nodig is om een bepaalde hoeveelheid water aan de kook te krijgen bij een ingestelde hoeveelheid watt.
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Zo kost het bijvoorbeeld 43 minuten om 40 liter (wat zo'n 25 liter bier oplevert) met een 5,5 kW brander aan de kook te brengen.

Ik heb van horen zeggen dat 5,5 kW veel te weinig is om 40 liter bier mee te brouwen. 25 liter zou nog wel lukken denk ik. Ik breng nu 23 liter water aan de kook met 2,8vkW.

Het vermogen van de brander komt niet allemaal in het water terecht, slechts 70-80% of zoiets. ca 8000 Watt lijkt me wel erg handig voor die hoeveelheid.

Ik hoorde van een brouwer dat 10 kW net genoeg was voor 40 liter bier. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? :)

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #5 Gepost op: 06-12-2014 10:45 u »
Wat ook weer van belang is de combinatie van brander en pan. Mijn brander geeft net een iets te breed vlambed waardoor er soms vlammen langs de pan omhoog gaan. Dat is natuurlijk niet best voor het rendement. Er zijn echter wel branders die de vlam binnen het bodemoppervlak houden. Je hebt dan een betere warmteoverdracht.

Alleen vermogen zegt dus nog niet zo veel.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2014 10:55 u »
Ik kan 80 liter brouwen met 13,5 kW op gas en 20 liter met 1,8 kW elektrisch.
 :brouwen:

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #7 Gepost op: 06-12-2014 11:22 u »
Ik kan 80 liter brouwen met 13,5 kW op gas en 20 liter met 1,8 kW elektrisch.
 :brouwen:

Wat is dan je verwarmingssnelheid tijdens het maischen (hoeveel graden stijg je per minuut) en hoe lang heb je de vlam onder de pan voordat het kookt?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2014 11:34 u »
Ik hoorde van een brouwer dat 10 kW net genoeg was voor 40 liter bier. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? :)
Ik heb een mooi rollende kook in mijn 50 liter pan met een 7,5 kW brander.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2014 11:36 u »
Dank voor de reacties! Dan ga ik voor die 9,7 kW branders en hou ik het voorlopig bij max 50 liter :)

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #10 Gepost op: 06-12-2014 12:41 u »
Wat is dan je verwarmingssnelheid tijdens het maischen (hoeveel graden stijg je per minuut) en hoe lang heb je de vlam onder de pan voordat het kookt?

Iets van 0.8 graden per minuut schat ik, en van 70 naar 100 graden in 45 minuten.

Offline Greggy

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 06-12-2014 17:12 u »
Als elektrabrouwer heb ik hier wel ervaring mee. De berekening hoeveel vermogen je nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid water/wort op te warmen kan je op internet vinden. Aan jou de schone taak om aan te geven hoeveel graden per minuut je zou willen opwarmen (rekening houdend met je volume) en te kijken wat technisch haalbaar is.

Wij hebben iets van max. 10 kW (3x3,5 kW) aansluiting verdeeld over drie groepen. In onze standaard 50 liter fusten zitten 3500 W warmte-elementen. Om 70 liter op te warmen - tijdens maischen: 40 liter in de HLT en 30 liter in de MLT - duurt het 0,4 ║C/min. Dit vind ik in de praktijk te langzaam. Ik zit te denken om dit te verdubbelen. Bij koken heb ik overigens een mooie rollende kook met 1 x 3500 W.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24415.0/all.html

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 06-12-2014 20:39 u »
Ik heb ca 7 kW voor 60 liter. Kookt mooi en opwarmen is voldoende. Ik zet de brander aan tijdens het spoelen en dan kookt nog voordat ik klaar ben met spoelen, dus moet ik dan zelfs nog wat temperen.

Tags: brander