101

Gestart door William, 14-11-2014 23:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Morgen word het volgend recept gebrouwen onder code 101 - even geen inspiratie voor een naam. Het wordt een Rochefort-achtige met wat meer donkere tonen op een slurry van de Belgian Abbey II

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept101
Brouwdatum15-11-2014
BiertypeQuadrupel
Volume17,0 l
Begin SG1,083 SG
Berekende kleur (Morey)61 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,90 lWater uit Veghel7,01 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,903 kgPilsmoutDingemans3 EBC76,5 %
0,513 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC8,0 %
0,256 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %
0,160 kgSpecial BDingemans350 EBC2,5 %
0,064 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC1,0 %
0,513 kgDonkere kandijsiroopZelf gemaakt250 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Tussenrust60,0 °C5 min.5 min.3,5 l/kg
Amylaserust67,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C1 min.1 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
33,1 gSelect Spaltbellen6,0%90 min.25,9 IBU
27,5 gSaazbellen2,7%60 min.9,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
400 ml slurryBelgian Abbey II (1762)bovengist


Oscar

Ik zou de bitterheid opvoeren naar minstens 70 en zeker 3 - 5 g/liter hop in de wirlpool doen! En bij voorkeur Australische en/of Amerikaanse hop gebruiken Yummie... :brouwen: :biersmile:

William

Citaat van: Oscar op 14-11-2014  23:32 uIk zou de bitterheid opvoeren naar minstens 70 en zeker 3 - 5 g/liter hop in de wirlpool doen! En bij voorkeur Australische en/of Amerikaanse hop gebruiken Yummie... :brouwen: :biersmile:

Viespeuk. Het moet een quadrupel worden. Niet zo'n bier dat na drie maanden z'n hoparoma kwijt is en dat daarna alleen nog maar strafbitter is ;D

Zedd

Dat is sterk. Ben vandaag bezig geweest om een recept voor een bier als Rochefort 10 samen te stellen. Denk dat ik deze leen. Wordt alleen water uit Rosmalen, niet Veghel. Vast een groot verschil.
Dank voor het delen William.

Zedd

Iets dat nieuw is voor me: wat is de functie van maïsvlokken?

Oscar

Citaat van: Zedd op 15-11-2014  00:01 uIets dat nieuw is voor me: wat is de functie van maïsvlokken?

Zit zetmeel in, en levert dus suiker... Verder weinig smaak lijkt mij... :weetniet:

Zedd

Dat ziet er heel logisch uit. Kan dus ook met suiker, alleen voelt dat als valsspelen :)

RobinB

Er gaat sowieso aardig wat suiker in veel Belgisch bieren. Ik zie dat niet als valsspelen. :)

William

Ik gebruik het maiszetmeel omdat ik dit nog had liggen. Ik zou niet weten of het nog iets extra toevoegt boven suiker.

De maisvlokken heb ik voorverstijfseld (10% oplossing) en dan zie je dat het een hele mooie intens gele kleur heeft maar dat ga je in een quadrupel niet terugzien. Met die 5 liter maisslurrie kan ik ook direct de maisch verwarmen naar 67°C

bierhenkie

Citaat van: William op 15-11-2014  09:31 uIk gebruik het maiszetmeel omdat ik dit nog had liggen. Ik zou niet weten of het nog iets extra toevoegt boven suiker.

De maisvlokkrn eb ik voorverstijfseld (10% oplossing) en dan zie je dat het een hele mooie intens gele kleur heeft maar dat ga je in een quadrupel niet terugzien. Met die 5 liter maisslurrie kan ik ook direct de maisch verwarmen naar 67°C
Volgende keer een piepertje meemaischen?

William

Citaat van: bierhenkie op 15-11-2014  12:11 uVolgende keer een piepertje meemaischen?

Want?

Zedd

Ik vermoed vanwege het zetmeel...

William

Citaat van: Zedd op 15-11-2014  12:32 uIk vermoed vanwege het zetmeel...

Daar ga ik dan maar vanuit :)

Ik had trouwens een wat lager rendement dan normaal en wil toch wel het doel sg halen. In dit geval ga ik dan ook maar wat extra suiker toevoegen (150 gram). Ik had ook meer kandijsiroop kunnen kiezen maar dan wordt het waarschijnlijk iets té gebrand.

William

Hier nog een collage van de kandijsiroop maken. Ik heb de drie-staps methode gebruikt met ammoniumfosfaat en daarbij verhit tot achtereenvolgens 143, 140 en 138°C met tussentijds blussen met water. Bij de laatste stap ben ik tot 116°C gegaan om het vloeibaar te houden bij kamertemperatuur maar zo dik dat het niet zo snel kristalliseert.

De geschatte kleurwaarde op basis van verdunning in water lijkt ongeveer 400-500 EBC. De foto's zijn van de eerste verhitting tot 143°C bij oplopende temperaturen, na blussen met water en het eindresultaat. De grootste kleuring zie je bij het blussen na de eerste stap.


William

Alles zit in het vat op een sg van 1085. De kandijsiroop was blijkbaar toch iets sterker dan verwacht (ik was uitgegaan van 70% suiker / droge stof)

De kandijsiroop heeft er een mooie appelfruitige geur aan gegeven en vooralsnog is het niet té gebrand geworden. De kleur lijkt op het oog de 70EBC te halen wat voor de siroop 400 EBC zou betekenen.


Zedd

Die kandijsuiker vind ik nog wat te spannend aangezien het maken van een gistslurry al nieuw is. 1 nieuw ding per keer, dus kandijsuiker in brokken ipv siroop voor mij.

Zedd

Maar dank voor de handleiding, ga ik zeker toepassen.

William

Citaat van: Zedd op 15-11-2014  17:32 uMaar dank voor de handleiding, ga ik zeker toepassen.

Kijk dan vooral ook naar het draadje van Adrie met wat nuttige tips.

Zedd

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12561.0
Deze bedoel je? Die ga ik eens doorspitten. Dank.

William

Citaat van: Zedd op 15-11-2014  17:37 uhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12561.0
Deze bedoel je? Die ga ik eens doorspitten. Dank.

yep

RobinB

Mooie collage!

bierhenkie

Citaat van: William op 15-11-2014  12:26 uWant?
Citaat van: Zedd op 15-11-2014  12:32 uIk vermoed vanwege het zetmeel...
Inderdaad. Mais is ook niet echt een smaakmaker.

William

Citaat van: bierhenkie op 16-11-2014  10:41 uInderdaad. Mais is ook niet echt een smaakmaker.

Aardappels had ik ook liggen maar zou deze eerst nog moeten schillen en 20 minuten koken om het zetmeel verstijfseld te krijgen. Vandaar mijn keuze :)

William

De Belgian Abbey II slurry had er zin: binnen één uur was de eerste koolzuurproductie gesignaleerd en nu na 20 uur is de vergisting al over de top (zie paarse lijn voor de koolzuurproductiesnelheid) en is de vergistingsgraad zo'n 40%. De

Ik was wat laag in temperatuur begonnen (19->20°C) om de gist in toom te houden maar laat de temperatuur nu oplopen naar 23°C


William

Inmiddels heb ik dit bier overgeheveld op een sg van 1022. Het was een mooie vergisting waarbij pas na de piek van de vergisting bij langzaam verhogen van de temperatuur er veel schuim werd gevormd. In deze fase werden ook veel zoetige esters door de gist gevormd.

In de lagerfles heb ik twee bourbon vanillescheuten toegevoegd.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.