Houdbaarheid mout

Gestart door Bob de Brouwer, 28-06-2005 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bob de Brouwer

Ik heb wat spullen van iemand overgenomen, en daarbij zat ook wat mout, te weten:
- tarwemout 15ebc ten minste houdbaar tot 4-2004, 
- gerstemout black 1400ebc ten minste houdbaar tot 9-2003,
- cara 120ebc  ten minste houdbaar tot 1-2004,
- tarwevlokken ten minste houdbaar tot 2-2004.
De gesloten zakken van Brewferm zijn op zolder bewaard in een dichte plastic gistton.

Mijn vraag: is het verstandig om deze mouten nog te gebruiken?
Het gaat mij niet om die paar euro, maar ik gooi niet graag voedingstoffen weg.  :lessmile:


/Bob

Bob de Brouwer

Twee jaar bewaren is mogelijk, betekent dat 2 jaar na de datum op de verpakking?


Groetjes,
/Bob

MO

2 jaar na  de tht datum? dacht het niet he. Ik zou zeggen: als de mout er goed uit ziet, goed ruikt en goed smaakt, dan kun je hem nog gebruiken.
Wel een beetje zonde van de hoeveelheid werk als het een muffig/schimmelig bier geworden is. Ik zou gaan voor verse grondstoffen.

Jacques

Volgens mij verandert daar niet zo snel iets in.

Overigens valt en staat het bewaren van mout van de bewaaromstandiheden. Zo lang mout vooral droog en niet te warm warm wordt bewaard is er niets aan de hand. Zoals met alle voedingstoffen geldt echter ook bij mout het uitgangspunt: hoe verser hoe beter.

Silvio

Inderdaad Mo , je schrijft het zelf ,zolang de mout goed eruit ziet en smaakt kan er toch niets mee aan de hand zijn. Zelfs niet als de tht datum 2/2004 is. Dan krijg je dus  ook geen muffig bier!

Edgar

Ik steek mijn neus altijd diep in de mout. Als ik niet zeker ben van een oudere zak, vergelijk ik de geur met een verse zak. Meestal ruik ik geen verschil en gebruik ik ook de mout die wat ouder is.

BuBS

Pilsmout kan wel een tijdje hebben. Maar let op de kleur/aroma mouten, deze kunnen zeer snel verouderen. Ik bewaar mijn mouten luchtdicht in een emmer, maar een verse ambermout smaakt een stuk frisser als een ambermout die al een jaartje in mijn emmer ligt. Het zelfde gels voor chocolademout en zo.

Gr Kees

Hopmans

Hey brewmates,

Ik weet van deze biersite dat Cara-aroma-300 niet zo lang houdbaar is, maar ik heb een
plastic 1 kg zak van Brewferm al meer als een jaar liggen, en het ruikt/smaakt nog steeds goed.

Is het misschien wat langer houdbaar dan vroeger of ?  :weetniet:

 :degroeten:

hansm

Ik heb wel eens een verhaal over mout aangehoord van iemand van Bavaria. Die wist te melden dat mout, indien te warm bewaard, langzaam zijn enzymen verliest. Er gebeurt in de moutkorrel eigenlijk hetzelfde als bij het maischen: de enzymen degenereren langzaam. Alleen een bij 30 gr. C een stuk langzamer dan bij 60. Je moet mout daarom bij temperaturen onder de 20 gr. C bewaren, dan is de achteruitgang minimaal. Een hete zomer lang bij 30 gr. C bewaren van pilsmout zou je zeker in je eindvergistingsgraad moeten merken.

 :degroeten:







Caspar

Ik zou het absoluut weggooien, ik heb ook eens wat oudere tarwemout gebruikt (1 jaar oud) en je proeft het wel een klein beetje. Vanaf dat moment bestel ik gewoon steeds verse ingredienten en bewaar ik mijn mout niet langer dan 2 brouwsels  ;)

Hopmans

Hey Cas,

Je hebt uiteraard helemaal gelijk.
Alleen gooi ik altijd wel heel veel kleurmout weg.
Je gebruikt er zo weinig van.
Chocolade mout verkopen ze per kg.
Wat gebruik ik dat nu? Hup, gaat weer 900 gr de prullebak in.  :(

 :degroeten:

Herman


Johannes

tsja dan moet je je afvragen wat enzymen doen bij temperaturen onder nul. Mijn vriezer zit ook meer dan vol als ik al mijn mout erin stop.
 :biersmile:

Caspar

Tja, met kleurmout heb je wel een punt... maar ja, je bestelt dan ook maar af entoe een kilo'tje. Ik probeer echter mijn recepten een beetje af te stemmen op mijn bestelling, zodat ik zo min mogelijk weg hoef te gooien.

Edgar

Citeertsja dan moet je je afvragen wat enzymen doen bij temperaturen onder nul.
Ik geloof niet dat enzymen kapotgaan bij temperaturen onder nul. Als je gist kunt invriezen (met glycerol), dan mout zeker. Gist is immers een véééél ingewikkelder enzymfabriek dan mout.

De killer bij vriestemperaturen is ijskristallen in celstructuren. Er zijn hier geen ijskristallen, en ook geen levende celstructuren.

CeesM

Wie altijd met verse mout wilt brouwen en om principiële reden geen voedsel wilt weggooien, kan hier https://www.brouwmout.nl/?product=moutmixer-service zijn mout volgens eigen recept bestellen. Je komt misschien ietsjes duurder uit, maar je houdt een schoon geweten. Is ook aan te raden als je per jaar niet zo vaak een brouwsel maakt.

goom

Citaat van: Johannes op 29-06-2005  23:26 utsja dan moet je je afvragen wat enzymen doen bij temperaturen onder nul. Mijn vriezer zit ook meer dan vol als ik al mijn mout erin stop.
 :biersmile:

Een goed (bio)chemisch boek zal je alles daarover vertellen.

HopSwiers

Citaat van: goom op 31-07-2017  12:33 uEen goed (bio)chemisch boek zal je alles daarover vertellen.

Maar zelfs gezond boeren verstand :) Zoals: waarom blancheren we boontjes voor we ze in de vriezer steken?  ;)

beermenke

Ik bestel alles voor max 1 jaar en zorg dat ik binnen die tijd alles op heb. Als er een kleinigheid overblijft gaat die er t 2e jaar wel bij mits t goed ruikt. Ik bewaar alles droog in plastic tonnen en in de originele verpakking. In gistvat van 60 liter past mooi 1 zak mout. Droog en ongediertevrij


Knobby

Citaat van: beermenke op 31-07-2017  20:47 uIn gistvat van 60 liter past mooi 1 zak mout. Droog en ongediertevrij
Ik heb vandaag ook 3 60l gistvaten binnen gekregen voor de opslag van mijn zakken basis mout.

Jacques

Citaat van: goom op 31-07-2017  12:33 uEen goed (bio)chemisch boek zal je alles daarover vertellen.

Ik betwijfel of iemand die weinig verstand heeft van biochemie het antwoord zal vinden. Iets van bomen en het bos...

Een handje helpen om op weg te komen kan handig zijn,

William

Citaat van: Jacques op 31-07-2017  21:21 uIk betwijfel of iemand die weinig verstand heeft van biochemie het antwoord zal vinden. Iets van bomen en het bos...

Een handje helpen om op weg te komen kan handig zijn,

En een biochemisch handboek zal je ook weinig verder helpen. :)

hansHalberstadt

Ik zou het gewoon proberen. Bij het malen proberen te bepalen hoe de mout ruikt en aanvoelt.
zelf heb ik wel bier gebrouwen van zulke oude mout. eigenlijk niets mis mee, maar hangt ook van de bewaaromstandigheden af. Vooral vocht doet geen goed.

HopSwiers

Ik bewaar mijn mouten in een super wijdmondse curtec vaten. Deze hebben een handige schroefdeksel, sluiten hermetisch af, zijn stevig en gemakkelijk te stapelen. Hier blijft je mout voor jaren goed in.



Het vochtpercentage van moet bedraagt ongeveer 4%. Bij dit vochtpercentage staat de biologische activiteit nagenoeg stil. Ik ben er sterk van overtuigd dat, als je de juiste bewaar condities toepast, mout virtueel onbedrefbaar is.
Andersom geldt ook, als je de mout niet goed afsluit van vochtige omgevingslucht, zal je moet al veel sneller bederven dan 1 jaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.