Voor wie het nodig heeft: Gagel (bladeren) - nog 50 gram over

Gestart door Schrauwen, 12-11-2014 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schrauwen

Aangezien ik zoals elke hobbybrouwer (denk ik) graag experimenteer heb ik me laten verleiden door één van de hypes die recentelijk in bierland rondwaren, namelijk het brouwen van een bier met gruit in plaats van hop. Via de lokale heemtuin heb ik een hoeveelheid verse gagel weten te krijgen en die zelf gedroogd.

Zelfs nadat ik al een gedeelte heb weggegooid en met het bewaren van voldoende gagel voor mezelf om de rest van het jaar nog van te brouwen, heb ik nog zo'n 200 gram gedroogde gagelbladeren over. Nu heb ik begrepen dat er voor veel brouwers niet zo makkelijk aan te komen is, dus als ik hier iemand anders blij mee kan maken moet hij of zij me maar een berichtje sturen.

Zou mooi zijn als er meerdere blij mee gemaakt kunnen worden natuurlijk, dus niet gelijk om alles vragen  ;)

alrikdew

Ik zou wel heel graag een beetje gagel van je willen! Ik weet niet precies hoeveel ik nodig heb voor 50 liter.

Edolem

Ik ook wel. Maar hoeveel heb  je nodig per liter?

Edolem

Maar ook... heb je je biertje al kunnen proeven?

Eric v B

Citaat van: Schrauwen op 12-11-2014  16:42 uZelfs nadat ik al een gedeelte heb weggegooid en met het bewaren van voldoende gagel voor mezelf om de rest van het jaar nog van te brouwen, heb ik nog zo'n 200 gram gedroogde gagelbladeren over.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je alleen de gagelkatjes in je bier gebruikt.

Schrauwen

Citaat van: Eric v B op 12-11-2014  18:35 uIk ben er altijd vanuit gegaan dat je alleen de gagelkatjes in je bier gebruikt.

Dat dacht ik eerst ook, maar volgens de documentatie die ik erover gelezen heb is dat niet uitsluitend het geval. Of beter gezegd, de experts zijn het er nog niet over eens. De katjes worden vaak gebruikt ja, maar er zijn ook brouwers die bladeren gebruiken en overgeleverde recepten die daar vanuit gaan. De gagel wordt vooral voor het aroma gebruikt heb ik begrepen en dat is in de bladeren ruimschoots aanwezig in ieder geval.
Hier staat bijvoorbeeld vermeld dat de bladeren gebruikt worden (en nog wat verdere informatie): https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1233606155

@alrikdew en edolem: er zijn recepten die uitgaan van 15 gram per 10 liter, maar overheersend kwam ik tegen dat je niet meer dan 4 gram per 10 liter gebruikt. Ook voor de applicatie moet je wat experimenteren denk ik. Ikzelf ben uitgegaan van een mengsel met 2 gram gagel per 10 liter en 10 minuten voor het einde van het koken toegevoegd. Een bevriende 'kruidendokter' was verbaasd dat ik überhaupt gagel gebruik, omdat hij er nogal negatieve gevolgen van heeft ondervonden toen hij er thee van had getrokken. In geval van meekoken kon hij het dan wel begrijpen dat het toepasbaar is, maar dat er recepten zijn waarbij gagel tijdens de vergisting wordt toegevoegd kon hij met zijn verstand niet bij. Hoe het smaakt weet ik nog niet, daarvoor moet het bier eerst nog rijpen.
Als jullie wat willen hebben kunnen we wel even gegevens uitwisselen via een privébericht, dan kunnen we ervoor zorgen dat het bij jullie terecht komt.

Edolem

Tsja ik wil wel eens een klein experimentje wagen...

Schrauwen

@edolem: heb je pm gestuurd. Kunnen we de logistiek regelen.

homoeccentricus

In Belgie worden er (minstens) twee gagelbieren verkocht: Gageleer en Molder - beide ten voordele van natuurreservaten. En indien ik mij niet vergis wordt Gageleer met de katjes gemaakt, en Molder met bladeren en takjes. Het kan dus allebei.

Zedd

Wij hebben regelmatig met gagel gebrouwen. Je krijgt een specifieke bijsmaak die niet bij alle bieren past, maar daar moet je mee experimenteren. Bij onze weizen past het heel goed. In die weizen hebben we 4 gram op 30 liter gebruikt, gedroogde gagel. Dat is dus 1,33 gram per 10 liter. Takjes en blaadjes, geen katjes.
Gagel is snel overheersend qua smaak. Als je een gagelbier wilt natuurlijk geen probleem maar als je het als bijsmaak wilt, wees dan voorzichtig. Met die 4 gram werd het een bijsmaak.
Succes!

homoeccentricus

pm gestuurd. Wil in eerste instantie een experimentje opzetten met mede. Ik hoop dat dat niet vloeken in de kerk is.

Schrauwen

Na wat mensen blij gemaakt te hebben heb ik nu nog 50 gram gagel over. Ik heb de box nodig waar het in zit, dus eind deze week gooi ik het weg als er geen gegadigden meer voor zijn.

Behalve een vergoeding van de verzendkosten vraag ik er geen geld voor. Dus mocht je nog twijfelen, dit is je kans  ;)

Edolem

Bedankt nog Schrauwen voor de gagel...

Wie heeft tips voor de gebruikte hoeveelheden in de kook?

Schrauwen

Zo, vandaag het gruitbier, genaamd Hopless, geproefd. Ik ben wel tevreden. Heb een kort verslagje geschreven: https://www.facebook.com/Nbrew/posts/708988775881942.

Jacques

Citaat van: Schrauwen op 11-01-2015  14:28 uZo, vandaag het gruitbier, genaamd Hopless, geproefd. Ik ben wel tevreden. Heb een kort verslagje geschreven: https://www.facebook.com/Nbrew/posts/708988775881942.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om het bericht ook gewoon te plaatsen op dit forum. Op die manier kan via de zoekfunctie van het forum de inhoud van jouw bericht wat makkelijker gevonden worden door bezoekers van dit forum.
Daarnaast is niet iedereen gecharmeerd door Facebook...

Edolem

Hoe proeft het duizendblad (blad of bloem?) ? En kun/wil je iets zeggen over de hoeveelheden per liter? En op welke manier (koken/koudhop, late gift, vroeg etc. etc.)
Maar ook hoe kom je aan de jeneverbes?

Anton

Citaat van: Edolem op 12-01-2015  01:26 uMaar ook hoe kom je aan de jeneverbes?

Brouwmarkt, Brouwland, vdKooy

Schrauwen

Natuurlijk kan ik dat Jacques, het was vooral gemakzucht omdat ik het andere berichtje toch getypt had :)

Heb het hier geplaatst: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27719.0.html

@Edolem: ik heb het duizendblad gekocht bij een lokale kruidenwinkel, volgens mij zetten ze er normaliter thee van, dus ik weet het niet helemaal zeker, maar wat ik er over gelezen heb is dat alleen de blaadjes van de plant geschikt zijn voor consumptie. Het smaakt bitter, maar op een andere manier dan hop. Vind het een beetje lastig uit te leggen, maar als je het eenmaal geproefd en toegepast hebt pik je het er zo uit. Ik heb het gruit de volledige kooktijd mee laten koken, vooral ook om de negatieve effecten die gagel eventueel kan hebben uit te sluiten. Voor de exacte hoeveelheden moet ik even in mijn recept kijken, die hou je nog van mij tegoed. De jeneverbes heb ik inderdaad gewoon bij Brouwmarkt besteld, maar daar heb je er zo weinig van nodig dat het misschien wel een beetje zonde van het geld is. Je proeft het ook bijna niet in je bier terug (bij mij dan).

William

Citaat van: Anton op 12-01-2015  10:40 uBrouwmarkt, Brouwland, vdKooy

Of het kruidenpotje in de supermarkt.

Edolem

Duizendblad vooral buiten plukken. Staat volop. Nu in de winter natuurlijk niet te vinden, maar in de zomer bijna overal.
Ik ben al een heel tijdje getriggerd door een pagina vanuit de artikelen: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html

Aangezien ik best veel verstand heb van kruiden en planten herken en ken ik de planten.
Ik vind het mooi om alternatieven uit te proberen. Vooral duizendblad: dit staat zoveel in de natuur, maar ook op ruderale plekken dat het me uitdaagt om te gaan proberen.
Duizendblad staat dus als afrader bij grote hoeveelheden. Kleine hoeveelheden is gewoon te doen.
Maar planten als boerenwormkruid, gewoon nagelkruid (bosplant), hondsdraf, klein hoefblad, moerasspirea, paardebloem, etc. etc. Allemaal te vinden als je weet waar je moet zoeken.

Schrauwen

Daar heb je helemaal gelijk in Edolem, Duizendblad is alom aanwezig in deze contreien en je kan het dus heel gemakkelijk zelf buiten gaan plukken. Ik heb me er gemakkelijk vanaf gemaakt, zodat ik alleen de gagel hoefde te drogen en niet ook nog eens het duizendblad ;). Ik denk trouwens dat de grote hoeveelheden die nodig zijn om krankzinnigheid te kunnen veroorzaken zodanig zijn dat we daar als hobbybrouwer niet bang voor hoeven te zijn.

Ik heb het recept er nog eens op nagekeken, en ik heb het wort 75 minuten gekookt. Daarbij heb ik, voor 10 liter bier, 25 gram duizendblad 60 minuten mee laten koken, 2 gram gagel 10 minuten en 8 jeneverbessen ook 10 minuten.

Van mij mag dat eigenlijk bij deze bierstijl wel meer gagel zijn, vooral het aroma zou ik meer in mijn bier willen hebben.


Edolem

Oh erg benieuwd... als ik die hoeveelheden hoor van gagel. ik heb geëxperimenteerd met de gagel. Een 0.25 g/l en 1 g/l gagel gewoon 60 minuutjes laten koken. Ben benieuwd hoe die is dan!

Loek Essers

Iemand nog tips weer je nog meer gagel zou kunnen krijgen? Ik ben ook op zoek naar Labrador thee (Ledum palustre = marsh rosemary = rhodondendron tomentosem), ook niet zo snel ergens te vinden.

Edolem

Ledum palustre zoek ik ook. In Nederland meen ik wild niet. Bosnische tuinen?

Schrauwen

Gagel mag in het wild niet geplukt worden, maar je kan eens bij een lokale heemtuin navragen. Die bij mij in het dorp verkoopt zelfs gagelplantjes, en bij regulier onderhoud wordt er gagel gesnoeid en dat kwam dit jaar dus bij mij terecht.

Dat was eerst ook mijn intentie om als derde kruid te gebruiken, maar ik heb Ledum palustre nergens kunnen vinden.
Nu blijkt dat ook geen kruid te zijn wat in onze omgeving van nature voorkomt (vooral Noord-Amerika nog en in Europa al nagenoeg uitgestorven begreep ik) en omdat gruit van oorsprong toch per regio anders was samengesteld op basis van de kruiden die daar voorkwamen heb ik besloten om die aanpak te volgen. Vandaar dat het jeneverbes is geworden.

Misschien was de smaak en geur van gagel wel meer waarneembaar geweest als ik het langer had meegekookt, of misschien wordt het gewoon overschaduwd door het duizendblad. Het is een kwestie van proberen hè. Ben benieuwd hoe je resultaat wordt Edolem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.