Ervaringen met blikbrouwen

Gestart door RienP, 10-11-2014 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RienP

Sinds ongeveer 2 weken heb ik de overstap gemaakt naar moutbrouwen. Dus ik dacht ik zal eens mijn ervaring met het blikbrouwen (wat ik hier en daar al eens had neer gezet) verzamelen en hopelijk hebben andere beginners wat aan mijn ervaringen.

Als eerste de spullen die je gebruikt:
- 2 brouwemmers: Ik gebruik er 1 om in te brouwen en de ander gebruik ik om te bottelen (kom ik zo op terug)
- Een hevel: Voor mij is een hevel een onmisbaar gereedschap bij het blikbrouwen. Als het bier namelijk klaar is met de gisting hevel ik het over na het tweede vat van waaruit ik bottel. Scheelt een hoop bezinksel in je flessen.
- Een afvulpijpje: Voor mij onmisbaar bij het bottelen. Toen ik begon met brouwen (dat was toen nog enkel mede) gebruikte ik mijn hevel om het over te hevelem vanuit het vat naar de flessen. Dit was een hoop geknoei. Een afvalpijpje direct op een vat maakt het bottelen heel makkelijk.
- Een hydrometer: Goede controle van de vergisting is belangrijk (zoals hier op het forum veel en terecht wordt herhaald). En wat is nu leuker dan het alcoholpercentage van je eigen bier te kunnen bepalen. Bovendien wat je wanneer je bier echt is uitgegist.

Dit zijn voor mij de essentiële startbenodigdheden. Andere zaken zijn o.a. afhankelijk waarin je gaat bottelen (kroonkurken of beugelflessen bijvoorbeeld).

Dan komt het moeilijkste. Met welk bierpakket ga je nu starten? :weetniet:
Voor veel mensen is het aantrekkelijk om met de Brewferm blikken te beginnen. Belgisch bier is aantrekkelijk toch? Bovendien is het denk ik het breedst verkrijgbaar. Na een aantal soorten uit het assortiment van Brewferm geprobeerd te hebben, vind ik  dit de slechtste bieren zijn om als beginner mee te starten. Ik zal uitleggen waarom ik dit vind. Ik was als beginnend bierbrouwer erg ongeduldig  Helaas zijn de bieren van Brewferm niet geschikt om ongeduldig te zijn. Veel van hun bieren hebben zeker 4-5 maanden nodig om enigszins op smaak te komen. Als je dan na 4-8 weken je eerste biertje opentrekt kan dit tot teleurstelling leiden.

Als een beginner mij persoonlijk zou vragen welk blik/pakket hij of zij moet kiezen, dan zou ik wijzen op de duurdere pakketten om mee te beginnen. Denk hierbij aan de pakketten van bijvoorbeeld Bulldogs of Festival (en nog andere merken). Ten eerste bevatten deze pakketten meer moutextract, wat leidt tot een voller bier. Ten tweede zijn veel van deze pakketten voorzien van losse hop om mee te drooghoppen. Dit drooghoppen geeft je nog wat meer een brouwgevoel. En bovendien kan het sterkere hoparoma wat brouwfoutjes maskeren. Misschien niet het juiste uitgangspunt, maar bij je eerste biertje is alle hulp meegenomen toch? Deze pakketten zijn vaak ook voorzien van wat meer uitgebreide instructies.

Zijn dan blikken slecht? Zeer zeker niet, maar ze vergen wat extra aandacht. Zoals bijvoorbeeld de brouwhoeveelheid. Bij de blikken moet je vaak genoemde 23 liter vergeten. Ik maak nooit meer dan 20-21 liter. Anders wat je bier wat dunnetjes. Als we het dan toch over de brouwinstructies hebben: Deze zijn veel te optimistisch over de vergistingstijd. Ik hield altijd minimaal 2 weken aan. Zolang het gistvat dicht is kan er niks met je bier gebeuren en die wordt nuttig gebruikt door de gist.

En de blikken nodigen zeker uit tot experimenteren. Zoals:
- Vervang de toe te voegen suiker bij de vergisting eens door moutextract.
- Koudhop eens een bier. Ik heb eens een eenvoudig Pale Ale blik gekoudhopt. Je leert de smaak van hoppen kennen zonder dat je gelijk volmout moet gaan brouwen.
- Vervang de bijgeleverde gist door een andere gist. Kijk of je het verschil kan proeven.
En er zijn nog vast wel meer zaken te verzinnen.

Nog 1 belangrijke tip: Schoonmaken en desinfecteren zijn het vervelendst klusje van de brouwhobby, want je gaat het veel en vaak doen. Het is alleen wel de belangrijkste, want niks is zo vervelend als zuur bier als gevolg van laksheid bij je schoonmaakgewoonten. Een fles afwasmiddel en een desinfecterend middel (zoals bijvoorbeeld Starsan) zijn voldoende om mee te beginnen.

En bedenk vooral: je moet niks. Ik ben gaan moutbrouwen omdat ik het leuk vind. Als je je voldoening en lol haalt uit de blikken en pakketten moet je dit vooral blijven doen. Er is tenslotte keuze genoeg tegenwoordig en de kwaliteit van de pakketten en blikken wordt ook steeds beter.

Zo dat is me even een lap tekst geworden. Ik wens elk beginned brouwer die dit leest veel brouw- en proefplezier  :brouwen: De ervaren brouwers uiteraard ook, maar die weten al hoe leuk deze hobby is  :proost:.

Rien

dutch food geek

Dat is een mooie samenvatting van benodigdheden en mogelijkheden en valkuilen! Ik denk dat veel beginners hier wat aan kunnen hebben!

McMelloW

Duidelijk verhaal met heel herkenbare zaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.