Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Suiker toevoegen bottelen  (gelezen 6975 keer)

Offline arjenh

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Suiker toevoegen bottelen
« Gepost op: 07-11-2014 23:22 u »
Dag hobbybrouwers,

Sinds anderhalf jaar brouwen ik en een maat van me ons eigen bier. Voor informatie wenden wij ons vaak tot hobbybrouwen.nl. We zitten nu op ons 6e bier en zijn gaandeweg tegen een aantal zaken aangelopen, maar de biertjes worden steeds beter. Nu willen wij de prik in ons bier beter beheersen.

Bij ons vorige bier deden wij 24 uur voor het bottelen een suikeroplossing in water, zo een 7/8 gram per liter bier. Hoewel deze nog niet helemaal rijp is, zijn wij nog niet helemaal overtuigd of het prikgehalte juist is.

Onze vraag is nu, is deze methode van suiker toevoegen juist? Is het beter om suiker apart in een flesje te doen en daarna het bier erin te doen of is het suikermengsel goed? Is het ook nodig om 24 uur te wachten, of kan de dop er meteen op? (wij deden dit uit voorzorg, bij de eerste keer brouwen hadden wij last van "bierbommen".

Proost! :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Suiker toevoegen bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 07-11-2014 23:28 u »
Je moet de bottelsuiker niet 24u voor het bottelen toevoegen, maar bíj het bottelen.
In de 24 u tussen het toevoegen en bottelen zal een groot deel van het bottelsuiker vergisten in je vat.
Dat draagt dan dus niet meer bij aan koolzuurproductie in de fles! :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2014 11:13 u »
Je moet de bottelsuiker niet 24 uur voor het bottelen toevoegen, maar bíj het bottelen.
In de 24 uur tussen het toevoegen en bottelen zal een groot deel van het bottelsuiker vergisten in je vat.
Dat draagt dan dus niet meer bij aan koolzuurproductie in de fles! :)

Klopt helemaal.
Een ander effect is dat de gist gaat rondzweven waardoor je veel meer gist in je fles gaat krijgen. Die gist kan later smaakafwijkingen geven.

Om geen bierbommen te krijgen kun je de suikergift beter terugbrengen naar 6/7 gram.

Offline sven

• Vol lid
  • Land: ec
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2014 14:59 u »
Dag hobbybrouwers,

Bij ons vorige bier deden wij 24 uur voor het bottelen een suikeroplossing in water, zo een 7/8 gram per liter bier. Hoewel deze nog niet helemaal rijp is, zijn wij nog niet helemaal overtuigd of het prikgehalte juist is.

Suikerstroop in je bier doen is ok, wel liefst in een aparte emmer, zodat je zeker bent dat het goed gemengd geraakt zonder al de gistslurry terug op te doen warrelen.
Geen 24 op voorhand, vlak voor het bottelen anders is je suiker op tegen dat je gaat bottelen.
Tegen bommetjes het beste is zeker zijn dat je bier uitgegist is voor het bottelen.

Ik laat het minimum een week in het gistvat, dan 5 dagen lageren op kamer temp en een weekje koud lageren (als de frigo werkt of er plaats is), alhoewel het dikwijls langer staat in een van de stappen wegens tijdgebrek.

Ik heb nog nooit bommetjes gehad en afhankelijk van het bier tussen de 6 en de 8 gr suiker per liter.

Offline Zedd

• Vol lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2014 16:57 u »
Sinds kort gebruik ik suikerklontjes (midi van 3,8 gram) tijdens het bottelen.
Je hebt dan veel beter onder controle hoeveel suiker je per fles gebruikt.
Aangezien ik meestal halve liters gebruik, komt dat op een mooie 7,6 g/l.
Suiker in het flesje, flesje vullen, dop erop, even voorzichtig schudden en klaar. Ieder flesje perfecte hoeveelheid koolzuur ("prik").

Voorheen wel gedaan met suikeroplossingen maar inderdaad lastiger omdat je moet roeren en nog steeds niet helemaal zeker bent van de exacte hoeveelheid in een fles. In 2,5 jaar maar een keer een bom gehad, dat gun je niemand.
Het is al meer gezegd, maar echt: suiker pas toevoegen bij bottelen. Of je moet voor maar alcohol en weinig koolzuur willen gaan!

Offline arjenh

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-11-2014 11:25 u »
Dit zijn overeenstemmende reacties, hartstikke mooi. We gaan dan voor de 6/7 g/liter. Helaas hebben we geen matchende suikerklonten voor onze 33 cl flesjes, dus houden we het bij de suikeroplossing. De info is zeer bruikbaar, bedankt allen!

Offline Zedd

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2014 16:50 u »
Doorsnijden :)

Offline dutch food geek

• Senior lid
  • Startend brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2014 18:37 u »
Waarom heeft iedereen mengproblemen? Volgens mij een kwestie van je oplossing dun genoeg maken... Dan mengt ie mooi en heb je een nooit mengproblemen...

Offline Zedd

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2014 22:43 u »
Klopt helemaal, maar de onzekerheidsfactor blijft.
Daarnaast wilde ik liever niet hevelen voor het bottelen als ik het kan voorkomen, met klontjes lukt me dat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2014 22:50 u »
Altijd afvullen vanuit een apart afvulvat. Suikeroplossing (1 deel suiker en 1 deel water kan best) eerst toevoegen aan afvulvat, daarna het af te vullen bieren eraan toevoegen. Gegarandeerd goede menging op deze manier.

Offline dutch food geek

• Senior lid
  • Startend brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 11-11-2014 16:18 u »
Een deel water op een deel suiker... Volume of gewicht? Maakt nogal uit namelijk ;)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-11-2014 19:41 u »
Mijn laatste bieren heb ik 50% water 50% suiker (massa). Na het koken met behulp van een spuit een voor een alle flessen gevuld. Reden om het zo te doen is dat ik meerdere varianten heb gemaakt van hetzelfde bier. Misschien gaat het apart toevoegen van de suiker niet zo snel als alles in een bottelemmer doen, maar op zich heb ik alle flessen redelijk snel gevuld. 15 l duurt niet meer dan 15 min of zo. Enige wat je moet doen is even uitrekenen hoeveel suiker er per fles in moet. Maar dat is zo gepiept (((gr/l * flesinhoud)/1.5)+volume water).

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 11-11-2014 20:59 u »
Altijd afvullen vanuit een apart afvulvat. Suikeroplossing (1 deel suiker en 1 deel water kan best) eerst toevoegen aan afvulvat, daarna het af te vullen bieren eraan toevoegen. Gegarandeerd goede menging op deze manier.
Zonder te zwenken of wat dan ook??

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #13 Gepost op: 11-11-2014 21:41 u »
Zonder te zwenken of wat dan ook??
Vooral bij de eerste paar liter licht zwenken, daarna is het dichtheidsverschil klein genoeg. Dan halverwege en op het eind nog een keer zwenken.

Offline bolks

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-11-2014 21:58 u »
Dat komt overeen met hoe ik het doe, was al bang dat ik te veel deed... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 11-11-2014 23:03 u »
Een deel water op een deel suiker... Volume of gewicht? Maakt nogal uit namelijk ;)

Ik ga altijd uit van gewichtsdelen. Ik verdun mijn suikeroplossing meer dan Martin (MO). 100 g suiker los ik op in 200 ml water. De suikeroplossing vermengt zich hierdoor wat makkelijker met het bier.

Offline Bart Saccharomyces

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 14-03-2017 20:06 u »
Beste leden,

Over een paar dagen ga ik voor het eerst bottelen. Het is een gehopt moutextract van Arsegan. Nu wil ik de bottelsuiker eerst oplossen en toevoegen in de bottelemmer. Het is een extract voor 15 liter, ik heb 14,5 liter toegevoegd. Ik weet niet precies wat de inhoud van het extract was.

Ik was van plan om in de bottelemmer de totale hoeveelheid te bekijken, hier kan je de inhoud op aflezen. Nu lees ik dat je beter eerst de suiker kunt toevoegen in de emmer voor een goede menging.

Ik heb helaas het vat niet gewogen en ook geen peilstok gemaakt. Zal ik van 15 liter uitgaan en eerst suikerwater in de emmer doen of eerst jong bier in de bottelemmer, hoeveelheid aflezen en dan suiker voorzichtig mengen?

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 14-03-2017 21:02 u »
Ik zou gewoon van die 15 liter uitgaan en eerst het suikerwater eerst in de bottelemmer doen en dan het jong bier. Bottelsuiker wel met voldoende water oplossen want dan mengt het beter.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #18 Gepost op: 14-03-2017 21:18 u »
Ik doe ook suiker op water 1 op 2 (massa).... ben wel benieuwd waar die 24 uur vandaan komt, dat (foute) verhaal heb ik nog niet eerder gehoord.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 14-03-2017 22:18 u »
Beste leden,

Over een paar dagen ga ik voor het eerst bottelen. Het is een gehopt moutextract van Arsegan. Nu wil ik de bottelsuiker eerst oplossen en toevoegen in de bottelemmer. Het is een extract voor 15 liter, ik heb 14,5 liter toegevoegd. Ik weet niet precies wat de inhoud van het extract was.

Ik was van plan om in de bottelemmer de totale hoeveelheid te bekijken, hier kan je de inhoud op aflezen. Nu lees ik dat je beter eerst de suiker kunt toevoegen in de emmer voor een goede menging.

Ik heb helaas het vat niet gewogen en ook geen peilstok gemaakt. Zal ik van 15 liter uitgaan en eerst suikerwater in de emmer doen of eerst jong bier in de bottelemmer, hoeveelheid aflezen en dan suiker voorzichtig mengen?

Kun je een foto plaatsen van jouw bottelemmer?
Aan de hand van de foto kan vervolgens een forumlid dat zo'n zelfde bottelemmer zijn emmer wegen met een personenweegschaal die op 100 gram nauwkeurig het gewicht weergeeft.
Aan de hand van dit gegeven kun je vervolgens bepalen hoeveel liter wort je hebt. Uiteraard hoor je ook een weegschaal te hebben die het gewicht per 100 gram weergeeft.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 15-03-2017 08:51 u »
Bedankt voor de antwoorden.
@Jacques, bedoel je dan een foto van het gistvat? Want ik wil de hoeveelheid weten voordat deze de bottelemmer in gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 15-03-2017 17:35 u »
Bedankt voor de antwoorden.
@Jacques, bedoel je dan een foto van het gistvat? Want ik wil de hoeveelheid weten voordat deze de bottelemmer in gaat.

Ja van het gistvat. Als je het gewicht weet van het gistvat dan kun je het vat met inhoud wegen en het gewicht van het vat daarvan aftrekken voor een benadering van het aantal liters dat je hebt. Dat werkt heel erg praktisch weet ik uit ervaring.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 18-03-2017 12:06 u »
Goedemorgen,

onderstaande foto is het gistvat (31 L) dat ik op dit moment gebruik. Is er misschien iemand die hetzelfde vat heeft en dat voor mij leeg kan wegen? Ik kan dat gewicht dan aftrekken van mijn volle vat voor de suikerbepaling.

In de gebruiksaanwijzing van mijn extract staat dat 7 gram suiker per liter de richtlijn is. Zal ik daar gewoon voor gaan? Ik neig zelf naar 6 gram voor de veiligheid. Is dat verstandig? Of is 7 gram prima?

Gister na 9 dagen SG gemeten. Staat nu op 1014, de verwachte einddichtheid is 1006. Ik ga maandag opnieuw meten.
Ook het jongbier even geproefd. Zuur maar niet vies. Ben benieuwd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 18-03-2017 15:29 u »
Gister na 9 dagen SG gemeten. Staat nu op 1014, de verwachte einddichtheid is 1006. Ik ga maandag opnieuw meten.
Ook het jongbier even geproefd. Zuur maar niet vies. Ben benieuwd.

Tussen de verwachte einddichtheid en de werkelijke einddichtheid kan een behoorlijk verschil zitten. Tal van factoren zijn namelijk van invloed op je eind SG.

Zuur? ??? Dat klinkt als een infectie...

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #24 Gepost op: 18-03-2017 16:06 u »
Citaat
onderstaande foto is het gistvat (31 L) dat ik op dit moment gebruik. Is er misschien iemand die hetzelfde vat heeft en dat voor mij leeg kan wegen? I

klikkkkk

www.pitplastics.com/product/type-v/

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 19-03-2017 07:53 u »
klikkkkk

www.pitplastics.com/product/type-v/

Bedankt, hij is net niet helemaal hetzelfde maar het gewicht zal dicht bij elkaar zitten. Nu nog even de weegschaal van de buren lenen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 19-03-2017 07:56 u »
Tussen de verwachte einddichtheid en de werkelijke einddichtheid kan een behoorlijk verschil zitten. Tal van factoren zijn namelijk van invloed op je eind SG.

Zuur? ??? Dat klinkt als een infectie...

Ohjee, ik hoop het niet. Misschien beschrijf ik de smaak niet goed. Ik zal het morgen bij het meten nog eens proberen.

Offline FREDwin

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 24-03-2017 16:43 u »
Wil je het gewicht nog weten, ik heb exact dit vat (compleet met deksel en waterslot wegen?)

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 24-03-2017 16:48 u »
Wil je het gewicht nog weten, ik heb exact dit vat (compleet met deksel en waterslot wegen?)

Ha Fred, ja graag! En dan inderdaad met deksel en waterslot. Ik hoop zondag te kunnen bottelen

Offline FREDwin

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 24-03-2017 17:02 u »
Het vat is 2130 gram volgens mijn weegschaal :)

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 24-03-2017 17:05 u »
Het vat is 2130 gram volgens mij weegschaal :)

Bedankt!