Moet de gist in goede conditie zijn voor het invriezen? + verhouding glycerine

Gestart door Sander van Dijk, 05-11-2014 12:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Ik heb voor mijn vorige brouwsel Westmalle gist opgekweekt uit een flesje en hiermee een biertje gebrouwen. Het begin SG was 1.086 en ik had een SVG van 86%, dus de gist heeft het prima gedaan.
 
Nu heeft de totale vergisting 2 weken geduurd (Ik heb niet over geheveld) daarna heb ik het voor het bottelen nog een week op 3ºC laten klaren. Voor het bottelen heb ik de gist geoogst en in een gedesinfecteerd potje gedaan. Dat staat nu inmiddels 2,5 week in de koelkast.
 
Nu wil ik dit eigenlijk invriezen, omdat ik voorlopig nog niet met deze gist ga brouwen. Nu is mijn vraag? Hoe fit moet de gist zijn om in te vriezen? Is het handig om van deze gist nog een soort mini starter te maken en dan die (opnieuw opgestarte) gist in te vriezen of maakt dit niet zoveel uit?
 
En dan even de vraag over de verhouding glycerine, (water) en gistslurrie. Ik heb verschillende berichten gelezen over de optimale verhouding glycerine en gist. Dit varieert van 10 tot 30%. Wat is een goede eindverhouding slurrie en glycerine

Edit: Tot nu toe heb ik (uitgaande van 83% glycerol in glycerine) de gistslurry ingevroren met een verhouding 14% glycerol en de rest gistslurrie, waar dan ook water in zit. Alleen weet ik niet of dit voldoende glycerol is. Ik heb de al ingevroren gist nog niet gebruikt, dus ik weet niet of dit goed werkt.

RobinB

Ja moet in goede conditie zijn
De concentratie glycerol mag varieren tussen 10-30%.
(glycerine 83% dus 12-36%)

Sander van Dijk

Citaat van: RobinB op 05-11-2014  18:17 uJa moet in goede conditie zijn
De concentratie glycerol mag varieren tussen 10-30%.
(glycerine 83% dus 12-36%)
Bedankt!

ciesvandekwis

Vandaag ook een poging gedaan met glycerine-oplossing voor gistbankje. Benieuwd of het werkt.

Dit te zien?

of link https://www.dropbox.com/s/6hlmlhrc00obca6/gistbank.jpg?dl=0

Roelof

Hou ons op de hoogte, alstublieft.
Ik wil mee ook verdiepen in het bewaren van gist.

Bennemans

Citaat van: Roelof op 31-01-2015  17:19 uHou ons op de hoogte, alstublieft.
Ik wil mee ook verdiepen in het bewaren van gist.

Om diezelfde reden heb ik me op dit topic geabonneerd.

Rene Haring

Hoi,

Ik vond dit artikel over invriezen voor hobby doeleinden:  http://www.schwedhelm.net/brew/yeast_harv_freeze.html
Ga er wel vanuit dat biologische afbraak bij -20°C gewoon doorgaat, dus vitaliteit van gistcellen kan snel afnemen. Tot 1 jaar ingevroren lijkt haalbaar met -20°C vriezers maar dat zal dan eerst redelijk wat tijd kosten om voldoende cellen te verkrijgen.  Of de startdichtheid lag al zeer hoog met goede vitaliteit na ontdooien. Ik denk dat je na 6 maanden al verminderde vitaliteit zult merken. Of het relevant voor hobbybrouwen is weet ik niet maar als je lager dan -140°C kunt opslaan, dan pas liggen alle biologische processen stil en kun je jarenlang bewaren. Goedkoper is het om na een jaartje een nieuwe culture te kopen of op te kweken vanuit een leeggedronken trappist  8) :biersmile: :biersmile: lekker toch?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.