Dubbel 100

Gestart door William, 02-11-2014 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag ben ik mijn 100ste bier aan het brouwen: een volle dubbel, dus zonder suiker, siroop o.i.d. en met een lekker vol maischschema om de mout wat te balanceren. Geen speciaal brouwsel maar meer een brouwsel om weer wat balans in de voorraad te krijgen.

De gist de ik hier mee opkweek ga ik gebruiken voor een quadrupel.

De gist had ik gisteren gehaald, direct gesmackt en binnen 4 stond deze al helemaal strak.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK100
Naam receptDubbel 100
Brouwdatum02-11-2014
BiertypeDubbel
Volume17,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)44 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
21,20 lWater uit Veghel2,00 gCaSO45,30 mlMelkzuur5,68 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
65 mg/l10 mg/l60 mg/l232 mg/l70 mg/l54 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,831 kgPilsmoutDingemans3 EBC58,1 %
1,475 kgMünchenermoutDingemans15 EBC30,3 %
0,292 kgCara 120Dingemans120 EBC6,0 %
0,244 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,029 kgChocolademoutDingemans900 EBC0,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Tussenrust69,0 °C1 min.45 min.4,4 l/kg
Amylaserust72,0 °C1 min.15 min.4,4 l/kg
75,0 °C1 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,9 gSelect Spaltbellen6,0%90 min.12,8 IBU
14,9 gSelect Spaltbellen6,0%45 min.11,0 IBU
24,4 gSaazbellen2,7%15 min.4,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1 packBelgian Abbey II (1762)bovengist


RobinB

Ben benieuwd naar het resultaat en vooral hoe de gist het gaat doen. :)

Jacques

Gefeliciteerd met je 100e brouwsel William.

Hoeveel van de 99 vorige brouwsels zijn in de prijzen gevallen?

William

Dank je.

Volgens mij heb ik hiermee 11 prijzen gewonnen - 8 maal OBBK en 3 maal ONK en daarbij vooral in de vrije klasse.

Jacques

Citaat van: William op 02-11-2014  15:28 uVolgens mij heb ik hiermee 11 prijzen gewonnen - 8 maal OBBK en 3 maal ONK en daarbij vooral in de vrije klasse.

Een hele mooie prestatie. Er zijn heel wat hobbybrouwers die veel minder scoren.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 02-11-2014  20:42 uEen hele mooie prestatie. Er zijn heel wat hobbybrouwers die veel minder scoren.
Inderdaad een mooie prestatie. Maar heeft je lekkerste bier ook een prijs gewonnen?

William

Citaat van: Adbrouwt op 02-11-2014  21:17 uInderdaad een mooie prestatie. Maar heeft je lekkerste bier ook een prijs gewonnen?

Mijn beste bieren tot nu toe vind ik de Black Bastard (een RIS) en mijn kloon van de Christoffel Nobel. Met beiden heb ik een prijs gewonnen en brouw ik zowat jaarlijks.

William

De vergisting loopt lekker. Na één dag een vergistingsgraad van over de 40%.

Dank zij de lange temperatuur houdt de Belgian Abbey II (1762) zich bedaard met maar 4 liter schuim op 17 liter in een vat van 25 liter.

Nu de vergisting net over de top is laat ik de temperatuur langzaam oplopen in twee dagen naar 21°C. Ondanks de lage temperatuur komen er mooie esters uit het vat.




William

Gisteren de Dubbel 100 overgeheveld om wat gist kwijt te raken bij een vergistingsgraad van tegen de 70 65%. Over een paar uur laat ik de temperatuur met 2° per dag zakken tot 15°C.

Ik moet de bellenteller-ijkfactor in TControl nog steeds bijstellen naar 0,044 l/pulse.  TControl laat zien dat de snelheid er nu helemaal uit is. Het maischschema heeft z'n doel van een vol bier behaald.


Esterenbrouw

William, waaruit maak je op dat het een vol bier is geworden, aan 70% vergistingsgraad?

William

Citaat van: Esterenbrouw op 09-11-2014  09:22 uWilliam, waaruit maak je op dat het een vol bier is geworden, aan 70% vergistingsgraad?

Jan, dat maak ik op uit:
  • vooral de smaak van het jongbier
maar ook uit
  • de lage vergistingsgraad (65% ipv de 70% die ik noemde (aangepast)) die normaal bij mij veel hoger is bij deze gist zonder suiker in de stort (vorige keer zelfde recept bij een 65°C schema zo'n 72% bij overhevelen)
  • het toegepaste maischschema met een hoge temperatuur

Het blijft natuurlijk nog even afwachten totdat deze in de fles zit en op druk is.

Zedd

Deze gebrouwen (dank voor het recept) op 30-12-2014 en op 9-01 gebotteld. Net geproefd. Heerlijk, volgens mijn vrouw heeft de smaak iets weg van bock. Ben ik het wel mee eens.
Met een alcoholgehalte van 6,6 niet te zwaar. Recept is trouwens volledig goed gevolgd, geen correcties.
Had ik als gezegd dat ik hem lekker vind? Hierbij, dan.

William

Dank je.

Gisteravond had ik deze ook in het glas en inderdaad erg geslaagd, al zeg ik het zelf.

Piet Hein

Dit klinkt als een goed recept voor mijn eerste moutbrouwsel.  :brouwen:
 
Heb de ingrediënten besteld en ga me in de tussentijd nog even buigen over de voorbereidingen van mijn laatste extractbrouwsel; de 'Amber' van Brian Kunath, auteur van 'Zelf bier brouwen'.

Zedd

Hoe is het gegaan Piet Hein?

Piet Hein

Citaat van: Zedd op 14-04-2015  16:54 uHoe is het gegaan Piet Hein?

Ik (arme student :huilen:) heb dit recept nog steeds niet gebrouwen. Inmiddels heb ik een oude koelkast en is eindelijk een thermostaat (InkBird ITC-308) onderweg. Ook heb ik een adresje om te schroten en dus weer motivatie om te gaan brouwen  :biersmile:

Hopelijk zijn de ingrediënten niet te oud, maar ga het sowieso proberen, begin van het nieuwe jaar.

Tegen die tijd laat ik hier wel een berichtje achter.

Groeten, Ben

RayVelcoro

Als arme student hoef je de deur niet uit om je mout te schroten. Voor zo'n 15 euro vind je op marktplaats veel wandkoffiemolens die je mout heel netjes schroten. (je moet wel ff een boormachine fixen om het proces te versnellen)

Vooral wanneer je het mout een half uurtje van te voren wat klam maakt door er zo'n 10gr water per kg mout over te vernevelen. Dan krijg je een resultaat zoals dit:



ps. Met de ITC-308 ga je erg blij zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 09-11-2014  09:40 ude lage vergistingsgraad (65% ipv de 70% die ik noemde (aangepast)) die normaal bij mij veel hoger is bij deze gist zonder suiker in de stort (vorige keer zelfde recept bij een 65°C schema zo'n 72% bij overhevelen
ik heb met donkere bieren in het algemeen lagere SVG en voor zwaardere bieren nog iets lager.

Piet Hein

Citaat van: RayVelcoro op 18-12-2015  21:36 uAls arme student hoef je de deur niet uit om je mout te schroten. Voor zo'n 15 euro vind je op marktplaats veel wandkoffiemolens die je mout heel netjes schroten. (je moet wel ff een boormachine fixen om het proces te versnellen)

Vooral wanneer je het mout een half uurtje van te voren wat klam maakt door er zo'n 10gr water per kg mout over te vernevelen. Dan krijg je een resultaat zoals dit:

ps. Met de ITC-308 ga je erg blij zijn.

Dankjewel voor de tip! Ik wacht even af wat ik voor Kerst krijg  ::) en anders ga ik zeker even struinen op Marktplaats of bij de Kringloopwinkel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.