Gebruik ontsmettingsalcohol

Gestart door Ger Welten, 31-10-2014 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ger Welten

Sinds enige tijd ben ik met aan het verdiepen in het zelf opkweken van gist. Ik lees dat velen Star San gebruiken als ontsmettingsmiddel. Het bezwaar hiervan lijkt mij dat je hiervan steeds een hoeveelheid moet aanmaken die slechts beperkt houdbaar is. Ook weet ik niet of het bezwaarlijk is wanneer Star San achter blijft op de ontsmette materialen. Mijn vraag is  of er bezwaren keven aan het gebruik van ontsmettingsalcohol van 70%? Dit zou je dan in een spuitfles kunnen doen om hiermee alles wat in contact komt met de op te kweken gist te ontsmetten.

Jacques

Als je Star San aanlegt met demiwater wordt de houdbaarheid aanzienlijk langer.

Een oplossing van Star San is aanzienlijk goedkoper dan alcohol 70%-oplossing. Als je weet waar je moet zijn is demiwater tegen een redelijk prijs te koop.

Star San heeft een korte contacttijd nodig. Alcohol wat langer.
Zie deze link met interessante informatie over desinfecteermiddelen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 31-10-2014  16:53 uZie deze link met interessante informatie over desinfecteermiddelen.

Aardige link, maar daar staan geen hobbymiddelen zoals Star San en Oxi in. Wat dat betreft dus wat beperkt bruikbaar. :)

HuygenMeester

Citaat van: Jacques op 31-10-2014  16:53 uAls je Star San aanlegt met demiwater wordt de houdbaarheid aanzienlijk langer.

Een oplossing van Star San is aanzienlijk goedkoper dan alcohol 70%-oplossing. Als je weet waar je moet zijn is demiwater tegen een redelijk prijs te koop.

Volgens mijn vrouw de "scheikundige " kun je net zo goed het condenswater van de wasdroger gebruiken i.p.v. demiwater; dat is voor 99% vergelijkbaar  :groots:. en dat doe ik dan ook al jaren. Liever geen discussie over die 1% ;) ;)
 :degroeten:
Huygenmeester

Pirremenir

Het is afhankelijk van je doel: grote desinfecties kan je beter met genoemde alternatieven doen. Lijkt me ook uiteindelijk goedkoper.

Denk dat je de ethanol prima kan gebruiken voor kleine desinfecties wanneer je kleine dingen wil ontsmetten. In de apotheek gebruiken we dit als standaard desinfectiemiddel in onze aseptische cleanroom om de uitgangscontaminatie bij de bereidingen van infusen zo klein mogelijk te houden. Ook heb ik het gebruikt bij microbiologisch onderzoek: inderdaad opkweken van media. Dit middel wordt ook gewoon in alle richtlijnen genoemd. Een inwerktijd van 30 seconden wordt door ons gehanteerd zodat de meest voorkomende organismen dan aantoonbaar zijn gedood

De beestjes in de link zijn hardnekkige relatief resistente organismen en die zal je in onze situatie (hopelijk) niet aantreffen! Mede dus omdat je uitgangscontaminatie goon al erg laag is (en anders moet je eens bij je eigen huishoud-vaardigheden stilstaan....). Jouw toepassing komt min of meer op hetzelfde neer en lijkt me dus prima dat je dan gebruik maakt van de 70% ethanol (ws ook met isopropylalcohol).

Pirre


pieter v

Voor kleine materialen zou het misschien ook kunnen met bio ethanol, dit is voor volgens mij voor nog geen € 2,- te koop bij action.

RobinB

In het microbiologie lab gebruiken we ook overal alcohol voor, maar dat is vooral voor oppervlakken. Instrumenten branden we uit of worden geautoclaveerd. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-10-2014  18:26 uAardige link, maar daar staan geen hobbymiddelen zoals Star San en Oxi in. Wat dat betreft dus wat beperkt bruikbaar. :)

Als je die vindt, mag je die posten.  ;D

In de link staat informatie over alcohol als desinfecteermiddel en dat is wel degelijk bruikbaar.
En de link laat ook zien welke middelen er allemaal nog meer zijn.

RobinB

Er zijn vele middelen om mee te desinfecteren en steriliseren. Goede middelen zijn echter doorgaans ook toxisch en gevaarlijk.
Daarom zijn ze niet beschikbaar voor hobbybrouwers.

Het is wel leuk om er wat van te weten, maar als je de middelen niet kan gebruiken ook wat overbodige info.

Over oxi heb ik al wel eens wat geplaatst.

Adbrouwt

Citaat van: HuygenMeester op 31-10-2014  18:33 uLiever geen discussie over die 1%
Vooruit dan, 1% is stof, schimmels, bacteriën en huidschilfers. Met de andere 99% niks mis mee  ;) >:D

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-10-2014  20:44 uEr zijn vele middelen om mee te desinfecteren en steriliseren. Goede middelen zijn echter doorgaans ook toxisch en gevaarlijk.
Daarom zijn ze niet beschikbaar voor hobbybrouwers.

Het is wel leuk om er wat van te weten, maar als je de middelen niet kan gebruiken ook wat overbodige info.

Hmmm, er staan middelen in de link waarover wij niet beschikken maar om dan de link te bestempelen als overbodige info vind ik toch wel apart...

In de link wordt naast over alcohol ook gesproken over chloorhoudende middelen zoals Chemipro Caustic of dunne bleek en iodophors. Die middelen worden ook gebruikt op hobbyniveau.

RobinB

Ik nodig je uit om flink wat glutaaraldehyde te gebruiken! ;) ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-10-2014  22:22 uIk nodig je uit om flink wat glutaaraldehyde te gebruiken! ;) ;D

Hmmm, een beetje flauw.  :(

Door mij is niet geschreven dat alle middelen die in de link staan allemaal geschikt zijn. Wel dat er interessante informatie in staat over desinfectiemiddelen.
Als je andere links hebt met interessante vergelijkingen tussen bij hobbybrouwers gangbare desinfecteermiddelen, ben je van harte uitgenodigd die te plaatsen.
 

RobinB

Ach, die zijn al vaker geplaatst, ik heb geen zin om dat steeds weer op te zoeken.
Lijkt me een mooie taak voor de beheerder, het moet immers ook overzichtelijk blijven niet?

Jacques

Een beheerder hoeft niet alles te doen...

Ansius

Gebruik 75% alcohol voor ontsmettten naar volle tevredenheid.

Jacques

Citaat van: Jacques op 31-10-2014  23:04 uEen beheerder hoeft niet alles te doen...

Toch nog even gezocht.

https://byo.com/stories/issue/item/469-cleaning-and-sanitation-homebrew-science

http://www.schiff-consulting.com/choosing.html

Een uitgebreid artikel. (Hierin worden ook middelen genoemd waarover een hobbybrouwers geen beschikking heeft.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.