6-06-2015 ONK 2015

Gestart door jorisstoop, 31-10-2014 07:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorisstoop

ONK 2015

Website: http://www.ONK2015.nl

PROGRAMMA (toegevoegd 14 april 15)

ONK 2015 - Programma
Als organisatie streven we ernaar om tijdens het ONK brouwerijen te presenteren met een connectie met Bergen op Zoom. Bij de gerechten van de verschillende restaurants kunt dan genieten van een mooi speciaalbier.

Uiteraard kan er nog een en ander wijzigen in onderstaande lijst.

Aanwezige brouwerijen / bieren Hofzaal - ONK
  • HillDevils
  • Bierbrouwerij de Arn
  • Restaurant De Blauwe Pauw - De Volksabdij
  • De Scheldebrouwerij
  • Het Provoosthuis met Brand IPA
  • Jubileumbier 25 jaar Bergsche Bierbrouwersgilde

Aanwezige brouwerijen Proefmei
  • Brouwerij Het Anker
  • Brouwerij Roman

Lezingen Vestzaktheater
13:00 - 13:30      Ontvangst
13:30 - 14:15      Lezing 1 - Jacques Bertens: "Een goed bier door een goede vergisting!"
14:15 - 14:45      Pauze
14:45 - 15:15      Lezing 2 - Han Hidalgo: Beer & Food Pairing
15:30 - 16:00      Prijsuitreiking ONK


Zoals bekend wordt het ONK 2015 georganiseerd door het Bergsche Bierbrouwersgilde http://www.bierbrouwersgilde.nl.

Het ONK zal plaatsvinden op zaterdag 6 juni 2015 te Bergen op Zoom

Kloonbier ONK 2015
Oesterstout - Scheldebrouwerij

Omdat de roots van de brouwerij bij het Bergsche Bierbrouwersgilde liggen en de brouwerij onlosmakelijk verbonden is met Bergen op Zoom is er gekozen voor een bier van de Scheldebrouwerij. Volgens ons zit er een mooie uitdaging in het klonen van de Oesterstout.

Oesterstout (8,5%)
Deze stout brengt u dankzij het vleugje zilt een stuk dichterbij de kust. Onder een beigekleurige schuimkraag schuilt een krachtig bier, vol van smaak en rijk van geur. Zijn robuustheid wordt opgebouwd uit het zoete van fruit en karamel en het bittere van hop en geroosterde mout. De Oesterstout laat de parel achter op uw tong en smaakt lang en gelaagd na.

Met 8,5% vol. een stevige, zachte stout met beperkte bitterheid. Donker als de nacht. Tijdens het brouwproces wordt het wort van dit bier over oesterschelpen gepompt. Een prijswinnaar met een vleugje zeesmaak van oesters en een mooie schuimkraag. Prima geschikt bij oesters maar ook bij vis- en rundvleesgerechten.

 

Esterenbrouw

Dat wordt een leuke opgave!

Hoppenbrouwers

Klinkt als een uitdaging. :brouwen:

Wolter

Vandaag maar eens wat Oesterstout besteld bij de plaatselijke slijterij om te proeven. Had hem nog niet gedronken.

rajd

Lekker biertje, ik koop en drink 'm regelmatig. Het ziltige zit er lekker (subtiel) in, past goed bij de stijl. Lijkt me een pittige opgave (ik zie het gerommel met oeterschelpen al voor me; wellicht is er een alternatief..?)

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 31-10-2014  20:21 uKlinkt als een uitdaging. :brouwen:

Inderdaad. Zeker ook omdat dit bier niet algemeen verkrijgbaar is. De eerste opgave voor degenen die een kloonpoging willen wagen is het bier te pakken te krijgen.

jorisstoop

Citaat van: Jacques op 02-11-2014  15:13 uInderdaad. Zeker ook omdat dit bier niet algemeen verkrijgbaar is.

Dit hebben we uiteraard van tevoren bekeken. Het bier is bijvoorbeeld gewoon te verkrijgen bij de mitra.

Jacques

Citaat van: jorisstoop op 02-11-2014  15:17 uDit hebben we uiteraard van tevoren bekeken. Het bier is oa gewoon te verkrijgen bij de Mitra.

Elke Mitra-ondernemer bepaalt welk bier hij in zijn zaak verkoopt. Bij de plaatselijke Mitra is het bier niet te koop...

jorisstoop

Jacques,

Dan kan je het via de website aangeven en het bier zonder extra kosten binnen een paar dagen bij je plaatselijke Mitra ophalen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-11-2014  15:19 uBij de plaatselijke Mitra is het bier niet te koop...

Nu niet moeilijk gaan doen Jacques... Het bier is te bestellen bij iedere Mitra in Nederland... dus de verkrijgbaarheid is goed!

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-11-2014  18:10 uNu niet moeilijk gaan doen Jacques... Het bier is te bestellen bij iedere Mitra in Nederland... dus de verkrijgbaarheid is goed!

Als je het zo bekijkt heb je gelijk. Dan kunnen in de toekomst heel wat meer niet zo'n gangbare bieren uitgeroepen worden tot kloonbier voor het ONK. Ze zijn immers altijd te bestellen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-11-2014  21:01 uDan kunnen in de toekomst heel wat meer niet zo'n gangbare bieren uitgeroepen worden tot kloonbier voor het ONK. Ze zijn immers altijd te bestellen.

Juist... :)

RobinB

Eens met Oscar als het een slijterij(keten) betreft die in het hele land redelijk goed verspreid is.

Oxhead

De Koyt van een paar jaar terug was hier nou ook niet echt makkelijk verkrijgbaar. ;)

hetspook

Mitra in Middelburg heeft hem in ieder geval staan.

jelle

in Leeuwarden stond ie gewoon naast EANSKE :proost:

Jacques

Citaat van: hetspook op 04-11-2014  16:13 uMitra in Middelburg heeft hem in ieder geval staan.

Dat lijkt mij ook niet zo vreemd gezien de oesterkweek in Zeeland...  :)

rajd

Citaat van: Jacques op 04-11-2014  21:43 uDat lijkt mij ook niet zo vreemd gezien de oesterkweek in Zeeland...  :)

Zelfs in het uiterste zuiden van het land is dit biertje altijd op voorraad bij de Mitra. Tenzij ik een handje help met de voorraad :)

jorisstoop

De datum is inmiddels ook bekend en het ONK zal plaatsvinden op zaterdag 6 juni 2015 in Bergen op Zoom

MO

Hebben jullie er bewust voor gekozen om het in het laatste weekeinde van de week van het Nederlandse bier te organiseren? En waarschijnlijk dus ook tegelijk met de Brand wedstrijd? ONK en Brand worden nu toch weer ontkoppeld?

http://www.weekvanhetnederlandsebier.nl/63/29/week_van_het_nederlandse_bier_2014_met_recordaantal_bezoekers_groot_succes.html

jorisstoop

We hebben al contact gehad met brand over de datum. En verder wordt het gecombineerd met een ander evenement in Bergen op Zoom, waardoor de datum eigenlijk al min of meer vast stond. Binnenkort meer info.

Hoppenbrouwers

Citaat van: jorisstoop op 12-11-2014  20:50 uWe hebben al contact gehad met brand over de datum.
En wat zei Brand er over?

Esterenbrouw

Ik denk dat ontkoppeling van deze wedstrijden niet verkeerd is!

William

Citaat van: Esterenbrouw op 12-11-2014  22:15 uIk denk dat ontkoppeling van deze wedstrijden niet verkeerd is!

Eens.

orangeloo

Citaat van: Esterenbrouw op 12-11-2014  22:15 uIk denk dat ontkoppeling van deze wedstrijden niet verkeerd is!

Inderdaad een goed plan. Ik wil geen van tweeën bekritiseren maar afgelopen jaar werd het ONK wel een beetje "ondergesneeuwd" door het Brand evenement.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.