Bewerken RVS-pan

Gestart door Gio, 02-11-2003 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Weet iemand hoe je het beste een gat kan maken in een RVS-pan ?  ???

Ik wil een RVS-qpoelwatervat maken met thermometer, uitloopkraantje, peilbuis el evt dompelaar ingebouwd. Ik heb een eerder model gemaakt van aluminium, en dat ging erg goed. Mbv een houtboor heb ik gaten van 17 mm gemaakt en daarna alles met koperen koppelingen ingebouwd.
In RVS wordt dit ivm met hardheid materiaal een probleem. Ik kom er niet doorheen.
Er is me geadviseerd om een zg. kobalt-boor te gebruiken. Maar deze zijn in deze maat erg prijzig (meer dan € 35).
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 :proost2:  Gr Johan

Bas

Hoi Johan,

Ik ben mijn RVS ketels met een tegelboor te lijf gegaan. Dat is een boortje dat bestaat uit een zeer harde scherpe kop (meestal steenkool of diamant) op de boorschaft en een (variabele) arm met daaraan nog een scherpe kop van hetzelfde materiaal (die het eigenlijke gat slijpt). Door het instellen van de lengte van de variabele arm (t.o.v. de boorschaft) kun je de diameter van het gat dat je wil boren instellen. Zo'n boor wordt normaalgesproken gebruikt om ronde gaten in (keiharde) tegels te boren. Iemand die ervaring had met het maken van gaten voor kranen in RVS aanrechtbakken bracht me op het idee.

Je gaat als volgt te werk. Je slaat een putje in het RVS (dit wordt het centrum van je gat), zet de boorkop erop en slijpt met een laag toerental via de boorkop op de variabele arm het gat. Laag toerental is belangrijk, anders lukt het nooit: het kostte me gemiddeld zo'n 2 uur om door de wand van mijn pan heen te slijpen (geef je boormachine en boor de nodige rust om oververhitting te voorkomen).

Zo'n tegelboor kun je bij de bouwmarkt vrij goedkoop krijgen (ik heb ze in ieder geval bij de Gamma zien liggen). Als je er een ziet liggen, dan snap je vanzelf het principe. Oefen eerst op een gekromd / bol RVS object (Xenos verkoopt goedkope RVS schaaltjes en kommetjes) voordat je je dure RVS ketel onder handen neemt.

Ik ben zeer tevreden over het resultaat, kreeg ronde gaten van exact de goede diameter (geen lekkages na installatie van mijn wortverzamelbuizen) met zonder enige afwijking. Mijn vrees dat ik misschien mijn erg kostbare RVS ketels zou kunnen vernielen was totaal ongegrond.

Grt, Bas H.

Adrie

Ik heb het wel eens met een metaalboor geprobeerd en dat ging ook, maar inderdaad, een laag toerental is zeer belangrijk anders is je boortje binnen de kortste keren zo bot als wat.

Groeten,

Adrie.

Gio

Bas
Bedankt voor de tip van de tegelboor. ik ga het proberen.
iemand vertelde me dat je snij-olie moet gebruiken om te koelen.
Is dit nodig en wat is eigenlijk snij-olie? (mag dit ook olijf-olie o.i.d. zijn?)

Adrie, een metaalboren 16 mm bestaan die?

brouwgroet Johan

satan

boren in rvs is helemaal geen probleem als je
-scherpe metaal boren gebruikt (HSS)
-start met een boor van 4mm
-vervolgens steeds een grotere boor gebruikt
-het toerental niet te hoog kiest (warmte afvoer)
er zijn metaal boren tot + - 46 mm
maar als je met een handboor groter wilt gaan dan 13mm
moet je de boor schacht (achterkant) laten af draaien tot
12mm ,om de boor in de boorkop te laten passen.
dit is toch een veiliger methode dan een tegelboor

satan

Bas

Hoi Satan,

Ik begrijp niet helemaal wat er precies onveilig is aan het gebruik van een tegelboor.

In mijn ogen is het een heel veilige method, waar ik geen enkel probleem mee heb gehad, en die toch met minimale investeringen te realiseren is. Ander voordeel was dat ik direct een 25mm gat kon maken (je boort eigenlijk een anker-gat in het centrum, en slijpt een gat met de juiste diamter uit) zonder eerst een grote collectie HSS boren te moeten aanschaffen (en een 25mm HSS boor zal zeker niet op een standaard boormachine passen).

Grt, Bas H.

Bubblegun

En om dan een kraan vast te lassen aan de ketel, moet je daarvoor iets speciaals gebruiken? Of is het standaard lasmateriaal voldoende?

Adrie

Hoi Bubblegun,

RVS lassen is een aparte tak van sport, dat gaat niet met de standaard las-apparaatuur. Je kunt natuurlijk ook gewoon aan beide kanten een rubberen ring aanbrengen en de kraan gewoon met een moer vastdraaien. De bolling van de pan kan voor een lekkage zorgen, dus eventueel moet je de pan op de plek van de kraan een beetje recht slaan.

Groeten,

Adrie

Bas

Hoe groter de pan, hoe minder bolling, en dus minder kans op lekkage ;).

Ik heb zelf alleen aan de binnenkant een rubberen O-ring om de schroefdraad van de kraan zitten, en de kraan en ring met een grote moer tegen de ketelwand vastgezet. Nooit lekkages gehad (ter info: mijn pannen hebben een diameter van 30cm - 40cm). O-ringen zijn trouwens in allerlei diameters per stuk bij de Praxis verkrijgbaar.

Grt, Bas H.

J

Bas,

Welke O-ringen gebruik jij ?
Zijn dit speciale die voedsel- en temperatuur geschikt zijn ?

J.

Bas

Hoi J,

Gebruik gewone standaard O-ringen van rubber (Praxis). Zijn volgens mij niet gegarandeerd voedsel- en/of temperatuur geschikt :-/.

Ik heb ze voor het eerste gebruik gekookt (om de vieze smaakjes die er misschien af zouden kunnen komen te verwijderen, al geeft die methode natuurlijk geen enkele garantie). Sindsdien vervang ik ze alleen als ik de kraan er eens afhaal. Eigenlijk zou ik betere O-ringen moeten gebruiken, maar ik weet niet waar ik die kan krijgen. En ik weet ik niet of mijn installatie dan wel helemaal voedsel- en/of temperatuur veilig is, want mijn bolkranen bevatten intern ook rubberen onderdelen.

Tja, heb er nooit last van gehad, proef geen gekke smaakjes en ik leef nog steeds gezond, ...

Grt, Bas H.

bakkerman

Ik ben wat onderzoek aan het doen over hoe ik een kraan in mijn RVS pan kan zetten.  :pan:
Ik heb een geweldige tip voor de O ringen en pakkingen gevonden. Haal bij de Blokker een soliconen bakblik, en teken de omtrek van je schroefdraad en je flens. Uitknippen en erop zetten.

Dit materiaal is flexibel, hittebestendig en voedsel veilig.

Johannes

Citaat van: bakkerman op 21-05-2007  05:06 uDit materiaal is flexibel, hittebestendig en voedsel veilig.

Geweldige tip! Dat materiaal kan nog wel vaker van pas komen.

korek

Dit is inderdaad een goeie tip, ik heb meteen een siliconen bakvorm gehaald. Dit is het juiste materiaal voor afdichtingen die temperatuursbestendig moeten zijn.

Edgar

Die hittebestendigheid gaat niet ver boven de 200° dacht ik. Dat staat er althans op en ik heb ze wel in een hetere oven gebruikt en dan komt er een soort krokant laagje op. Een ketel die op het vuur staat kan denk ik van onderen, waar de hete gassen langsstromen, veel heter worden. Beetje opletten dus. Alleszins is het beter dan rubber, maar toch; ik denk dat je beter met van die vervormende pakkingen werkt.

EBC

De teflon dichtingen in je kraan zijn ook tot slechts 180 ºC gegarandeerd. Het is verstandig om een 'schermpje' onder de kraan te monteren, zodat de kraan niet direct in de verbrandingsgassenstroom zit.

En als je kraan een plastic handvatje heeft, om dat er tijdens verwarmen af te halen...

korek

Citaat van: EBC op 21-05-2007  20:44 uEn als je kraan een plastic handvatje heeft, om dat er tijdens verwarmen af te halen...

Ook met een metalen handvatje moet je oppassen, ik heb al twee keer mijn vingers verbrand. Blijkbaar moet ik me twee maal aan dezelfde steen stoten.

Schaepekop

Citaat van: satan op 04-11-2003  20:52 uboren in rvs is helemaal geen probleem als je
-scherpe metaal boren gebruikt (HSS)
-start met een boor van 4mm
-vervolgens steeds een grotere boor gebruikt
-het toerental niet te hoog kiest (warmte afvoer)
er zijn metaal boren tot + - 46 mm
maar als je met een handboor groter wilt gaan dan 13mm
moet je de boor schacht (achterkant) laten af draaien tot
12mm ,om de boor in de boorkop te laten passen.

Tot 12 mm boren in RVS is voor de meeste geen probleem, hierna kun je met een goede frees de diameteter van het gat ruimer maken.(koelen kan met peterolie)

Begin met een kleine diameter en boor met een laag toerental.
Voor het smeren en koelen van de boor moet je peterolie gebruiken (geen boorolie o.i.d.)

Grote gaten boren in RVS met een afgedraaide boor werkt prima, maar doe het zo:

Om happen van de boor tegen te gaan leg je over het voorgeboorde gat een stukje linnen doek, als je door de doek heen boor, om het gat groter te maken slaat de machine niet vast doordat de boor niet hapt.
Hierdoor wordt het gat mooi rond.
Bij het boren van grotere gaten, steeds een stapje groter boren, LET OP dan geen smeermiddel gebruiken.

Peter3930

Hallo beste hobbybrouwers.

Een tip!
Je moet de steenboor of WIDIA boor slijpen zoals een metaalboor,
Slijp wel rustig op een zachte steen van de slijpmachine want  HSS is bikkelhard.
Als je eenmaal een scherpe snijkant hebt met een lichte afloophoek van ± 7 graden, ben je zo door het RVS heen.
Pas wel op vooral in het laatste gedeelte voor het "happen" van de boor.
Inderdaad boren op lage snelheid.

Groeten Peter

Ronnie

Citaat van: EBC op 21-05-2007  20:44 uDe teflon dichtingen in je kraan zijn ook tot slechts 180 ºC gegarandeerd. ...

Denk er aan: oververhitting en verbranding van TEFLON produceert FOSGEEN = zeer giftig om in te ademen!

Dieter

Ik heb mijn kraan zelf op mijn brouwketel gemonteerd.
Eerst een gat afgetekend daarna geboord met een rvs boor van 8 en daarna met een dremel en slijpschijfjes op maat gebracht.

12345

Boren in RVS gaat wel, maar je moet goed scherp gereedschap hebben. Verder is het erg handig om af en toe te koelen met snij-olie (in spuitbus te koop voor ca € 8,50) Zelf heb ik grote gaten geboord met een niet al te dure stappenboor (gewoon HSS). Zo langzaam mogelijk boren en geduld hebben.

http://www.gereedschapbestellen.nl/vmchk/hand-werkplaatsgereedschap/boren-frezen-tappen/verzink-stappenboren

Wat afdichtingsringen betreft moet je een beetje uitkijken, vooral voor de maximale temperatuur. Siliconen is het beste maar moeilijk te krijgen in Nederland. Het rubberhuis wil wel helpen maar is behoorlijk prijzig,

http://www.rubberhuis.nl/#/Product/390

Dan heb je nog Viton-ringen dat is (volgens mij) hetzelfde als Teflon. Die zijn wat makkelijker te krijgen maar ik weet niet waar. Misschien dat je via de zoekfunctie verder komt?

John

Wie gaat er een RVS doorvoer maken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.