Trip(el) to the Galaxy

Gestart door Brouwers, 26-10-2014 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwers

Toch nog even zitten dubben wat ik zou moeten met mijn galaxy hop. Het is een hop met werkelijk een heerlijk tropisch aroma van citrus en passievrucht. Het hoge alfazuur percentage zorgt er wel voor dat deze hop relatief moeilijk is toe te passen zonder dat de bitterheid je echt parten gaat spelen. Optie zouden dan een IPA, APA of saison kunnen zijn. APA staat nu te vergisten, IPA vind ik een beetje een te gemakkelijke keuze(het is ook nooit goed :D) en saison heb ik persoonlijk nog geen echt lekkere geproefd (droog en bitter). Mijn zwager gaf aan dat hij graag tripels drinkt en dat ik maar eens een tripel moest gaan brouwen, vandaar dat ik met het idee ben gaan spelen om de galaxy te verwerken in een tripel. Ik heb nog even gezocht op dit forum en ook bij de concurrent maar ik eigenlijk maar 1 recept tegen waar galaxy gebruikt is in een tripel.

Als basis heb ik het Westmalle recept uit verander water in bier. Reden om deze te kiezen is omdat ik Westmalle een heerlijke tripel vind. Deze heeft een mooie balans. Genoeg smaak  om 's avonds rustig van te genieten maar is toch licht genoeg om lekker weg te drinken op het terras in de zomer. Ik maak alleen gebruik van late hopgiften om de bitterheid rond de 37 IBU te krijgen. Hopelijk is nu niet het resultaat dat de hopsmaken te veel gaan overheersen.

Er zijn nog 2 punten waar ik een beetje aan twijfel namelijk gist en moutstort. Nu zou ik de Trappist High gravity kunnen vervangen voor Fermentis Abbaye. Maar ik lees overal dat het vrij ver doorgist waardoor er weinig body over blijft. Om dit te corrigeren zou ik een deel van de suiker kunnen vervangen voor aroma 50. Ik zat te denken aan 400 g aroma 50 mout waardoor ik ongeveer 200 gram suiker minder kan toevoegen. Zit ik met deze gedachte goed? Of voeg ik juist weinig toe aan de body?

Laatste aanmerking is dat ik maar 4 - 4.5 l ga koudhoppen met de 10 g hop.

Als iemand nog op of aanmerkingen heeft dan hoor ik het graag.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0005
Naam receptTrip(el) to the Galaxy
Brouwdatum09-19-14
BiertypeTripel
Volume15,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)37 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Veldhoven1,10 gCaCl21,10 gCaSO43,10 mlMelkzuur11,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
81 mg/l5 mg/l11 mg/l130 mg/l30 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,700 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,2 %
0,800 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC17,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust70,0 °C8 min.20 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,5 gGalaxybellen15,1%19 min.37,0 IBU
15,0 gGalaxybellen15,1%0 min.0,0 IBU
10,0 gGalaxybellen15,1%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist


Bennemans

Niks meer aan doen, gewoon brouwen.

Pirremenir

Citaat van: Brouwers op 26-10-2014  16:34 uGenoeg smaak  om 's avonds rustig van te genieten maar is toch licht genoeg om lekker weg te drinken op het terras in de zomer.

Koekoek...: bijna 10%  :nut: en lekker voor op het terras....: eentje dan, hihi!  :proost:

Lijkt me wel erg lekkere tripel worden, ben benieuwd naar je smaakervaring! Zou het overeenkomen met de Bronckhorster tripel? (Die vind ik zelf heel erg lekker namelijk: iemand idee over dit recept? :weetniet:).

Pirremenir

Hay

Bedoel je met die 10% het alcoholpercentage?
Dat gaat echt niet lukken met een begin SG van 1.076.
Dan moet ie wel heel erg ver doorgisten.

Jacques

Citaat van: Hay op 27-10-2014  20:37 uBedoel je met die 10% het alcoholpercentage?
Dat gaat echt niet lukken met een begin SG van 1.076.
Dan moet ie wel heel erg ver doorgisten.

Met Trappist High Gravity (3787) is dat inderdaad de vraag. Maar met Belle Saison gaat dat wel lukken...

Brouwers

Nog wat zitten spelen met de hoptoevoegingen. Zoals het er lag kreeg ik relatief veel hopsmaak erin, zeker in vergelijking met het aroma. Om wat balans erin te brengen heb ik de hoeveelheid wat verschoven. De koudhop wordt trouwens maar aan 5 L toegevoegd. Even kijken of meer hop beter was geweest.

Mijn eerste giststarter is ook een feit. Hij is nu al netjes uitgezakt, dus dat gaat helemaal goedkomen. Kwam een sterke kauwgomballen geur van het gist.

Morgen gaat hij de pan in.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0005
Naam receptTrip(el) to the Galaxy
Brouwdatum20-12-2014
BiertypeTripel
Volume15,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
13,00 lWater uit Veldhoven1,00 gCaCl21,20 gCaSO43,20 mlMelkzuur10,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
77 mg/l5 mg/l11 mg/l130 mg/l27 mg/l56 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,700 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,2 %
0,800 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC17,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Alfa-amylaserust70,0 °C8 min.20 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,2 gGalaxybellen15,1%25 min.26,2 IBU
10,0 gGalaxybellen15,1%10 min.9,0 IBU
20,0 gGalaxybellen15,1%0 min.0,0 IBU
10,0 gGalaxybellen15,1%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
2,000 l starterTrappist High Gravity (3787)bovengist


Brouwers

Afgelopen woensdag de giststarter gemaakt. Al snel achter dat mijn 2 liter erlenmeyer net groot genoeg is voor een 1,8 liter giststarter :D. Begon me wel zorgen te maken op een gegeven moment. Er kwam een heerlijk kauwgomballen geur vanaf, Westmalle was wel heel herkenbaar.
Zaterdag het bier gebrouwen. De brouwdag verliep redelijk voortvarend ondanks dat er wat kleine dingen mis gingen. Ten eerste was buienradar het niet eens met de buien die er werkelijk naar beneden kwamen. Heb daardoor halverwege het maischen moeten verhuizen naar het schuurtje. Was op zich  niet zo erg omdat ik mijn pan wat makkelijker kon opwarmen zo zonder die wind.
30 min voor het einde koken kwam ik er achter dat ik niet hard genoeg aan het koken was. Hierdoor moest ik het laatste half uur wat harder gaan koken. Gevolg dat het wort af en toe over de rand spatte(pan te klein). Uiteindelijk maar 1 min langer gekookt als gepland. Eind dichtheid kwam 2 SG punten lager uit als gepland (1.074). Ook iets meer wort als gepland (15.2 ipv 14.5). Na minder dan 6 uur stond de gistemmer al vrolijk te bluppen. Gaat toch een stuk sneller dan met een korrel. Gisterenavond stond de schuimlaag al op 21 liter van mijn 25 liter emmer. Vanwege de verhalen van het Westmalle gist en kopruimte toch maar even een blow off gemaakt. Vanmorgen zag ik dat de schuimlaag niet groter was geworden dus heb ik de blow off weer verwijdert.

Er komt nu een zure passievrucht lucht uit de emmer, als je dus de vrucht eet. Kan me voorstellen dat mensen dit misschien ook associëren met een riool lucht. Nu nog een week of 4 wachten voordat we de eerste fles kunnen testen. Afhankelijk van hoe de vergisting verloopt ga ik 2e kerstdag de boel overhevelen voor de koudhop. Ga denk ik maar 5 liter koudhoppen, de ander ~10 liter houd ik als referentie.

Brouwers

Vandaag over geheveld naar 2 mandflessen. Eentje van 10 L blijft standaard en 1 van 5 L waar ik mijn laatse 5 gram galaxy hop aan toegevoegd heb. De gist heeft al goed werk geleverd, brix is nu 9.7 wat een sg van 1.017 zou betekenen. Uiteindelijk zou die naar 1.010 moeten gaan, dus zullen zien hoeveel de gist er nog vanaf kan snoepen.
Natuurlijk even geproefd en ik moet zeggen dat het een leuk biertje lijkt te gaan worden. Hoofdgeur is natuurlijk de typische Westmalle banaan maar ook iets wat op champagne lijkt. Bitterheid is redelijk beperkt lijkt het. Smaak is verder wat kruidig en zoet maar op het einde komen de tropische vruchten van de galaxy er nog een rustig doorheen. Hoewel de body redelijk licht is heeft het wel een zwaar mondgevoel/smaak. Ik vind dit een moeilijk te omschrijven smaak. Het zit achterin in de mond. Pauwel kwak heeft dit ook, net als Westmalle zelf alleen dan niet zo sterk. Ik associeer het zelf met zwaar alcoholisch bier.
Zijn dit hogere alcoholen die ik proef?
Vraag is vooral ter lering en vermaak want het bier is nog niet echt op smaak.


Volgende week gaat, als alles mee zit, het bier op fles. Ik ben echt benieuwd hoe dit bier uiteindelijke gaat worden.

Brouwers

Vandaag gebotteld. 14 L op de fles. Het gist heeft me toch een werk geleverd, svg 92% voor de standaard en 95% voor de koudgehopte variante. Natuurlijk vrij logisch door grote suikergift maar is voor mij de eerste keer ver boven de 90%. Nu maar hopen dat de standaard variant niet besluit om die laatste 3 % tijdens het hergisten op fles te doen. Ik vind het eigenlijk verder wel opmerkelijk dat juist de koudgehopte variant zo ver is doorgegist. Juist deze liet al sinds maandag of dinsdag geen activiteit meer zien. Dit terwijl de standaard nog continue een schuimlaag had gevormd. Ach ja we zullen zien. Mochten het bierbommen worden dan heb ik in ieder geval weer een wijze les gehad :D.

Over de smaak ben ik nog niet echt tevreden. Terwijl voorheen het Westmalle karakter sterk aanwezig was lijkt het nu weggezakt naar de achtergrond. Het bier ruikt champagne-achtig met ver weg nog iets van de banaan. Smaak is vooral hogere alcoholen, beetje kruidig. Grappig genoeg komt er nog wel iets van de passievrucht naar boven uit de hop maar dit is vrij lang na het doorslikken. Dit had wel iets meer mogen zijn.

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoe het bier bijtrekt in de lagering, maar de smaak van de hogere alcoholen wordt dit over het algemeen meer of minder na verloop van tijd?

Jacques

Citaat van: Brouwers op 04-01-2015  16:29 uHet is natuurlijk moeilijk te zeggen hoe het bier bijtrekt in de lagering, maar de smaak van de hogere alcoholen wordt dit over het algemeen meer of minder na verloop van tijd?

De smaak van hogere alcoholen kan met de tijd minder worden door de vorming van esters en aldehydes. Het is echter niet zo dat daardoor de smaak van het bier altijd aangenamer wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.