Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de gedroogde gisten van Mangrove Jack's binnenkort wellicht op de Nederlandse markt verkocht gaan worden. Ik vertel nog even niet door wie en waar ze te krijgen zullen zijn, dat zal de winkel/persoon in kwestie zelf wel doen op dit forum.

Hier alvast een link naar de website van de producent: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts

Er zitten een paar zeer interessante bij. Van Amerikaanse fora heb ik begrepen dat sommige echt een aanwinst zijn en duidelijk verschillen van de korrelgisten die nu op de markt zijn. HIER bijvoorbeeld experiment waarbij een wort van een APA gesplitst is in vier delen. De gebruikte gisten zijn de SafAle US-05, de Danstar BRY-97, de Mangrove Jack's M33 en de WLP001.

Hierbij vind je een xml bestand met deze gisten die je kunt importeren in de gistdatabank van BrouwHulp.

Erick


Hay

Alleen zijn ze daar zo te zien nog niet op voorraad.
Je kan ze ook bij amihopfen bestellen.
Wil een keer die west coast proberen.

Adrie

Ah, Brouwmarkt gaat ze ook verkopen. Leuk. Alleen gaat Brouwmarkt ze niet allemaal verkopen, zo te zien.

foz


Markiej87

Citaat van: foz op 22-10-2014  15:14 uMenno gaat ze ook verkopen.

http://www.hobbybrouwshop.nl/
Dat zijn mooie ontwikkelingen!

Jacques

Goed nieuws. Naast de vele nieuwe hopsoorten neemt ook de keuze aan korrelgisten alsmaar toe.

Hoppenbrouwers

Ik ben erg benieuwd naar de gisten.
Zou de herkomst van de bohemian lager dezelfde zijn als die van Wyeast?

RobinB

Sowieso is het de vraag bij nieuwe aanbieders hoeveel echt nieuwe (unieke) stammen erbij komen.
Maar meer keuze in korrelland juich ik altijd toe! :duimop:

Adrie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-10-2014  21:21 uIk ben erg benieuwd naar de gisten.
Zou de herkomst van de bohemian lager dezelfde zijn als die van Wyeast?

Als ik ervaringen in de VS lees, is de Mangrove Jack's Bohemian lager niet dezelfde als Wyeast Bohemian Lager. De Mangrove Jack's geeft een wat moutiger bier.

marcel-g

29-10 een irish red ale gebrouwen, als gist heb ik de mangrove jack m07 gebruikt.
na 9 dagen zat hij al op een sg van 1011 (start sg was 1055), vandaag dus maar gebotteld.
de geur van het jongbier is goed en de smaak gaat de goede kant op, stiekem even geproefd natuurlijk.
rest mij nog te melden dat ik de gist bij menno heb besteld, die de gist de avond daarop persoonlijk kwam bezorgen.....op de fiets.
goede service dus. :proost:

RobinB

Citaat van: marcel-g op 08-12-2014  22:14 uRest mij nog te melden dat ik de gist bij menno heb besteld, die de gist de avond daarop persoonlijk kwam bezorgen.....op de fiets.
Ik heb laatst alle gisten besteld, ben benieuwd of hij ook bij mij langs komt op de fiets! (in Maastricht)... ;D

Hoppenbrouwers

Vandaag de bohemian lager besteld. Ik ben beniewd hoe hij gaat bevallen.

Etn82

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-12-2014  22:26 uVandaag de bohemian lager besteld. Ik ben beniewd hoe hij gaat bevallen.

Die heb ik vandaag ook besteld, samen met nog wat andere. Heb het de laatste tijd nogal druk, waardoor voorbereidingen er nog wel eens bij inschieten (met name giststarters), het daarom maar een hele trits korrel-gisten in huis gehaald, kan ik ook lekker op de dag zelf nog beslissen wat ik ga brouwen.

Er staat nu een Session Rye IPA te vergisten met de M44 U.S. West-Coast. Zal binnenkort mijn bevindingen hier melden.

Sint Maarten

Hier staat een Alt variant te vergisten met de Work Horse. Het staat rustig te pruttelen.

Bassie

Afgelopen weekend heb ik onze continu gehopte Saison geproefd, die we vergist hebben met de M27 Belgian Saison. Echt fantastisch! De vergisting ging ook super snel. Van 1061 naar 1010 in 3 dagen, uiteindelijk op 1008 uitgekomen.

wilbertd

Alleen nog de M10 workhorse in een 'Irish Red'-achtig bier gebruikt.
Eigenlijk wilde ik deze gaan gebruiken als vervanging voor de door mij (te) veel gebruikte US05.
Echter als ik deze twee gisten met elkaar vergelijk vind ik de naam werkpaard toch beter passen bij de US05.
De M10 vergist veel minder ver door dan ik gewend ben van de US05.
(Maar goed, het was ook nog maar de eerste keer).
Hij flokt wel goed uit, het bier was snel helder en het gistdepot bleef goed aan de bodem van de fles plakken.

Ik heb ook de M03 New Castle dark ale liggen.
Ik ben van plan daar hetzelfde 'Irish Red'-achtig bier mee te brouwen, wellicht dat ik dan een klein referentie kader heb waaraan ik de geur/smaak van de M03 kan toetsen.

RienP

Ik heb even een kort rondje gedaan over het internet en wat gegevens verzameld aangaande de vergistingsgraad van diverse gisten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jAfljN5d5eA9MfGGeG9F0Xp2J60vIjCBvwkoE2z0lrc/edit?usp=sharing


RobinB

Citaat van: RienP op 10-12-2014  12:05 uIk heb even een kort rondje gedaan over het internet en wat gegevens verzameld aangaande de vergistingsgraad van diverse gisten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jAfljN5d5eA9MfGGeG9F0Xp2J60vIjCBvwkoE2z0lrc/edit?usp=sharing
Goed bezig! :duimop:

Wees je wel bewust van de beperkingen van dergelijke overzichten, zeker zonder invloedrijke variabelen zoals %suiker, %cara, %gebrand, maischschema, enz. :)

RienP

Dat vermoeden had ik al. Daarom heb ik ook het begin en eind SG erbij gezet als een klein beetje achtergrond informatie.
Het meest echt specifieke vergistingseigenschappen wat ik tegen kwam was het volgende:
M27-Belgian Ale: Dit is waarschijnlijk een saisongist.
M44-West Coast: Een goede vervanger van US-05. Sommige denken dat het een korrelvorm van de PAC-man gist is. Geen idee of dat waar is.
 

Hoppenbrouwers

Citaat van: RienP op 10-12-2014  12:05 uIk heb even een kort rondje gedaan over het internet en wat gegevens verzameld aangaande de vergistingsgraad van diverse gisten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jAfljN5d5eA9MfGGeG9F0Xp2J60vIjCBvwkoE2z0lrc/edit?usp=sharing
Goed bezig. Maar die staan toch ook al in de xml file van Arie?

Erick

In beersmith zijn ze ook allemaal terug te vinden.

wilbertd

Citaat van: RienP op 10-12-2014  14:40 uDat vermoeden had ik al. Daarom heb ik ook het begin en eind SG erbij gezet als een klein beetje achtergrond informatie.
ik vind het toch wel leuk om te zien zo met het begin en eind SG.
(En komt exact overeen met mijn eerste ervaring met de 'workhorse')

Hoppenbrouwers

Maandag besteld, dinsdag een bevestigingsmail van verzending gehad. Tot op heden niets ontvangen van de verdeler. Ook geen reactie op de mail. Komt iemand dit bekend voor?

marcel-g

Kijk even op de site van de verdeler, daar staat o.a dit te lezen:

LET OP! I.V.M. EEN PAAR DAGEN AFWEZIGHEID WORDT ER DONDERDAG 18 DECEMBER PAS WEER VERZONDEN.
 IN DE REGEL WORDT UW ORDER DAN VRIJDAG 19 DECEMBER AFGELEVERD.
 HOU HIER REKENING MEE.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.