Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zooms

Citaat van: EvdBroek op 27-02-2015  15:42 uIk vind het te ver gaan om met korrelgist een starter te moeten maken, dan kun je net zo goed een vloeibare gist gaan nemen.

Ik had te weinig gist en moest daarom vermeerderen. Klopt helemaal dat als je voldoende korrels in huis hebt een starter helemaal niet nodig is. Wat eigenlijk het punt is dat zowel de korrels die in de starter zijn gegooid direct aan het werk  gingen, en de gist die in het brouwsel werd gegooid ook. Voor mij was het vitaal genoeg.

bierhenkie

Citaat van: Ronnie op 27-02-2015  18:35 uBedankt voor die link!
Die eigenschap stond niet op de spec die ik vond: https://homebrewshop.be/nl/34-gist-mangrove-jacks
Toch wel Ronnie:

Etn82

Vandaag even een monster genomen van mijn Simcoe Lager die ik vergist heb met de Mangrove Jack's Bohemian Lager. De vergisting lijkt gestokt op 1.021 (SVG 63,1%), terwijl hij eigenlijk door had moeten gaan tot 1.014.

Ben tot op heden nog geen groot fan van deze gist.

Hoppenbrouwers

Inmiddels staat de M84 gist alweer twee dagen op huiskamer temperatuur (voor een ondergister) om activiteit te bevorderen maar er zit helemaal geen leven in.
De hele inhoud van het gistvat gaat na het weekend de gootsteen in. Wat een bagger. Ik kan hem niemand aanraden.

Jacques

Ik zie meerdere leden wat teleurgesteld reageren over deze gisten.

Even een balletje opwerpen. In de zakjes Mangrove Jack's zit 10 g gist. In de zakjes van Fermentis 11,5% dat is dus 1,5 g, of te wel 15% meer. Zou het feit dat per zakje minder gist geënt wordt de oorzaak kunnen zijn dat mindere resultaten worden geboekt? Met andere woorden: wordt door julie de gist afgewogen?

Ook bij de Gozdawa gisten zit 10 g gist in een zakje...

Bennemans

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  13:23 uIk zie meerdere leden wat teleurgesteld reageren over deze gisten.

Even een balletje opwerpen.

Ook ik zie met twijfel aan of ik deze gist ga toepassen (M07), dit inderdaad na de negatieve berichtgevingen. Hoewel er niet veel over de M07 is geschreven.
De hoeveelheid gist is gemakkelijk vast te stellen middels bijv. Mr Malty.
Je zou dan ook je batch kunnen aanpassen naar je hoeveelheid gist, dan blijf je niet zitten met half geopende zakjes.

Robert1968

Vandaag een witbier gebrouwen. Als gist de Bavarian Wheat M20. Gehydrateerd natuurlijk. Vreemd: op de verpakking staat direct over het wort sprenkelen, op de website van M.J. staat: "Although Mangrove Jack's Craft Series Yeasts do not require pre-hydration, cleaner and more professional results may be produced if rehydrated before use."

Ik ga natuurlijk voor professionele resultaten ;D

Ik zal het resultaat posten.

dutch food geek

Citaat van: Bennemans op 01-03-2015  13:34 uOok ik zie met twijfel aan of ik deze gist ga toepassen (M07), dit inderdaad na de negatieve berichtgevingen. Hoewel er niet veel over de M07 is geschreven.
De hoeveelheid gist is gemakkelijk vast te stellen middels bijv. MrMalty.
Je zou dan ook je batch kunnen aanpassen naar je hoeveelheid gist, dan blijf je niet zitten met half geopende zakjes.

Citaat van: dutch food geek op 05-01-2015  18:28 uHeb net een barleywine met de M07 vergist. Van 24,9 ºB naar 13,1 ºB...
Pittig gistje ;)
Hij is nog steeds bezig achter me :)
Heel pittig gistje :)

Ik moet dan ook zeggen dat ik wel te spreken ben over deze gist. Heb er wel meer dan een zakje ingekieperd, maar dat zou ik sowieso moeten hebben doen met zo'n zwaar bier.
Hoe het eindresultaat is kan ik nog niet zeggen, wel dat de proefmonsters fijn clean en open waren.
Ik heb het gevoel dat het een gist is die echt de ruimte geeft aan je overige ingrediënten...
Heel fijn gistje!

Bennemans

Dat stemt me dan weer hoopvoller

Jacques

Citaat van: Bennemans op 01-03-2015  13:34 uJe zou dan ook je batch kunnen aanpassen naar je hoeveelheid gist, dan blijf je niet zitten met half geopende zakjes.

Tip: koop een goed vacuümeerapparaat. Ideaal voor het bewaren van een aangebroken zakje gist. Maar ook voor het opnieuw onder vacuüm bewaren van aangebroken pakken hop.


Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  13:23 uIk zie meerdere leden wat teleurgesteld reageren over deze gisten.

Even een balletje opwerpen. In de zakjes Mangrove Jack's zit 10 g gist. In de zakjes van Fermentis 11,5% dat is dus 1,5 g, of te wel 15% meer. Zou het feit dat per zakje minder gist geënt wordt de oorzaak kunnen zijn dat mindere resultaten worden geboekt? Met andere woorden: wordt door julie de gist afgewogen?

Ook bij de Gozdawa gisten zit 10 g gist in een zakje...
Dat balletje was al opgeworpen en kan iedereen dit ook gewoon lezen op de verpakking. Niet onthullends aan. Ik kan een zakje Fermentis van 11.5 g op 15 L wort gooien met een ondergistende temperatuur. Die vergist helemaal uit. Een zakje Mangrove jack die hetzelfde zou moeten kunnen, ook al is het 1.5 g minder, kan de klus nog niet eens aan met minder dan de helft wort. Dit is wat mij betreft een duidelijke zaak.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  15:12 uDat balletje was al opgeworpen en kan iedereen dit ook gewoon lezen op de verpakking. Niet onthullends aan. Ik kan een zakje Fermentis van 11.5 g op 15 L wort gooien met een ondergistende temperatuur. Die vergist helemaal uit. Een zakje Mangrove jack die hetzelfde zou moeten kunnen, ook al is het 1.5 g minder, kan de klus nog niet eens aan met minder dan de helft wort. Dit is wat mij betreft een duidelijke zaak.

Volgens Mr Malty zou je 21 gram gist moeten enten bij 14 liter wort van 1050 voor een ondergister. Dat is dus bijna 2 zakjes van Fermentis...

Ervaringen die ik heb met de W34/70 is dat je dat echt wel de hoeveelheid gist nodig hebt die Mr Malty aanbeveelt.

Maar het zou kunnen dat bij Mangrove Jack's het aantal actieve gistcellen lager is per gram. In dat geval is het verstandig meer gist te enten. Misschien dat iemand een vergelijkende test wilt doen?

Pimmels

Vorige week 15 liter Weizen met SG 1050 vergist met Mangrove Jack M20.
Ging uitstekend,  10 gram gehydrateerd geënt, binnen een uur gestart en in 1 week klaar!
Hoezo slecht? Bavarian wheat  M 20 in ieder geval niet... :weetniet:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  15:26 uVolgens Mr Malty zou je 21 gram gist moeten enten bij 14 liter wort van 1050 voor een ondergister. Dat is dus bijna 2 zakjes van Fermentis...

Ervaringen die ik heb met de W34/70 is dat je dat echt wel de hoeveelheid gist nodig hebt die Mr Malty aanbeveelt.

Maar het zou kunnen dat bij Mangrove Jack's het aantal actieve gistcellen lager is per gram. In dat geval is het verstandig meer gist te enten. Misschien dat iemand een vergelijkende test wilt doen?
Leuk dat Mr Malty dat zegt, maar met 1 zakje doet hij het ook prima.

Overigens zou ik volgens Mr Malty prima geënt hebben. Dat is dus niet zo uitgepakt.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  19:21 uLeuk dat Mr Malty dat zegt, maar met 1 zakje doet hij het ook prima.

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  15:26 uErvaringen die ik heb met de W34/70 is dat je dat echt wel de hoeveelheid gist nodig hebt die Mr Malty aanbeveelt.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-05-2014  14:32 uJe gaat nu een ondergister brouwen, die hebben vaak eens zoveel gist nodig dan bovengisters. Dit heeft vooral met de vergistingstemperatuur te maken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  20:21 u
Echt geen iee wat je met deze opsomming van quotes bedoelt. Iets uitleggen is vaak doeltreffender.

-Volgens Mr Malty was mijn enthoeveelheid meer dan voldoende. Kun je wegstrepen.
-De w34/70 vergist op dit moment wel en doet dat met grotere volumes ook uit een zakje gist. Duurt vaak wel wat langer voor die op gang komt.

Robert1968

De Bavarian Wheat M20 is na 6 uur flink op gang gekomen bij 20C. 1 zakje gist op 19 liter met SG 1046.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  21:56 uEcht geen idee wat je met deze opsomming van quotes bedoelt. Iets uitleggen is vaak doeltreffender.

-Volgens Mr Malty was mijn enthoeveelheid meer dan voldoende. Kun je wegstrepen.
-De w34/70 vergist op dit moment wel en doet dat met grotere volumes ook uit een zakje gist. Duurt vaak wel wat langer voor die op gang komt.

Met de opsomming van citaten reageer ik op jouw bericht dat je met minder dan Mr Malty ook een goede vergisting kunt krijgen. Dat je bij een ondergist meer gist nodig hebt weet ook jij.

Hiermee reageerde ik op het feit dat jij schreef dat je met een zakje Fermentis op 15 liter wort een goede uitvergisting krijgt bij een ondergistende bier. Ik niet dus.


Niet in de ciraten was opgenomen dit citaat.
Citaat van: Jacques op 01-03-2015  15:26 uMaar het zou kunnen dat bij Mangrove Jack's het aantal actieve gistcellen lager is per gram. In dat geval is het verstandig meer gist te enten. Misschien dat iemand een vergelijkende test wilt doen?
Vermoedelijk zullen de Mangrove Jack's het prima doen als er meer gist geënt wordt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  22:37 uMet de opsomming van citaten reageer ik op jouw bericht dat je met minder dan Mr Malty ook een goede vergisting kunt krijgen.
Ja... Dat heb ik zelf geschreven. Vrij nutteloos om in een citaat te herhalen wat ik zelf als stelling aangevoerd heb. Wat was je punt daarmee?

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  22:37 uHiermee reageerde ik op het feit dat jij schreef dat je met een zakje Fermentis op 15 liter wort een goede uitvergisting krijgt bij een ondergistende bier. Ik niet dus.
:o
Je maakt het er voor de lieve lezers thuis niet overzichtelijker op.

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  22:37 uVermoedelijk zullen de Mangrove Jack's het prima doen als er meer gist geënt wordt.
Beetjeee. Open deur intrappen. Van 10 L bier wordt je ook meer dronken dan van 2.
Het zou schandalig zijn als Mangrove Jacks gist gaat verkopen die van dusdanig inferieure kwaliteit is dat men niet van standaard calculaties uit kan gaan in de berekening van enthoeveelheid. Dan kunnen ze hem beter snel van de markt halen of hun productieproces radicaal veranderen.

bierhenkie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  21:56 uEcht geen iee wat je met deze opsomming van quotes bedoelt. Iets uitleggen is vaak doeltreffender.

-Volgens Mr Malty was mijn enthoeveelheid meer dan voldoende. Kun je wegstrepen.
-De w34/70 vergist op dit moment wel en doet dat met grotere volumes ook uit een zakje gist. Duurt vaak wel wat langer voor die op gang komt.
Het leuke is dat je jezelf tegenspreekt.....

Enfin. De bottomline is gewoon: voldoende enten.

makromaniak

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  00:09 uInmiddels staat de M84 gist alweer twee dagen op huiskamer temperatuur (voor een ondergister) om activiteit te bevorderen maar er zit helemaal geen leven in.
De hele inhoud van het gistvat gaat na het weekend de gootsteen in. Wat een bagger. Ik kan hem niemand aanraden.

Heb donderdag een IPA gebrouwen met de M44 gist. Temperatuur op 20 graden. Begon pas zondagochtend, net toen ik wilde besluiten het op te geven, activiteit te vertonen! Pruttelt nu om de 5 seconden. Kwam heel moeizaam op gang. Ben benieuwd of het nog wat wordt. Hoop voor je dat het nog op gang komt en je het hele zaakje nog niet hebt weggegooid. :)

hansHalberstadt

Een aantal mensen lijken problemen te hebben met het opstarten van korrelgist. Hoewel de eigenschap om snel te starten van belang is, is dat maar een onderdeel van het geheel en mogelijk te wijten aan het drogingsproces of bewaartraject.
We moeten wel uitkijken dat gisten die qua eigensachappen misschien wel heel goed zijn niet voortijdig een negatief stempel opgedrukt krijgen. Ik hoop dus dat er ook mensen zijn die proberen om bij de Mangrove jack gisten eerst de gist op te kweken om zo te zien wat hij werkelijk kan. (ik heb de M44 op schuine buis en ga mijn volgende brouwsel daarmee vergisten met een goede starter)

wilbertd

Gisteren 24 liters gebrouwen met een start SG 1070.
Twee zakjes M03 UK Dark Ale toegevoegd bij een temperatuur van 20 graden.
Vanmorgen vroeg stond hij al fanatiek te bubbelen.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  22:57 uHet zou schandalig zijn als Mangrove Jacks gist gaat verkopen die van dusdanig inferieure kwaliteit is dat men nietvan standaard calculaties uit kan gaan in de berekening van enthoeveelheid.

Mangrove Jack geeft zelf het volgende aan:
"Usage Directions: Sprinkle 2 sachets directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results, ferment at 10-15 degrees"

Dan zou je toch zeggen dat één zakje genoeg zou moeten zijn voor de 7 liter van Hoppenbrouwers!

Ook 2 zakjes voor 20 liter bij mijn pils brouwsel was al bijna te lastig voor deze gist... heeft ook 4 dagen geduurd voordat die begon.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  22:57 uHet zou schandalig zijn als Mangrove Jacks gist gaat verkopen die van dusdanig inferieure kwaliteit is dat men niet van standaard calculaties uit kan gaan in de berekening van enthoeveelheid. Dan kunnen ze hem beter snel van de markt halen of hun productieproces radicaal veranderen.

Daarmee zeg je dat elke fabrikant moet voldoen aan dezelfde vitaliteitseisen als de gist die jij meestal gebruikt. Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.
Overigens staat nog niet vast dat de vitaliteit van de ze gisten generiek minder is. Er zijn ook berichten dat de vergisting met een Mangrove Jacks gist snel op gang kwam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.