Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 'Testrit' gemaakt, alles lijkt te kloppen. Alleen het filter...  (gelezen 2085 keer)

Offline Brigida

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hallo collega's,

Na een aantal keer blikbrouwen ga ik het graag eens proberen met mout. Dat vergt wat meer apparatuur, en ik vind het leuk(/goedkoper) om daar zelf wat in te knutselen. Ik had nog een oude Weck-ketel met thermostaat staan (helaas zonder kraantje), een meter of wat koperbuis van 8mm, een paar meter kaasdoek, zowel grof als fijn en een 28 liter plastic brouw/gistemmer met kraantje. Nu heb ik gisteren eens proefgedraaid om te kijken of het verwarmen en koelen werkt. De ketel werkt prima, verwarmt met vrijwel exact 1 graad per minuut, alleen tegen het kookpunt aan gaat het wat langzamer. Voor het koelen heb ik de koperbuis in een spiraal gedraaid, en met de tuinslang aangesloten op onze regenwatertanks. Daarmee koelde ik 25 liter kokend water in iets meer dan een half uur naar 25 graden. Inkomend water had een temperatuur van 15 graden (de tanks staan buiten, in de winter is die temperatuur minder. Als het hard vriest werkt het niet :) ), uitkomend water in het begin een temperatuur van 30 graden. In het begin ging het koelen heel hard, later steeds langzamer.
Na iets van 7 min. had het uitkomende water al een temperatuur van nog maar 25 graden (vloeistof was nog 70 graden), dus vanaf dat moment lijkt er niet meer zoveel 'beter' te kunnen... Over het koelen ben ik nog niet helemaal tevreden, of is een ruim half uur voor 25 liter ok?
Dan ook nog een vraagje over een mogelijk filter. Dat kan ik wat minder makkelijk 'testen' zonder mout te verspillen. Ik heb hier al aardig wat gelezen over een maischzak. Die kan ik met mijn kaasdoek voor nop zelf maken. Maar dan van de grove of liever de fijne soort? Iets anders dat ik bedacht had, is een stukje gaas/doek over de instroomopening van het kraantje van de plastic emmer. Is dat groot genoeg of verstopt dat te snel? Ik zou natuurlijk ook nog een emmer zonder kraantje kunnen kopen, gaatjes in de bodem boren en hem in de emmer mét kraantje zetten, maar dan is het niet meer gratis :).
Dan nog een vraagje: op hoeveel liter spoelwater moet je ongeveer rekenen bij 20 liter beslag? Dan kan ik dit van tevoren al op temperatuur klaar hebben staan.

Alvast bedankt,

Bram

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
    • ABV de bierkaai
Re: 'Testrit' gemaakt, alles lijkt te kloppen. Alleen het filter...
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2014 22:56 u »
Dan nog een vraagje: op hoeveel liter spoelwater moet je ongeveer rekenen bij 20L beslag? Dan kan ik dit van tevoren al op temperatuur klaar hebben staan.
Ongeveer 13 liter spoelwater van 80 graden. Anders brouwsoftware gebruiken die berekent het voor je.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2014 23:41 u »
Maischzak maken van kaasdoek zou ik niet doen, dit loopt op een gegeven moment 'dicht'. Een maischzak heeft een fijne nylongaas aan de onderkant, dit wordt niet geblokkeerd door eiwitten e/o moutdeeltjes. M.i. is dit bij kaasdoek wel het geval. Je kunt ook van koperen pijp een hevelfilter maken, al dan niet voorzien van een rvs vlechtwerkje (zoek es op Javal).

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2014 10:03 u »
Of neem eens een avondje alle afleveringen van BrouwTV door, zie je direct hoe anderen het aanpakken:

https://www.youtube.com/results?search_query=brouwtv

Een javalfilter gebruik ik al jaren zowel voor filteren na maischen en koken. Maak hem gewoon lang genoeg voor je beide ketels.

Offline Brigida

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2014 10:14 u »
Ok, over het filter kan ik nog even nadenken, ik neem jullie tips mee. Ik realiseerde me net wel dat mijn koeler eigenlijk behoorlijk suboptimaal is, in principe zou de uitstroomtemperatuur van het koelwater dezelfde moeten zijn als de worttemperatuur, dan heeft het koelwater zoveel mogelijk warmte opgenomen. Als het koelwater 'maar' 36 graden wordt terwijl het wort 90 graden is, dan kan er nog wel wat beter... Anderzijds, dit is wat ik heb. Is 30-40 min. koelen nog aanvaardbaar of is dat echt te lang?

Normaal ben ik van de aanpak 'gewoon doen, we zien wel en van je fouten leer je meer dan van een heel boek', maar als hardwerkende vader van drie kleine kinderen zit ik niet zo heel ruim in mijn tijd. Ik zou het jammer vinden wanneer ik eindelijk eens 5 uurtjes tijd heb om te brouwen (ik ga er van uit dat je dat toch wel nodig hebt, all-in) en dat het dan voor niks is. Vandaar dat ik het hier voor de zekerheid maar even navraag!

Bedankt, Bram

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2014 10:21 u »
30-40 minuten is normaal hoor, en de laatste graden gaan altijd trager, het temperatuursverschil wordt immers minder.
Een beetje brouwdag duurt bij mij toch vlotjes 6u. En opruimen reken ik een uurtje extra. Je zal merken dat eens je de routine in de vingers hebt, je ook tussendoor gerust andere dingen kan doen.

Tags: