Kroonkurkautomaat sloopt pilsflesjes

Gestart door Jelmer P, 30-09-2014 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer P

Tijdens het bottelen ging het al moeilijk met de standaard pilsflesjes. De doppen wouden er maar niet op (zaten te los). Ook hoorde ik de flesjes wat krassen/over glas slepend geluid maken bij het bottelen..
Uiteindelijk na 3 kapotte halsen toch maar andere flessen gepakt. De 33 en 30 cl flessen met iets langere hals, kleine duvel flesjes en half liters geven totaal geen probleem.

Hebben jullie dit al eens mee gemaakt?


JanEric

Welk kroonkurkapparaat gebruik je?
Lijkt me wel belangrijk, een staande hefboomvariant is iets anders dan de (verguisde) Gretha.
IK heb zelf een Emily uit zo'n startpakket, en die heeft ook moeite met de standaard 30cl pilsflesjes.

Ralph

Yep, dat is exact de reden waarom ik rap overgestapt ben naar een tafelmodel... De standaard Belgische flesjes of de wegwerpflesjes levert geen problemen op met de tang, maar als je eenmaal een tafelmodel gewend bent hoef je geen tang meer kan ik je zeggen ;).

Jelmer P

Het is inderdaad zo'n standaard middel met 2 hendels voor alleen de standaard maat doppen.

Ik vind het vreemd dat het alleen zo is met de standaard bierflesjes. Zit daar dan een verschil in ten opzichte van andere soorten flesjes?


Herman

Dunner glas icm niet goede pasvorm van het apparaat, denk ik. Tip: monteer een 29 mm dop in je apparaat, dan is ie nog van nut, koop een tafelmodel voor normale flesjes.

Jacques

Citaat van: Jelmer P op 30-09-2014  21:49 uHebben jullie dit al eens mee gemaakt?

Bekend probleem...

Zoek maar eens op Gretha.

Markiej87

Koop gewoon een goed staand tafelmodel. Heb je heel veel plezier van :)

Jelmer P

Dan ga ik zeker een tafelmodel kopen. Maar in mijn apparaat kan ik volgens mij niet wisselen van maat dop. Die van mij is namelijk de aller goedkoopste...

Dankje voor de tips!

Sander van Dijk

Ik heb ook zo'n ding uit een startpakket. Het is volgens mij niet de goedkoopste, want een deel is in staal uitgevoerd en niet alles is plastic.

Maar die bevalt mij prima. Ik heb inmiddels bijna 100 liter gebotteld en ik heb geen problemen gehad.

Woozl

Citaat van: Sander van Dijk op 01-10-2014  08:32 uIk heb ook zo'n ding uit een startpakket. Het is volgens mij niet de goedkoopste, want een deel is in staal uitgevoerd en niet alles is plastic.

Maar die bevalt mij prima. Ik heb inmiddels bijna 100 liter gebotteld en ik heb geen problemen gehad.

Hier idem...
Vele kratten gebotteld. Hooguit 3 flesjes gesneuveld.

Marc0F

Voor mij is dat ook de reden geweest om over te gaan op een staand model.
Als je nog een oude boorstandaard hebt, kun je daar voor een paar euro (en wat handigheid) een prima kroonkurkapparaat van maken.

Brouwers

Eerste bier in Westmalle/vleteren flessen gebotteld met een hand apparaat. Fijn was anders maar het ging op zich vrij aardig. Tweede bier heb ik het geprobeerd op Grolsch en euro flessen, dit was niet te doen. De hendels kreeg ik bijna niet omhoog, meerdere keren vreesde ik dat de fles zou sneuvelen etc... Ik vind het dan ook niet vreemd dat dit ook werkelijk gebeurd is. Wat me sowieso opviel was dat de nok onder de rand bij Belgische flesjes groter is. Ik denk dat dat de reden is dat de Belgische flessen beter lossen en ook minder snel breken. Want je hoeft per slot van rekening niet zo lomp te doen om ze eruit te krijgen. Derde bier toch maar besloten om een tafelmodel aan te schaffen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat bottelen nu bijna leuk is (schoonmaken is nog zo'n gedoe ;D)

ciesvandekwis

Bij het Emily-model met wisselbare koppen 26 & 29 mm moet je naast de koppen ook de zij-ijzers wisselen. Staat volgens mij niet zo duidelijk op de verpakking uitgelegd. Ijzers moet je met een tang eruit trekken (eerste keer best wel stevig), er staat een 26 of 29 in gekerfd.
Ik heb geen klagen van dit model, zeker handig dat je flessen van verschillende maten kan gebruiken zonder de hoogte te moeten aanpassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.