30-05-2015 Brand Bierbrouw wedstrijd 2015

Gestart door hobbybob, 24-09-2014 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arluijen

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-09-2014  20:04 uHopen doe ik op een goede kolsch (lastig te brouwen dus een leuke uitdaging) of een goed uitgevoerde kuit!

Had ik ook aan gedacht, maar kwam er achter (via Wikipedia) dat Kölsch een beschermd product is: Het mag alleen Kölsch heten als het ook werkelijk in Keulen of omgeving is gebrouwen (vastgelegd in de Kölsch-Konvention). Dat maakt het vermarkten natuurlijk wel lastig.

Mijn gok:
1. Saison
2. Porter

Waarbij de eerste het makkelijkst te vermarkten is.

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 25-09-2014  08:29 uZe zouden ook eens wat heel anders kunnen doen:
- Hier heb je een buisje met onze pils gist, brouw er wat mee, wees creatief".
- Baseer het eens op het gebruik van een bepaalde mout met een minimum en maximum stort, tussen 10 en 30% rogge zou ik wel een leuke vinden.
- Definieer alleen een hopgift, hopsoort hoeveelheid en tijd.

Ingo
Dat zou inderdaad erg gaaf zijn. Al acht ik de kans dat ze hun supergeheime pils/huis gist niet aan.ons gaan geven. ;
Citaat van: arluijen op 25-09-2014  11:06 uhad ik ook aan gedacht, maar kwam er achter (via wikipedia) dat Kölsch een beschermd product is: Het mag alleen Kölsch heten als het ook werkelijk in Keulen of omgeving is gebrouwen (vastgelegd in de Kölsch-Konvention).
Het beestje moet een naam hebben. Ze kunnen een kolsch stijl bier opgeven en het dan Limburgse ale noemen of whatever...


arluijen

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-09-2014  11:39 uHet beestje moet een naam hebben. Ze kunnen een kolsch stijl bier opgeven en het dan Limburgse ale noemen of whatever...

Mja, maar dan wel met Kölsch gist? Een Dort of Alt zou denk ik meer als 'Limburgs ale' geaccepteerd worden. Zou wel grappig zijn: Veel meer mikken op de historische lokale biertypen: Sjoes, Halfom, Maltezer...

Hoppenbrouwers

Citaat van: arluijen op 25-09-2014  11:49 uMja, maar dan wel met Kölsch gist? Een Dort of Alt zou denk ik meer als 'Limburgs ale' geaccepteerd worden. Zou wel grappig zijn: Veel meer mikken op de historische lokale biertypen: Sjoes, Halfom, Maltezer...
Joa manne!
Met een kolsch gist kun je zeker leuke dingen dien maar de German ale kan bijv. Ook al boterzachte super doordrinkbare bieren opleveren. Zou zeker een markt voor zijn. Maar beter nog, waar het hier om gaat; het is ook leuk om te brouwen.

warningh

Een Münchener Dunkles of een Bohemian Dark Lager?
Brand heeft nauwelijks donkere bieren in het assortiment. Daarnaast maken ze voornamelijk ondergisters.
Bij beide biertypen valt nog wel wat te "spelen" met kleur en hopgift bijvoorbeeld.
Daarnaast worden beide biertypen in Nederland weinig gebrouwen.

Brouwter


EvdBroek

Ik denk dat een kuitbier ook wel mooi is ter promotie van een echt Nederlands bier

nembrionic

Citaat van: EvdBroek op 25-09-2014  13:24 uIk denk dat een kuitbier ook wel mooi is ter promotie van een echt Nederlands bier

Leuk idee :)

Beer op de weg: ik vrees dat het te vatbaar is om verbasterd te worden tot kutbier.

EvdBroek

Ja dat dacht ik al, maar dan maak je er toch Koyt van

MaartenP

Citaat van: seed7 op 25-09-2014  08:36 ueen hoppige Wit slaat nergens op, maar een Wit met een beetje melkzuurbacterie wel.

Ingo

Toch zie je steeds meer hoppige witbieren, zie bijvoorbeeld: http://www.ratebeer.com/tag/white-ipa/

Gerb

Dat zijn over het algemeen Wheat IPAs en die hebben niet het speciale witbierkarakter van de gist maar zijn over het algemeen met een neutrale gist vergist. Dan is de combinatie met hoppigheid toch een stuk beter, weet ik uit ervaring. Ik zeg niet dat het niet kan.

Ik neem bovenstaande terug. De eerste 2 claimen al een witbiergist te gebruiken. 

Hoppenbrouwers

Citaat van: nembrionic op 25-09-2014  14:04 uBeer op de weg: ik vrees dat het te vatbaar is om verbasterd te worden tot kutbier.
"whats on a mans mind"
Pils wordt ook niet standaard verbasterd naar pis dus ik denk dat meer projectie en eigen invulling is dan wat anders ;)

Etn82

Citaat van: warningh op 25-09-2014  12:29 u.... of een Bohemian Dark Lager?

Dat lijkt mij ook wel wat  ;)

Maar ik ben ook wel te porren voor een porter. Een saison vind ik om een of andere reden niet zo bij Brand passen. Ben sowieso na drie blonde biertypes nu ook wel voor een donkere.

Citaat van: warningh op 25-09-2014  12:29 uBrand heeft nauwelijks donkere bieren in het assortiment. Daarnaast maken ze voornamelijk ondergisters.

Misschien een Baltic Porter? Met als regel dat het een ondergister moet zijn.

MaartenP

Citaat van: Gerb op 25-09-2014  16:05 uDat zijn over het algemeen Wheat IPAs en die hebben niet het speciale witbierkarakter van de gist maar zijn over het algemeen met een neutrale gist vergist. Dan is de combinatie met hoppigheid toch een stuk beter, weet ik uit ervaring. Ik zeg niet dat het niet kan.

Ik neem bovenstaande terug. De eerste 2 claimen al een witbiergist te gebruiken.

Heb er een aantal op en ben zelf zeker geen fan, maar ze verkopen blijkbaar wel anders zouden niet steeds meer brouwerijen ze maken...

Drents Hopbier

Citaat van: warningh op 25-09-2014  12:29 uBrand heeft nauwelijks donkere bieren in het assortiment. Daarnaast maken ze voornamelijk ondergisters.

4 van de 9 bieren hebben 30 of meer EBC.
4 van de 9 bieren zijn bovengistend.
Althans volgens de eigen info van Brand.

Hopbier

RobinB

Citaat van: arluijen op 25-09-2014  11:49 uVeel meer mikken op de historische lokale biertypen: Sjoes
Sjoes zit nog gewoon in het assortiment van Gulpener, daar zullen ze dus niet echt baanbrekend mee zijn.

hansm

Lambic  :proost:

Maar dat zal het wel niet worden...

Ik denk dat een mooie, complexe Bitter (of Pale Ale) niet zou misstaan.
Een Saison zou trouwens ook best in het Brand-assortiment passen.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 25-09-2014  13:24 uIk denk dat een kuitbier ook wel mooi is ter promotie van een echt Nederlands bier

Brand gaat voor hoppigere bieren. Een kuitbier past daar niet bij.

nembrionic

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-09-2014  16:09 u"whats on a mans mind"
Pils wordt ook niet standaard verbasterd naar pis

Niet? Ik hoor het vaak ;)

Citeerdus ik denk dat meer projectie en eigen invulling is dan wat anders ;)

Geen projectie hoor haha

nembrionic

Citaat van: Jacques op 25-09-2014  21:32 uBrand gaat voor hoppigere bieren. Een kuitbier past daar niet bij.

Goed punt :)

nembrionic

Citaat van: hansm op 25-09-2014  21:50 uDat ben ik niet helemaal met je eens. Een goed  kuitbier is behoorlijk hopbitter en heeft een subtiel, nobel hoparoma.
Maar of een kuitbier een goede keuze is weet ik niet. De grote haverstort geeft toch een apart smaakje. Of het grote publiek daar al aan toe is   :weetniet:

Ik was het met Jacques eens maar ik zit eens naar de richtlijn te kijken die ooit door Derek Walsch neergepend is:

- Het is een tamelijk bitter bier waarvan het hoparoma sterker is dan de bitterheid;
- Hopbitterheid moet tussen de 25 en 35 EBU liggen;

Dus wellicht toch een optie. Bij ons loopt het hard en ik weet dat de verkoop o.a. erg geholpen is door het verhaal erachter. Dat is de reden voor mensen om het te proberen. Maar eenmaal geproefd, blijven ze het ook bestellen. Dus zo'n stijl zou prima kunnen indien het marketingverhaal leuk genoeg is. Zou wel een mooie slag zijn in het herintroduceren van de bierstijl.

Herman

Oude bieren (Kuit, Kluin, ...) vind ik interessant. Welke bronnen haal je in deze aan?



De discussie over kuitbier en de vraag of dit bier nu wel of niet gehopt was, is afgesplitst.
Zie hier voor het afgesplitste topic.

EvdBroek

Ik zie al genoeg stemmers voor kuitbier ;-)

Hoppenbrouwers

Met een goed verhaal lijkt het me een zeer mooie gelegenheid om een aroma gehopte kuit terug op de Nederlandse markt te brengen. Ik ben voor.

Oscar

Even een andere kijk op deze "wedstrijd"

Leuk zo'n wedstrijd en voor de winnaar levert het een bedrag van ± € 2.500,- op. Maar dat is slechts een afkoopsom van Brand. Dit jaar wordt Jeroen Fee al reeds opgelegd dat hij het recept niet bekend mag maken... dus ieder jaar gaan ze en stapje verder. Uiteindelijk heeft Brand met behulp van de hobbybrouwers een super goed recept in handen, veel publiciteit (die ze zelf inkopen) en een mooie nieuw product waar zij het meeste geld aan verdienen.

Je kunt het bekijken als een "eer" dat jou bier op zo'n schaal wordt verkocht... je kunt het ook zien als dat jouw recept (geniale gedachtegang en brouwkunst) wordt uitgebuit door een commercieel bedrijf waarbij jij met een  "afkoopsom" wordt uitgekocht.

Brand wordt er beter van door een mooie uitbreiding van hun assortiment (en bijbehorende verkoop)... jij slechts eenmalig met een x geldbedrag.

Er is al enigszins over gesproken... hoeveel is een recept waard? En waar liggen de rechten?

Als we nu eens alle deelnemers zover krijgen dat het recept wat ze gaan insturen op voorhand op het forum komt te staan dan is dat alvast bekend... ;)

Een en ander is niet negatief bedoeld, maar slechts een andere kijk op het geheel... :brouwen:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.