Werking stoomextractor

Gestart door Jannouwens, 20-09-2014 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jannouwens

Hallo forum,

Kan iemand mij vertellen waarom bij gebruik van een stoomextractor (met appels) het sap behoorlijk stroperig is na ruim een uur stomen? Ik had fruitsap verwacht van dezelfde vloeibaarheid als water bij wijze van spreken, maar het huidige product lijkt meer op siroop onderhand.

Is het fruit niet rijp genoeg? Of wordt de sap gebonden door het gebruik van warmte?

Hartelijk dank, Jan.

William

Misschien omdat er ook een hoop pectine is meegekomen (verdikkingsmiddel uit de celwanden van appelcellen). Dat zou ook wat troebeling kunnen geven.

Daarnaast verdamp je misschien ook wel vocht bij het stomen?

seed7

Zoals William zegt, pectine. Appelen in een stoomextractor levert de basis voor appelgelei, nog even opkoken met een beetje (gelei)suiker een een stukje kaneel. Lekker.

Ingo

Jannouwens

Hartelijk dank allebei. Dit helpt me verder en via Wikepedia eindig ik bij een groothandel welke "Pecto Enzyme" verkoopt, dit helpt bij het klaren en oplossen van de Pectine. Wellicht dat ik dit eens probeer. Eerst maar weer eens het forum doorzoeken op dit enzym.

Groet.

Albertus

Citaat van: Jannouwens op 21-09-2014  11:06 uHartelijk dank allebei. dit helpt me verder en via Wikepedia eindig ik bij een groothandel welke "Pecto Enzyme" verkoopt, dit helpt bij het klaren en oplossen van de Pectine. Wellicht dat ik dit eens probeer. Eerst maar weer eens het forum doorzoeken op dit enzym.

Groothandel? Je hebt niet zoveel nodig. Ondermeer Brouwland verkoopt kleine hoeveelheden.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.