Gisting op fles 2 weken, weinig koolzuur

Gestart door Jelmer P, 19-09-2014 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer P

Vanavond opende ik een flesje tripel maar hoorde maar een kleine psssssttt. Ook tijdens het drinken proefde ik nog maar weinig koolzuur. Het is gebrouwen met een starter van Wyeast belgian ardennes en de vergisting is goed verlopen van 1086 naar 1023. Daarna gebotteld met 6 g/l op 8 september. Eerst heeft het in de kast gestaan maar ik voelde dat het daar wat koud was. Daarna naar de zolder gebracht waar het ongeveer 20 graden is. Wellicht is dit nog te koud?
De hoofd- en navergisting is gedaan op 25°.

Heeft iemand en tip om toch nog meer koolzuur in het bier te krijgen?

bierfan


Jacques

Citaat van: Jelmer P op 19-09-2014  23:06 uHeeft iemand en tip om toch nog meer koolzuur in het bier te krijgen?

Geduld...  ;D

[edit] Bierfan was mij net voor... Soms is het beter geen geduld te hebben. Maar in de meeste gevallen wel. [/edit]

Jelmer P

Oké, dan probeer ik het volgende week weer eens.
Dankjewel!

Herman

Uit ervaring weet ik dat het helpt als je de flessen af en toe eens even goed schud.

Markiej87

De hergisting op de fles met de Belgian Ardennes verloopt bij mij ook traag..

EvdBroek

8 september is nog geen 2 weken geleden, dan zal er inderdaad nog weinig prik op zitten

Eric v B

Een tip (die voor deze keer te laat komt) bottel volgende keer ook een petflesje. Je kunt dan voelen dat de druk (langzaam) toeneemt. En vergis je niet: je bier is pas op druk als het flesje keihard is. Je moet dan flink kracht zetten om hem nog een beetje in te drukken. Zelf heb ik een metertje op een PET flesje gemaakt zodat ik de druk ongeveer kan meten. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26280.msg402432.html#msg402432 Mijn gemberbier geeft momenteel 2,5 bar aan. Mijn ervaring tot nu toe is dat het per bier flink kan verschillen voordat deze op druk is. Mijn laatste witbier was in een week op druk. Mijn gemberbier was pas na 4 weken op druk. Mijn eerste "Kölsch" was pas na 6 weken uitgegist op de fles.
Dus zoals een aantal anderen al schreven: geduld!

bierhenkie

Bovendien is de smaak ook veel beter te beoordelen na langere tijd, plm 4 weken.

Bennemans

Ik doe nooit eerder dan 4 weken na het bottelen een eerste flesje openen.
Tegenwoordig heb ik ook aardig wat kleine flesjes van Duvel, daar vul ik er 2 van per brouw.
Erg handig, zo gooi je in ieder geval maar weinig weg als het bier nog niet rijp/lekker genoeg is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.