Saison met verse Perle hop

Gestart door Jacques, 14-09-2014 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Gisteren een Saison gebrouwen volgens onderstaand recept.
Het recept is geïnspireerd op de recepten die in het boekje Farmhouse Ales staat van Phil Markowski. Er zit meer op in dan volgens de aanwijzingen zou moeten. Dit komt doordat ik met verse hop heb gewerkt en omdat ik wel een liefhebber ben van wat bitterder bier.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaison 1070
Kenmerk1409
Brouwdatum13-9-2014
BiertypeSaison
Aantal liters20
Gewenst begin SG1080
Brouwzaalrendement80%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater35,9 liter
Maischdikte38,8 l/kg
Maischwater226,8 liter
Spoelwater5,4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid54 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout13,5 %846 gr3 EBC
Kandijsuiiker (wit)6,9 %430 gr0 EBC
Pilsener 3 - Dingemans79,7 %5000 gr2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle2,0 %160 gr75 minuten40 EBU
Perle2,0 %30 gr5 minuten1 EBU
Perle2,0 %30 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Belle Saison

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C35 minuten38,8 l/kg
272°C25 minuten38,8 l/kg
378°C3 minuten38,8 l/kg

De hop die ik gebruikt heb is Perle hop van mijn eveneens brouwende buurman Guido.
Mijn buurman laat de hop opklimmen langs een paar draden naar het balkon van zijn huis.





Het is een rijke oogst.



Terwijl Guido en zijn zoon ook aan het brouwen zijn (ook zij brouwen deze dag met verse eigen hop) mag ik een hoeveelheid plukken.


Genoeg voor een stevig gehopt biertje.



Ik kon het niet nalaten om dit plaatje te schieten.


Water in de Braumeister.


Schroten.


En brouwen maar.


Deze keer bij wijze van proef voor het eerst tijdens het brouwen met de Speidel Braumeister het beslag in de korf omgeroerd. Met zo'n volle korf is dat toch wel lastig.


Om wat meer moet te kunnen storten heb ik het filter omgedraaid en een grote moer gebruikt voor het aandrukken van het filter.


En hier is het allemaal om te doen. Verse hop in de Braumeister. Normaal gebruik ik hopzakjes dat werkt met een Braumeister fijner omdat je geen last hebt van mogelijke verstoppingen van de pomp tijdens het koelen. Maar voor deze keer voor de foto de hop los gestort. Ziet er toch leuker uit.

JanEric

Mooie foto's , die hopranken zien er toch mooi uit, moet ik thuis ook maar eens proberen.
Je hebt wel een bijzondere moutstort, volgens mij mist er iets of het wordt wel een erg bijzondere saison :o

Bennemans

Dat ziet er inspirerend uit Jacques en wat een mazzel met zo'n buurman.
Volgend jaar maar eens zelf zorgen voor een goede hopplant (die ik nu heb doen het niet).
Ook een spaarpotje voor een Speidel creëren, dat is toch wel iets waarmee ik in de toekomst wil gaan brouwen.

Hoe bepaal je eigenlijk de alfawaarde ten opzichte van de hoeveelheid hop die je hebt toegevoegd?

Jacques

Het recept even gecorrigeerd. Er was inderdaad wat mis gegaan met de waarden die in het recept stonden.

Jacques

Citaat van: Bennemans op 14-09-2014  11:07 uHoe bepaal je eigenlijk de alfawaarde ten opzichte van de hoeveelheid hop die je hebt toegevoegd?

De omvang van de hopgift is een beetje een gok. Je weet immers het alfazuurpercentage niet.
Ik ben er uitgegaan van dat Perle ergens tussen de 7 en 8% zit. Nat weegt hop ongeveer 4 keer zo veel als droog. Vandaar dat ik de aanname heb gedaan dat de natte hop een alfazuurpercentage heeft van ongeveer 2%.
Het wort proefde de niet overdreven bitter.

EvdBroek

Zie er smakelijk uit Jacques!

Yogi

Lekker hoor met die verse hop!

Van Hopunion: "Delicate floral, fruit, spice and mint tones".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.