TheeIPA

Gestart door William, 13-09-2014 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag heb ik een bier gebrouwen waarbij ik na het koken en terugkoelen tot 75 - 80 ºC Earl Grey thee heb toegevoegd en ongeveer 15 minuten heb laten staan. De basis voor dit bier is een IPA (US) maar dan wat minder bitter. De theesmaak zit er in ieder geval mooi. De US-05 slurry is inmiddels als druk bezig. Op het eind wil ik eventueel nog wat Bergamotolie toevoegen (zit normaal ook al in Earl Grey thee) maar moet eerst nog eens testen welke dosering dat moet worden. Daarnaast ga ik afhankelijk van de smaak net voor het bottelen het jongbier misschien hevelen via een huls met nog wat thee.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK99
Naam receptTheeIPA
Brouwdatum12-09-2014
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume16,0
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)39 IBU
Brouwzaalrendement79 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
18,80 lWater uit Water2,30 gCaSO45,00 mlMelkzuur8,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
85 mg/l12 mg/l61 mg/l148 mg/l96 mg/l110 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,675 kgPale Ale moutDingemans7 EBC90,0 %
0,519 kgCara-redWeyermann50 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C1 min.40 min.3,6 l/kg
72,0 °C1 min.15 min.3,6 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,4 gColumbuspellets15,8%60 min.15,6 IBU
6,5 gCascadebellen5,7%60 min.4,8 IBU
27,4 gCascadebellen5,7%15 min.9,9 IBU
8,3 gColumbuspellets15,8%15 min.9,2 IBU
30,0 gCascadebellen5,7%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
15,00 gEarl Grey Theekruidkoken
? ? ? druppelsBergamot olieandersbottelen
5,00 gEarl Grey Theekruidbottelen

Gist
HoeveelheidNaamType
200,0 mlSafale American (US-05)bovengist


RobinB

Ziet er interessant uit, niet koud-theeën?

Gerb

Ik vind het wel opvallend dat je deze ' harde' hopsoorten in combinatie met de thee gebruikt. Wat is het doel daarmee? Wil je voorkomen dat het hopfruitig wordt door bijv Simcoe en Amarillo en je de thee niet meer proeft? Waarom niet hopbursten?

homoeccentricus

Interessant. Blijkbaar best bergamotolie druppeltje per druppeltje toevoegen vlak voor het bottelen: http://www.homebrewtalk.com/f12/bergamot-beer-147228/#post1680523

William

Citaat van: RobinB op 13-09-2014  18:21 uZiet er interessant uit, niet koud-theeën?

Koud-theeën zou het wel eens te theeeïg kunnen maken. Daarom misschien bij het bottelen over een theekolom leiden zodat de contacttijd kort is

Citaat van: Gerb op 13-09-2014  18:28 uIk vind het wel opvallend dat je deze ' harde' hopsoorten in combinatie met de thee gebruikt. Wat is het doel daarmee? Wil je voorkomen dat het hopfruitig wordt door bijv Simcoe en Amarillo en je de thee niet meer proeft? Waarom niet hopbursten?

Hopkeuze heeft deels te maken met beschikbaarheid. Ik had eigenlijk Summit willen gebruiken ipv Cascade. Maar inderdaad wilde ik het ook niet te fruitig maken. Zoals ie nu smaakt vind ik het vooralsnog goed.


Citaat van: homoeccentricus op 13-09-2014  18:39 uInteressant. Blijkbaar best bergamotolie druppeltje per druppeltje toevoegen vlak voor het bottelen: http://www.homebrewtalk.com/f12/bergamot-beer-147228/#post1680523

Ik denk dat ik het eerst verdun in een klein beetje alcohol en dan ga druppelen. Rechtstreeks druppelen in water/bier zou wel eens een slechte oplosbaarheid kunnen geven. Door het eerst in alcohol op te lossen en dan in water/bier te brengen krijg je waarschijnlijk mooie microdruppels (zoals een Ouzo waarin anijsolie door toevoeging van (koud) water spontaan emulgeert in microdruppels).

William

Na 4 dagen is dit bier zowat uitvergist zoals je ook kunt zien aan het verloop van de svg-curve in TControl (oranje lijn).

Het gemeten sg is 1019 wat overeenkomt met een werkelijk svg van 73%.
De smaak is bitter en ook hoppig ook. De bitterheid lijkt het thee-aroma en astringente wat te overschaduwen. Hier gaat zeker nog wat koudthee en bergamotolie bij.

Bij deze vergisting heb ik de 2e sensor (gele lijn) de temperatuur op de deksel van het plastic gistvat laten meten (wel onder een sponsje, dus waarschijnlijk een maat voor de temperatuur van de kopruimte)  terwijl sensor 1 (rode lijn) waarop wordt gestuurd de temperatuur meet van het wort op 5 cm van de bodem van het vat. Het temperatuurverschil tussen de kopruimte en het bier is op de top van de vergisting meer dan 2 ºC.

Op het moment dat de gele curve door een maximum gaat en gaat dalen is er ook een discontinuïteit in de productiesnelheid aan CO2 (paarse curve). Die discontinuïteit zou wel eens kunnen komen door de variatie in temperauur van de kopruimte. Het CO2 gas dat de bellenteller ingaat heeft ook deze temperatuur waardoor er minder gasproductie in volume wordt gemeten. Dit verklaart waarschijnlijk ook dat ik bij sommige vergistingen soms een sterke terugval in CO2 productie zie waarna deze weer gaat toenemen. (zie bv bij de Kloeke Kuit)


William

Ik heb dit bier net gebotteld op een SF van 1018. De smaak heeft een mooie zoet-bitter balans waarbij de thee ook subtiel doorkomt in de nasmaak.

Na het hevelen heb ik 30 gram Cascade pellets en 5 gram earl grey thee toegevoegd.

Bij het bottelen heb ik nog extra bergomatolie toegevoegd. Het is lastig om de olie netjes te doseren omdat niet duidelijk is of het een in zeer kleine hoeveelheden oplost in bier. We zullen zien.

Nu iets bedenken voor brouwsel nummer 100 :weetniet:

seed7

Citaat van: William op 27-09-2014  18:30 uNu iets bedenken voor brouwsel nummer 100 :weetniet:

Een Gouden Gallus met Golden Promise en Golden Naked Oats en natuurlijk First Gold hop.

Ingo (neen geen F lezen, er staat echt een G)

William

Citaat van: seed7 op 27-09-2014  18:36 uEen Gouden Gallus met Golden Promise en Golden Naked Oats en natuurlijk First Gold hop.

Ingo (neen geen F lezen, er staat echt een G)

Dank voor de suggestie. Ik denk nog even verder. :)

William

Gisteren al stiekem het eerste flesje geproefd (één week na bottelen; drie weken na het brouwen, zo snel kan het).

Hij is al vrijwel volledig op druk, een mooie zoet-bitter balans en perfect hoparoma. Voor de thee moet ik iets dieper zoeken maar het zit wel in de nasmaak.
De bergamot-olie kan ik tot nu toe nog niet ontdekken.

Jan van B

Goedenavond allen, ik heb een vraagje en wellicht een heeeeel domme!
Ik zie dat er met het Maischen een temperatuur aangehouden wordt van 69 graden!?
Waarom is dit :-) :)

MO

Om een lagere vergistingsgraad te behalen en zo een meer volmondig bier te verkrijgen.

William

Citaat van: MO op 04-05-2017  10:51 uOm een lagere vergistingsgraad te behalen en zo een meer volmondig bier te verkrijgen.

U gaat door voor de hoofprijs.

nderdaad body om zo ook het mogelijke astringente van de thee wat tegenwicht te bieden, vooral als ie wat ouder wordt. Je merkte wel dat thee veroudert om bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.