Advies giststarter met half opgebold zakje Wyeast 1056

Gestart door Frans Maarkelsbier, 04-09-2014 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans Maarkelsbier

Ik heb me aardig ingelezen in het maken van een giststarter dus maar eens proberen...

Ja hoor krijg ik van de leverancier 2 half opgebolde zakjes Wyeast 1056 met de mededeling dat hij nog wel gesmackd moet worden... zou aan het transport liggen. productie 14 febr 2014.

Dus geprobeerd te smacken... dat ging haast niet want hij stond al bol.

50 g moutextract gekookt met 500 ml water, afgekoeld tot 22 ºC en de gist erbij gedaan.
Toen ik het gist pak opende zaten er 2 zakjes in waarvan er nog 1 helemaal vol was.
Ik heb het volle zakje opengeknipt en alles in een Erlemeyer  gedaan en ca. 4 uur op een magneetroerder gezet.
(zat veel drap onderin het gistpak...dit er ook bij gedaan.

Nu staat alles in de vergistingskast op 22 ºC.
Maar ik zie nog niet veel activiteit.

Gaat dit helemaal goed komen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Niels B.

Hoe heb je de erlenmeyer afgedekt? Met een waterslot?

Februari is al best een tijdje geleden, het kan dus zijn dat de gist wat langzaam start.

Frans Maarkelsbier

Hoi Niels,
Ik had hem eerst afgedekt met een ontsmet zilverpapiertje
maar om te zien of er activiteit was heb ik op een van de twee een waterslot gezet.

Niels B.

En je ziet helemaal niets? Geen mini bubbels o.i.d.?
Kan hoor, waarschijnlijk is er meer geduld nodig.

BrouwNispen

Dit had ik deze week ook, zondag begonnen met een giststarter omdat er zaterdag gebrouwd gaat worden.
Zakje Wyeast 1214 uit maart 2014, na smacken kwam er maar een klein beetje bolling.

2 liter wort aangemaakt met moutextract, zakje Wyeast erbij en toen bleken hier ook 2 binnenzakjes in te zitten waar er 1 stuk van was.
Andere zakje ook opengeknipt, in het Wyeast zakje, goed walsen om de slurry uit het Wyeast pak te halen en alles in de erlenmeyer.

Toen heeft het vervolgens 3 dagen geduurd voor er enige activiteit te zien was, ik had alles al bijna door de gootsteen gekieperd.
Geduld is dus een schone zaak, nu ruikt en ziet alles eruit zoals ik bij eerdere starters ook gezien heb.

Ik heb na 2 dagen de beluchter opniet aangezet, 10 uur ('s nachts) belucht en de erlenmeyer in de keuken gezet.
In de keuken is het wat warmer (overdag 23 graden) wat misschien ook geholpen heeft.

Frans Maarkelsbier

Dinsdag alles bij elkaar in gedaan... nu donderdag... Er zijn wel wat hele kleine bubbeltjes te zien. Dus beluchten kan ook nog een optie zijn. Zo ja, dan zet ik het aquariumpompje erop.

Hoppenbrouwers

Hoop niet dat je er voor hebt moeten betalen... De Wyeast dan

BrouwNispen

Citaat van: Frans Maarkesbier op 04-09-2014  08:43 uDinsdag alles bij elkaar in gedaan... nu donderdag... Er zijn wel wat hele kleine bubbeltjes te zien. Dus beluchten kan ook nog een optie zijn. Zo ja, dan zet ik het aquariumpompje erop.

Geen garanties natuurlijk  ;) maar ik heb het gedaan en kreeg hierdoor na 10 uur beluchten (tijdens de nacht) in de ochtend een mooie schuimkraag en een vlotte gisting. (1 belletje per 8 seconden). Nu is dit weer afgenomen naar 1 belletje per 40 a 45 seconden dus heb ik hem koud gezet om te bezinken.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 04-09-2014  08:54 uHoop niet dat je er voor hebt moeten betalen... De Wyeast dan

Hoe bedoel je precies? Ik vond het ook niet leuk dat mijn pack blijkbaar niet goed was. En dan vind ik bijna € 7 ook veel...
Maar productiefout kan gebeuren toch?

Frans Maarkelsbier

Net de leverancier gebeld en krijg vandaag nog nieuwe opgestuurd.
 
Toch zal ik gaan beluchten en jullie op de hoogte houden van de vorderingen voor informatie voor anderen die tegen het zelfde aanlopen.
 
De geplande brouwdag van zaterdag kan ik altijd uitstellen...
Als nood heb ik altijd korrelgist in de kast liggen om erbij te doen.
Maar zo'n giststarter moet toch lukken..

Niels B.


Hoppenbrouwers

Citaat van: BrouwNispen op 04-09-2014  09:01 uHoe bedoel je precies? Ik vond het ook niet leuk dat mijn pack blijkbaar niet goed was. En dan vind ik bijna € 7 ook veel...
Maar productiefout kan gebeuren toch?
Ik bedoel dat je net zo goed US had kunnen kopen. Dat was je voor twee pakjes minder kwijt geweest dan een half opgebolde Wyeast en had je exact dezelfde gist.
Maar dan wel goed vitaal en in voldoende getalen.

Frans Maarkelsbier

Jullie hebben helemaal gelijk US 05 heb ik klaar liggen.
Neemt niet weg dat het werken met Wyeast en giststarter moet lukken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Frans Maarkesbier op 04-09-2014  15:03 uJullie hebben helemaal gelijk US 05 heb ik klaar liggen.
Dan kun je in ieder geval goed vooruit

Citaat van: Frans Maarkesbier op 04-09-2014  15:03 uNeemt niet weg dat het werken met Wyeast en giststarter moet lukken.
Dat lukt zeker. Advies, neem een verse pak gist. Werkt vele malen beter. Zeker om mee te beginnen.

Frans Maarkelsbier

Inmiddels is de "aquarium compressor" vol aan de gang in een van de twee starters" zal na 10 uur er een waterslot op zetten en eens kijken hoe het dan gaat. Dan is de andere aan de beurt.

Inderdaad hoop ik dat ik twee verse Smack packs opgestuurd krijg en daarmee nog een keer kan beginnen. Maar ja je moet afwachten wat je opgestuurd krijgt.


RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 04-09-2014  14:12 uIk bedoel dat je net zo goed US had kunnen kopen. Dat was je voor twee pakjes minder kwijt geweest dan een half opgebolde Wyeast en had je exact dezelfde gist.
Maar dan wel goed vitaal en in voldoende getalen.
Waar en wat zijn de verzendkosten?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 04-09-2014  18:02 uWaar en wat zijn de verzendkosten?
Een serieuze vraag?
Ik noem een Van der Kooy € 4.70 voor 2 zakjes. Vaak gratis verzonden en anders 1 a 2 postzegels bij veel pech.

RobinB

Nee, je had het toch over een leverancier in de VS waar je voor hetzelfde geld gist kon kopen?

Zie:
Citaat van: Hoppenbrouwers op 04-09-2014  14:12 uIk bedoel dat je net zo goed US had kunnen kopen. Dat was je voor twee pakjes minder kwijt geweest dan een half opgebolde Wyeast en had je exact dezelfde gist.
Maar dan wel goed vitaal en in voldoende getalen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 04-09-2014  18:45 uNee, je had het toch over een leverancier in de VS waar je voor hetzelfde geld gist kon kopen?

Zie:
Denk dat dat wishful thinking was ... ;)

RobinB

Jammer inderdaad! ;D
Ik zie nu waar het mis ging... ;)

Frans Maarkelsbier

Vrijdagmorgen. Beide Erlenmeyers belucht. Nog bij beide geen activiteit in het waterslot... Wel veel witte gist op de bodem.
Is het een idee om hem in de koelkast te zetten om te laten bezinken en dan weer aan te vullen met vers moutextract?

i-love-ipa

Zou het een foutieve batch zijn? Ik kreeg eergisteren een zakje Wyeast 1056 toegestuurd van Brouwmarkt en deze bleek na het openen van de kartonnen doos al half bol te staan, voor mij de eerste keer dat ik een Wyeast gist gebruik dus dacht dat het wel goed zat maar na lezen van dit bericht denk ik dat er toch wat aan de hand is :-(

i-love-ipa

Hieronder twee foto's van het zakje, is deze echt al opgebold of hoort het zakje zo te zijn na aankoop? er staat echt al een klein beetje druk op het zakje :-(


Frans Maarkelsbier

Citeerer staat echt al een klein beetje druk op het zakje :-(

Op het pak Wyeast staat altijd een beetje druk... maar de mijne stond zo bol dat smacken niet meer mogelijk was. Als je hem smackt staat 1056 meestal binnen 24 uur zo bol dat je denkt dat hij uit elkaar knapt.

Zo op de foto te zien lijkt mij die van jou wel in orde. Als je hem tussen je handen neemt staat hij zo'n 3 cm uit elkaar


Jacques

Citaat van: Frans Maarkesbier op 05-09-2014  09:30 uOp het pak Wyeast staat altijd een beetje druk... maar de mijne stond zo bol dat smacken niet meer mogelijk was.

Dat dacht ik laatst ook bij een zak Wyeast #1335 Brittish Ale II. Het binnenzakje in een hoek gedreven en dat gedeelte zo plat als mogelijk was gemaakt met mijn ene hand. Met de andere hand een flinke tik gegeven. Ik moest wel twee keer slaan. Ter controle nog even met mijn vingers over het zakje gelopen. In eerste instantie dacht ik namelijk dat het niet gelukt was omdat het zakje zo vol stond.

Frans Maarkelsbier

Beide Erlenmeyers
Links na 4 uur koelen
Rechts na 4 uur koelen, afgegoten, voorzien van nieuw moutextract en even op de magneetroerder.
Zo te zien ontstaat rechts nu een mooie schuimkraag dus ik neem aan dat het voorzien van nieuw moutextract weer leven in de fles brengt.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.