Infectie giststarter?

Gestart door brucero, 02-09-2014 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brucero

Hallo iedereen, ik volg al een paar jaar het Nederlands forum, maar nooit echt gebruikt. Maar nu zit ik toch met een probleem waar hier iemand misschien raad mee weet.
Iemand een idee of die witte vlekjes een infectie is of niet ?


Rich

Ik heb recent ook mijn eerste starter gemaakt en zag dit verschijnsel ook in mijn erlenmeyer. Hebben deze eilandjes zich binnen een paar uur ontwikkeld? Dat was bij mij wel het geval, ik heb toen besloten dat het gewoon gistcellen waren en ben vervolgens doorgegaan met kweken. Verschijnsel is verdwenen en ik had daarna gewoon normaal kräusen.

brucero

Een uur of 12 na het toevoegen van het eerste wort.

RobinB

Zijn het belletjes of vliesjes?

brucero


RobinB

Vliesjes is niet zo'n goed teken, maar kijk het nog ff aan.
Als het echt mis is verwacht je dat de vlies toeneemt in omvang (uiteindelijk tot het hele oppervlak bedekt is).
Dan zou ik het niet gebruiken. :)

Jacques

Of dit een infectie is, is moeilijk te zijn aan de hand van de foto's. Wat mij wel opvalt is dat er slechts een bodempje in de Erlenmeijer zit. Wat voor een soort starter ben je aan het maken? Ben je gist aan het opkweken vanuit een flesje? 

Oscar

Gewoon mee brouwen, dan weet je het gauw genoeg. Niet bang zijn om fouten te maken, wat van fouten leer je het meest! Ziet er prima uit. In het ergste geval in het kaam. Een soort wilde gist. Maar daar krijgt je bier niets van, behalve iets minder body. Verder zal het prima te drinken zijn...

Bier met kaam heb ik ook wel eens gehad. Het eindproduct  daarvan zit ik nu (terwijl ik type) van te genieten... :brouwen: :biersmile:

brucero

Update, zo zag het gisteren namiddag ( eerste foto )uit toen ik thuiskwam heb hem dan een mespuntje gistvoeding gegeven en 100 ml wort, 6 uren belucht en geroerd en zo zag het er deze morgen uit ( foto 2) , alles komt dus goed volgens mij. Sorry voor wazige foto, maar erlenmeyer is wat aangedampt binnenin.
Heb ook eens geproefd en het smaakt naar bier :)
De starter is opgestart uit een gistreincultuur die ik bekomen heb.


RobinB

Daar lijken het juist belletjes en geen vliesje, voor zover te zien.
Van wie of waar heb je die reincultuur?

Ziet er niet slecht uit zo. :)

William

Hoeveel volume roer je?

Het lijkt op een heel klein volume op een magneetroerder. De damp aan de binnenkant van de erlenmeyer doet me vermoeden dat de roerder het starterwort flink aan het verwarmen is. Dat kan slecht zijn voor de gistkweek.

Jacques

Het lijkt er op dat er niet zo veel mis is met deze giststarter.


Citaat van: Oscar op 03-09-2014  01:06 uGewoon mee brouwen, dan weet je het gauw genoeg. Niet bang zijn om fouten te maken, wat van fouten leer je het meest! Ziet er prima uit. In het ergste geval in het kaam. Een soort wilde gist. Maar daar krijgt je bier niets van, behalve iets minder body. Verder zal het prima te drinken zijn...

Bier met kaam heb ik ook wel eens gehad. Het eindproduct  daarvan zit ik nu (terwijl ik type) van te genieten... :brouwen: :biersmile:


Tsja, sommige hobbybrouwers vinden een infectie niet zo'n probleem. En kunnen er zelfs van genieten... Anderen gruwelen er van.

Zelf ben ik geen liefhebber van bier dat een kaaminfectie heeft opgelopen. Om met Jan van Schaik te spreken: het leven is te kort om slecht/minder bier te drinken.

brucero


Citaat van: William op 03-09-2014  18:22 uHoeveel volume roer je?

Het lijkt op een heel klein volume op een magneetroerder. De damp aan de binnenkant van de erlenmeyer doet me vermoeden dat de roerder het starterwort flink aan het verwarmen is. Dat kan slecht zijn voor de gistkweek.
Volume is 1 liter in 5 liter erlenmeyer. Gisterenavond roerder en beluchting stil gelegd, deze morgenstond er een mooie schuimlaag op, heb hem terug 0,5 liter wort gegeven, komt dus wel goed

William

Citaat van: brucero op 04-09-2014  07:58 uVolume is 1 liter in 5 liter erlenmeyer. Gisterenavond roerder en beluchting stil gelegd, deze morgenstond er een mooie schuimlaag op, heb hem terug 0,5 liter wort gegeven, komt dus wel goed

OK. Dan leek het op de foto minder dan het in werkelijkheid is.

RobinB

@brucero; van wie of waar heb je die reincultuur?
En welke stam betreft het?

brucero

Het betreft de Witkap gist, en heb het bekomen via een collega hobbybrouwer uit België.

RobinB

Interessant!
Waar heeft die collega hem weer van?
Uit een flesje?

brucero

Vanuit de brouwerij, en het lijkt niet zo moeilijk om aan de originele gist van witkap te komen zie volgende mail die ik verstuurd heb naar witkap.


"Geachte,

Wat bedoeld u met gistlurry?
Wij krijgen wel regelmatig mensen over de vloer die gist kopen voor de
duiven. Is het dit wat u bedoeld?

Met vriendelijke groeten,

Meulyser Cindy
Brouwerij Slaghmuylder Ninove
cindy@witkap.be



-----Oorspronkelijk bericht-----
Van:  El Brucero
Verzonden: donderdag 21 augustus 2014 10:39
Aan: info@witkap.be
Onderwerp: website: bestellingen

Beste,

Ik vroeg mij af of ik soms gistslurry kan bekomen bij jullie.



RobinB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.