Even voorstellen

Gestart door Robertvdb, 27-08-2014 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robertvdb

Een aantal weken voor mijn vakantie kwam mijn zwager met het idee om zelf bier te brouwen. ik dacht meteen: leuk idee!
Na de vakantie hebben we een startpakket gekocht bij Brouwmarkt en zijn we begonnen met Brewferm Pils (blond)
Het is inmiddels 5 dagen aan het gisten en de druk neemt nu langzaam af dus zal het niet lang meer duren voordat we het kunnen overhevelen naar een andere emmer.

Meteen een vraagje. is het nu noodzakelijk om deze lagering uit te voeren 1 a 2 weken of moet ik een meting doen en dan bottelen?

i-love-ipa

Als je bij je startpakket een hydrometer hebt gekregen (gekocht) zou ik 'm zeker gebruiken! Ik ben dat in mijn eerste brouwsel vergeten en zit nu met flesjes die zeer veel koolzuur bevatten (bier bommetjes)

Robertvdb

Ja ik heb een hydrometer bij het pakket.
Net voordat ik de emmer gesloten heb heb ik de hydrometer gebruikt.
De waarde was: 40 Oechsle 1040 S.M.

Op welke waarde moet het bier nu uitkomen?

arluijen

Waar hij op uit moet komen is afhankelijk van een aantal factoren en niet altijd met zekerheid te zeggen. Wat belangrijker is: de waarde moet niet meer dalen voordat je gaat bottelen.

Het punt is namelijk, zolang de waarde nog daalt is er nog vergisting. Dan is het zonde en niet zonder gevaar om al te bottelen.

Blijft de SG waarde gelijk dan is de vergisting klaar, mits deze waarde ook geloofwaardig laag is geworden, zeg 1015 of lager.

Mijn advies:
Nu meten.
Dag of 2 wachten en weer meten.
Is SG gelijk en in de 1015 regio, dan zou je kunnen bottelen
Is SG gedaald? Even wachten en later opnieuw meten

Het bier laten staan kan op zich niet echt kwaad. Het moeilijkste van brouwen: geduld.

Jacques

Citaat van: Robertvdb op 27-08-2014  16:11 uDe waarde was: 40 Oechsle 1040 S.M.

Onder hobbybrouwers is het gebruikelijk om de dichtheid van het wort en bier uit te drukken in SG-waarden.

Gezien de waarde die je vermeldt denk ik dat je ook SG bedoelt.

Robertvdb

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het zojuist met de hydrometer gemeten en kom dan op 5 uit
Het gist nog wel een beetje want zie dat het water nog niet gelijk is in de watermeter en de deksel staat een beetje bol


Iwan

Hoi Robert,

ik ben bezig met hetzelfde bier en pakket bezig en het ziet er redelijk hetzelfde uit. Die van mij staat ongeveer op 1018 en moet nog een weekje staan en dan bottelen


Jacques

Citaat van: Robertvdb op 28-08-2014  15:47 uIk heb het zojuist met de hydrometer gemeten en kom dan op 5 uit

??? 5 wat?
Onder hobbybrouwers is het gebruikelijk in SG-waarden te communiceren over de dichtheid van het wort en bier.

Bedoel je misschien SG 1.005 dan wel 1005?

Jacques

Citaat van: Iwan op 28-08-2014  16:02 uHoi Robert,

ik ben bezig met hetzelfde bier en pakket bezig en het ziet er redelijk hetzelfde uit. Die van mij staat ongeveer op 1018 en moet nog een weekje staan en dan bottelen



Bij deze hydrometer staat elk streepje voor 2 SG waarden.
Volgens mij zie ik 1013/1014...

Iwan

Citaat van: Jacques op 28-08-2014  21:35 uBij deze hydrometer staat elk streepje voor 2 SG waarden.
Volgens mij zie ik 1013/1014...

Inderdaad 1014.  :o

Robertvdb

Inmiddels zijn we 4 dagen verder.
Het gisten is bijna gestopt en mijn hydrometer zegt:

Wat denken jullie nog 1 dagje wachten? Maandag of dinsdag bottelen?

Jacques

Citaat van: Robertvdb op 31-08-2014  23:32 uInmiddels zijn we 4 dagen verder.
Het gisten is bijna gestopt en mijn hydrometer zegt:

Wat denken jullie nog 1 dagje wachten? Maandag of dinsdag bottelen?

Begrijp ik het goed dat het SG gedurende 4 dagen niet gedaald is?

In principe kun je bottelen. Wel zie ik dat het bier nog behoorlijk troebel is. Daarom is het een goed idee om nog een paar dagen te wachten om te zorgen dat er meer gist bezinkt. Op die manier heb je niet zo veel gist in de fles zitten. Zeker bij een "pils" wil je dat niet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.