Heavily peated mout

Gestart door David Steeman, 20-08-2014 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

David Steeman

Binnenkort plan ik mij te wagen aan het maken van een eigen whisky, die ik gezellig een paar tientallen jaren wil laten staan in de kelder om jaarlijks es van te proeven. Ik heb me bij Brouwmarkt een zak Heavily Peated mout gekocht, deze zou met 30 ppm een mooie turfsmaak moeten geven in het afgewerkte product. Graag wil ik deze mout aan 100% gebruiken in de stort, maar ik weet niet of de mout genoeg diastatisch vermogen heeft om zichzelf volledig om te zetten. Ik vind deze specificatie niet terug op het web, en ook navraag bij de fabrikant en verkoper levert niets op. Weet iemand raad?


seed7

Over het algemeen hebben mouten voor stokers een hoger diastatisch vermogen dan pilsmout. 100% stort is geen probleem.

Stokers gebruiken over het algemeen niet 100% mout maar ook ee heel groot aandeel ongemoute granen. Prijskwestie,

Ingo

Dirtbag

Eigen ervaring is dat je de heavy peated wiskey mout van Van der Kooy tot 100% kunt gebruiken voor whiskey doeleinden.

db

bierhenkie

Een bier er van brouwen (100%) zou geen optie zijn?

Dirtbag

Als je het probeert zou ik er geen groot brouwsel van maken. :)

Van de vergisting van een 100% whiskey 30 ppm wort op het graan was de lucht door het hele huis duidelijk aanwezig.

Voor een whiskey blonde zou ik in eerste instantie niet veel verder gaan dan 30% en dat kan al pittig genoeg zijn. :)

Zodra ik er een keer een bier mee ga maken doe ik dat eerst op een 5 liter schaal denk ik :)

db

David Steeman

Na jullie adviezen heb ik gisteren een zuurmaisch gemaakt van 100% heavily peated mout. 14 liter water van 66°C in het gistingsvat gedaan, daarin 4,5 kg zeer fijn geschroote mout opgelost (temp zakt dan naar 6 3°C), en dat 2 uur laten staan met een deken er omheen. Dan deken eraf en vannacht laten afkoelen. Ik kwam uit op een densiteit van 1.093, als ik dat terugreken naar extractefficiëntie kom ik uit op 95,5%, dus ik zou zeggen dat de mout zichzelf prima kan omzetten :-) Deze ochtend een Alcotec-8 stookgist erbij gedaan en nu maar afwachten wat het geeft...

Heeft er trouwens nog iemand tips om straks op een eenvoudige manier de bostel van het jongbier te scheiden? Mijn hevelfilter past niet in het gistvat namelijk. Mijn beste idee tot nog toe is om alles over te gieten in een identiek gistvat met een BIAB zak erin die ik er daarna kan uithalen. Lijkt me echter veel geklieder.

David Steeman

Overigens hou ik van deze mout een paar kilo apart om een RIS mee te maken. 10% peated mout 30 ppm in de stort, en lageren op de eiken chips die straks uit de whisky komen. Lijkt me lekker!

seed7

Citaat van: waaslandwolf op 21-08-2014  09:18 uHeeft er trouwens nog iemand tips om straks op een eenvoudige manier de bostel van het jongbier te scheiden?

Ik heb het wel eens met een BIAB zak gedaan, maar dan omgekeerd, beetje cafetière achtig. De zak met een paar RVS delen verzwaard en in het wort / jongbier laten zakken en dan de hevelslang in de zak. Het laatste beetje werd ook geklieder.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.