White Whale van Oersoep

Gestart door Eric v B, 20-08-2014 17:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Maandag heb ik een White Whale van Oersoep gedronken. Ik vond dit een geweldig lekker bier. Graag zou ik iets brouwen wat in de richting komt van dit bier. Het hoeft geen exacte kloon te zijn.
Wat ik lekker vond aan dit bier was de fruitigheid en frisheid van dit bier. Op het net heb ik wat recensies gelezen en mede met de smaak heb ik een recept gemaakt in BrouwHulp. Echter, ik heb nog veel te weinig ervaring om bijvoorbeeld te kunnen proeven welke hoppen er (ongeveer) gebruikt zijn.

Enige tijd geleden heb ik een AIPA gemaakt met Amarillo en Citra en ik herken wel wat van de smaak. Alleen mijn AIPA is voller, "kleveriger". Ik weet niet of dit de volle body is waar men het wel eens over heeft.
De White Whale daarentegen was enorm fris. Hoe bereik je die frisheid?

Ik weet niet of er mensen zijn die dit bier hebben geproefd en me kunnen helpen?


Hieronder het recept dat ik in al mijn onervarenheid heb gemaakt.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk999
Naam receptOrange Pilot Whale
Brouwdatum18-08-2014
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)82 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,78 lVenlo water.10,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
47 mg/l5 mg/l8 mg/l60 mg/l13 mg/l19 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,058 kgPale Ale moutDingemans7 EBC45,0 %
1,372 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC30,0 %
0,686 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC15,0 %
0,457 kgCara-redWeyermann50 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
40,0 °C1 min.20 min.3,1 l/kg
Eiwitrust50,0 °C2 min.30 min.3,9 l/kg
Amylaserust67,0 °C15 min.45 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,7 gCascadebellen7,7%60 min.32,5 IBU
10,0 gCitrabellen14,1%30 min.17,1 IBU
10,0 gAmarillobellen10,4%30 min.12,6 IBU
20,0 gAmarillobellen10,4%10 min.11,9 IBU
10,0 gCitrabellen14,1%10 min.8,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gMunich (-)bovengist


RobinB

Wat zegt oersoep er zelf van?
Ik ken het bier niet, maar zou eerst op zoek gaan naar receptgegevens. Ook de SG en Brix van het gebottelde bier kan info geven. Daarnaast lijkt me bij oersoep de gebruikte gist van belang, die zit/zat misschien in de fles?

Eric v B

Ik deed de aanname dat een brouwerij zijn recepten niet prijsgeeft. Maar wie niet waagt...
Zojuist heb ik een email naar Oersoep gestuurd.

Bedankt voor de tip!

Hay

Ben benieuwd of ze reageren
Ken dit bier ook niet maar ga 'm een keer proberen.
Goed bezig Eric :proost:

Eric v B

Dit is echt super! Gisteren email gestuurd en nu het recept al in de mailbox! Ik zal nog even checken of het hier op het forum gepubliceerd mag worden.

Eric v B

Van Oersoep heb ik het brouwsheet van White Whale ontvangen en overgezet in BrouwHulp. Ze hebben er geen problemen mee als ik het op het forum zet.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk114
Naam receptWhite Whale van Oersoep
Brouwdatum
BiertypeOverige bieren
Volume20,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)44 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lVenlo water.17,55 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,271 kgPilsmoutDingemans3 EBC45,4 %
1,820 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC36,4 %
0,455 kgMünchenermoutDingemans15 EBC9,1 %
0,455 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen77,0 °C1 min.1 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gNorthern Brewerbellen8,5%first wort hop7,5 IBU
40,0 gSaazbellen2,8%20 min.8,5 IBU
12,0 gCentennialbellen10,0%20 min.9,1 IBU
6,0 gChinookbellen13,0%20 min.5,9 IBU
30,0 gSaazbellen2,8%5 min.2,1 IBU
18,0 gCentennialbellen10,0%5 min.4,5 IBU
6,0 gChinookbellen13,0%5 min.1,9 IBU
40,0 gCentennialbellen10,0%1 min.2,1 IBU
24,0 gSimcoebellen12,2%1 min.1,6 IBU
16,0 gCitrabellen14,1%1 min.1,2 IBU
80,0 gCentennialbellen10,0%koudhop0,0 IBU

Gist
starterBelgian Witbier (3944)bovengist


Thamerdal

Super van die gasten :-)
Ik ken het bier niet, is dit een IPA?

RobinB

Lijkt me een WIPA! ;D
Mooi dat ze niet geheimzinnig doen over het recept! :duimop:

Niels B.

Wow, bijna 280 gram hop op 20 liter. Geen wonder dat er een tekort aankomt!

Wel tof dat ze het zo delen!

Veel plezier met namaken ;)

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Tjeetje wat een hoeveelheid hop in dit bier: even optellen: 278 g voor 20 liter of 1390 g per hl.
Dan mag je je hop toch wel uitspoelen lijkt me anders blijft er wel heel veel wort in hangen.
Bij zoveel hop is de kans ook aanwezig om hoofdpijn van dit bier te krijgen omdat veel hop gezwaveld is. Bij deze hoeveelheden ga je dat zeker merken (ook deze ervaring jaren terug gehad met de eerste brouwsels van de Hopp-it).

Groetjes, Toon

RobinB

Nog nooit hoofdpijn gehad van hop, zeker ook niet van de hop-it. Zo hoppig is die toch ook helemaal niet?

William

Citaat van: Eric v B op 20-08-2014  17:03 uMaandag heb ik een White Whale van Oersoep gedronken. Ik vond dit een geweldig lekker bier. Graag zou ik iets brouwen wat in de richting komt van dit bier. Het hoeft geen exacte kloon te zijn.
Wat ik lekker vond aan dit bier was de fruitigheid en frisheid van dit bier. Op het net heb ik wat recensies gelezen en mede met de smaak heb ik een recept gemaakt in BrouwHulp. Echter, ik heb nog veel te weinig ervaring om bijvoorbeeld te kunnen proeven welke hoppen er (ongeveer) gebruikt zijn.

Ik denk dat de essentie van dit soort bieren het progressieve hopschema is: naarmate je dichter op het eindpunt zit steeds meer hop toevoegen zodat je zowat per tijdstap hetzelfde aantal IBU's doseert. De grote valkuil is tijdig koelen. Als je dit niet doet wordt zo'n bier veels te bitter door de late-hopping.

Jacques

Citaat van: William op 21-08-2014  21:44 uIk denk dat de essentie van dit soort bieren het progressieve hopschema is: naarmate je dichter op het eindpunt zit steeds meer hop toevoegen zodat je zowat per tijdstap hetzelfde aantal IBU's doseert. De grote valkuil is tijdig koelen. Als je dit niet doet wordt zo'n bier veels te bitter door de late-hopping.

Een hele terechte opmerking. Een dompelkoeler is ten opzichte van een een platenkoeler in het voordeel omdat daarmee het gehele brouwsel snel gekoeld worden. Als je een platenkoeler gebruikt zou je het eerste afgekoelde wort terug in de kookketel kunnen gieten om zo te zorgen voor een snelle koeling van de inhoud van de kookketel.

Eric v B

Bedankt voor deze opmerking. Ik heb een platenkoeler maar kan inderdaad niet in hele korte tijd terugkoelen. Ik schat dat ik 15 - 20 minuten nodig heb om 20 l terug te koelen naar 23 ºC (volgende brouwsel ff timen).
Is het een optie om in 2 etappes te koelen? Bijv. eerst in 5 minuten van kook naar 40 ºC en daarna van 40 ºC  naar 20 ºC. Ik heb namelijk geen pomp om terug in de kookketel te pompen.

Als ik vlak voor het koelen de hopzakjes uit de pan haal dan ben ik er toch ook? Of is dit te kort door de bocht?

William

Het is vooral zaak om zo snel mogelijk tegen de 70 a 80°C uit te komen. Wat je kunt doen is er voor te zorgen dat je op het einde koken te weinig volume hebt zodat je dat daarna in de kookpan aanvult met koud water uit de kraan.

Henielma doet dit volgens mij vaak met ijsblokjes die hij in een grote halve rvs schaal stort die op het wort drijft. Je hebt dan geen verdunning.

MO

Die Sander is ook een schat niet? Overigens was dit volgens mij een collaboration brew (of op zijn Nederlands een gezamenlijk brouwsel) met Rooie dop, dus Mark Strooker.

Wat een details allemaal.

Oersoep brouwt per 10 hl en zal echt wel 1 a 1,5 uur aan het koelen zijn met hun Brouwland platenkoeler.

Eric v B

Ik noem alleen mijn vrouw "schat"  ;)  maar het is inderdaad ontzettend tof van een commerciële brouwerij om je keukengeheimen te delen hobby collega's.

@Mo: je geeft aan dat Oersoep waarschijnlijk lang aan het koelen is. Mag ik daarom aannemen dat de 20 minuten dat ik na het koken koel, geen probleem is voor de smaak(bitterheid) van het bier?

MO

Pompiedom, een maand later antwoord: maar ja, hobbybrouwsels zullen altijd veel sneller gekoeld kunnen worden dan 10 hl.

Eric v B

Citaat van: MO op 17-09-2014  07:49 uPompiedom, een maand later antwoord: maar ja, hobbybrouwsels zullen altijd veel sneller gekoeld kunnen worden dan 10 hl.
Het is nog niet te laat. Dit weekend is de White Whale aan de beurt. Ik ben benieuwd hoe hij wordt. Ik heb nog een origineel flesje bewaard om te kunnen vergelijken.

Eric v B

Vandaag dan eindelijk de White Whale kloon gebrouwen met het recept dat ik van Oersoep  heb ontvangen. Is het dan nog wel een kloon?
Voor dit recept heb ik mijn eerste giststarter gemaakt. Het gistvat was al na 3 uur voorzichtig aan het bubbelen. Of het 100% gelukt is ga ik over een week of twee zien/proeven.

Of de smaak gelijk wordt aan het origineel: ik denk het niet. Voor het koken heb ik 11 brix (SG: 1,043) gemeten en ik had 26 liter. Dit was nagenoeg volgens de Brouwhulpberekening. Ik zou na het koken 18 liter á 16,3 brix (SG: 1,065) over moeten houden. Met nog 15 minuten te koken had ik nog ongeveer 22 liter á 13 Brix (SG:1,051). Gas stond vol open dus meer verdampen zat er niet in. Uiteindelijk heb ik 110 gram suiker toegevoegd om toch een iets hogere brix te krijgen. Het is uiteindelijk 15 brix (SG:1,060) geworden. Gevolg is wel dat de tweede hopgift 30 ipv 20 minuten heeft gekookt.

Ik hoop dat ie wel gaat smaken ondanks dat het recept gedurende het brouwen is gewijzigd. Het was door de berg hop (209 gr op 18 liter incl. koudhop) best een prijzig bier. Mijn duurste tot nu toe.

Uiteindelijk heb ik 16 liter in het vergistingsvat gekregen a 15 brix (SG:1,060).
Zoals Toon als schreef, bleef er aardig wat wort in de hop achter. Gezien een discussie hier op het forum, heb ik deze niet "uitgeperst" omdat men het er niet over eens is of je dit wel of niet moet doen. Ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen en ongeveer een liter aanstaand bier verspild  >:(

Wordt vervolg...

Hay

Hoi Eric,

Welke gist heb je gebruikt dan?
Of heb ik niet goed gelezen?

Eric v B

Citaat van: Hay op 21-09-2014  21:32 uHoi Eric,

Welke gist heb je gebruikt dan?
Of heb ik niet goed gelezen?
Hæ Hay, niet goed gelezen!  ;) Ik heb de Wyeast 3944 Belgian witbier gebruikt. Schijnt de Hoegaarden gist te zijn. Het is geen IPA maar een WIPA. Er lag echt een berg hop in de pan nadat ik gekoeld had.

Hay

Ha ha sorry zie het nu ook.
Te veel biertjes gehad denk ik.
Viel het mee met die starter maken?
Ik denk dat ik me voorlopig nog bij de korrels houd, zie dat nog niet zo zitten zo'n starter maken.


Eric v B

Als de starter inderdaad doet wat ie moet doen, dan is het me 100% meegevallen. Korrelgist is veel makkelijker en heeft in principe mijn voorkeur. Maar Belgisch witbier gist is er volgens mij niet in korrel. Een giststarter zal ik alleen maken als ik per se een bepaalde gist wil gebruiken die er niet in korrel is.
Al met al ben ik blij dat ik een keer een starter heb gemaakt. De drempel om een starter te maken is flink geslonken  :gistsmile:

Jacques

Citaat van: Eric v B op 21-09-2014  21:11 uUiteindelijk heb ik 16 liter in het vergistingsvat gekregen a 15 brix.

Eric,

Graag ook de SG-waarde vermelden. Hoewel iedereen dit kan opzoeken en een grove benadering uit het hoofd kan uitrekenen door de brix-waarde te vermenigvuldigen met 4, is het wel goed om ook steeds de SG-waarde te vermelden als het gaat om de begin en eind dichtheid. We zijn nu eenmaal traditioneel gewend aan SG-waarden en niet iedereen heeft een refractometer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.