Mad Dragon IPA

Gestart door dutch food geek, 13-08-2014 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dutch food geek

Beste mensen,

Het wordt voor mij weer tijd een IPA te maken.
Wat vinden jullie van het onderstaande recept? Ben op zoek naar sterke citrustonen, want dat vind ik wel lekker in een IPA.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA poging 2
Brouwdatum
BiertypeImperial IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)86 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,60 lKraanwater Amsterdam Venserpolder0,01 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
46 mg/l8 mg/l61 mg/l181 mg/l73 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,300 kgPilsmoutDingemans3 EBC70,2 %
0,800 kgPale Ale moutDingemans7 EBC17,0 %
0,500 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC10,6 %
0,100 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC2,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C2 min.45 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,1 gColumbuspellets15,8%60 min.56,1 IBU
30,0 gE.K. Goldingsbellen4,9%30 min.18,2 IBU
30,0 gE.K. Goldingsbellen4,9%15 min.11,7 IBU
70,0 gCitrabellen14,1%koudhop0,0 IBU
40,0 gCitrabellen14,1%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


arluijen

Persoonlijk zou ik een andere gist doen; de US-05 bijvoorbeeld of een Wyeast.

Verder zou ik de EK goldings vervangen door bijvoorbeeld Amarillo, die is behoorlijk citrus en een gift op 5 minuten (ipv. 30 minuten) doen en/of op vlam uit.

86 IBU is wel best veel, maar als je er van houdt, gewoon voor gaan zou ik zeggen.

dutch food geek

Ik had er zelfs over zitten denken om hem 100% Citra te maken. Gewoon een simpel karakter qua mout en dan 100% citra. Maar ik las her en der dat dat wel eens overkill zou kunnen worden.
Misschien een idee om de IBU naar beneden bij te stellen en dan toch voor 100% citra te gaan?

Andere gist ga ik even voor kijken, misschien de BRY-97?


homoeccentricus

Indien je een citra IPA wil brouwen, kan je je op dit recept inspireren: http://www.themadfermentationist.com/2010/05/citra-papaya-pale-ale-recipe.html. S-33 is zeker geen IPA gist, en Golding ook niet combineren met Amerikaanse hopsoorten, tenzij je echt weet wat je doet (wat bij mij niet het geval is  :) )

En waarom wil iedereen in godsnaam altijd sinaasappelschillen in bier kappen?

Bennemans

Citaat van: homoeccentricus op 13-08-2014  15:30 uIndien je een citra IPA wil brouwen, kan je je op dit recept inspireren: http://www.themadfermentationist.com/2010/05/citra-papaya-pale-ale-recipe.html.

ZO dan, die site staat nu tussen mijn favorieten. Als je gebrek hebt aan inspiratie en je kan niets vinden op www.hobbybrouwen.nl, kan je best eens op die site zoeken.

arluijen

Citaat van: dutch food geek op 13-08-2014  13:36 uIk had er zelfs over zitten denken om hem 100% Citra te maken. Gewoon een simpel karakter qua mout en dan 100% citra. Maar ik las her en der dat dat wel eens overkill zou kunnen worden.
Misschien een idee om de IBU naar beneden bij te stellen en dan toch voor 100% citra te gaan?

Zou ik doen. Bedenk dat de hop die je als bitterhop gebruikt (die het langste meekookt) niet zo'n sterke (lees: nauwelijks) smaak & geur gaat geven, anders dan de bitterheid.

Citaat van: dutch food geek op 13-08-2014  13:36 uAndere gist ga ik even voor kijken, misschien de BRY-97?

De BRY-97 heb ik heel goede ervaringen mee. Kan inderdaad prima.

Citaat van: homoeccentricus op 13-08-2014  15:30 uEn waarom wil iedereen in godsnaam altijd sinaasappelschillen in bier kappen?

O ja, die had ik nog over het hoofd gezien. Persoonlijk neig ik altijd een beetje naar een soort 'Reinheitsgebot', behalve dat ik suiker toevoeg af en toe, en houd niet zo van dingen als kruiden en sinaasappelschillen etc etc. Los daar van, dit hoort volgens mij niet echt in een IPA.

Etn82

Dit recept zal  inderdaad een "Mad"  IPA opleveren. Op zich niets mis mee hoor, maar als je een cleane Amerikaanse IPA wil (daar ga ik van uit als je van citrus in je IPA houd). Dan zou ik een aantal punten veranderen:

- Vervang alle pilsmout voor Palemout (geeft meer smaak en body als tegenwicht voor de bitter).
- Voeg eventueel nog een beetje münchener, of biscuit mout toe voor wat meer body.
- Vervang de EK Goldings inderdaad voor een Amerikaanse hop zoals de genoemde Amarillo of Centenial, Simcoe of ....
- Voeg alle hoppen waarvan je het aroma wilt hebben toe aan het eind van het koken, bijvoorbeeld op 5, 3 en 0 min.
- Voeg geen sinaasappelschil toe, naar mijn ervaring levert dit vooral een vervelende bitterheid op en maar weinig citrus aroma.
- Neem een 'cleane' korrelgist zoals de genoemde US-05 of de BRY-97 (mijn favoriet), of ga voor een mooie vloeibare gist zoals de Wyeast 1272 American Ale II, deze geeft iets meer karakter aan je bier.


Verder valt me op dat je een best hoog start SG hebt (1.087). Is het je bedoeling om een Imperial IPA te brouwen van rond de 9%? Zo ja, wat is dan het idee van de havervlokken? Ik kan me voorstellen dat je deze toevoegd in een licht bier om toch wat body te krijgen, maar in een dergelijk zwaar bier lijkt me dat niet nodig.

dutch food geek

Beste mensen, dank jullie wel voor de kritiek!
Naar aanleiding van jullie opmerkingen heb ik wat zitten knutselen in het recept. Dus schillen eruit, andere gist (BRY-97), hopgiften verbouwd en bitterheid naar beneden. Ik denk dat ik zo beter en meer gebalanceerd uitkom. Ik heb de Columbus als bitterheidsgift gehouden en daarna smaak en aroma giften met alleen citra.

En dan krijgen we dit, beter zo?
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptMad Dragon IPA
Brouwdatum
BiertypeImperial IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,085 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)60 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,60 lKraanwater Amsterdam Venserpolder0,01 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
46 mg/l8 mg/l61 mg/l181 mg/l73 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC65,2 %
1,100 kgPale Ale moutDingemans7 EBC23,9 %
0,500 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC10,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C2 min.45 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gColumbuspellets15,8%60 min.28,3 IBU
20,0 gCitrabellen14,1%15 min.22,8 IBU
20,0 gCitrabellen14,1%5 min.9,2 IBU
50,0 gCitrabellen14,1%koudhop0,0 IBU
40,0 gCitrabellen14,1%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBRY-97 ()bovengist


Niels B.

Je gebruikt nog steeds meer pilsmout dan pale ale mout? Heb je daar een reden voor?
Je kan die 5 minuten hopgift waarschijnlijk beter bij de 0 minuten of de 15 minuten toevoegen.
10 mL spoelwater is wel wat weinig! ;D

dutch food geek

Citaat van: Niels B. op 14-08-2014  12:50 uJe gebruikt nog steeds meer pilsmout dan pale ale mout? Heb je daar een reden voor?
Je kan die 5 minuten hopgift waarschijnlijk beter bij de 0 minuten of de 15 minuten toevoegen.
10 mL spoelwater is wel wat weinig! ;D

Ja, ik heb niet genoeg pale ale in huis, dus moet even schipperen met de mouten. Dit is ongeveer het beste wat ik kan doen.
Ik spoel niet... BIAB brouwen, dus gewoon maischen met het volle volume water.

Niels B.

Citaat van: dutch food geek op 14-08-2014  13:13 uJa, ik heb niet genoeg pale ale in huis, dus moet even schipperen met de mouten. Dit is ongeveer het beste wat ik kan doen.
Ik spoel niet... BIAB brouwen, dus gewoon maischen met het volle volume water.

Dat is een goede reden :p
Haal je dan 75% rendement met BIAB?

Etn82

Citaat van: dutch food geek op 14-08-2014  13:13 uJa, ik heb niet genoeg pale ale in huis, dus moet even schipperen met de mouten... Dit is ongeveer het beste wat ik kan doen...

Heb je iets van Münchener of Biscuit in huis? Dat zorgt voor wat meer body die je nu mist door de pilsmout.

Waar je nog over zou kunnen nadenken is om je wort eerst terug te koelen tot ±75 graden alvorens de 0 min. gift toe te voegen. En vervolgens een hopstand (rust) te doen. Bij deze temperatuur vindt er geen isomerisatie meer plaats en gaat je IBU niet ongemerkt nog eens omhoog. Iets meer werk, maar levert bij mij wel mooie resultaten op.

dutch food geek

Citaat van: Niels B. op 14-08-2014  13:35 uHaal je dan 75% rendement met BIAB?

Yup :D met gemak :D meestal zit ik rond de 80%, maar ik schat liever mijn rendement laag in  ::)

Citaat van: Etn82 op 14-08-2014  13:57 uHeb je iets van Münchener of Biscuit in huis? Dat zorgt voor wat meer body die je nu mist door de pilsmout.

Nee helaas niet... Misschien kom ik uiteindelijk iets hoger uit als ik al mijn pale ale opmaak, maar veel zal dat niet uitmaken... Dus dit is ongeveer waar ik het mee zal moeten doen...

Citaat van: Etn82 op 14-08-2014  13:57 uWaar je nog over zou kunnen nadenken is om je wort eerst terug te koelen tot ±75 graden alvorens de 0 min. gift toe te voegen. En vervolgens een hopstand (rust) te doen. Bij deze temperatuur vindt er geen isomerisatie meer plaats en gaat je IBU niet ongemerkt nog eens omhoog. Iets meer werk, maar levert bij mij wel mooie resultaten op.

Dus eerst koelen en dan even stoppen met koelen en dan weer verder koelen? Hoe lang zou die hopstand moeten duren dan? 10 min? Of snap ik je nu niet goed?

arluijen

Citaat van: dutch food geek op 14-08-2014  14:18 uDus eerst koelen en dan even stoppen met koelen en dan weer verder koelen? Hoe lang zou die hopstand moeten duren dan? 10 min? Of snap ik je nu niet goed?

Ja klopt. Dat heb ik ook eerder gedaan bij de 'flame out'. Dat werkt best goed. Ik heb toen 20 minuten aangehouden, maar wel steeds met een scheef oog op de temperatuur (wilde deze niet te ver laten dalen).

Verder zou ik zeggen dat je al een prima recept aan het creëren bent.

Markiej87

Is een dikke 4 g/liter koudhoppen niet iets teveel van het goede?

Christiaan S

Citaat van: Markiej87 op 14-08-2014  21:39 uIs een dikke 4 g/liter koudhoppen niet iets teveel van het goede?
Dat hangt helemaal van je persoonlijke smaak af. De een vind het teveel de ander vind het heerlijk. Ik hou wel van stevig hoppige bieren.

Jacques

Citaat van: Christiaan S op 14-08-2014  22:15 uDat hangt helemaal van je persoonlijke smaak af. De een vind het teveel de ander vind het heerlijk. Ik hou wel van stevig hoppige bieren.

En het hangt ook van de temperatuur waarbij je koudhopt en de duur van het koudhoppen.
Als je bijvoorbeeld 2 dagen bij 10 ºC koudhopt komt er niet zo veel hoparoma vrij...

dutch food geek

Citaat van: Markiej87 op 14-08-2014  21:39 uIs een dikke 4 g/liter koudhoppen niet iets teveel van het goede?
Citaat van: Christiaan S op 14-08-2014  22:15 uDat hangt helemaal van je persoonlijke smaak af. De een vind het teveel de ander vind het heerlijk. Ik hou wel van stevig hoppige bieren.

En ik hou wel van een goede hoppunch in mijn IPA... Dus dit moet wel goed komen denk ik ;)
Citaat van: Jacques op 14-08-2014  23:55 uEn het hangt ook van de temperatuur waarbij je koudhopt en de duur van het koudhoppen.
Als je bijvoorbeeld 2 dagen bij 10 ºC koudhopt komt er niet zo veel hoparoma vrij...
Koudhop op kamertemperatuur gedurende een dag of 5, ander ben ik bang dat het nog wel eens wat grassig kan worden...

Markiej87

Ik koudhop altijd een dag of tien en dat levert prima resultaten op.. Zou je ook eens kunnen proberen met wat minder hop, scheelt weer ;)

Zedd

ik denk dat ik deze maar eens ga proberen, ziet er lekker uit. Iets minder Pilsmout (30%) en dat aanvullen met Pale Alemout (25) en Munchner (35). Uiteraard nog 10% voor de Cara.
Ik heb wel paar vragen:
- de BRY-97 is volgens Brouwmarkt niet geschikt als bottelgist - welke heb je hiervoor gebruikt?
Antwoord al gevonden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22953.15
- Ik maak 20L, volgens mij is een giststarter dan niet echt noodzakelijk, of wel?
- En als je geen starter hebt gebruikt, heb je je dan aan de gebruiksaanwijzing gehouden (http://www.danstaryeast.com/system/files/pdfs/tds-bry-97-american-west-coast-yeast-english.pdf?download=1)? Kortom: eerst in warm water (30-35gr) opgelost, dat langzaam afgekoeld en dan bij het wort gegooid?
- Wat waren je maisstappen?

Dank alvast, ik ga maar eens grondstoffen bestellen.

ciesvandekwis

Korrelgist gooi ik meestal direct op een bodempje water in het gistvat, zo'n uurtje voor ik er het gekoeld wort op laat vallen. Als je het in een glas oplost, blijft er altijd wat aan de rand kleven. Alle gist + minder afwas. Water hoeft niet gekookt te zijn, zo van de kraan hier is voldoende clean.

Hay

Of gewoon op je wort strooien als je alles in het gistvat hebt zitten.
Zo doe ik het altijd.

dutch food geek

Citaat van: Zedd op 07-10-2014  09:40 uik denk dat ik deze maar eens ga proberen, ziet er lekker uit. Iets minder Pilsmout (30%) en dat aanvullen met Pale Alemout (25) en Munchner (35). Uiteraard nog 10% voor de Cara.
Ik heb wel paar vragen:
- de BRY-97 is volgens Brouwmarkt niet geschikt als bottelgist - welke heb je hiervoor gebruikt?
Antwoord al gevonden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22953.15
- Ik maak 20L, volgens mij is een giststarter dan niet echt noodzakelijk, of wel?
- En als je geen starter hebt gebruikt, heb je je dan aan de gebruiksaanwijzing gehouden (http://www.danstaryeast.com/system/files/pdfs/tds-bry-97-american-west-coast-yeast-english.pdf?download=1)? Kortom: eerst in warm water (30-35gr) opgelost, dat langzaam afgekoeld en dan bij het wort gegooid?
- Wat waren je maisstappen?

Dank alvast, ik ga maar eens grondstoffen bestellen.

Altijd leuk als iemand je recept ook wil proberen :)
Laat me weten hoe hij lukt :)
antwoorden ;)

Ik heb het recept gebrouwd zoals hij hieronder staat, er zit een kleine wijziging in. Ik heb hem volledig Citra gemaakt en gebrouwt met de hopburst techniek (alle hop laat toevoegen). Veel hop nodig, maar naar ik hoop meer hoparoma. Ik kan je vertellen dat na de koudhop de Citra uit de fles kwam knallen, dus dat lijkt gelukt :)
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk009
Naam receptMad Dragon IPA
Brouwdatum07-09-2014
BiertypeImperial IPA
Volume16,6
Begin SG1,069 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,9%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)55 IBU
Brouwzaalrendement81,1 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,40 lKraanwater Amsterdam Venserpolder0 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
46 mg/l8 mg/l61 mg/l181 mg/l73 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC65,2 %
1,100 kgPale Ale moutDingemans7 EBC23,9 %
0,500 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC10,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C2 min.45 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gCitrabellen14,1%15 min.45,6 IBU
40,0 gCitrabellen14,1%5 min.18,3 IBU
40,0 gCitrabellen14,1%0 min.0,0 IBU
50,0 gCitrabellen14,1%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gBRY-97 ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting24,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad82,5%
Start nagisting20-09-2014
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering20,0 °C
Alcoholgehalte6,6 vol.%

Voor twintig liter gewoon invoeren in BrouwHulp en het volume aanpassen.

Ik bottel gewoon zonder extra gist toe te voegen. Er zou nog genoeg in suspensie meoten zitten. Dus niet moeilijk over doen.

Geen starter inderdaad, gewoon de gist rechtstreeks op het wort gestrooid. Ik hydrateer eigenlijk nooit.

Een simpele eenstaps maisch. 45  minuten op 69 graden. Gaat prima. Meestal is het helemaal niet nodig om meerdere maischstappen te gebruiken. tenzij je op zoek bent naar specifieke eigenschappen van een bepaalde maischstap. Hou het makkelijk zeg ik altijd.

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 07-10-2014  15:49 uBrouwHulp Recept uitdraai

Welke versie van BrouwHulp gebruik je? De laatste tijd zie ik dat bij de opmaak wat mis gaat maar ik kan niet de vinger op leggen waar dat in zit.
In het verleden hebben we dat eerder gehad en toen heeft Adrie de code voor de forum export aangepast.

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 07-10-2014  22:04 uWelke versie van BrouwHulp gebruik je? De laatste tijd zie ik dat bij de opmaak wat mis gaat maar ik kan niet de vinger op leggen waar dat in zit.
In het verleden hebben we dat eerder gehad en toen heeft Adrie de code voor de forum export aangepast.

versie 5.3.2.0
Ik zie nu dat mij zelfs het hele forum overstuur gaat :S

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.