Hop oogsttijd?

Gestart door Gerb, 10-06-2005 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Heren,

Tijdens de dagelijkse wandeling tijdens de middagpauze, kom ik wilde hopplanten tegen. Heeft iemand een idee wanneer er oogstbare hopbellen vanaf gehaald kunnen worden. Ik zie voorlopig nog niets wat op een hopbel lijkt!

Gerb

Adrie

Ha Gerb,

Nog even geduld, pas in september komen de bellen aan de plant. Je moet ze plukken net voordat de bloemen open gaan, zo heb ik begrepen. Het komt dus nogal nauw kijken. Pluk je te vroeg, dan is het gele poeder nog niet in de bloemen aanwezig, pluk je te laat, dan is het poeder alweer verdwenen. In september dus niet vergeten elke dag even je middagwandeling te doen.

MO

Rn als het mannetjes zijn komen er nooit bellen aan.

Herman

Nee, wel hele mooie trossen met bloemen. Met eigen ogen in mijn tuin bewonderd en toen met wortel en al proberen te verwijderen..... Er is gelukkig niets meer van opgekomen. Nu maar wachten op de eerste belvorming van mijn Northern Brewer (rank is al >3 m). In augustus moet toch al wel het e.e.a. zichtbaar worden aan bellen.

Herman

Hermax

De wilde hopbellen die ik tegenkom tijdens wandelingen in de Ardennen zijn altijd op z'n best begin september.
De hop die ik thuis in de tuin heb (Vlaams-brabant, dus iets zachter klimaat) pluk ik altijd ergens in mijn groot verlof en dat zijn altijd de laatste drie weken van Augustus.
De bellen zal je nu nog niet zien, dat is pas Juli ongeveer dat die beginnen te schieten.
Maar inderdaad, elke dag gaan kijken, want de ideale plukperiode is vrij kort...

Titus

Citaat van: Hermax op 13-06-2005  11:53 uMaar inderdaad, elke dag gaan kijken, want de ideale plukperiode is vrij kort...

Wat is de ideale plukperiode?
Ik heb Tettnang hop vorig jaar tijdens mijn vakantie gekocht in Tettnang, deze thuis in een pot geplant en mijn pergola is nu een grote bloemen zee.
Ik heb zojuist een vergiet vol geplukt maar waar moet je nu precies op letten. Er waren grote bloemen die al iets ingedroogd waren maar ook nog grote (en kleinjes) jonge frisse bloemen. Welke moet je plukken en welke moet je nog laten "hangen"?

Ik heb ze thans in de oven te drogen bij 50 graden. Ze zitten er al zeker een uur erin maar zijn nog lang niet droog. Het huis ruikt nu wel heerlijk. Mijn vrouw is weg maar zal we mokken als ze straks thuiskomt. Iemand met oven drogen nog ervaring?
De tijdklok loopt mee dus ik laat nog wel weten hoe lang dit duurt.

Greetz,
Titus
 :proost2:

MO

Zoals staat in het onderwerp hopstekken (op het prikbord) moet je drogen tot de bellen (niet de bloemen!) droog aanvoelen, ietstje bruin worden, ook het steeltje aan de binnenkant moet droog zijn.
Hoe lang heb je nu in de oven gedroogd?

Titus

Hoi MO,
Sorry dat ik nu pas reageer maar ben al enige tijd niet meer actief op het forum. Je hebt dat wel es.
Om op je vraag terug te komen. Ik heb totaal anderhalf uur gedroogd in de oven maar dit is niet voldoende.
Ik heb daarna de ovenplaat met hopbellen op de HR ketel gezet (op zolder). In twee dagen droog. Zaakie in diepvrieszakje, inelkaar persen en de diepvries in. Daarna nog enkele malen geoogst. Dit heb ik direct op de HR ketel gedroogd. In drie dagen droog.

Ik begrijp nu ook waarom de pluktijd zo kort is. Voor je het weet gaan de bloemen bruin kleuren. Ik heb daardoor nogal wat oogst gemist.
Volgend jaar beter.

De eerste partij heb ik al gebruikt voor dryhopping.

greetz,
 :proost2:
Titus

 

Oscar

Titus,

Worden bij jou droogmethode de bellen niet bruin(ig). ??? Ik ben zelf dus eigenlijk al een tijdje opzoek naar een geschikte droog methode voor hopbellen. Maar als deze methode goed werkt, hoef ik niet verder te zoeken.

Groeten en gezondheid
Oscar

Titus

Oscar,

ik moet zeggen ik heb hier niet specifiek op gelet. Volgens mij valt het wel mee. Mijn hopbellen (samengeperst in een diepvrieszakje) zien er in ieder geval groen uit.

greetz,
Titus

Oscar

Oke, dus dat is een goed droog methode. :duimop:  Hoe schat je de bitterheid van de geoogste hop in? Je moet op den duur toch weten hoeveel je er van kunt gebruiken.

groeten en gezondheid
Oscar

Titus

Oscar,
Tettnang zit altijd rond de 3 a 4% volgens mij, maar of dit ook zo is bij mij achter in de tuin is voor mij onduidelijk. Maar dit is voor mij geen probleem want ik gebruik deze hop uitsluitend voor aroma hop en /of dry hopping. Dan is het exacte % alpha zuur niet belangrijk.

greetz,
Titus :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.