ONK 05 D2 - Quadrupel - Louis Klaassens

Gestart door RoodeLeeuwVenlo, 09-06-2005 14:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo

Hier het beloofde recept van de Roode Leeuw Quadrupel. Door mij ingezet op het ONK 2005 en winnaar van de tweede prijs in de klasse D. Toch mooi 86 puntjes waard.

Allereerst de ingrediƫnten voor 10 liter bier (ik heb er 20 gemaakt);

7,5 liter beslagwater uit de Venlose waterleiding.

Dit water komt voor een deel uit de grond van de steilrand die tegen het Duitse Ruhrgebied ligt, en voor een deel uit een spaarbekken langs de maas bij de plaats Heel.

150 gr Tarwe mout Brewferm
25 gr Cara aroma 300 ebc Brewferm
3500 gr Pilsmout 3 ebc Brewferm

21 gram Saaz 3.6 hop Brewferm
20 gram Brewersgold 7,5 hop Brewferm

4 gram iers mos
4 gr oranjeschil gedroogd Brewferm
400 gr van gilse kristal suiker

maischschema;

50 c  30 min
60 c  45 min
75 c  35 min
80 c  10 min


Kooktijd  60 min

De oranjeschil, iers mos en de Saaz hop 15 min. voor het einde van het koken toegevoegd.

De gebruikte gist was een opgekweekte uit een flesje Westmalle tripel. Na drie dagen was deze nog niet aan de gang en heb ik er voor de zekerheid een zakje Brewferm korrelgist bij gekiept.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vergeten ben het sg te meten. Of wel gemeten maar niet genoteerd op het logboekformulier. Ik ben in elk geval boven de 1100 gestart.

Met vriendelijke groet,

Louis

Adrie

Beste Louis,

Gefeliciteerd met je prijs! Weet je wel wat de einddichtheid van het bier was?

Jacques

Vandaag het recept in een ProMash-bestand gezet.

Wat mij dit recept opvalt is dat er giststarter met Westmalle gist gebruikt is en dat deze na 3 dagen nog niet was aangeslagen. Kennelijk hoeft niet alles perfect te gaan om toch in de prijzen te vallen.

RoodeLeeuwVenlo


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.