Driespan Tripel

Gestart door Adrie, 09-06-2005 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De 100 liter is helaas geen volmout, dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. En inderdaad: ik moet eens op zoek naar een goede walsenmolen, met die schijvenmolen is het elke keer weer een heel gedoe om hem goed af te stellen. Ik had beter moeten opletten, maar ja, slaapgebrek.

Adrie

De tripel staat als een dolle te gisten, Daan maakt kennis met de heerlijkste geuren die er op aard te vinden zijn. Zelfs de kraamhulp snuffelt af en toe geinteresseerd aan het waterslot. De temperatuur van het bier is opgelopen tot maar liefst 29,x graden, dus dat wordt een mooi fruitig tripeltje. Tjonge, wat heb ik deze heerlijke geuren lang niet geroken in brouwerij Het Witte Paard.

Een van Svens nieuwe woordjes vorige week was trouwens "bier". Toen ik laatst in de supermarkt wat bokbieren in de winkelwagen zette, wees hij de flessen aan en zei het magische woord. Ook gevulde glazen met het godenvocht herkent hij als zodanig. Dat wordt nog moeilijk om hem ervan te weerhouden te proeven. Komende tijd dus maar extra bittere bieren drinken, daar houden kinderen niet van. Hopelijk is hij dan, als hij per ongeluk wat binnenkrijgt, voorlopig genezen.

EBC

En wat waren nu je maischtijden? Toch geen 40 minuten op 55C? Als je dat nodig vindt, dan kan je beter een goed koeler kopen. Daarmee is koudewaas eenvoudig te voorkomen.

Adrie

Nee, zeker geen 40 minuten op 55 graden, maar 15 minuten op 50 graden, 35 minuten op 60 graden en 40 minuten op 70 graden.

MO

hier maar even over jullie bockbier dat gisteren van het vat verkrijgbaar was in oss. het was mijn favoriete bier gisteren. ik nam steeds halve glaasjes want ik moest vandaag nog een waterleiding aanleggen (van huis naar brouwerij en het moest 's ochtends). ik nam natuurlijk wel veel halve glaasjes...

het is al genoemd in edgars dubbelbock thread: hij is wat drogig en vooral vrij bitter. ik voel me dus gesteund in mijn "commentaar" van gisteren dat het net zo goed een wat zware alt kon zijn als een bock. Hybride bock-alt of iets. Arnhems Alt-Bock?

We kunnen natuurlijk nogmaals eindeloos dooremmeren of het een bock was of niet. Er zijn nu eenmaal minstens 10 definities van een bock. Ik heb ze liever wat zoeter en wat voller. Ik vond het dus niet echt een bock (nou en), maar vooral WEL een voortreffelijk bier. Blijft eeuwig zonde van de 55 L die vergaan is.

Adrie

We zijn het er in ieder geval over eens dat ie geen hoge ogen zal gooien op het BONK. Het blijft een zoektocht, een recept voor een echte, mooie bok, maar we komen dichterbij.


De tripel is nagenoeg klaar met de hoofdgisting, trouwens. De temperatuur was vanmorgen gezakt naar 24 graden, terwijl ie op zijn hoogst tegen de 30 liep. Veel te warm natuurlijk maar ik heb geen mogelijkheid tot koeling. Een dubbelwandig vat is niet altijd een voordeel. Er komt nu nog maar weinig koolzuur door het waterslot, dus ik denk dat ik vanavond of morgenavond ga overhevelen. Hopelijk kom ik bij de meting van de dichtheid niet voor onaangename verrassingen te staan zoals de vorige keer. Aan de starter kan het in ieder geval niet liggen en deze keer heb ik het wort een uur of drie belucht.

Adrie

Oei, van David krijg ik het bericht dat de Vier Broeders Tripel hangt bij 1050. Slik. Het bier heeft de eerste dagen zeer heftig staan gisten en doet nu nagenoeg niets meer. Hopelijk betreft het hier een afleesfout, maar ik vrees het ergste. Gezien de ervaringen in het verleden is geduld waarschijnlijk de beste remedie. Deze dichtheid doet het ergste vermoeden voor de Driespan Tripel.

Toch blijft het merkwaardig dat we met grote, goed beluchte en van gistvoeding voorziene giststarters én met beluchting van het wort de ene keer een perfecte vergisting hebben bij zwaardere bieren en de andere keren een gestokte vergisting. Ik heb hier nog weinig patroon in kunnen ontdekken. Zou dit dan toch iets te maken kunnen hebben met een gebrek aan zink? Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn.

Edgar

De meningen lijken te verschillen over zink. Wyeast's Les Perkins zegt dat het niet nodig is, maar de Wyeast gistvoeding bevat dan weer wel zink. Perkins zegt dat het meekoken van oude gist voldoende zink geeft. Ik denk dan weer: Dan moet die oude gist wel zink-gezond geweest zijn...

Ik neig ernaar te geloven dat als er grote groei plaatsvindt in een klein volume (starterkweek dus), zink als toevoeging nodig is. Vind de mééste groei plaats in het gistvat (lange en/of herhaalde beluchting met relatief beperkte pitching) dan is het misschien minder noodzakelijk omdat de gist dan zink uit de mout kan halen.

Mij lijkt het dat zink, hoe dan ook toegediend (brouwwater, mout, gistvoeding) in een kleine hoeveelheid noodzakelijk is. Ik weet niet hoe het zit met drinkwatersamenstelling? We hebben het over zo kleine hoeveelheden dat dat (en de variaties daarin) misschien ook nog een rol speelt.

Ik gooi het standaard in mijn starters en ik zie eigenlijk nooit gestokte vergistingen. Maar ik brouw niet zo vaak zwaar.

Overigens lijkt me zo'n temperatuurpiek ook niet bevorderlijk voor de gist. Verschil tussen 30 en 14 is enorm natuurlijk. Lijkt me niet gezond voor de gistjes.

Adrie

Oeps, dat was een typfoutje, moet zijn 24 graden. En trouwens, dat is mijn Driespan tripel, terwijl het de Vier Broeders tripel is die gestokt is. Verwarrend, dat geef ik toe.

Tja, ik denk dat je gelijk hebt. Zink toevoegen is denk ik verstandig. Als SiriS zijn zinkgistcapsules heeft, dan komt het allemaal goed.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 17-10-2005  11:56 uZou dit dan toch iets te maken kunnen hebben met een gebrek aan zink? Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn.
Bij het interessante verhaal van Jacques heb ik een vraag: wanneer wordt zinkzout aan het wort toegevoegd? Is bekend hoeveel van de toegevoegde zink in het stamwort terecht komt, als het zinkzout aan het kokende wort wordt toegevoegd?

Hans Hans

SiriS

Mijn mening is dat zink (zout en/of gist) aan het wort toevoegen te laat is. Met name in de giststarter is dit spoor element noodzakelijk. Zelf gebruik ik 20,0 mg Cervomyces (zinkgist) per liter giststarter.

Groet, SiriS

Adrie

Feest in brouwerij Het Witte Paard. Zojuist de tripel overgeheveld op 1016, dus de tragedie van De Vier Broeders is mij bespaard gebleven. En dat met dezelfde gist en een volmout bier.

Adrie

Ik heb nog even zitten rekenen, door het lagere rendement heb ik uiteindelijk een kleiner volume gekregen. Hierdoor is de bitterheid verhoogd en is nu 40 IBU. Een lekker pittige volmouts tripel dus, nog bitterder dan de Westmalle tripel.

Uitgaande van een begin SG van 1077 en een eind SG van 1016 heeft de Driespan heeft ie precies dezelfde bitterheids/(OG+FG) ratio als de Westmalle (0,43). Mjammie!

Adrie

De tripel van De Vier Broeders is gisteravond overgeheveld bij een dichtheid van 1030 (toch nog). Er zit nog leven in en het bier is nog zeer troebel, dus we hebben nog hoop dat het goed komt.

MO

ik neem aan dat jullie hem nog niet koud zetten? Mijn ervaring is dat de Westmalle gist in een week of drie toch keurig naar de 1008 doortrekt (bij kamertemp dan). Als je nog zou willen beluchten (durf je?) dan zou dit het moment zijn omdat de gist nog een heel eind moet en dus zeker vlot een anaerobe omgeving zal creeeren.

Adrie

We gebruiken de Chimay-gist. Ik vermoed niet dat zuurstof een probleem is, want er is uitgebreid belucht (zowel de starter als het wort). Eerder denk ik aan zink. Eén zakje Wyeast is gebruikt voor twee starters: 1 voor de driespan (20 liter) en 1 voor de Vier Broeders variant (110 liter). De zinkvoorraad in de gist is dus zeer sterk gedaald. De hoeveelheid zink is minder dan normaal, grofweg een factor twee ten opzichte van andere starters van de Vier Broeders.

Adrie

Zo, na een drukke werkdag ook op de avond nog druk. Zojuist heb ik het bottelen van mijn Driespan afgerond. De einddichtheid is op een keurige 1014 uitgekomen, dus een schijnbare vergistingsgraad van 82%.

Over de smaak eigenlijk niet zoveel te melden, plat bier vind ik nauwelijks te beoordelen. Het smaakt moutig, fruitig en hoppig met een bittere nasmaak.

Overigens is de Vier Broedersversie nog steeds gestaag aan het gisten.

Adrie

De tripel van de Vier Broeders is uitgegist en staat nu op 1010. Komend weekend wordt het bottelen (en brouwen).

Leuk om nog even de gegevens van de twee tripels naast elkaar te zetten:

Vier BroedersWitte Paard
Pilsmout80%89%
Münchenermout10%11%
Kristalsuiker10%0%
Kleur12 EBC12 EBC
Bitterheid26 IBU40 IBU
Beslagdikte3,3 l/kg3,0 l/kg
Begin SG10741077
Eind SG10101014
Schijnbare vergistingsgraad86%82%
Alcoholpercentage8,7 vol.%8,6 vol.%

Smaakvergelijking volgt over enkele weken.

Adrie

De Vier Broedersvariant is zaterdag onder de kurk gegaan. Voortekenen zijn goed.

De Witte Paardvariant heb ik gister even geproefd, maar na anderhalve week op fles was de koolzuurproductie nog niet voltooid. Een zacht sisje bij het opentrekken, maar nog nauwelijks koolzuur in het bier. De smaak belooft trouwens heel veel goeds. De combinatie Fuggle/Chimay gist pakt heel goed uit, zoals ik had gehoopt en stiekem verwacht.

Nog een maandje en dan kunnen we de bieren naast elkaar proeven.  :elifant:

Adrie

Hmmm, mijn tripel heeft zes weken bovenop de kast staan nagisten op fles en het lijkt erop dat er ergens een kinkje in de kabel zit. De flessen willen niet erg op druk komen. De druk die er nu opzit, zat er na twee weken ook al op.

De flessen staan nu in de kelder, bij 5 graden, wellicht is het een kwestie van oplossen van koolzuur. Bij het openen hoor ik namelijk wel een behoorlijk potente sis.

Verder smaakt het bier voortreffelijk. Mooi moutig, volmondig, hoppig en fruitig. Zoals ik al eerder zei ben ik heel tevreden over de combinatie van de Chimay gist en de gebruikte hopsoorten. Door de Fuggle doet het bier zelfs een beetje sinaasappelachtig aan. De nasmaak is behoorlijk bitter, maar niet storend. Kortom: als het bier nou nog echt op druk komt is het een fantastische tripel.

Binnenkort ga ik de Vier Broedersvariant en de Witte Paard variant eens naast elkaar proeven.

MO

ik drink nu de tripel van de 4 broeders, de versie van A3 drink ik pas zodra hij meldt dat de carbonatie voltooid is. Mijn mening:

Geur: nogal fruitig/esterig, zoetig
Smaak: complex vanwege combinatie gistsmaken/moutsmaken/hopsmaken, niet echt hoppig en allesbehalve bitter, hij lijkt wel volmout, volle body
Uiterlijk: blond, helder; forse zeer stabiele wollige schuimkraag
Prima gecarboneerd
Conclusie: goede tripel, wat te veel zoet en te weinig bitter naar mijn persoonlijke smaak maar commercieel/ONK technisch een geniaal bier

Adrie

Regelmatig stellen mijn eigen bieren mij voor raadsels, zoals ook nu. De Driespan tripel (dus de versie van Het Witte Paard) staat nu een week of vier in de kelder, bij een graad of 5. Twee weken geleden nog geen schuim en maar heel weinig koolzuur te bekennen. Gisteravond trok ik er een open en voila: behoorlijk wat koolzuur en heel mooi fijn en stabiel schuim. Terwijl de Chimay gist er toch niet om bekend staat bij 5 graden te vergisten. Wellicht heeft het ook zin gehad om het bier niet op koelkasttemperatuur, maar wat warmer in te schenken en te drinken. Er komt dan blijkbaar aanzienlijk meer koolzuur vrij.

Hoe dan ook, ontevreden kan ik hier niet over zijn. Het bier is nu een stuk beter dan zonder koolzuur. Hij is nog iets zoeter en voller dan de Vier Broeders variant en ook de andere hoppen zijn duidelijk merkbaar. De Vier Broedersvariant is wat meer citrusachtig (citroen) door de Styrian Goldings, de Witte Paardvariant heeft iets meer sinaasappel en is wat kruidiger door de Fuggle. De laatste is ook een stuk bitterder, waardoor ie wat beter in balans is en dat bittertje bevalt me wat beter. Hij is ook wat moutiger. Toch ga ik in een volgende versie niet meer voor een volmoutstripel, want hij is toch wat te vol. Desalniettemin is dit een prima tripel geworden.

Nog een opvallend verschil: de Vier Broedersvariant is na evenveel tijd in de koude kelder helder, de Witte Paardvariant is nog wat troebel. Hier ie je duidelijk het verschil in eiwitgehalte doordat de eerste suiker in de stort heeft en de tweede niet. Benieuwd welke van de twee hogere ogen gooit bij het ONK. Ik gok op de Vier Broedersvariant.

MO

4 broeders variant was toch met Westmalle gist en witte paard met Chimay? Westmalle gist geeft in mijn ervaring het allersnelst helder bier.

Adrie

Nee, ze waren beide met de Chimay. En de troebeling is duidelijk een eiwittroebeling, want als ze warm zijn, zijn ze kraakhelder.

MO

en hier was ik weer. Ik heb zojuist in alle rust (cynisch: zojuist de belastingformulieren ingevuld, daar moet je je toch een uurtje goed voor concentreren; daarna diverse papieren opgeruimd) A3's tripels geproefd. Dit onderwerp is veel te lang, er is nagenoeg niemand meer die weet waar het over gaat (misschien voor elke versie een nieuw onderwerp openen), maar hier zijn mijn proefnotities. Die Chimay gist is toch een rare in een tripel. Ik wist niet meer zo goed welke nu van het witte paard was en welke van de vier broeders, maar de body verraadde welk bier van wie was (paard volmout, broeders met suiker):

11 (paard)
geur      fris, nogal fruitig, zoetig
uiterlijk   donkerblond, niet helder, forse stabiele maar niet overmatige schuimkraag
smaak      volle body, erg fruitig, zeer prettig hoppig: nogal bitter maar hoppiger dan bitter, moutig; fruitigheid overheerst wat; komt een heel eind in de buurt van een goede IJ tripel; toch een wat springerig bier dat een beetje in onbalans is (en veel body en veel bitter en veel fruitigheid)

T (broeders)
Geur      subtieler dan 11, vln minder fruitig
Uiterlijk:   veel forsere schuimkraag; goudblond, helder
Smaak      subtieler dan 11, vooral minder hoppig maar ook duidelijk minder body, een "nettere" tripel, hij is misschien een tikkie saai, hij is niet echt heel droog (ik had hem wel droger gelust)

Conclusie: beide uitstekende tripels maar ik prefereer toch de Westmalle gist. Dat is echter persoonlijk. Drink nu een Westmalle tripel. Veel oplosmiddel maar wel een prachtige balans tussen droog, hoppig en oplosmiddel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.