Quinoa

Gestart door Ep, 26-10-2003 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ep

Beste medebrouwers,

Vandaag weer aan het brouwen geweest, op het programma stond een spannend expiriment: quinoa bitter.
Het recept bestaat voor zo'n 40% uit quinoa, deze heb ik eerst een half uur gekookt, waarna ik begonnen ben met maischen. Alles ging goed en rook erg lekker :duimop: tot ik met filteren begon, dit ging (gaat eigenlijk nog) erg traag :duimonder:. Ik moest meteen denken aan de verhalen over de rampen rogge maar nu ik dat lees lijkt het bij mij toch een ander probleem te zijn. De maisch ziet er volkomen normaal uit alleen onderin zit een soort dikke drab, mijn hevelfilter lijkt ook vastgezogen te zitten in een soort modder  :P. Na een dikke drie uur filteren had ik nog maar 15 liter terwijl ik zo'n 25 liter nodig heb.
Omdat het anders wel erg laat zou worden heb ik besloten om het maar lekker de hele nacht door te laten filteren en morgen verder te gaan.

Heeft iemand een idee hoe die "modder" in mijn maisch komt en hoe ik kan voorkomen dat hierdoor de filter dicht slibt?

Een ander probleem is dat mijn zakje Wyeast nu helemaal strak bol staat en dus eigenlijk nu gebruikt zou moeten worden, maar dat zal dus pas morgenavond gebeuren. Is dit erg of blijft het wel tot morgen goed?

Groet,  :proost2:

Ep


MO

wat is quinoa, Ep?

Eduard

Ik heb laatst ook zo'n Wyeast zakje gebruikt en ongeveer 20 uur voor brouwaanvang geplet. Dat zakje stond toen ook helemaal strak. Ik denk niet dat een dagje extra uitmaakt...

Edwin

Hoi Ep  :proost:

Als het goed is ben je nu klaar met brouwen (of nog bezig), maar je kunt het zakje Wyeast ook in de koelkast zetten. Op de brouwdag zelf haal je het er weer uit, zodat het op temperatuur kan komen. Dan is hij weer prima te gebruiken.

en...wat is Quinoa  ???
 
Edwin

Jaap


Edwin

Nu weet ik wat het is, maar...  :proost:
 
wie komt nu op het idee om het colombiaanse spinazie bier te brouwen? Oké, da's Ep, maar hoe kom je erop?

Edwin

Ep

Quinoa is een soort rijst achtig iets. Zie bijv. http://www.oww.be/producten/fiche.php?productID=102  
Het heeft een wat typische smaak, als het gebruikt wordt bij het avondeten ben ik er niet altijd kapot van, maar in bier zou het wel lekker kunnen zijn denk ik  :idea:.
Ik heb het recept uit het boekje The Homebrewers Garden. Dit is echt het leukste bierboekje dat ik ken  :D. Er staat in hoe je al je grondstoffen voor bier zelf kan kweken/maken (hop, graan, mout, kruiden) en daarnaast staan er een heleboel recepten in van bier met de meest rare ingredienten (zoals paardebloemen bitter  ???, dennenappel bier ::), pompoen ale  :-/, heather ale  8), chili bier  :-[, oregano pale ale  :P )
Ik vind het wel leuk om biersoorten te brouwen die je niet ook in de winkel kan kopen. Met dit boekje heb ik een hoop recepten om flink wat te experimenteren met spannende brouwsels  :merlin:

Het spoelen is inmiddels voltooid en ik hoop dit brouwsel vanavond af te maken. De gist ligt in de koelkast. Dus met een beetje mazzel gaat het allemaal nog goed komen.   :proost2:

Ep

Edwin

Ha Ep  :proost:

Het gaat dus om korrels. Ik had met snellezen bladeren gezien, maar daar ging het dus niet om. Ben wel benieuwd hoe je ervaringen zijn. Ik heb trouwens wel eens heather ale op (uit Schotland) en dat was best lekker! Hou ons op de hoogte van je ervaringen!

Edwin

Ep

Okee,
Dit bier begint een beetje een rampen brouwsel te worden vrees ik. :'(
Nadat ik het biertje een dag later toch had afgemaakt en de gist had toegevoegd gebeurde er niets. :duimonder:
Ik ben gewend dat de vergisting na een paar uur, of de volgende ochtend, toch wel duidelijk op gang begint te komen. Maar nu was er na een dag nog niets te zien. Ik heb het toen op zolder naast de c.v. ketel gezet, na nog een dag waren een paar stipjes schuim te zien en nog weer een dag later was de vergisting pas goed op gang. Toen heb ik het weer op kamer temperatuur weggezet.
Gister heb ik een monster van het bier geproefd, en wat blijkt: het is echt HEEL ERG VIES. Er zit een hele erge overheersende "bijsmaak" aan, een soort chemische ziekenhuis geur en vooral smaak. Mijn eerste associatie was met de geur van een gas waarmee ik als kind een keer onder narcose gebracht ben. Ik heb de indruk dat dit niet met het recept te maken heeft maar met een fout in het brouwproces of een infectie of zo. Samen met mijn compagnon heb ik in het boekje "Kwaliteit is te proeven" van De Roerstok gezocht. Zij heeft een wat fijner ontwikkeld smaak- en reuk vermogen dan ik en zij vond de omschrijvingen van caprylachtig en diacetyl/ranzig het meest van toepassing.
Het zou leuk zijn om te weten wat het probleem is, maar het is ook wel nuttig om de weten wat we nu met dit bier aan moeten. Het meest logische is waarschijnlijk toch maar gewoon bottelen en verder maar hopen dat het stofje dat verantwoordelijk is voor deze smaak vroeg of laat verdwijnt.
Misschien hebben jullie op basis van mijn beschrijving ideeen over wat het is of hoe nu verder. :shelp:

Groet

Ep

Edgar

Door je lange filtertijd en het langzaam (of zelfs helemaal niet?) op gang komen van je gisting is je kans op een infectie wel flink vergroot. De geuren die je omschrijft kunnen daar op wijzen.

Ben je er zeker van dat je geen resten van een chloorhoudend schoonmaak- of desinfectiemiddel in één van je vaten of gereedschappen hebt gehad? Houten lepels bijvoorbeeld kunnen als een spons werken en een spoor van chloor geeft al onaangename smaken.

Als er toch nog een duidelijke en krachtige hoofdvergisting op gang komt zou ik het toch z'n gang laten gaan, wat langer lageren om geurstoffen te laten uitdampen, en misschien suikerstroop toevoegen om het uiteindelijke alcoholgehalte te verhogen en zo bacterien dwars te zitten.

Als het echter echt zo supergoor blijft ruiken en smaken, zou ik het toch wegkieperen.

JWVG

Ha die Ep,

heb je getest of je volledige conversie had? Quinoa is geen graan, en je hebt er al helemaal geen mout van, dus ben je van de andere mout afhankelijk voor conversie. Ik denk dat quinoa weliswaar een interessante toevoeging kan zijn aan je storting, maar in veel kleinere hoeveelheden. Het is gewoon niet echt geschikt als basis voor het maken van bier (vgl. b.v. boekweit, dat ook geen graan is maar een duizendknopige), er zullen wel stoffen in zitten die in te grote hoeveelheden leiden tot het soort problemen dat je nu hebt. Op de links in deze thread bleek al dat het ongeveer 2 keer zoveel eiwit en 3 keer zoveel vet bevat als granen.

 :degroeten: JW.

Ep

Hallo allemaal,

Een infectie lijkt mij inderdaad de meest logische verklaring. Alleen ben ik gewend dat een infectie ervoor zorgt dat een pas begonnen vergisting om zeep wordt geholpen en dat er dan een riool lucht van het wort af komt  :P, of dat het al vergiste bier vreselijk zuur wordt. Daar is hier dus geen sprake van, toen de vergisting eenmaal op gang was verliep deze normaal.

Voor het schoonmaken gebruik ik altijd sulfiet met citroenzuur, ik spoel alles altijd goed af, ik zou dus niet weten hoe er chloor o.i.d. in het wort terecht gekomen zou kunnen zijn; al zou het natuurlijk wel een goede verklaring kunnen zijn.

Lang lageren in de hoop dat de vieze stoffen nog uit het bier verdwijnen klinkt als een goed idee, bij welke temperatuur zou ik dit dan het beste kunnen doen? :weetniet:

Over de conversie kan ik niet zoveel vertellen. Ik heb gemaischt tot de jodiumproef negatief was. Het SG heb ik niet gemeten, dit doe ik al een tijdje niet meer omdat gebleken is dat met name de eerste meting erg onbetrouwbaar is (doordat ik het wort na het brouwen aanvul met leidingwater en niet weet hoe ik dit gemakkelijk goed kan mengen is het wort dan niet goed homogeen) en omdat ik deze gegevens eigenlijk alleen maar gebruikte om het alcoholpercentage te bepalen en ik dit eigenlijk niet zo vreselijk interessant vindt. ::)

Ep  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.