Vanilla Machiato milk stout

Gestart door Brouwers, 14-07-2014 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwers

Voor mijn 2e moutbier wil ik ook nu weer een niet zo standaard bierbrouwen. Geïnspireerd op de broeder jacob dubbele espresso wil ik een koffie stout brouwen maar met een twist van vanille. Na meerdere biersoorten te hebben bekeken dacht ik dat juist de milkstout een goede basis zou zijn voor een bier met vanille & koffie. De combinatie van het zoete en het gebrande van een milk stout lijkt mij goed te combineren met vanille. Ik heb alleen in mijn hele leven nog geen milk stout gedronken, dus het eindresultaat gaat ook voor mij interessant worden.

Plan is om na de hoofdgisting het bier weer op te splitsen in 3 batches van 5 l. Hierin wordt 5l standaard milk stout, 5l vanille milk stout en 5 l vanille koffie milk stout (vanilla machiato).

Ik heb nog verschillende mouten over van mijn vorige brouwsel. Hier komt dus ook het idee vandaan om maris otter & halycon te combineren. Originele recept bestond uit 3 kg halycon. Verder heb ik nog TF amber & pale crystal op voorraad. Is het mogelijk om de caramunich III te vervangen door een combinatie van TF amber & pal crystal? Zo ja wat voor verhouding?

Mocht iemand nog op of aanmerking hebben dan hoor ik het natuurlijk weer graag.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0002
Naam receptVanilla Machiatto
Brouwdatum08-07-2014
BiertypeStout (Milk)
Volume15,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)100 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Veldhoven1,40 gCaCl21,60 gCaSO49,50 gNaHCO37,98 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
82 mg/l5 mg/l173 mg/l564 mg/l29 mg/l60 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,970 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC50,0 %
1,000 kgPale mout. HalcyonThomas Fawcett and Sons5 EBC25,4 %
0,297 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC7,5 %
0,297 kgLactose (melksuiker)eneric Everywhere0 EBC7,5 %
0,225 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC5,7 %
0,150 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons525 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg
uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gE.K. Goldingbellen4,9%75 min.25,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
75,00 g, op 5l batch Koffie, koud getrokkensmaakstofnagisting/lagering
3,00 g, op 10 l (1,5 stokje per 5 l batch)Vanillesmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


Gerb

Ik denk dat je best wel stevig in de koffie zit met 75 gram per 5 liter.  Zoek eens op wat men zoal aan hoeveelheden gebruikt. Daarnaast heb je, als deze heoveelheid kofffie aanhoudt, best wel veel zwarte mout. De koffie geeft ook een gebrande bitterheid. Mijn advies zou zijn om de koffie en de zwarte mout te verlagen. Maar het is jouw bier natuurlijk.

Verder denk ik dat als de melksuiker niet vergistbaar is, moet deze dan wel in de moutlijst staan?  :)

Oscar

Waarom niet de koffie (bonen) gewoon meemaischen?  :)

Gerb

Wat is daar gewoon aan? Koffie verliest snel aroma en wanneer je verwarmt komt er ook een vetfractie vrij. Die wil je niet in het bier. Het beste koffiebier dat ik heb gebrouwen, had koud geextraheerde koffie in de lagering.

Oscar

Citaat van: Gerb op 14-07-2014  15:19 uHet beste koffiebier dat ik heb gebrouwen, had koud geextraheerde koffie in de lagering.

Met mijn koffieblond had ik de koffiebonen meegemaischt. Gaf ook een erg lekkere smaak :-) en geen schuimproblemen... :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 14-07-2014  15:16 uWaarom niet de koffie (bonen) gewoon meemaischen ?  :)
Hij wil split batchen met 1 gewone milk stout. Daar hoort geen koffie in.

Overigens zou ik ook voor koude lagering met bonen gaan. Ik heb recentelijk een stout met 5 g/l koffiebonen voor drie weken gelagerd. Een erg lekker bier geworden. Een vriend van me dronk hem ook maar hij had al het idee dat hij een koffiefilter aan het eten was. Dus 5 g/l is wel ruim voldoende voor een duidelijke koffie smaak. Als je 75 g op 5 liter doet denk ik niet dat je je eigen bier vaak zal drinken (of het moet 's morgens bij de krant zijn ;))

De vanille zou ik wat verhogen als je die aanwezig wil laten zijn. Laats eens 5ml/l toegevoegd (aroma) en die is niet eens waarneembaar. Dit terwijl het vanilleextract erg sterk ruikt.
Vergis je dus vooral niet in hoe sterk de smaken van een stout al kunnen zijn.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je experiment. Lijkt me smakelijk worden? Zou hem graag een keer proeven ;)

Oscar

300 gram koffiebonen op 25 liter (meemaischen) geeft een fijne koffiesmaak aan het bier... :brouwen:

Brouwers

Bij mijn vorige brown ale heb ik ook een split batch met koffie gemaakt. Hier heb ik 40 g koffie koudgetrokken op 200 ml water en dit bij ongeveer 4 liter wort gedaan. Heb hem vandaag moeten proeven, tijdens het openen van de koelkast viel de fles eruit met gevolg dat de kroonkurk ging lekken. Ik vond dat dit bier maar een beperkte koffiesmaak kreeg. Sterker nog juist een pure chocolade smaak uit de pale chocolate kwam daardoor in mijn bier. Deze had ik niet geproefd in mijn standaard brown ale.

Omdat ik bij dit bier toch meer koffie wilde had ik daarom besloten om op 75 g koudgetrokken koffie te gaan zitten. Heb er even niet bij stil gestaan dat dit ook weer een iets ander bier gaat worden door de hoeveelheid zwarte mout. Misschien dat ik met 10 - 12 gram per liter iets beter zit. Had tevens ergens anders op het forum een recept gevonden van een Porter met koffie. Hier zat 200 g koudgetrokken koffie op 15 l bier/wort. Het bier had een duidelijke koffie smaak, aldus de brouwer.

CiteerDe vanille zou ik wat verhogen als je die aanwezig wil laten zijn. Laats eens 5 ml/l toegevoegd (aroma) en die is niet eens waarneembaar. Dit terwijl het vanille extract erg sterk ruikt.
Vergis je dus vooral niet in hoe sterk de smaken van een stout al kunnen zijn.

Zal wat betreft de vanille toevoeging nog iets verder uitzoeken wat de optimale hoeveelheid moet zijn. Meende ergens op het forum gelezen te hebben dat iemand 3 stokjes had toegevoegd op 10 liter RIS. Ging er vanuit dat het in de sweet stout dan wel te proeven moest zijn.

Na ondertussen wat meer gegoogled te hebben op recepten kom ik er veel tegen waarbij toch maar 3 stokjes per 5 gallon wordt gebruikt. Verder nog gevonden dat het belangrijk is om bourbon vanille te nemen. Heb al een winkel gevonden die ze verkoopt. Deze moet stukken sterker van smaak zijn. Ga het dus eerst met 3 van de stokjes proberen.

CiteerIk ben in ieder geval erg benieuwd naar je experiment. Lijkt me smakelijk worden? Zou hem graag een keer proeven ;)
Ben van plan om een keer bij een gilde-avond van het Peels bierbrouwersgilde langs te gaan, dus misschien kunnen wel iets regelen  ;D

Hoppenbrouwers

Citaat van: Brouwers op 14-07-2014  21:18 uZal wat betreft de vanille toevoeging nog iets verder uitzoeken wat de optimale hoeveelheid moet zijn. Meende ergens op het forum gelezen te hebben dat iemand 3 stokjes had toegevoegd op 10 liter RIS. Ging er vanuit dat het in de sweet stout dan wel te proeven moest zijn.

Na ondertussen wat meer gegoogled te hebben op recepten kom ik er veel tegen waarbij toch maar 3 stokjes per 5 gallon wordt gebruikt. Verder nog gevonden dat het belangrijk is om bourbon vanille te nemen. Heb al een winkel gevonden die ze verkoopt. Deze moet stukken sterker van smaak zijn. Ga het dus eerst met 3 van de stokjes proberen.
De meeste vanille is bourbon vanille. Dan heb je nog een verschil in afkomst. Madagaskar of tahiti. Ik had madagaskar bourbon gebruikt. Ook online gekocht omdat die doorgaans toch iets aromatischer en verser zijn dan die uit te supermarkt. Wat opviel was dat ze ook veel groter waren en bijna 4x zo zwaar. Als je ze per 10 koopt zijn ze echt stukken goedkoper.

Citaat van: Brouwers op 14-07-2014  21:18 uBen van plan om een keer bij een gilde avond van het Peels bierbrouwersgilde langs te gaan, dus misschien kunnen wel iets regelen  ;D
Zeker doen!
Lijkt me gezellig. :)

Gerb

Heb je misschien een link waar je die vanille hebt gekocht?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Gerb op 15-07-2014  09:11 uHeb je misschien een link waar je die vanille hebt gekocht?
Die heb ik  :)

Gerb

Dank je wel, ik ga eens kijken.

Brouwers

Zondagochtend mijn biertje gebrouwen. Ik merk al dat het brouwen zelf me vrij gemakkelijk afgaat de 2e keer. Ook nu weer is mijn bier wat zwaarder uitgevallen dan geplanned, planning was brix 13,9 en het kwam uit op 15,2. Vandaag kwam gelukkig eindelijk mijn vanille binnen van http://www.delicious-vanilla.nl/. Nu hadden ze een foutje gemaakt. ipv 3 stokjes had ik 4 stokjes ontvangen. Vanille open gesneden en in stukje gehakt. Deze even laten weken in de whisky. Heb nu alle 4 de stokjes (2x2) toegevoegd. Koffie besloten om nu 55 gram gemalen koffie koud te trekken in 275 ml water. Vergisting gaat iets trager als gehoopt, hij zit nu op brix 10. Maar even afwachten hoe het de komende weken verder gaat.

Proef nu het jongbier, en ik moet zeggen het is wel een interessant biertje.
Geur: lichte vanille geur
Smaak: Best te omschrijven als een zoetere, zachte melkachtige stout. Alle typische stout smaken zitten er in maar komen vrij langzaam los. Begint bij de zoete smaak, dan komt er wat chocolade en uiteindelijk gaat dit over in een gebrande moutbitter die zeer lang blijft hangen.
Denk dat als je een echte zware stout drinker bent dat je dit biertje te zacht is. Al met al weer dik tevreden.

Brouwers

Ondertussen zijn de flessen klaar om gedronken te worden. Zaterdag direct na thuiskomst van vakantie mijn eerste bier opengetrokken die wel volledig op druk was. Dit was de basis milk stout. Jammer dat ik milk stout niet eerder ontdekt had want wat is het toch een mooi biersoort. De lactosesmaak is uit het bier verdwenen. De term milkstout is nu ook duidelijk verklaarbaar vanwege het melkachtige mondgevoel dat het geeft. Hierdoor komen de smaken langzaam los maar blijven des te langer hangen. De smaak begint bij een lichte karamel die langzaam overgaat in lichte chocolade smaak (melkchocolade) en eindigt uiteindelijk in de lekker gebrande smaak met iets van koffie maar met name iets anders wat ik eigenlijk niet kan omschrijven.

De koffievariant had ik voor mijn vakantie geproefd. Ik hoop dat deze met de tijd beter wordt maar ik ben er bang voor. Dit is een echt ontbijtbiertje geworden. Teveel koffie. Wel lekker, maar te heftig.
De vanillevariant daar gaat het waarschijnlijk wel goed mee komen aangezien vanille smaak met de tijd minder wordt. Ook deze voor mijn vakantie geopend. De vanillesmaak was te sterk in het begin. Het mist iets in het midden om een beter overgang te hebben naar de chocolade en gebrandheid van de stout. Omdat het bier nog niet goed op druk was dacht ik dat ik cola aan het drinken was met weinig koolzuur. Vrijdag wil ik weer een vanille openen om te kijken hoe hij na 4 weken rijpen smaakt.

Brouwers

Gisteren toch maar een latte machiato open gemaakt en tot mijn verbazing is het toch goed gekomen. Koffie is nog duidelijk te proeven, maar het is gelukkig geen 0,3 liter iced esspresso meer. Vanille is heel ver weg nog te proeven, maar dat is denk ik omdat ik weet dat het er in zit.

Vanille variant is ook goed gekomen, de overheersende vanillesmaak is weg. Vanille is in deze iets beter te proeven maar het is niet echt wat ik er van verwacht had. Moet ze binnenkort maar alle drie naast elkaar proeven, om echt een goed oordeel te vellen.

BRAAF bier

Klinkt best wel interessant!

Brouwers

Citaat van: BRAAF bier op 08-02-2015  12:19 uKlinkt best wel interessant!
Het uiteindelijke bier was best wel lekker als je het mij vraagt en degene die het hebben gedronken. De basis milkstout alleen al is al heerlijk.

Vanille experiment viel uiteindelijk best wel tegen. In eerste instantie gaf het veel te veel vanille, na 1,5 maand was dat gelukkig een stuk subtieler. Maar na een maand of 3 was het helemaal weg. Je krijgt er heel erge cola schuim van. Toen de vanille nog overheerste dacht ik ook dat ik cola aan het drinken was :D

Koffie smaakte eigenlijk best wel lekker. Nadeel was dan weer dat mijn manier van toevoegen niet zo goed was geweest. Door het koud te trekken krijg je wel een lekkere koffie smaak, maar na een maand of 3-4 op fles begon de koffie muf en oud te worden. Deze bieren waren dan ook niet lekker meer. Koffie was denk ik toch teveel geoxideerd tijdens het filteren.

Ik moet hierbij wel aantekenen dat mijn flessen normaal onder in de gist kast liggen te rijpen, dus ze staan op ~20 graden. Ik kwam bv nog een koffie vanille variant tegen in de koelkast die dus een maand of 5 op fles zat. Deze was niet muf en had wel nog iets van vanille.

Het is dat ik nog zoveel verschillende bieren wil brouwen, maar deze staat zeker op de lijst van bieren die ik nogmaals wil brouwen


BRAAF bier

Citaat van: Brouwers op 08-02-2015  13:47 uHet uiteindelijke bier was best wel lekker als je het mij vraagt en degene die het hebben gedronken. De basis milkstout alleen al is al heerlijk.

Vanille experiment viel uiteindelijk best wel tegen. In eerste instantie gaf het veel te veel vanille, na 1,5 maand was dat gelukkig een stuk subtieler. Maar na een maand of 3 was het helemaal weg. Je krijgt er heel erge cola schuim van. Toen de vanille nog overheerste dacht ik ook dat ik cola aan het drinken was :D

Koffie smaakte eigenlijk best wel lekker. Nadeel was dan weer dat mijn manier van toevoegen niet zo goed was geweest. Door het koud te trekken krijg je wel een lekkere koffie smaak, maar na een maand of 3-4 op fles begon de koffie muf en oud te worden. Deze bieren waren dan ook niet lekker meer. Koffie was denk ik toch teveel geoxideerd tijdens het filteren.

Ik moet hierbij wel aantekenen dat mijn flessen normaal onder in de gist kast liggen te rijpen, dus ze staan op ~20 graden. Ik kwam bv nog een koffie vanille variant tegen in de koelkast die dus een maand of 5 op fles zat. Deze was niet muf en had wel nog iets van vanille.

Het is dat ik nog zoveel verschillende bieren wil brouwen, maar deze staat zeker op de lijst van bieren die ik nogmaals wil brouwen

Maar je hebt de koffie als koffie toegevoegd en niet in vaste vorm toch?
Ik ben bezig een basis stout te ontwikkelen en daar ontzettend veel mee te gaan experimenteren.
Is voor in de vakantie..

RienP

Citaat van: Gerb op 15-07-2014  09:11 uHeb je misschien een link waar je die vanille hebt gekocht?

Misschien een wat late tip, maar hou ook de Lidl in de gaten rond Kerst en Pasen. Dan hebben ze ook vaak vanillestokjes in het assortiment (€1,50 voor 2 stuks dacht ik). Deze zijn aanzienlijk beter dan bij andere supermarktketens (spreek hier uit eigen ervaring). Al denk ik dat die via de link van Hoppenbrouwers nog wat beter zijn.

Brouwers

Citaat van: BRAAF bier op 08-02-2015  13:50 uMaar je hebt de koffie als koffie toegevoegd en niet in vaste vorm toch?
Ik ben bezig een basis stout te ontwikkelen en daar ontzettend veel mee te gaan experimenteren.
Is voor in de vakantie..

Ja, gemalen koffie met water (1:5) 24 uur in de koelkast en daarna de drab eruit filteren. De koffie dan tijdens de nagisting toevoegen. Maar dat was dus niet zo'n succes.

Als ik volgende keer koffie toevoeg dan zijn het hele bonen tijdens de nagisting. Of misschien tijdens het maischen.

Biermagneet

Zelf heb ik afgelopen jaar best veel met bonen gewerkt, afhankelijk van wat je verwacht had ik het beste resultaat met 250 g mee in de maisch voor 20 L en daarna nog in de navergisting 10 Gr op 20 L  een weekje, moest wel even maandje staan in het fust voor het lekker was maar bij 20gr L navergisting was de smaak toch echt te sterk tenzij je pure koffie wilt drinken vooral de bitterheid kwam dan erg naar voren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.