Saison dEUS

Gestart door William, 13-07-2014 17:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Een Saison op de slurrie van de Belle Saison gist. Met Duitse Munchener mout en US hops. Vanwege de Belgische stijl is deze Saison dEUS gedoopt.

Het brouwen ging voorspoedig en ben op een rendement van tegen de 80% uitgekomen.

Net zoals bij de Saisonique laat ik de vergistingstemperatuur vrij oplopen op het moment dat de vergisting start.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK97
Naam receptSaison dEUS
Brouwdatum13-07-2014
BiertypeSaison (Sterke)
Volume15,0
Begin SG1,078 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)37 IBU
Brouwzaalrendement75 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Water3,00 gCaSO44,40 mlMelkzuur6,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l12 mg/l61 mg/l158 mg/l96 mg/l130 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,388 kgMünchenermoutDingemans15 EBC64,4 %
0,741 kgPilsmoutDingemans3 EBC14,1 %
0,529 kgTarwe - licht (T&F)Thomas Fawcett and Sons5 EBC10,1 %
0,600 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.1 min.4,1 l/kg
69,0 °C10 min.60 min.4,1 l/kg
72,0 °C5 min.15 min.4,1 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,4 gMagnumpellets14,5%90 min.20,5 IBU
16,5 gCascade thuis - 2013bellen3,5%60 min.7,4 IBU
31,8 gAmarillopellets7,5%5 min.6,7 IBU
20,0 gCascadepellets5,7%5 min.2,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
300,0 mlBelle Saison ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C


seed7

Citaat van: William op 13-07-2014  17:50 uHet brouwen ging voorspoedig en ben op een rendement van tegen de 80% uitgekomen.

... maar wel op de 1,078 gehouden? Anders wordt het echt een sterke Saison.

CiteerBasis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK97


WK97? En dan zeg je wat over mijn oude water...

Ingo

Oscar

Citaat van: William op 13-07-2014  17:50 uHet brouwen ging voorspoedig en ben op een rendement van tegen de 80% uitgekomen.

Qua rendement zit ik tegenwoordig al ver boven de 80% Meestal rond de 85%+   :brouwen:

William

Citaat van: seed7 op 13-07-2014  19:20 u... maar wel op de 1,078 gehouden? Anders wordt het echt een sterke Saison.

Uiteindelijk 1076. En mocht ie echt stevig worden dan zal deze naam deus waardig zijn

Citaat van: seed7 op 13-07-2014  19:20 uWK97? en dan zeg je wat over mijn oude water...

 ;D - Dit jaar waarschijnlijk het 100ste brouwsel in ongeveer 8 jaar

William

Citaat van: Oscar op 13-07-2014  19:27 uQua rendement zit ik tegenwoordig al ver boven de 80% Meestal rond de 85%+   :brouwen:

Mijn bieren lijken beter te worden naarmate ik minder spoel. En tja, dan wordt het rendement wat lager.

Oscar

Citaat van: William op 13-07-2014  19:28 uUiteindelijk 1076.

Dus meer volume (16 liter)? Anders kon je niet aan je rendement  :brouwen:

William

Dat zou maar zo kunnen. Er zat uiteindelijk nog wat wort in de pan met een hoop eiwitdrab. In ieder geval 15 liter in het gistvat.

HermanH

Ik weet niet hoe het bij jullie zit met de Saisongist, doch de 2de keer was de gistkraag (met de slurry van het eerste brouwsel) een stuk hoger dan het eerste brouwsel. Heb mijn donkere Saison met vijgen (en wat gedroogde abrikozen) gebotteld op 8/7/14. Ziet er veelbelovend uit, niet bitter wegens de koude thee van gebrande mouten ipv ze mee te maischen. Is niet echt een zwart biertje maar toch wel zeer donker. Eind SG 1002,4, begin SG was 1072,5. Heb nog 5 liter apart gehouden met 5 gr Citra als koudhop en 10 gr eikenschilfers die ik nog 14 dagen ga laten staan.
Zoals eerder vermeld heeft de Saisongist deze keer flink huis gehouden in de CCT, schuimkraag is tot 22 cm hoog geweest. (diameter -Chinese- CCT = 30 cm, bij het poetsen heb ik de inhoud eens gemeten met water, tot aan de bovenrand kan er in totaal 46 liter in.)

Wat is het toch zalig bottelen met zo'n CCT + bottelpijpje met 1m. silicone slang erop en wat CO2-druk net vóór het bottelen!  :brouwen:

William

Citaat van: HermanH op 13-07-2014  20:27 uIk weet niet hoe het bij jullie zit met de Saisongist, doch de 2de keer was de gistkraag (met de slurry v/h eerste brouwsel) een stuk hoger dan het eerste brouwsel.

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb liever geen schuim in de klep van de bellenteller.

Ging het hier ook om de Belle Saison?

Gerb

Leuk dat recept met vijgen. Die komt mij zeer bekend voor!

HermanH

Citaat van: William op 13-07-2014  20:35 uGing het hier ook om de Belle Saison?
inderdaad William, was de slurry van het vorig brouwsel welk met 2 zakjes Danstar Belle Saison korrelgist was vergist. Misschien was er wat te veel gist aanwezig voor de +/- 25 liter voor het 2de brouwsel...? Eerste schuimrand was ongeveer maar half zo hoog.  :weetniet:

HermanH

Citaat van: Gerb op 13-07-2014  21:10 uLeuk dat recept met vijgen. Die komt mij zeer bekend voor!
Inderdaad Gerb, receptje een tikkeltje aangepast (brouwdag zelf met 600 gr vijgen en 200 gr gedroogde abrikozen) maar was wel de inspiratie van dit receptje, die van mij ziet er wel niet zo "zwart" uit dan de foto welke op uw pagina staat...  Veel dank alvast om het te willen delen op je leuke blog! :brouwen: Als je wil stuur ik je er een paar toe met de B-Post?

Gerb

Hoi Herman, ik lees dit bericht nu pas weer terug. Bedankt voor de complimenten. Altijd leuk om van mensen te horen dat ze er wat aan hebben. Ik ga graag op jouw aanbod in, als dit nog staat. Zal ik je een PB sturen?

HermanH

Citaat van: Gerb op 19-07-2014  14:38 uHoi Herman, ik lees dit bericht nu pas weer terug. Bedankt voor de complimenten. Altijd leuk om van mensen te horen dat ze er wat aan hebben. Ik ga graag op jouw aanbod in, als dit nog staat. Zal ik je een PB sturen?
Een PB sturen? Ja hoor, geen probleem, doe gerust! Kan je eens een gelijksoortig biertje proeven op een andere installatie gebrouwen....  :brouwen:
Groeten en zeker jij bedankt voor het recept! Herman.
PS: ik heb ook nog een 5-liter apart gehouden met 1 g/liter Citra en 2 g/liter eikenschilfers. Ik ga die komende week bottelen, ook die kan je dan eens proeven!

William

Gebotteld na 8 dagen koudhoppen met 2 g/l Cascade op een eind SG van 1004 - svg van 96% en incl. bottelsuiker tegen de 10% alcohol. De munichmout als basis heeft er een smaakvol bier van gemaakt. Dit keer maar 4,5 g/l bottelsuiker

Dit wordt een echt winterbier.

Henielma

Verstandig die 4,5 gram suiker lijkt me.

William

Citaat van: Henielma op 04-08-2014  22:09 uVerstandig die 4,5 gram suiker lijkt me.

Hij zou maar doorvergisten met zo'n hoog start sg ;D

en over zo'n drie weken te proeven...

Hay

Had ik dat ook maar gedaan met mijn saison met de belle saison gist.
Ik heb meer gebruikt en vind er toch wat veel koolzuur opzitten.
Niet dat ie uit de fles komt maar zit echt heel veel koolzuur op.

William

Een maand na het bottelen (met maar 4,5 gram suiker per liter) heb ik dit bier geproefd. De druk in de fles was inmiddels opgelopen tot zo'n 3,8 bar ondanks de beperkte hoeveelheid bottelsuiker. Net zoals bij de vorige Saison met de Belle Saison blijkt ook hier dat de Belle Saison zeer langzaam doorvergist in de fles.

De geur is mooi fris, citrus-achtig en hoppig. De smaak start zoetig maar wordt snel zurig-fris waarna de moutigheid en bitterheid doorkomt wat ook in de de nasmaak blijft hangen. Een heel spannend bier door de mout/zuur/bitter balans waarvan ik verwacht dat deze in de tijd nog veel zal veranderen.

Dat ie zo'n 10% alcohol bevat proef je niet maar merk je wel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.