Beer Mythbusters: decoctiemaischen

Gestart door Adrie, 07-06-2005 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste brouwers,

Er is weer een nieuw Beer Mythbusters artikel. Lees en huiver. Klik HIER.

Groeten,

A3

Edgar

Als één van de weinige periodieke decoctionneurs op dit forum moet ik hier natuurlijk op reageren.

Jammer!!!

Of eigenlijk toch ook niet, want al valt het extra werk voor een gedeeltelijke decoctie echt wel mee, het brouwen kost zonder decocties al genoeg tijd en inspanning. Ik volgde in mijn kokerijen het advies van de Noonan die je noemt in je (vertaling van het?) artikel. Al moet gezegd dat hij als voornaamste argumenten voor het gebruiken van decocties zaken noemt die met niet-optimale mout te maken hebben, dus in feite was het al niet zeer accuraat meer.

Daarnaast heeft hij het nog over een verbeterend effect op de filtering. Ook nooit weg natuurlijk, maar als geen van ons straks straks nog spoelt  heeft ook dat argument een groot deel van z'n kracht verloren.

Al bij al alwéér een stap vooruit in de thuisbrouwerij! Nou ja, voor sommigen dan.

MO

Leuk, informatief, vlot geschreven artikel. Zoals altijd. Heb het nog nooit gedaan, en was het ook niet van plan. Heb je meer refs over weizens met decoctie? de twee brouwerijen die ik vorig jaar heb bezocht in de Allgau - Beieren volgden voor hun witbier een normaal maischschema.

De discussie over Grolsch is afgesplitst naar http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2635.0.html

Adrie

"Normaal" als in "infusie"?

Volgens het boekje "German Wheat Beer" van Eric Warner worden (of werden, want het boekje is uit de vorige eeuw) Weizens gebrouwen met decoctie. Het zou me niets verbazen als dat ondertussen anders is.

Herman

Tsja, nu kan ik wel roepen hoe represenatief is het onderzoek? Feit is dat ik zelf ook nauwelijks decoctie toepas, al heb ik er op zich wel goede ervaringen mee en vind ik het lollig om te doen. Omdat we hobbyisten zijn, is dit ook iets dat meetelt. In mijn eigen situatie heb ik vaak wat smaakvoller producten met decoctie gefabriceerd, maar omdat deze resultaten niet reproduceerbaar zijn met andere technieken zegt dit dus niets.

Het is een mooi artikel. Complimenten A3, al mag het aantal referenties wat uitgebreider. In de VS wordt er een groot decoctie vs infusieexperiment gedaan in de thuisbrouwsfeer. Google maar es op Denny Conn Great decoction experiment.

Herman

Mouter

Als ik de brouwliteratuur goed begrepen heb is de decoctiemethode ontstaan omdat zich problemen voordoen met gerst uit een niet-maritiem klimaat. Deze klimaatzone (Midden en Oost Europa) levert een glazige gerst die lastig te vermouten is, meer precies de korrelpunt. De enzymen hebben die niet goed kunnen bereiken waardoor  het apart koken van een dik beslag noodzakelijk bleek. Dit bevat veel korrelpunten. Het dunne beslag bevat veel enzymen.
Er bestond vroeger ook een z.g. Satzbrauerei in Neurenberg en Augsburg waarbij het enzymrijk vocht de Satz, werd afgescheiden en het overgebleven beslag gekookt ter verstijfseling. Daarna kwam de Satz terug om het afbraakproces verder te zetten. Als men met maritieme mout zowel decoctie als infusie toepast, dan kan ik me indenken dat er geen aantoonbaar verschil te merken is.

Gerald


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.