Bottelvat maken

Gestart door Hoppenbrouwers, 11-07-2014 12:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Sinds ik brouw gebruik ik telkens een extra gistvat als bottelvat. Alleen het probleem daarbij is dat de hoogte van de opening waar de kraan in moet op een niveau zit dat er nog 3 a 4 liter in het bottelvat zit. Dan moet ik dus telkens het vat schuin gaat zetten met de mogelijkheid dat het omdenderd en voor en laatste restje ben je weer bezig met het vat om het er uit te krijgen. Daar wil ik vanaf. Nu had ik een cct overwogen om als bottelvat te gaan gebruiken maar die optie is snel afgevallen gezien dat een prijzige oplossing is.

Nu had ik een idee om een emmer te gebruiken waar ik een gat in kan maken en dan op de een of andere manier via een tule of kraan een slang aan kan koppelen.
Maar nu zal het vast zo zijn dat ik niet de enige ben met dit 'probleem' dus de vraag is: hoe hebben jullie dit opgelost?

(Bottelen met een hevel kan trouwens ook maar dat is weer meer schoonmaakwerk dus liever niet)

bierhenkie

Ik hevel inderdaad mijn flesjes vol, maar is het een idee om een flinke emmer te voorzien van een gat in de bodem, zo dicht mogelijk aan de buitenkant. Je moet de emmer dan natuurlijk wel op de rand van een tafel of zo zetten.


William

Je zou ook aan de binnenkant van de bottelemmer waar de kraan zit een haakse bocht kunnen maken die precies op de bodem uitkomt. Vraag is wel hoe je dat bevestigt.

Volgens mij worden deze constructies ook in Speidels en filterkuipen gebruikt als de uitlaat te hoog zit.

Eric v B

Ik heb een koperen nippel met schroefdraad die past binnen in het vat, precies in de kraan. De kunststof is zacht en door de nippel in de kunststof kraan te draaien maak je als het ware schroefdraad in de kraan. In de nippel past een stukje koperen pijp van doorsnee 15mm x 30 mm en daarop een koperen knietje  en een stukje pijp dat een cm boven de bodem hang om geen/niet te veel gist mee te zuigen.
Bij het reinigen draai ik altijd de nippel met pijpje uit de kraan om te zorgen dat er geen besmetting in de constructie achterblijft.

Markiej87

Ik heb een kunststof emmer van de Brouwmarkt van 25 liter (€8,95) en daar heb ik zo'n los kunststof kraantje speciaal voor gistingsvaten (€5 dacht ik) in gemaakt, helemaal aan de bodem, zoals bierhenkie heeft omschreven eigenlijk. Daaraan vast dat handige afvulpijpje wat speciaal voor die kraantjes gemaakt is. Werkt top!

Edit: Misschien goed om erbij te vermelden, wat in het vat overblijft kan je geen flesje mee vullen.

Wolter

Citaat van: Markiej87 op 11-07-2014  12:46 uEdit: Misschien goed om erbij te vermelden, wat in het vat overblijft kan je geen flesje mee vullen.

Zou natuurlijk ook het laatste beetje kunnen zijn waarmee je het laatste flesje vol zou kunnen krijgen.  :P

Markiej87

Citaat van: Wolter op 11-07-2014  12:50 uZou natuurlijk ook het laatste beetje kunnen zijn waarmee je het laatste flesje vol zou kunnen krijgen.  :P
Je krijgt altijd het "laatste flesje" wel vol omdat er nauwelijks iets overblijft. Als je het laatste flesje niet vol krijgt gaat dat laatste ieniemieniebeetje het verschil niet maken [emoji2]

Hoppenbrouwers

Prima idee van die emmer. Maar hoe maak je zo'n kraantje aan een bestande dichte emmer? Er vanuit gaande dat alles goed afgewerkt en waterdicht is?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Eric v B op 11-07-2014  12:39 uIk heb een koperen nippel met schroefdraad die past binnen in het vat, precies in de kraan. De kunststof is zacht en door de nippel in de kunststof kraan te draaien maak je als het ware schroefdraad in de kraan. In de nippel past een stukje koperen pijp van doorsnee 15mm x 30 mm en daarop een koperen knietje  en een stukje pijp dat een cm boven de bodem hang om geen/niet te veel gist mee te zuigen.
Bij het reinigen draai ik altijd de nippel met pijpje uit de kraan om te zorgen dat er geen besmetting in de constructie achterblijft.
Heb je daar misschien een foto van?
In mijn bottelvat zit overigens nooit gist (althans niet zichtbaar). Ik giet vanuit het lagervat over naar het bottelvat, vandaar.

Markiej87

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-07-2014  13:15 uPrima idee van die emmer. Maar hoe maak je zo'n kraantje aan een bestande dichte emmer? Er vanuit gaande dat alles goed afgewerkt en waterdicht is?
Je kan een kraantje voor gistvaten kant en klaar kopen in eerdergenoemde webshop (en ongetwijfeld bij de rest ook). Die komt met schroefdraad, en een draaidop met rubber voor aan de binnenkant. Het is echt een fluitje van een cent. Gat van (uit me hoofd) 25mm boren, van de voorkant het kraantje erin en vanuit de binnenkant van het vat draai je die dop erop met het rubbertje ertussen, en klaar is Hoppenbrouwers. Hoef je niet eens handig voor te zijn [emoji2]

ciesvandekwis

Ik heb me er enkele maanden geleden nog 2 extra gemaakt voor een prikje: 2x10€ + kraantjes = 26€.

https://www.dropbox.com/s/v5w7e60d5lexnkd/bottelvaten.jpg

Markiej87

Citaat van: ciesvandekwis op 11-07-2014  14:22 uIk heb me er enkele maanden geleden nog 2 extra gemaakt voor een prikje: 2x10€ + kraantjes = 26€.

https://www.dropbox.com/s/v5w7e60d5lexnkd/bottelvaten.jpg
Zelfde idee als bij mij inderdaad :)

Zit voor een gistingsvat het kraantje niet wat laag? Of heb je hem er juist gedaan om gist af te tappen of zo?

Maartennijhof

Wat dachten jullie van een kunststof cct ? Wij gebruiken zelf overigens een normaal fust waar we vanuit het vergistingsvat (onder druk) het bier in laten lopen. Mocht het gaan om n helder type dan zetten we vaak kunstmatig koolzuur op dit fust en vullen daarna n dag later af met een beergun. Gaat het om een weizen oid dan doen we de benodigde hoeveelheid suikers bij het vat in en zetten er een lage druk van 0,5 bar op. Vervolgens een klein beetje rollen en klaar ! Ook in dit geval vullen we af met de beergun. Dit alles gaat vele malen sneller dan met een extra borrel emmer en n vulpijpje.

Eric v B

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-07-2014  13:17 uHeb je daar misschien een foto van?
In mijn bottelvat zit overigens nooit gist (althans niet zichtbaar). Ik giet vanuit het lagervat over naar het bottelvat, vandaar.

Je hebt gelijk. In mijn geval gebruik ik het hoofdvergistingsvat ook als bottelvat. Nagisting doe ik in een mandfles. Hierdoor is het hoofdvergistingsvat vrij om als bottelvat te gebruiken. In de rol van vergistingsvat zuigt het pijpje geen gist mee tijdens de overgang naar de mandfles.

cpmb

ik heb een knie die ik aan de binnenkant van de kraan schroef. de kraan is 3/4 ".
dus een knie met 3/4 binnendraad gaat zo op de kraan.
deze constructie heb ik van het forum.

andere optie,gebruik een hevel met afvulpijpje.

Eric v B

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-07-2014  13:17 uHeb je daar misschien een foto van?
In mijn bottelvat zit overigens nooit gist (althans niet zichtbaar). Ik giet vanuit het lagervat over naar het bottelvat, vandaar.



Ik heb geen idee wat voor nippel het is want ik had deze nog in de grabbelkist zitten. Het gaat om het idee.


Hay

Zoals cpmb schrijft en volgens mij heb ik dat idee van Jaques.
Ik heb aan de binnenkant van de kraan een schroefbus 3/4".
Daar een pijpje aan en dan een knie naar onderen ik dacht dat het nodig was om naar het midden van de emmer te gaan.
Maar zoals cpmb schrijft een 3/4'knie rechtstreeks op de kraan kan ook.
En omdat je aan de andere kant een slang of vulpijipje hebt krijg je hevelwerking.

Eric v B

Ja klopt, 3/4 knie is makkelijker. Helaas had ik die niet. Een pijpje eraan zou ik niet doen. Als de ingang van je pijpje dicht bij de rand zit kun je de emmer een beetje schuin zetten om het laatste beetje uit je vat te krijgen.

Hoppenbrouwers

Ik heb even gekeken naar die schroefkranen van de brouwwinkel en dat zie ik wel zitten. Denk dat ik die onder in de bodem van een emmer maak. Zo heb ik geen verlies meer en hoef ik de emmer ook nooit meer schuin te zetten. Denk dat dat wel goed gaat werken (zo niet wordt het de kopere versie met knie).

Markiej87

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-07-2014  19:26 uIk heb even gekeken naar die schroefkranen van de brouwwinkel en dat zie ik wel zitten. Denk dat ik die onder in de bodem van een emmer maak. Zo heb ik geen verlies meer en hoef ik de emmer ook nooit meer schuin te zetten. Denk dat dat wel goed gaat werken (zo niet wordt het de kopere versie met knie).
Die gebruik ik dus ook, die zijn dikke prima.

RienP

Op een standaard kunststof kraantje van de brouwvaten past zo`n knie:
http://www.pvcvoordeel.nl/knie-90-binnendraad/

Volgens mij is het 25 mm. Ik heb nog een stukje pvc erop geklemd zodat het vlak boven de bodem zit. Dit werkt perfect en doordat je het makkelijk uit elkaar kan halen is het ook goed schoon te maken na gebruik. Ik zal nog wel een foto maken hoe het er dan uitziet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RienP op 11-07-2014  23:37 uOp een standaard kunststof kraantje van de brouwvaten past zo`n knie:
http://www.pvcvoordeel.nl/knie-90-binnendraad/

Volgens mij is het 25 mm. Ik heb nog een stukje pvc erop geklemd zodat het vlak boven de bodem zit. Dit werkt perfect en doordat je het makkelijk uit elkaar kan halen is het ook goed schoon te maken na gebruik. Ik zal nog wel een foto maken hoe het er dan uitziet.
Zou helemaal ideaal zijn als je die ook nog kan vinden in voedselveilig plastic ;)

RienP

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-07-2014  08:54 uZou helemaal ideaal zijn als je die ook nog kan vinden in voedselveilig plastic ;)

Uiteraard, maar gezien de korte contacttijd bij maximaal kamertemperatuur durf ik het voor mezelf wel aan. Vooralsnog heb ik zowel in mijn bier als in mijn mede nog geen negatieve invloed ontdekt.

Etn82

Voor dit probleem heb ik een vrij eenvoudige constructie gemaakt. Aan de binnenkant schroef ik een gardenakoppelstuk voor een 3/4 kraan. Daar sluit ik een stuk silliconeslang zoals via de link hieronder op de foto te zien is.

https://flic.kr/p/o2qHeS

Dit systeem heb ik echter nog verder aangepast door aan het uiteinde een binnenwerk van een gistvat kraantje te plaatsen (het gedeelte dat je draait). Op deze manier hevel je het bier helemaal vanaf de bodem en blijft er nog maar een paar milliliter achter in het vat.

Zedd

Citaat van: Etn82 op 13-07-2014  13:35 uDit systeem heb ik echter nog verder aangepast door aan het uiteinde een binnenwerk van een gistvat kraantje te plaatsen (het gedeelte dat je draait). Op deze manier hevel je het bier helemaal vanaf de bodem en blijft er nog maar een paar milliliter achter in het vat.
Dit vind ik wel een charmante oplossing die nog voedselveilig is ook.
Alleen je laatste stukje snap ik niet helemaal. Waarom zou je een binnenkraantje aan de siliconenslang koppelen? Om gist tegen te houden heb je toch iets van een filter nodig lijkt me...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.