Inhoud Brewferm moutpakket Blondie en Weizen

Gestart door moyaboroda, 07-07-2014 00:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moyaboroda

Als absolute beginner in het brouwen (maar ervaren in het homemade keuken gebeuren) een vraag die hopelijk hier te beantwoorden is.

Ik, om te beginnen, naast alle gereedschappen twee moutpakketten gekocht van Brewferm. t.w. Blondie en Weizen.
Omdat ik ook mijn brouwformulieren wil leren invullen, en mogelijk deze bieren wil reproduceren zonder pakket, zoek ik de juiste gewichten van de inhoud van voornoemde pakketten. Google laat me in de steek, ook dit forum geeft (nog) geen antwoord.

Is er iemand die de volgende zaken heeft nagewogen?

Brewferm Blondie
Pilsmout 3 EBC            gewicht?
Tarwemout licht 3 EBC  gewicht?
Melanoidine 70 EBC      500 gram?
Styrian Goldings hop    120 gram?
Saaz hop                     50 gram?
East Kent Goldings hop 40 gram?

Brewferm Weizen
Pilsmout 3 EBC            gewicht?
Tarwemout 3 EBC         gewicht?
Cara-crystal 120 EBC    gewicht?
Tettnanger hop             60 gram?

zeebrew

Als je 2 pakketten hebt gekocht kun je toch zelf wegen? :denken:

moyaboroda

Klopt zeebrew, goed punt. Alleen hebben ze b.v. alle mout bij elkaar gemikt. Vandaar. Misschien was er hier iemand die het toevallig weet.

Niels B.

De precieze samenstelling is natuurlijk geheim. Daarom is het ook gemixt.

Wat je zou kunnen doen is alle blanke moutkorrels, alle tarwekorrels en alle donker gekleurde korrels sorteren en ze dan apart wegen.

Maar, een betere optie is om gewoon zelf te experimenteren met mouten en hop en zo je eigen recepten te maken. Bewezen recepten of niet bewezen recepten kunnen je daar bij helpen. Bij het vergelijken van verschillende recepten kom je vanzelf overeenkomsten tegen die je dan ook in je eigen recept toe kan passen.

moyaboroda

Klopt Niels. Omdat ik wil vergelijken en weten wat er inzit deze vraag. Korrels tellen is een ludieke methode... maar dat laat ik maar :-)

Eric v B

Van 100 g de korrels (ongeveer) tellen en dan de verhoudingen loslaten op het totaal. Maar ik zou gewoon gaan brouwen...

Eric

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.