Experiment met helderheid wort

Gestart door technics, 01-07-2014 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

technics

Ik was wat door het forum aan het browsen en kwam regelmatig berichten tegen over helderheid van het wort, wat mij herinnerde aan een artikel dat ik op reddit had gezien. Wellicht ook voor jullie interessant:

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/

Jacques

Citaat van: technics op 01-07-2014  15:07 uIk was wat door het forum aan het browsen en kwam regelmatig berichten tegen over helderheid van het wort, wat mij herinnerde aan een artikel dat ik op reddit had gezien. Wellicht ook voor jullie interessant:

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/

Een tijd terug wees RobinB op een wetenschappelijk artikel waaruit zou blijken dat een troebele wort gunstig is voor de vergisting en geen smaakverslechtering zou veroorzaken. Toch zijn er ook publicaties waaruit blijkt dat troebele wort een zeepachtige smaak kan geven door het hogere gehalte aan verzadigde vetzuren.

Mijn ervaring is dat het goed is de maisch zo helder mogelijk te filteren en dat dit niet per se noodzakelijk is voor het wort na het koken.

technics

Veel van de mensen die hadden geproefd vonden ook het "heldere wort" biertje lekkerder, maar de sample rate was redelijk klein. Ik ben benieuwd of leden van dit forum hier ook hun ervaringen op los kunnen laten :)

RobinB

Ik was niet degene die ermee kwam en het is niet "een artikel" maar een heel proefschrif.
De door mij geciteerde delen gingen over de wel of niet aanwezigheid van hete trub. :)
Citaat van: seed7 op 21-02-2014  10:10 uLeesvoer voor de liefhebbers, over troebele wort. PDF: Analytische Erfassung sowie technologische und technische Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität Met Engelse samenvatting vanaf pagina 76.

Op één of andere manier schaal ik dat net ietsje hoger in dan een hobby-experiment met inderdaad een beperkte sample size... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.