Fermentis Safbrew Abbaye

Gestart door seed7, 19-06-2014 18:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Een nieuwe korrel die ik een tijdje geleden al gespot had, die echter (nog?) niet in kleine verpakking beschikbaar is. Een kleine hint op het forum van de oosterburen levert een herverpakkingsactie door een leverancier op en ik heb nu twee maal 10 g. :)

Eerst maar eens een Blond en op die slurry iets richting een Tripel lijkt me.

Gistspecificatie (PDF)

Ingo


RobinB

Wow!
Klinkt goed!

Gezien de specs ook echt anders dan de bestaande fermentis gisten, gist ook goed door. :)

Ben erg benieuwd naar je ervaringen! :duimop:
Maar hopen dat deze ook in kleinverpakking komt, een echt goede Belgische abdij-stijl gist is wel wat er nog ontbreekt bij de korrels.

Ga je de (reine) gist ook nog bewaren in je gistbank?

seed7

Citaat van: RobinB op 19-06-2014  19:02 uGa je de (reine) gist ook nog bewaren in je gistbank?

Voorlopig bestaat die bank uit een stuk of wat oude potjes met slurrie, moet ze eens reinstrijken, een beetje opkweken en dan een echte bank aanleggen. Daar zal die voorlopig wel in komen dan.

Op de Castle Malting site staat ie wel in de 11 g verpakking maar is blijkbaar nog niet beschikbaar.

Ingo

RobinB

Dan zal hij tzt vast ook in klein komen? :D :duimop:
Ben benieuwd wanneer Brouwland ermee komt.

hobbybob

Wel weer leuk zo'n toevoeging in het "korrelsegment" zodra ik um hier kan krijgen ga ik er eens wat Belgisch mee brouwen

Jacques

Het aantal korrelgisten waaruit gekozen kan worden, wordt alsmaar groter. Een hele mooie ontwikkeling want korrelgisten zijn toch net wat makkelijker in het gebruik.

RoodeLeeuwVenlo

Is er iets bekend over de afkomst? Welke Abdij/Brouwerij?

ThomasM

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Hoppenbrouwers

Ik zal dit topic in de gaten gaan houden. Ben erg benieuwd naar de herkomst..l

Twentse Schapekop

Seed,
Als het kan wil je dan de slurry bewaren?
3x raden wat ik wil brouwen ^-^

seed7

Citaat van: Twentse Schapekop op 24-06-2014  16:39 uSeed,
Als het kan wil je dan de slurry bewaren?
3x raden wat ik wil brouwen ^-^

Ja hoor,

kwa wa wa druppel,

Ingo

Herman

Citaat van: seed7 op 19-06-2014  18:24 uEen kleine hint op het forum van de oosterburen levert een herverpakkingsactie door een leverancier op en ik heb nu twee maal 10 g. :)
Gistspecificatie (PDF)

Vertel eens welke leverancier?

seed7

Citaat van: Herman op 28-06-2014  23:45 uVertel eens welke leverancier?

Een 'prive actie' van Simon van schnapsbrenner.eu,

Ingo

Herman

Ausverkauft?

Zie het niet meer staan in ieder geval.

seed7

Citaat van: Herman op 28-06-2014  23:58 uAusverkauft?

Nooit officieel in het assortiment gehad, was een privé actie voor het Duitse forum.

Ingo

KC

Heb de gist net in Duitsland besteld, maar zie hem nu ook bij Brouwland

Adbrouwt

Citaat van: KC op 11-08-2014  17:19 uHeb de gist net in Duitsland besteld, maar zie hem nu ook bij Brouwland
Dat is goed nieuws. Ik zag hem op de site van Brouwmarkt nog niet staan. Ben ook wel erg benieuwd naar deze gist.
 8)

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 11-08-2014  18:06 uDat is goed nieuws. Ik zag hem op de site van Brouwmarkt nog niet staan. Ben ook wel erg benieuwd naar deze gist.
 8)

Als Brouwland hem heeft, dan heeft Brouwmarkt hem ook...

Markiej87

Nice, ik denk dat deze mij heel veel brouwplezier gaat opleveren :)

zeebrew

Hmm :denken: qua dosering heb ik mijn twijfels: 11,5 gram voor 20 tot 30 liter wort?

RobinB

Tja, Fermentis adviseert 0,5-0,8 g/liter, maar daar zit geen SG effect bij.
Mr Malty houdt wel rekening met het SG en gaat uit van hoeveelheden cellen bij celtellingen.

zeebrew

Citaat van: RobinB op 12-08-2014  07:38 uTja, fermentis adviseert 0,5-0,8 g/liter, maar daar zit geen SG effect bij.
Mr Malty houdt wel rekening met het SG en gaat uit van hoeveelheden cellen bij celtellingen.
Hierom kijk ik ook kritisch in de brouwsoftware (welke op mijn MAC wel goed werkt >:D) naar de hoeveelheid toe te voegen gist. Gezien de  hoge alcoholtolerantie van deze gist en dus wellicht ook hoge SG waarden geen overbodige luxe.

RobinB

De hoeveelheden aanbevolen door Mr Malty bevallen mij prima. Ik zie nog geen reden om daar van af te wijken. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-08-2014  16:36 uDe hoeveelheden aanbevolen door Mr Malty bevallen mij prima. Ik zie nog geen reden om daar van af te wijken. :)

Mr Malty geeft inderdaad een aardige indicatie. Wel is het jammer dat deze calculator geen rekening houdt met de vergistingstemperatuur. Zeker bij ondergisters is dat wel een factor van belang. Maar ook als je bovengister relatief koel vergist is het raadzaam meer gist te gebruiken is mijn ervaring.

Overigens denk ik dat de marge die Fermentis aangeeft wel  te maken heeft met de zwaarte van het wort. Een zwaardere wort heeft zoals ook blijkt uit de berekeningen van Mr Malty meer gist nodig.

TJ

Citaat van: KC op 11-08-2014  17:19 uHeb de gist net in Duitsland besteld, maar zie hem nu ook bij Brouwland

Ik wil eigenlijk deze gist om iets zwaars en donkers voor de winter te maken. Waar hebben jullie hem bij Brouwland gezien? Ik heb hem wel zien staan, maar er staat ook bij dat hij niet op voorraad is en ook dat het niet bekend is wanneer dat wel het geval zal zijn :-\ .

Dave G.

Ik heb deze gebruikt bij mijn eerste bereiding... Hij ligt bij Brouwland in België in de winkel! Verkrijgbaar in zakjes van 11.5gr! 2,6€ / zakje

TJ

Citaat van: Dave G. op 22-08-2014  13:40 uIk heb deze gebruikt bij mijn eerste bereiding... Hij ligt bij Brouwland in België in de winkel! Verkrijgbaar in zakjes van 11.5gr! 2,6€ / zakje

Op de site "out of stock" maar wel in de fysieke winkel :denken: ? Ik kan de lokale verdeler even vragen of hij eraan kan komen...

RobinB

Van der Kooy verwachtte hem ook deze week.
Misschien is de vraag hoger dan verwacht?

smaalle

Je kunt natuurlijk ook even wachten tot de grote brouwwinkels genoeg op voorraad hebben.
Ik ben wel benieuwd naar de smaak.

Twentse Schapekop

 :brouwen: Zal hem volgende week gaan gebruiken, heb de slurry van Seed7 gekregen.

Ik weet wel welke verdeler in Nederland hem op voorraad heeft, maar durf het niet te zeggen bang dat ik reclame maak.  :weetniet:


Groet
Twentse Schapekop

RobinB

Ach dat komt toch wel uit en over een poosje heeft iedereen hem. ;)

Wat zijn de ervaringen totnogtoe van Ingo/Seed?
Vast al wel het jongbier geproefd?

seed7

Citaat van: RobinB op 24-08-2014  11:47 uWat zijn de ervaringen totnogtoe van Ingo/Seed?
Vast al wel het jongbier geproefd?

Voornamelijk wat kruidigheid, maar begin volgende week ga ik ze bottelen, was er nog niet van gekomen.

Ingo

RobinB

Herken je iets van een van de trappistengisten erin?

seed7

Citaat van: RobinB op 24-08-2014  12:14 uHerken je iets van een van de trappistengisten erin?

Geen jonge Orval, geen Westmalle. Die ander twee* zijn voor mij al wel een decennium geleden, dus die moet ik maar weer eens proeven :)

Edit: het zijn er inmiddels meer dan twee, werk aan de winkel.

Ingo

RobinB

Mwoa, orvalgist haal je er niet uit vanwege de Brett, Westmalle was wel duidelijk geweest. La trappe gist (evenals Zundert) verwacht ik niet onder de noemer "Belgische" gist, laat staan Engelszell. Dus dan blijft er alleen Chimay en Rochefort over inderdaad. :)

Zou mooi zijn al het een van die twee is, waarbij ik de Chimay veelzijdiger vind.

Zwager

Ik zie zojuist dat de 11,5 gram verpakking te bestellen is bij Van der Kooy
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/fermentis-biergist/fermentis-safbrew-abbaye-11-5-gram.html
We gaan eens nadenken over een abdij-winterbiertje met deze korrel! Voor tips houd ik me uiteraard aanbevolen...

TJ


seed7

Blond en dubbel geproefd, heel kort samengevat: een T-58 die dieper uit gist (SVG ~ 82%). Licht kruidnageltje, een zekere kruidigheid. Piment, peper, nootmuskaat, die richting van kruidig. Geen zoetje, banaan of kauwgom.

Ingo

GeBaxke

Da's mooi nieuws in korrelgistland. Die ga ik zeker een keer proberen.
Volgens de Brouwland site heb je er bovendien erg weinig van nodig

Aanbevolen dosis:
bij hoofdvergisting: 50-80 g/hl
bij hergisting op fles: 2,5-5 g/hl

 ;) foutje bedankt.

hans_nwk

Citaat van: GeBaxke op 29-08-2014  11:49 uDa's mooi nieuws in korrelgistland. Die ga ik zeker een keer proberen.
Volgens de Brouwland site heb je er bovendien erg weinig van nodig

Aanbevolen dosis:
bij hoofdvergisting: 50-80 g/hl
bij hergisting op fles: 2,5-5 g/hl

 ;) foutje bedankt.
:denken:
Is dat zo raar?
MrMalty zegt:
Voor 1 hl met start SG van 1050 is 4,5 pakjes van 11,5 gram gist nodig. Komt aardig overeen.

TJ

Ik heb gistermiddag rond 13:00 een zakje geënt in 10 liter wort met SG ~1081. Gewoon erop gestrooid, vanmorgen om 8:30 (dus binnen 19 uur al) een dikke schuimlaag. Gretig gistje :biersmile: .

TJ

Om maar weer even een ervaring te delen met deze gist: 50 uur na enten hangt er een soort geur van rotte eieren in de garage. Hij blubt verder nog steeds als een tierelier, volgens mij komt de koeling ook flink vaak in actie nu.

Jacques

Citaat van: TJ op 16-09-2014  18:22 uOm maar weer even een ervaring te delen met deze gist: 50 uur na enten hangt er een soort geur van rotte eieren in de garage. Hij blubt verder nog steeds als een tierelier, volgens mij komt de koeling ook flink vaak in actie nu.

Rotte eieren geur bij een trappistengist, dan denk ik meteen aan Westmalle...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 16-09-2014  21:00 uRotte eieren geur bij een trappistengist, dan denk ik meteen aan Westmalle...
Sluit ik mij bij aan.
Lijkt me ook logisch. Het is zo'n beetje de bekendste Trappist en de gist is makkelijk op te kweken uit een fles. Dus makkelijkt te krijgen voor de fabrikant.
Ik ben benieuwd naar je smaakbevindingen.

RobinB

Fermentis kweekt z'n stammen niet op uit flesjes... ;D

joosting87

Niet op voorraad meer bij Van der Kooy... Ben benieuwd wanneer het komt. Had besteld maandag.

TJ

Een dag later was de geur weer verdwenen. Ik heb overigens geen ervaring met Westmallegist, maar ik hoor overal dat die enorm schuimt. Dat valt hier wel mee, er staat misschien 4 cm op of zo. Ik heb trouwens eerder deze week wat plaatjes gemaakt, vindt iemand dat nog interessant :) ?

RobinB


Dave G.


Hierbij mijn gistvat met de Safbrew Abbeye na een tijdje vergisten...
Ik vond dat bij de vergisting van mijn abdijbier (Brewferm abdij blik) dat het vrij fruitig rook...
Inderdaad een hoop schuim!


Jacques

Citaat van: Dave G. op 18-09-2014  21:29 uhttp://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/45e334a2da99f911e23dbb39afa66ea6.jpg

Dave als je de link naar een plaatje tussen de tag [ img ] [ /img ] zet (zonder spaties) zijn de plaatjes meteen te zien. Dat is veel handiger dan op een link moeten klikken.




Qua schuimvorming moet ik ook aan Westmalle denken...

TJ

Ik heb nu 10 liter quadrupel van 1081 in een mandfles staan. 10 liter met die zwaarte kon met 1 zakje en zoveel quadrupel ga ik niet drinken :) .

Zondag rond 14:00 is-ie geënt. De STC1000 staat op 19ºC ingesteld.


Dit is 'm maandag na 18:00 (ruim 26 uur na enten). > 4 bubbels per seconde, dit ging zo door tot gisteravond. Het heeft wat van cappuccino met een beetje cacaopoeder :P .


Dit is hem nu net, donderdag even na 22:00, dus een ruime 4 dagen na enten. Het waterslot leek nu stilgevallen. Ik heb vanochtend niet gekeken, maar als ik ten eerste vanochtend gekeken en het zo aangetroffen had en ten tweede niet door werk pas laat 's avonds thuis was geweest had ik hem denk ik vanavond in een kleine mandfles van 10 liter geheveld. Dat moet ik anders morgen maar even tussendoor ergens doen.

Dave G.

Jacques, bedankt! Zelfs op een kalme donderdagavond leer ik bij!  :groots: Bedankt. ;D

RobinB

Als het de Westmalle stam is, zou dat natuurlijk heel mooi zijn, vooralsnog is die conclusie prematuur. Er zijn meer gisten die kortstondig zwavelig ruiken en wisselend schuimen. Ook heeft fermentis het volgens mij nooit gehad over een "trappist", maar over een abdij.

De wens is vader van de gedachte.
Citaat van: seed7 op 24-08-2014  14:34 uGeen jonge Orval, geen Westmalle. Die ander twee* zijn voor mij al wel een decennium geleden, dus die moet ik maar weer eens proeven :)

TJ

Jammer genoeg kun je geen geur opnemen en uploaden ;) .

TJ

Hij is met een dichtheid van 1015 het navergistingsvat in gegaan. Het jongbier heeft een nasmaak die me aan Rochefort 10 doet denken. Het is nog best troebel, ik kreeg ook weer blubjes door de temperatuurstijging in de keuken. Heb hem nu op 20ºC weggezet.

Dave G.

TJ, bij mij was hij ook zeer troebel... Bij het bottelen zag hij er zo uit...

Een dikke 10 dagen later een testfles opengedaan en toen was hij zo...


Een zéér donker bier, al wat klaarder geworden... Ik heb wel donkere kandijsuiker gebruikt...

TJ

Wat is het recept van jouw bier :) ? Ik ben even benieuwd wat voor begin SG je had namelijk. :o .

KC

Ik heb mijn quadrupel net de mandfles ingeheveld en wat me opviel is de dikke stevige gistkoek. Ik moest moeite doen om het van de bodem af te spoelen.

TJ

Dat vond ik wel meevallen eigenlijk... hoewel ik wel even goed met de flesborstel de wanden moest afschrapen. Dit is dag 5:



Hij blubt nu heel rustig. Ik denk dat verdere foto's niet echt veel meer boeiende info geven ;) . Wel een handzaam klein mandflesje trouwens, 10 liter, je zou hem zo leegklokken :elifant: .

Dave G.

TJ, het was mijn allereerste "brouwsel", ik heb het begin SG niet genomen (foutje)  :-[
Was een blikbrouwsel, een Brewferm abdij... Tweede dag had ik een SG van 1040... Vegisting ging zéér vlot vooruit!
Begin SG had normaal 1070 moeten zijn! Na enkele dagen was het 1010, overgeheveld toen en een tijdje gelagerd of laten rusten...

TJ

Net gemeten: van 1081 naar 1011 in 11 dagen nu, bijna 86% SVG :o !

RobinB


Markiej87

Citaat van: TJ op 25-09-2014  20:27 uNet gemeten: van 1081 naar 1011 in 11 dagen nu, bijna 86% SVG :o !
Ik hoop niet dat dat bij mij die kant op gaat want dan wordt ie flink bitter...

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 25-09-2014  22:15 uIk hoop niet dat dat bij mij die kant op gaat want dan wordt ie flink bitter...

Hoeft niet per se. Dat ligt ook aan de hoeveelheid esters die de gist produceert.

John

Bij mij gisting goed verlopen echter bij terugkoelen is er in het vat dat tegen de achterwand van de gistkast (STC-1000) stond een ijsklont ontstaan (wort). Krijg nu de hergisting op fles moeilijk aan de gang. Zaterdag gebotteld nu nog helemaal geen schuim. Hoop dat nog goed komt.

TJ

Hoe lang duurde het bij jou tot het uit vergist was? En hoe ver is-ie doorgegaan :) ?

Herman

Citaat van: John op 25-09-2014  23:00 uBij mij gisting goed verlopen echter bij terugkoelen is er in het vat dat tegen de achterwand van de gistkast (STC-1000) stond een ijsklont ontstaan (wort).

Waarom koel je dan zo ver terug? Voegt m.i. niet veel toe, ik koel zelf niet terug. De keren dat ik het wel deed was 6 g wel het maximale waarnaar ik terugkoelde.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 25-09-2014  22:21 uHoeft niet per se. Dat ligt ook aan de hoeveelheid esters die de gist produceert.
Hmm, weer wat geleerd ;)

Al meer te delen smaakervaringen met deze gist?

John

Heb teruggekoeld tot 6 ºC maar achterwand van koelkast wordt natuurlijk kouder. Sensor zat op voorkant vat. Start SG 1062, eind SG 1010.

TJ

En nu is hij 1010. Volgende week maar bottelen. Met al die monsters proeven houd ik geen bier over :P .

Christiaan S

Een aantal zakjes besteld in Duitsland, straks met deze gist een dubbel mee brouwen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Christiaan S op 28-09-2014  21:28 uEen aantal zakjes besteld in Duitsland, straks met deze gist een dubbel mee brouwen.
Waarom in Duitsland? Hij is in Nederland ook te krijgen...

berserkr

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-09-2014  21:57 uWaarom in Duitsland? Hij is in Nederland ook te krijgen...

Waar dan?
Ik wil hem ook wel proberen namelijk.

RobinB

Alle Brouwland verdelers en Van der Kooy. :)

elBieros

Van der Kooy en Brouwland hebben hem niet op voorraad...

Drents Hopbier

Citaat van: elBieros op 29-09-2014  11:00 uVdKooy en Brouwland hebben 'm niet op voorraad...

Volgens hun website heeft vd Kooy die gist wel.

Hopbier

bierhenkie

Citaat van: elBieros op 29-09-2014  11:00 uVdKooy en Brouwland hebben 'm niet op voorraad...
2 minuten geleden had vdK hem nog.

Pimmels

Citaat van: bierhenkie op 29-09-2014  11:24 u2 minuten geleden had vdK hem nog.
Klik maar aan dan staat er: "niet beschikbaar"

Drents Hopbier

Citaat van: Pimmels op 29-09-2014  11:50 uKlik maar aan dan staat er: "niet beschikbaar"

Als je op de tekst klikt, staat er Beschikbaarheid: In voorraad

Beter kun je dinsdag even bellen.

Hopbier

Pimmels

Citaat van: Drents Hopbier op 29-09-2014  11:55 uAls je op de tekst klikt, staat er Beschikbaarheid: In voorraad

Beter kun je dinsdag even bellen.

Hopbier
Vorige week al gebeld, ze hebben mijn geld terug gestort want Fermentis kan niet aangeven wanneer het weer leverbaar is.

Pimmels


hobbybob

Ik heb vorige week inderdaad de laatste 2 gescoord bij vd Kooy toen hadden ze het er l over dat ie moeilijk leverbaar was.


p.s Zie nu dat ie wel op voorraad staat aangegeven

TJ

Ik heb nog 1 zakje... en schaarste is goed voor de prijs >:D . (Nu voor mij eventjes in ieder geval).

citrasimcoe

Mooi dat er weer een nieuwe korrelgist is! Een goede Belgische korrel ontbrak eigenlijk nog wel. Ben benieuwd naar aroma & smaak van deze gist; dus deel hier svp je proefnotities.

berserkr

Ook via de mail geven ze door dat hij niet meer te leveren is :-\

John

Citaat van: John op 25-09-2014  23:00 uBij mij gisting goed verlopen echter bij terugkoelen is er in het vat dat tegen de achterwand van de gistkast (STC-1000) stond een ijsklont ontstaan (wort). Krijg nu de hergisting op fles moeilijk aan de gang. Zaterdag gebotteld nu nog helemaal geen schuim. Hoop dat nog goed komt.
Wat kan gist me toch verrassen. Vrijdagavond nog een fles gecontroleerd; geen schuim. Net alles klaargezet om Safbrew F2 (bottelgist) toe te voegen. Bij der eerste fles een (bescheiden) sssiss(je), bij de 2e fles weer. Schuim redelijk. Zou toch nog goed komen? Ben na enkele flessen maar gestopt met toevoegen bottelgist. Heb nu wel onverwacht een dubbelproef klaarstaan: een dubbel met en zonder bottelgist.

Dave G.

Brouwland Belgie: Artikelnr: 050.039.7 • Niet in voorraad. De verwachte beschikbaarheidsdatum is 05-10-2014.

Christiaan S

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-09-2014  21:57 uWaarom in Duitsland? Hij is in Nederland ook te krijgen...
Omdat Amihopfen ze wel op voorraad heeft, de andere verdelers in Nederland waren leeg.

Herman

Was vandaag bij Van der Kooy, de gist is onderweg maar nog niet fysiek binnen. Kan morgen al binnenkomen.

joosting87

Citaat van: Herman op 30-09-2014  21:25 uWas vandaag bij Van der Kooy, de gist is onderweg maar nog niet fysiek binnen. Kan morgen al binnenkomen.

Ah mooi. Ik heb m ook al een tijdje in bestelling staan bij Van der Kooy. Hopelijk komt ie dan snel mijn kant op.

Erick

Gister met deze gist een tripel gebrouwen.
De tripel moet 9,5% worden, ik voeg nog 1 kilo suiker toe als de hoofdvergisting voorbij is om dat te bereiken.
Ik heb gebrouwen met de Braumeister.

Ondanks dat ik maar 1 zakje gist heb toegevoegd stond de boel binnen een goed uur al te vergisten (lift-off  :))
Ook op het pakje staat dat 1 zakje genoeg is op 20 ltr.
Ik heb nog een 2e zakje liggen dat ik, eventueel, samen met de suiker na de hoofdvergisting kan toevoegen.
De heftigheid en de lucht van de vergisting (dikke schuimkraag en rotte eieren) doen me erg denken aan de Wyeast high gravity.

Ik heb zelfs het idee dat ik het 2e zakje gist niet eens nodig ga hebben.
Verbazend, wat mij betreft.

Tot zover mijn ervaring tot nu toe.
 :degroeten:

hobbybob

Citaat van: Erick op 04-10-2014  12:57 uIk heb nog een 2e zakje liggen dat ik, eventueel, samen met de suiker na de hoofdvergisting kan toevoegen.
Ik heb zelfs het idee dat ik het 2e zakje gist niet eens nodig ga hebben.
Verbazend, wat mij betreft.

Tot zover mijn ervaring tot nu toe.
 :degroeten:

Nee natuurlijk niet als de hoofdvergisting is afgelopen heb je wel 3 zakjes gist gekweekt in je wort, gewoon na een dag of 3/4 de suiker erbij en alles gaat goed, extra gist toevoegen is dan totaal overbodig maakt niet uit wat je start SG is/was

Markiej87

Vandaag gebotteld. Van 1066 naar 1010 dus een SVG van 85%(!!)

Dit met 7,5% kristalsuiker en 7,5% caramouten in de stort. Ik had verwacht op 1,015 uit te komen. Flinke drabber dus.

Ik heb een dubbel gemaakt. Van het geproefde monstertje beoordeel ik even kort dat deze gist meer bij een tripel of quadrupel past, daar het kruidige gistprofiel toch de zoete mout achtige smaak die ik in een dubbel lekker vind, een beetje wegdrukt. Ik zal over 2 weken een proefnotitie plaatsen :)

TJ

Ik heb hem gisteren gebotteld :) . Uiteindelijk is hij toch 1011 geworden, dus zo'n 86% SVG.

berserkr

En hij is er weer bij Van der Kooy.
Heb hem net binnen gekregen.

joosting87

Citaat van: berserkr op 09-10-2014  18:15 uEn hij is er weer bij Van der Kooy.
Heb hem net binnen gekregen.

Ja ik heb hem ook net over de post gekregen :-)

Adbrouwt


EvdBroek

Ja zeg Ad je hebt de hele voorraad opgekocht! ;-)

Bennemans

Ook gelijk maar een bestelling geplaatst. Nu een recept bedenken.  :biersmile:

Markiej87

Ik zou een tripel of een quadrupel ermee maken :)

Bennemans

Mijn huidige tripel is bijna op.... dus dat is een optie.
Hoewel er eerst een  Barley wine op de planning staat, zal de Abbaye vast daarna aan de beurt zijn.

broeder Paulus


RobinB


TJ

Citaat van: Adbrouwt op 09-10-2014  19:10 uJa ook post gehad!



Hoezo "final gravity: high"...? Valt me ineens op.

KC

Vergistingsgraad was 81,3% bij mij. Net gebotteld. Volgende keer SG nog maar stukje hoger maken.

Anton

Ik heb ze vanmorgen ook binnen gekregen.
10 ct goedkoper en gratis per envelop thuis.
Dank Van der Kooy.

hobbybob

18-10-2014 ga ik mijn KW4 weer brouwen daar zal ik deze gist in gebruiken ;D

Adrie

Gisteravond heb ik een blond met deze gist gebotteld. Zie recept hieronder.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP107
Naam receptBlonde d'Abbaye
Brouwdatum22-09-2014
BiertypeBlond
Volume16,0
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,006 SG
Schijnbare vergistingsgraad90,3%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement68,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
7,00 lWater uit Zutphen10,00 lGedemineraliseerd water3,80 mlMelkzuur9,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l6 mg/l29 mg/l92 mg/l42 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,724 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC80,2 %
0,465 kgAroma 50Dingemans50 EBC10,0 %
0,454 kgPalmsuiker (licht)Supermarkt2 EBC9,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C10 min.30 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,0 gE.K. Goldingbellen4,7%first wort hop11,2 IBU
14,0 gStyrian Goldingsbellen1,4%first wort hop3,3 IBU
20,0 gSpalt Selectpellets5,0%15 min.7,9 IBU
20,0 gSaazpellets3,1%5 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gramSafbrew Abbaye (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,009 SG
Start nagisting26-09-2014
Temp. nagisting20,0 °C
Start lagering10-10-2014
Temp. lagering3,0 °C
Alcoholgehalte7,3 vol.%

Hieronder mijn bevindingen.

Op dag 2 van de vergisting komt er een enorme zwavel/putlucht door het waterslot. Lijkt de Westmalle gist wel.

Op 6 oktober temperatuur verlaagd naar 18 graden. De vergisting is nu bijna ten einde. Op 7 oktober verlaagd naar 17 graden.

Bij bottelen is SG meting met hydrometer 1,006. Dit betekent een schijnbare vergistingsgraad van iets meer dan 90%.

Bij een graad of 4 smaakt het bier naar niet zoveel. Geur: er is wat velpon en zwavel aanwezig, licht banaan. In de smaak kom je dat ook tegen. Verder nogal jong en granig. Licht hoppig ook. In het begin wat zoetig, maar met een kurkdroge nasmaak.

Ik ben nog niet onder de indruk, maar ik vermoed dat ie nog bij rijping een stukje bijtrekt en de beleving zal ook anders zijn als er koolzuur op het bier zit. De gist lijkt nog het meest op de Westmalle gist, voor zover dat nu te beoordelen is, maar de Westmalle is wat complexer.

RobinB

Citaat van: Adrie op 14-10-2014  09:07 uBij een graad of 4 smaakt het bier naar niet zoveel.
Geldt dat niet voor veel bieren? :)
Hergist en op iets van 12 grc lijkt het me pas goed te beoordelen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 14-10-2014  09:07 uBij bottelen is SG meting met hydrometer 1,006. Dit betekent een schijnbare vergistingsgraad van iets meer dan 90%.

Bij een graad of 4 smaakt het bier naar niet zoveel. Geur: er is wat velpon en zwavel aanwezig, licht banaan. In de smaak kom je dat ook tegen. Verder nogal jong en granig. Licht hoppig ook. In het begin wat zoetig, maar met een kurkdroge nasmaak.

Ik ben nog niet onder de indruk, maar ik vermoed dat ie nog bij rijping een stukje bijtrekt en de beleving zal ook anders zijn als er koolzuur op het bier zit. De gist lijkt nog het meest op de Westmalle gist, voor zover dat nu te beoordelen is, maar de Westmalle is wat complexer.

Bedankt voor het delen van jouw ervaring.
Uit eerdere berichten in dit topic en geplaatste foto's krijg ik ook de indruk dat de gist veel weg heeft van Westmalle.

Ik zal de gist binnenkort ook eens bestellen en er een alternatieve dubbel mee maken.

hobbybob

Afgelopen zaterdag mijn KW4 gebrouwen als dubbelrecept
45 liter met 1,2 kg kandijsuiker.
Start: 16 Brix - 1063,5
Vandaag: 7 Brix - 1005
SVG 92%

Geënt op 23 graden terug gekoeld naar 21 graden (staat ie nu nog op).

Markiej87

Ik vind het gistprofiel van deze gist niet fijn. Bij vergisting op 19,5 graden ontstaat een zeer droog doorvergist bier met een zwaar kruidige smaak, ondanks de gebruikte cara- en gebrande mouten.

Ik ga het bier een maand later staan om te kijken hoe het zich ontwikkelt. Jong is het in ieder geval niet lekker.

Eric v B

Zondag een Tripel gebrouwen met deze gist. Gestart (17.00 uur) SG 1,075 vandaag na 48 uur SG 1,018. SVG 76%. Waterslotactiviteit is iets minder geworden. Tripel is met kaneel, koriander en sinaasappelschil dus dat wordt moeilijk beoordelen of de smaak bij de gist hoort of bij de kruiden. De rotteeierengeur begon na ± 28 uur en is na ± 20 uur verdwenen.

Hay

Ik wil hier eigenlijk een quadrupel mee gaan brouwen maar jij hebt het over rotte eieren en Adrie over putlucht.
Misschien maar eerst is afwachten wat het uiteindelijk bij jullie word voor ik 'm gebruik.

Eric v B

Putlucht is inderdaad een betere omschrijving. De lucht is ondertussen weggetrokken en er komt nu weer redelijk frisse fruitige vergistingslucht uit het waterslot.

Eric v B

Vandaag, 72 uur na start vergisten, SG = 1,012 SVG = 84%. Waterslot vertoont geen activiteit meer.

Markiej87

Ja, deze gaat echt ver door...

Bassie

Afgelopen zaterdag bijna 40 liter quadrupel gebrouwen met een dichtheid van 1.100. Drie zakjes gist erbij in een vat van 60 liter. De gecontroleerde vergisting op 20 graden was binnen no-time op gang en zondag kwam het schuim al via het waterslot naar boven... en er was toch echt meer dan genoeg ruimte in het vat. Na 3 dagen zat de dichtheid op zo'n 1.035 met een vergistingsgraad van boven de 80%. Hopelijk gaat ie nog eventjes door, zodat ie onder de 1.020 duikt. Ik heb geen rotte eieren geroken, maar er hangt een heerlijke geur van banaan en chocolade in de schuur.

De geur doet me denken aan de Wyeast 1214, maar de agressieve vergisting aan de Wyeast 3787. Tenminste met de ervaring die ik er mee heb.

Robert1968

Eerder de 3787 gezien ook de banaangeur. Ik heb nu twee bieren staan gisten met de 3787, bananengeur alom evenals schuim/gist tot in en over het waterslot.
En dat met circa 80-100% kopruimte (19 liter wort in gistingsvaten van 36l).

Brouwers

Citaat van: Bassie op 23-10-2014  11:56 uAfgelopen zaterdag bijna 40 liter quadrupel gebrouwen met een dichtheid van 1.100. Drie zakjes gist erbij in een vat van 60 liter. De gecontroleerde vergisting op 20 graden was binnen no-time op gang en zondag kwam het schuim al via het waterslot naar boven... en er was toch echt meer dan genoeg ruimte in het vat. Na 3 dagen zat de dichtheid op zo'n 1.035 met een vergistingsgraad van boven de 80%. Hopelijk gaat ie nog eventjes door, zodat ie onder de 1.020 duikt. Ik heb geen rotte eieren geroken, maar er hangt een heerlijke geur van banaan en chocolade in de schuur.

Misschien reken ik verkeerd maar als je van 1,100 naar 1,035 gaat heb je toch een SVG van 65%?

Bassie

Ha! Ja, voor het eerst met beersmith gebrouwen, dus ik heb denk naar een verkeerd vakje gekeken. Maar goed, dat was ook niet de boodschap.

Adrie

Citaat van: Robert de Boer op 23-10-2014  12:02 uEerder de 3787 gezien ook de banaangeur. Ik heb nu twee bieren staan gisten met de 3787, bananengeur alom evenals schuim/gist tot in en over het waterslot.
En dat met circa 80-100% kopruimte (19 liter wort in gistingsvaten van 36l).

Wellicht vergist je te warm? Dan komen de banaanesters  flink naar voren.

Adrie

Gisteren heb ik het eerste glas getapt van het bier volgens DIT recept met de SafBrew Abbaye. Hier de proefnotities.

Visueel: geel, mooie schuimkraag.

Geur: snoepjes (zuurtjes), licht ethylacetaat, licht hoppig.

Smaak: zoetig, snoepjes, mout (granig), bitter. Licht ethylacetaat, banaan, peer.

Nasmaak: bitter.

Mondgevoel: zacht, weinig body.

Het is wel een lekker bier geworden, maar ik geloof toch dat ik de Wyeast Trappist High Gravity, Belgian Abbey of Belgian Ardennes prefereer voor dit soort bieren.

Onmiskenbaar is dit een gist met Belgische karakteristieken. Het profiel komt echter niet overeen met de bestaande Wyeast Belgische gisten, zoals de Trappist High Gravity, Belgian Ale of Belgian Abbey II. Nadeel van deze gist vind ik dat ie zo ver doorgist en weinig body achterlaat. Ik zou de volgende keer volmout brouwen (geen suiker toevoegen) om meer restsuikers en body over te houden. De pilsmout komt goed door, de hoppigheid wordt door deze gist wat naar de achtergrond gedrongen. Voor mensen die alleen korrelgisten willen gebruiken is dit naar mijn mening tot nu toe veruit de beste gist voor Belgische blonds, dubbels, tripels en quadrupels.

Jacques

Citaat van: Adrie op 25-10-2014  10:08 uHet is wel een lekker bier geworden, maar ik geloof toch dat ik de Wyeast Trappist High Gravity, Belgian Abbey of Belgian Ardennes prefereer voor dit soort bieren.

Onmiskenbaar is dit een gist met Belgische karakteristieken. Het profiel komt echter niet overeen met de bestaande Wyeast Belgische gisten, zoals de Trappist High Gravity, Belgian Ale of Belgian Abbey II. Nadeel van deze gist vind ik dat ie zo ver doorgist en weinig body achterlaat. Ik zou de volgende keer volmout brouwen (geen suiker toevoegen) om meer restsuikers en body over te houden. De pilsmout komt goed door, de hoppigheid wordt door deze gist wat naar de achtergrond gedrongen. Voor mensen die alleen korrelgisten willen gebruiken is dit naar mijn mening tot nu toe veruit de beste gist voor Belgische blonds, dubbels, tripels en quadrupels.

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen Adrie.

Zou het ver doorgisten ook niet te maken kunnen hebben met het feit dat je bij het gebruik van korrelgist meestal meer actieve gistcellen ent dan bij Wyeast?

rvvliet78

Vandaag was ik bij onze vrienden in Almere en heb een zakje mee genomen, binnenkort maar een keer een brouwsel voor samenstellen, misschien een tripel of een quadrupel...

Adrie

Citaat van: Jacques op 25-10-2014  17:05 uZou het ver doorgisten ook niet te maken kunnen hebben met het feit dat je bij het gebruik van korrelgist meestal meer actieve gistcellen ent dan bij Wyeast?

Nee, want van vloeibare gist maak ik uiteraard altijd een starter zodat ik genoeg gist heb (alles volgens de pitch rate calculator van Mr Malty. Het is echt een eigenschap van de gist om zover door te gisten.

Ronnie

Dat alles samen interessant om te weten en ook van hieruit bedankt om de info te delen, Adrie!
Ga hem eens proberen op de Koninginnentripel

TJ

Ik heb gisteren een quadrupel geproefd die net uitgegist zou moeten zijn. Ik herinner me een zachte snoepsmaak met misschien een appeltjeshint. Of peer misschien. Gezien de zwaarte werd ik er ook wat slaperig van :P .

Zou dit goed samen kunnen gaan met Amerikaanse hoppen in een blond?

John

Onlangs een dubbel gemaakt met deze gist; zit een heel stevige kauwgomballensmaak aan... Vergist op 19 graden...

Hoppenbrouwers

Citaat van: John op 27-10-2014  13:20 uOnlangs een dubbel gemaakt met deze gist; zit een heel stevige kauwgomballensmaak aan... Vergist op 19 graden...
Een smakelijke?

Markiej87

Ik had dus met mijn schoonvader gebrouwen met deze gist. Ik vond em zelf niet lekker maar hij vond het een zalig biertje. Zijn kratje is bijna leeg en die van mij behuist nog 23 flesjes.

Ik denk conclusie.. Sterk smakend gistprofiel wat een kwestie van smaak is? :)

Jacques

Citaat van: John op 27-10-2014  13:20 uOnlangs een dubbel gemaakt met deze gist; zit een heel stevige kauwgomballensmaak aan... Vergist op 19 graden...

Dat is ook een eigenschap van de Westmalle gist...

Overigens heet die kauwgomballensmaak ethylacetaat. Het is de meest voorkomende ester in bier.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 27-10-2014  22:31 uDat is ook een eigenschap van de Westmalle gist...

Overigens heet die kauwgomballensmaak ethylacetaat. Het is de meest voorkomende ester in bier.
En bij welke temperatuur komt ethylacetaat het beste tot zijn recht/naar voren?

Bijv. Bij deze of de Westmalle gist?

William

Citaat van: Jacques op 27-10-2014  22:31 uDat is ook een eigenschap van de Westmalle gist...

Overigens heet die kauwgomballensmaak ethylacetaat. Het is de meest voorkomende ester in bier.

Volgens mij zijn ethylbutyraat en isobutylacetaat juist verantwoordelijk voor de zoete geurtjes en is de ethylacetaat verantwoordelijk voor lijm en oplosmiddelachtige geuren.

Robert1968

Volgens mij heeft ethylacetaat (EA) de kenmerken van oplosmiddel, velpon, nagellak en isoamylacetaat (IAA) de geur van banaan/kauwgom. Bij de Westmalle gist komt dit laatste duidelijk naar voren bij hogere vergistingstemperaturen (> 24C gok ik).





John

Das juist het merkwaardige: de temperatuur is nog niet in de buurt van 24 ºC gekomen.

Adrie

Citaat van: John op 28-10-2014  12:52 uDas juist het merkwaardige: de temp. is nog niet in de buurt van 24 gr. gekomen.

Bij mij ook niet (begin bij 19 graden, piek bij 20 graden) en toch veel snoepjes/kauwgomballen. Dat gebeurt je bij de Westmalle gist niet zo snel.

hobbybob

Ik proef/ruik helemaal geen kauwgombal/snoep in mijn dubbel :weetniet:, geënt op 23 ºC en vergist op 21 graden.

bierhenkie

Citaat van: William op 28-10-2014  12:36 uVolgens mij zijn ethylbutyraat en isobutylacetaat juist verantwoordelijk voor de zoete geurtjes en is de ethylacetaat verantwoordelijk voor lijm en oplosmiddelachtige geuren.
Ethylacetaat
Ethylacetaat is de ester van ethanol en azijnzuur. De IUPAC-naam is ethylethanoaat. Deze kleurloze vloeistof heeft een karakteristieke zoete geur, bekend van bepaalde lijmen en nagellakverwijderaar. Wikipedia

Isobutylacetaat, systematisch: 2-methylpropylethanoaat, is een organische verbinding, meer precies een ester, met als brutoformule C6H12O2. De stof komt voor als een ontvlambare kleurloze vloeistof, die matig oplosbaar is in water. Ze heeft een fruitige geur, die echter in hoge concentraties storend kan werken. Het komt van nature voor in aardbeien, peren en andere geurende planten.

Ethylbutanoaat is een ester van boterzuur en ethanol of azijnzuur en een halogeenalkaan, zoals 1-broombutaan. De brandbare stof heeft een op ananas gelijkende geur. Het is een kleurloze vloeistof die bij -98°C smelt. Het kookt bij 121°C.



William

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2014  14:23 uEthylacetaat
Ethylacetaat is de ester van ethanol en azijnzuur. De IUPAC-naam is ethylethanoaat. Deze kleurloze vloeistof heeft een karakteristieke zoete geur, bekend van bepaalde lijmen en nagellakverwijderaar. Wikipedia

Isobutylacetaat, systematisch: 2-methylpropylethanoaat, is een organische verbinding, meer precies een ester, met als brutoformule C6H12O2. De stof komt voor als een ontvlambare kleurloze vloeistof, die matig oplosbaar is in water. Ze heeft een fruitige geur, die echter in hoge concentraties storend kan werken. Het komt van nature voor in aardbeien, peren en andere geurende planten.

Ethylbutanoaat is een ester van boterzuur en ethanol of azijnzuur en een halogeenalkaan, zoals 1-broombutaan. De brandbare stof heeft een op ananas gelijkende geur. Het is een kleurloze vloeistof die bij -98°C smelt. Het kookt bij 121°C.

Het zijn de concentraties en de onderlinge interactie die o.a. bepalen wat voor geurprofiel een bier heeft. Ethylacetaat komt vaak in de hoogste concentratie voor (tientallen ppm) maar andere esters die in lagere concentraties aanwezig (bv iso-amylacetaat, ethylbutyraat, ethylhexanoaat op sub ppm niveaus) dragen heel sterk bij aan juist de fruitige "kauwgombal"geuren. Ethylacetaat kan het bij lage concentraties wat zoetig maken maar wordt al snel lijmig bij hogere concentraties.

Jacques

Citaat van: William op 28-10-2014  18:57 uHet zijn de concentraties en de onderlinge interactie die o.a. bepalen wat voor geurprofiel een bier heeft. Ethylacetaat komt vaak in de hoogste concentratie voor (tientallen ppm) maar andere esters die in lagere concentraties aanwezig (bv iso-amylacetaat, ethylbutyraat, ethylhexanoaat op sub ppm niveaus) dragen heel sterk bij aan juist de fruitige "kauwgombal"geuren. Ethylacetaat kan het bij lage concentraties wat zoetig maken maar wordt al snel lijmig bij hogere concentraties.

Ik had mij wat ongelukkig uitgedrukt. Feit is dat je bij bieren met een hoog gehalte aan ethylacetaat je ook andere esters hebt die een sterke fruitig aroma geven. De genoemde smaakstoffen versteken zich inderdaad.

Jacques

Citaat van: Adrie op 28-10-2014  12:57 uBij mij ook niet (begin bij 19 graden, piek bij 20 graden) en toch veel snoepjes/kauwgomballen. Dat gebeurt je bij de Westmalle gist niet zo snel.

Bij de degustatiecursus die ik de nodige jaren geleden gevolgd heb in Gent, hebben we diverse keren Westmalle tripel gedegusteerd. Het viel daarbij op dat de smaak steeds meer of minder anders was. Daarbij hebben we ook batches gehad met een sterke snoepjes-/kauwgomballensmaak.

John

Dan nu heb ik bij mijn zelfgemaakte dubbel met genoemde gist blijkbaar pech gehad...

bolks

Heb een brouwsel vergist met deze gist en bij het overhevelen na de hoofdvergisting was de smaak zoetig  en rubberachtig.....
Helemaal niet lekker...
Iemand deze ervaring en zo ja kan dat nog goed komen?

Jacques

Citaat van: bolks op 30-10-2014  09:25 uHeb een brouwsel vergist met deze gist en bij het overhevelen na de hoofdvergisting was de smaak zoetig  en rubberachtig.....
Helemaal niet lekker...
Iemand deze ervaring en zo ja kan dat nog goed komen?

Geduld. Ik heb het vermoeden dat het allemaal goed komt.
In het verleden heb ik bij gebruik van opgekweekte Westmalle gist ook allerlei onaangename geurtjes voorbij zien komen en gedacht dat er geen lekker bier in mijn gistvat zat. Maar uiteindelijk na de nagisting en hergisting bleek had ik een heerlijk bier had gebrouwen...

JAVAL

Vorige week woensdag samen met mijn dochter gebrouwen, een tripel genaamd "Trippeloesje". Begin SG 1080, vandaag overgeheveld naar het klaringsvat, SG 1010! Nog nooit een brouwsel gehad dat zo ver is doorgegist, en het bubbelt nog steeds af en toe in het klaringsvat. De sterke zurige lucht die uit het waterslot kwam is na enkele dagen geheel verdwenen. De gist op de bodem van het gistvat was goed plakkerig en bleef goed liggen bij het overhevelen, er kwam praktisch niets mee. Ook de schuimresten aan de binnenkant van het vat waren behoorlijk hard en lastig te verwijderen. Tot zover een succesverhaal met deze Safbrew Abbaye (gekocht bij van der Kooy uit voorraad). Nu alleen de smaak nog.....
Jaap

Hay

Ik heb afgelopen dinsdag een quadrupel gebrouwen met deze gist sg was 1.095 en vergistt op 20 a 21 graden.
Vanaf gisterenmiddag een geweldige putlucht bij het vat.
Mijn dubbel met de S33 had dat een beetje maar deze is wel een stuk erger wat een lucht zeg.
Ben benieuwd.

Erick

Proef nu mijn eerste tripel waarbij ik deze gist heb gebruikt. Ik ben niet teleurgesteld.
Ook ik herken de zoetige, rubberachtige smaak na twee weken op fles. Nu, na 5 weken op fles, is dat helemaal weggetrokken.
Voorlopig 1 van mijn favoriete gistjes.
(Kan snel veranderen, net mijn oatmeal stout met brittish ale yeast van Mangrove Jack gebotteld)  :)
Lekker droog, fris kruidig.

Eric v B

Mijn Tripel zit nu twee weken op de fles. Vergisting op de fles is nog niet voltooid (druk neemt nog toe). Toch even een flesje geproefd na een dag in de koelkast. Koolzuur mag iets meer. Ik proef banaan. Een aardig bier maar voor mij (nog) geen tripel. Nog maar even geduld hebben...

Herman

Ik heb een tripel gebrouwen met deze gist. Hoofdgisting bij 20 ºC, na hoofdgisting op 18 ºC. Begin SG 1.074, eind SG 1.006.
Het SG-monster rook behoorlijk en smaakte een beetje bananig, dat deed het bij overhevelen ook al. Voor de rest kan de smaak me goed bekoren, lekker bittertje. Kijken of de banaan bij gisting op fles nog een beetje verdwijnt of niet.

Eric v B

Tripel met deze gist staat nu een week of 4 op de fles. Banaansmaak is (gelukkig) minder geworden. Klein banaantje vind ik niet erg maar zoals het een week of twee geleden was, was het naar mijn smaak te veel. Gisteren een Texelse Tripel gedronken. Hierin zat ook een banaantje maar lekker op de achtergrond.
Met mijn eigen Tripel heb ik nog even geduld...

Jacques

Vandaag voor het eerst deze gist gebruikt.
Het moet een kruising worden tussen een dubbel en een robuust porter. De bananensmaak probeer ik te beperken door te vergisten op 17,5 ºC.
Ik ben benieuwd.

bolks

Vandaag een flesje gedronken wat nog niet voldoende koolzuur had, maar kon niet meer wachten: de smaak wordt steeds beter en "rubber" smaak die ik proefde is eigenlijk helemaal weg.
Had een sterke blonde gebrouwen vergist op 21-22 graden.

Bennemans

Dat "wachten" dat weet wat...

bolks

Geduld is een schone zaak...

Hay

Mijn quadrupel met deze gist gisteren gebotteld, begin sg 1.095 en eind 1.014.
Niet zo ver door gegaan als bij sommige anderen maar toch een svg van 85%.
Smaak en reuk is al heel lekker hopelijk komt het hergisten goed op gang.
Ben benieuwd.

rajd

Hmm, ik weet (nog) niet wat ik hiervan moet denken. Ik heb het Rochefort 8 recept uit BrouwVisie gebrouwd, m.b.v. deze gist. Zonet aan de slag gegaan met de voorbereidingen voor het bottelen, na ong. 4 weken in emmers gestaan te hebben (hoofdversting, navergisting, cold crash).

Uiteraard even geproefd... wat een wilde smaak heeft dit jongbier. Weinig body, immens bittere afdronk en de koriander die springt er echt uit (ik heb de hoeveelheid uit het recept met 1/3 verminderd, ik ben niet zo'n koriander liefhebber). Wellicht dat het wat vroeg is om er iets definitiefs over te zeggen, ik proef nog wel eens over 4, 8 en 12 weken. Het lijkt ieg geenszins op een Rochefort 8; ik denk eerder aan de Scotch ale van Martin's oid.

wilfred3871

Wie heeft deze gist al gebruikt en kan wat meer zeggen over de vergistingstemperatuur. Heb het idee dat er op vrij hoge temperatuur wordt vergist. Ik heb nog geen ervaring met deze gist, maar lees zo links en rechts over bijsmaken, dus ben benieuwd. Zou namelijk zelf de voorkeur geven aan een temperatuur van 18 graden.

rajd

Citaat van: wilfred3871 op 30-11-2014  17:18 uWie heeft deze gist al gebruikt en kan wat meer zeggen over de vergistingstemperatuur. Heb het idee dat er op vrij hoge temperatuur wordt vergist. Ik heb nog geen ervaring met deze gist, maar lees zo links en rechts over bijsmaken, dus ben benieuwd. Zou namelijk zelf de voorkeur geven aan een temperatuur van 18 graden.

Ik heb op 18 ºC vergist. Daarmee heb ik een SVG van ong. 84% bereikt (1077 - 1012). Hoeveelheid gist heb ik met Mr. Malty berekend.

Eric v B

Tripel gebrouwen met deze gist. Vergist bij 20 ºC. SVG 83%  SG 1075 => SG 1013.

bolks

Sterke Blonde 21 graden van 1055 naar 1010

RobinB

Citaat van: bolks op 30-11-2014  20:21 uSterke Blonde 21 graden van 1055 naar 1010
Daar moet je de suiker nog aan toevoegen?
Anders is het met 6% niet een sterke blonde te noemen... ;)

bolks

Oops de 500 gr suiker ( 20 L brouwsel)  is er wel bij gedaan en moet ook meegerekend worden.
Goed opgemerkt Robin.

Jacques

Citaat van: rajd op 30-11-2014  17:02 uHmm, ik weet (nog) niet wat ik hiervan moet denken. Ik heb het Rochefort 8 recept uit BrouwVisie gebrouwen, m.b.v. deze gist. Zonet aan de slag gegaan met de voorbereidingen voor het bottelen, na ong. 4 weten in emmers gestaan te hebben (hoofdversting, navergisting, cold crash).

Uiteraard even geproefd... wat een wilde smaak heeft dit jongbier. Weinig body, immens bittere afdronk en de koriander die springt er echt uit (ik heb de hoeveelheid uit het recept met 1/3 verminderd, ik ben niet zo'n koriander liefhebber). Wellicht dat het wat vroeg is om er iets definitiefs over te zeggen, ik proef nog wel eens over 4, 8 en 12 weken. Het lijkt ieg geenszins op een Rochefort 8; ik denk eerder aan de Scotch ale van Martin's oid.

Uit alles wat ik hier in dit topic heb gelezen heb ik het idee dat deze gist meer lijkt op de Westmalle gist dan op de Rochefort gist...

Op dit moment staat er bij mij een brouwsel te vergisten met deze gist. Over een week of zo kan ik zeggen of de smaak inderdaad die richting van Westmalle op gaat.

joosting87

Ik ben mijn winterbier aan het vergisten met Abbaye. Hij gaat heel hard. Het waterslot heb ik bij geen enkele gist zo hard zien gaan... Reuze benieuwd naar het resultaat.

bierfan

8 dagen geleden een dubbel gebotteld die vergist is met deze gist.
Ik ben m nu aan het proeven. Het valt me alles mee.

8 dagen geleden zat er nog een aparte nasmaak aan, en ik dacht ook wat zuurs te proeven.
Nu geen vreemde smaak meer, en het zurige is ook weg/minder.
Misschien wel wat te weinig body. Heb dan ook uiteindelijk 11% suiker gebruikt.

Na 8 dagen op de fles al aardig wat koolzuur en een mooie schuimkraag.


beermenke

Zondag gebrouwen en bij 22 graden fermentis abbaye toegevoegd. Iets gistvoedingszout . Verder op 18 graden laten staan. Verwarmingslampje erbij. Staat enorm langzaam te gisten. Is dit normaal. Ik maak met andere korrelgisten altijd een starter en gisten dan direct en hevig. Nu met abbaye voor het eerst geen starter gemaakt omdat ik lees dat korrelgisten geen starter behoeven. Wat is nu wijsheid. Hij gist nu toch wel echt langzaam . Ik denk nog niet 1 blub per minuut. Wat kan er beter? Alvast bedankt voor jullie reacties.

joosting87

Citaat van: beermenke op 03-12-2014  22:17 uZondag gebrouwen en bij 22 graden fermentis abbaye toegevoegd. Iets gistvoedingszout . Verder op 18 graden laten staan. Verwarmingslampje erbij. Staat enorm langzaam te gisten. Is dit normaal. Ik maak met andere korrelgisten altijd een starter en gisten dan direct en hevig. Nu met abbaye voor t eerst geen starter gemaakt omdat ik lees dat korrelgisten geen starter behoeven. Wat is nu wijsheid. Hij gist nu toch wel echt langzaam . Ik denk nog niet 1 blub per minuut. Wat kan er beter? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Dat is vreemd. Bij mij gaat ie als n speer. gisteren gebrouwen en gist toegevoegd bij 24 graden ongeveer en toen direct gistvat in de gistkamer op 18 graden.

bierfan

Hoeveel gist heb je gebruikt op hoeveel liter?
Bij mij was de gist ook aardig actief, maar niet vergelijkbaar met de 3787.

Ik heb hem vergist op 20 graden.

HermanH

Citaat van: joosting87 op 03-12-2014  22:18 uDat is vreemd. Bij mij gaat ie als n speer. gisteren gebrouwen en gist toegevoegd bij 24 graden ongeveer en toen direct gistvat in de gistkamer op 18 graden.
Hier idem, gisteren een bruintje gebrouwen met de Abbaye en staat sinds deze morgen flink te "koken" in het waterslot: http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/IMG_1675.MOV Staat nu op 20°C. Ik heb 1,5 zakje gebruikt op 27 liter wort.
PS: heb beetje karamel in het waterslot gedaan + beetje sulfiet tegen de "beestjes", zo kan ik het niveau beter zien in 1 oogopslag...  :biersmile:

beermenke

Ik heb 1 vers zakje op 12 liter direct op het wort Lijkt mij meer dan voldoende. Sg 1062. Wat zou er gebeurt zijn of is ie al vergist? Einde van de week zal ik eens meten. Groet

mbroek

Afgelopen vrijdag 1 zakje gewoon op 10 liter wort van 1070 gestrooid. Stond de volgende dag flink te blubben. Vandaag is het eigenlijk pas echt stil geworden. Maar twee weken eerder ook abbaye gist op een ander bier, veel minder geblub.

Chiel.

Jacques

Citaat van: beermenke op 03-12-2014  22:55 uIk heb 1 vers zakje op 12 liter direct op het wort Lijkt mij meer dan voldoende. Sg 1062. Wat zou er gebeurt zijn of is ie al vergist? Einde van de week zal ik eens meten. Groet

Ik denk dat het bier gewoon uitgegist is.

Afgelopen zaterdag gebrouwen en ook deze gist gebruikt. 15 g gist (ja ik weeg mijn gist af... ) zo op het wort gestrooid. Binnen de 6 uur was de vergisting aan de gang. In drie dagen vergist van 1072 naar 1020. Maar hij zal ondertussen lager zijn. De vergisting was in de fase van de nagisting gekomen en zo te merken is dat ook bij jou het geval.

Christiaan S

In 3 weken tijd is het SG van 1.101 naar 1.026 gegaan bij 20 graden. Een grote schuimkraag in het gist vat achterlatend.
Daarna het jongbier op fles gezet, maar na 2 weken nog erg weinig koolzuur waar te nemen.
De smaak ik prima, maar wel een behoorlijke banaan smaak.
Flesjes nu een paar keer goed om geschud en nog wat langer geduld hebben.

Sint Maarten

Ik heb mijn Quadrupel vergist met deze gist.

Begin SG: 1.103
Eind SG: 1.022
SVG: 78,6%

18 dagen in gistvat.

Op 18 liter heb ik 1 zakje gebruikt. Had achteraf gezien misschien beter 2 kunnen gebruiken maar volgens mij is het vergisten prima verlopen.

hobbybob

2 zakjes op 40 liter

Brix 16 = sg 1063,5
einde:
Brix 7 = sg 1005

SVG 92%

Daar zat ie na 10 dagen al op vergist op 21 graden

RobinB

Hoeveel suiker had je in de stort?

Sint Maarten

Citaat van: RobinB op 06-12-2014  19:44 uHoeveel suiker had je in de stort?

Mijn brouwsel had 763 gram kandijsuiker (10% van totale stort)

RobinB

Misschien niet hier de juiste plaats, maar de behaalde SVG in een bier is van vele factoren afhankelijk.
De gist is daar uiteraard wel een belangrijke factor in. Misschien kan je er een topic over aanmaken als je daarin geïnteresseerd bent. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 06-12-2014  19:40 u2 zakjes op 40 liter

Brix 16 = sg 1063,5
einde:
Brix 7 = sg 1005

SVG 92%

Daar zat ie na 10 dagen al op vergist op 21 graden

Als ik dit nareken met de reken demo die ik heb (=refractometer tool, maar dan met veel meer mogelijkheden voor detailinstellingen) kom ik tot de conclusie dat minimaal 74% van je moutsuiker vergist is (SVG=88% als je geen extra suiker had toegevoegd, met 10%suiker kom je dan op 92% die je opgeeft) terwijl moutsuiker normaal maar ca 65% is SVG=(77%) Ik weet niet precies hoeveel mout je hebt gebruikt per 10 liter bier, maar ik ga even van het gunstigste uit: laag maisch en spoelrendement 80% zodat procentueel meer toegevoegde suiker in je recept komt. Ik weet niet of het theoretisch mogelijk is om zoveel vergistbare moutsuiker in je wort te hebben.
 



joosting87

Citaat van: joosting87 op 03-12-2014  22:01 uIk ben mijn winterbier aan het vergisten met Abbaye. Hij gaat heel hard. Het waterslot heb ik bij geen enkele gist zo hard zien gaan... Reuze benieuwd naar het resultaat.

Vandaag overgeheveld naar mandfles met 200 g honing. Dit heb ik nog niet eerder gedaan, dus het is spannend :-). direct een vraag over. Hoe kan ik berekenen wat mijn uiteindelijke alcoholpercentage zal zijn? Ik heb begrepen dat honing niet helemaal vergistbaar is.

Ik heb tijdens de vergisting geen putlucht geroken. Het was vooral een erg zure lucht wat uit het gistvat kwam. Ook bij het schoonmaken van de vergistingsemmer vond ik het erg zurig ruiken. De vergisting ging wel erg hard. Harder dan ik gewend ben. Het waterslot ging echt tekeer. Na twee dagen gisten heb ik de suiker toegevoegd volgens mijn recept. En na vijf dagen is hij dus zo vergist:

dag 1: start vergisting 1054
dag 2: suiker toegevoegd (theoretisch begin SG: 1067)
dag 5: SG 1010 -> SVG 85.1%

Hay

Mijn quadrupel met deze gist een week geleden gebotteld begin sg 1.095 en bij bottelen 1.014 komt maar heel langzaam op druk in de fles.
Na een week is de druk pas 0.8 bar en het lijkt net of ie tot stilstand is gekomen.
Staat mooi op 20 graden.
Mijn vorige brouwsel een dubbel met s33 gist had na een week op de fles al over de 2 bar.
Die ging heel snel, en heb ik na 8 dagen al geproefd en had toen al veel koolzuur en een flinke schuimkraag.
Nog maar een weekje wachten dan.

Eric v B

Bij mij was hij ook pas na twee weken op 2 bar. Nog even geduld!  :proost:

zeebrew

Na 2 dagen op 1 bar,  terwijl de totale vergisting in 4 dagen zo goed als klaar was?   Ik geef het minimaal 2 weken

Hay

Misschien heb ik ook wat weinig bottelsuiker gebruikt 6.5 g/l.
Had denk ik wel minstens 8 g/l mogen zijn.

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2014  04:20 u... terwijl moutsuiker normaal maar ca 65% is SVG=(77%)

Dat hangt toch sterk af van de gebruikte gist? Sommige gisten kunnen maltotriose gemakkelijk vergisten, andere niet. De Belle Saison, maar ook de Fermentis Abbaye vreten overal doorheen, lijkt wel.

HermanH

Vorige dinsdag 2/12 een bruintje gebrouwen (27 liter) met de Fermentis Abbaye. Begin-SG: 1062,5. Vandaag 7/12 is het eind-SG refracto: 1030,3 wat overeenkomt met 1005,2 hydrometer, dus flink gewerkt. Heb 1,5 zakje gist gebruikt. Is vergist met 1,2 kg donkere kandijsiroop en verder geen suiker toegevoegd. Geen "vuile" (putjes- of andere) lucht tijdens de vergisting, wat ik niet kon zeggen van een vorig brouwsel (blond met 2/3 honing + 1/3 suiker vergist) met een vloeibare (op de roerder opgekweekte) Rochefortgist 1762, daar was wel een soort "putjes/afvoerpijpgeur" te bemerken, ondanks voldoende gistvoeding, echter in het uiteindelijke biertje is daarvan niks te merken.

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 08-12-2014  09:34 uDat hangt toch sterk af van de gebruikte gist? Sommige gisten kunnen maltotriose gemakkelijk vergisten, andere niet. De Belle Saison, maar ook de Fermentis Abbaye vreten overal doorheen, lijkt wel.
Wat is volgens jou de maximale SVG in dat geval met alleen moutsuikers en maltotriose vergistbaar?
Ik probeerde in mijn reactie vooral het effect van sucrose eruit te rekenen. 

RobinB

Volgens Fermentis vergist de Abbaye alle maltotriose, dit geeft volgens hen een SVG van 82%.

Het vervelende is dat ze bij al hun andere gisten het niet over maltotriose hebben, maar "residual sugars". Zonder aan te geven wat dat dan inhoudt...
Maar als je alle "residual sugar" waarden uitzet tegen de SVG (volgens Fermentis), dan zou de 82% SVG van de Fermentis Abbaye overeenkomen met ca. 7 g/liter "residual sugars". :)
(gebaseerd op hun standaardwort van 18 Plato)

hansHalberstadt

Als ik even nareken dan komt 82%SVG op basis van moutsuiker overeen met 71% vergistbaar. als "normale" gist maltotriose niet kan vergisten (65% vergistbaar=>76% SVG) dan zou er dus ca 5% maltotriose in standaard wort zitten.
Zou het dan ook niet zo zijn dat de SVG in stappen gaat, immers als een gist bepaalde suikers wel of niet kan vergisten dan zou dat een stap in de SVG betekenen. Natuurlijk speelt het maischen ook nog een rol, immers door te spelen met de duur en temperatuur van de maisch stappen krijg je een andere verhouding van suikers, maar als je normaal maischt zonder gekke stappen, zoals bv de 63 ºC stap overslaan dan zal de verhouding van suikers tov elkaaar niet zoveel varieren zou ik verwachten.

 

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 08-12-2014  21:19 uAls je alle "residual sugar" waarden uitzet tegen de SVG (volgens Fermentis), dan zou de 82% SVG van de Fermentis Abbaye overeenkomen met ca. 7 g/liter "residual sugars". :)
(gebaseerd op hun standaardwort van 18 Plato)
Zie onderstaande. 18 plato, 82%SVG komt dan overeen met 187 g suiker/liter waarvan 133 g/l vergistbaar en 54 g/l restsuiker.
7 g/l kan ik niet goed plaatsen?


RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2014  22:42 uals "normale" gist maltotriose niet kan vergisten
Normale gist kan maltotriose wel vergisten, maar er is variabiliteit tussen stammen.
Een stam die bijvoorbeeld nauwelijks maltotriose vergist is de F2 Bottelgist.
Wat ik uit de gegevens van Fermentis haal, is dat maltotriose niet álle residual sugars omhelst. :)

CiteerZou het dan ook niet zo zijn dat de SVG in stappen gaat, immers als een gist bepaalde suikers wel of niet kan vergisten dan zou dat een stap in de SVG betekenen.
Maltotriose is duidelijk een factor, maar niet alles.
Wel zou het interessant zijn om in 1 gestandaardiseerd wort alle stammen af te zetten tegen een stam als de F2. Jammer dat dat nu net ontbreekt in de informatie van Fermentis.

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2014  22:54 u7g/l kan ik niet goed plaatsen?
Zoals ik al aangaf, dit is obv de gegevens van Fermentis.
Ik weet niet wat zij onder "residual sugars" verstaan.

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 08-12-2014  22:59 uNormale gist kan maltotriose wel vergisten, maar er is variabiliteit tussen stammen.
Een stam die bijvoorbeeld nauwelijks maltotriose vergist is de F2 Bottelgist.
Wat ik uit de gegevens van Fermentis haal, is dat maltotriose niet álle residual sugars omhelst. :)
Maltotriose is duidelijk een factor, maar niet alles.
Wel zou het interessant zijn om in 1 gestandaardiseerd wort alle stammen af te zetten tegen een stam als de F2. Jammer dat dat nu net ontbreekt in de informatie van Fermentis.
Als ze dat zouden doen dan wordt het misschien een stuk simpeler: gewoon kijken welke suikers een gist kan vergisten en op basis van de 'standaard wort'= gestandaardiseerd mengsel van alle suikers die in wort voorkomen  kun je dan zo de SVG uitrekenen.
Omgekeerd kun je dan ook met een bepaalde gist bepalen hoe ver jouw wort vergistbaar is. (Mits je gist niet voortijdig het loodje legt, bv omdat je te weinig gist hebt)

seed7

Greg Doss gaat in zijn Exploring Attenuation presentatie uit van 14% maltotriose. Ook laat hij een aardig plaatje zien van de vergistingsgraden van de verschillende Wyeast gisten. Daar heb je twee uitschieters, een champagne gist die niet ver komt en de 3711 die net zo als de Belle Saison veel verder komt. Voor de rest is de variatie relatief klein, tussen de 75% en 79%.

Wat ik heb begrepen is, zoals Robin ook aangeeft, dat alle normale biergisten qua enzymen etc. alles in huis hebben om maltotriose te verwerken. De mate waarin ze het binnen hun celwand kunnen krijgen lijkt te verschillen.

Ingo

tdp

Afgelopen zaterdag een dubbel met deze gist in de klimaatkast gezet: 's Ochtends activiteit, gisteravond SG van 1023, begonnen op 1059. Ben benieuw hoever deze nog doortrekt, aangezien de activiteit bijna weg is...

We gaan het beleven!

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 09-12-2014  09:52 uGreg Doss gaat in zijn Exploring Attenuation presentatie uit van 14% maltotriose. Ook laat hij een aardig plaatje zien van de vergistingsgraden van de verschillende Wyeast gisten. Daar heb je twee uitschieters, een champagne gist die niet ver komt en de 3711 die net zo als de Belle Saison veel verder komt. Voor de rest is de variatie relatief klein, tussen de 75% en 79%.
Mooie presentatie.
Lijkt erop dat het geen sprongen zijn. Zou de conclusie dan zijn dat een gist een deel van de maltotriose vergist? Snap dit even niet meer met welk effect je dat zou kunnen verklaren. Of zou het wort toch niet gelijk zijn geweest.

RobinB

Kennelijk is de vergisting van maltotriose geen kwestie van aan/uit.
Hoe en of het daadwerkelijk gereguleerd wordt weet ik niet.
Wel lijkt het een belangrijke variabele te zijn voor de vergistingsgraad van de gist.

Jacques

Citaat van: tdp op 09-12-2014  11:28 uAfgelopen zaterdag een dubbel met deze gist in de klimaatkast gezet: 's Ochtends activiteit, gisteravond SG van 1023, begonnen op 1059. Ben benieuw hoever deze nog doortrekt, aangezien de activiteit bijna weg is...

We gaan het beleven!

Groet,
de TDP

Heb je veel donkere mout gebruikt? Bij het brouwsel dat ik ruim een week geleden gebrouwen heb, heb ik ook een minder hoge vergistingsgraad dan hier gemeld wordt. Hierin zat 5% pale chocolate mout (400 - 450 EBC). Het is bekend dat donkere mouten invloed hebben op de vergistingsgraad. Mogelijk is deze gist daarvoor extra gevoelig.  :weetniet:

seed7


tdp

Citaat van: Jacques op 09-12-2014  22:02 uHeb je veel donkere mout gebruikt? Bij het brouwsel dat ik ruim een week geleden gebrouwen heb, heb ik ook een minder hoge vergistingsgraad dan hier gemeld wordt. Hierin zat 5% pale chocolate mout (400 - 450 EBC). Het is bekend dat donkere mouten invloed hebben op de vergistingsgraad. Mogelijk is deze gist daarvoor extra gevoelig.  :weetniet:

Heb chocolademout  (900 EBC) gebruikt, volgens mij ook zo'n 5%, moet ik even thuis nakijken. Gisteren al weer een paar punten gezakt, echter is er geen echte activiteit meer...

Zal eind van de week eens doormeten.

Oxhead

De dubbel die ik ermee heb gebrouwen heeft een svg van 80% gehaald met 6% suiker in de stort zo'n 10% als suikeraandeel in stamwort.
10% abbeymout, 5% cara120, 5% special-B en 0,5% choco.
 :brouwen:

Christiaan S

Weet iemand wat de alcohol tolerantie is van deze gist.
Tot hoeveel kan deze gist overleven?
Mijn quadrupel zit op 11 procent en het lukt niet om mijn gebotteld bier op druk te laten komen.
Is dit teveel alcohol voor deze gist?

hansHalberstadt

Citaat van: Christiaan S op 11-12-2014  19:38 uWeet iemand wat de alcohol tolerantie is van deze gist.
Tot hoeveel kan deze gist overleven?
Mijn quadrupel zit op 11 procent en het lukt niet om mijn gebotteld bier op druk te laten komen.
Is dit teveel alcohol voor deze gist?
Het probleem dat de flesjes niet op druk komen heb ik ook meerdere malen gehad bij zware bieren. Het komt denk ik niet vanwege de alcoholtolerantie, maar vanwege het feit dat de gist het zwaar heeft gehad tijdens de hoofdgisting en het kleine beetje gist bij bottlen niet meer voldoende actief is om de bottelsuiker te vergisten. Met wat verse gist en 25 ºC hergisten  ging het bij mij wel.

zeebrew

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2014  19:59 uHet probleem dat de flesjes niet op druk komen heb ik ook meerdere malen gehad bij zware bieren. Het komt denk ik niet vanwege de alcoholtolerantie, maar vanwege het feit dat de gist het zwaar heeft gehad tijdens de hoofdgisting en het kleine beetje gist bij bottlen niet meer voldoende actief is om de bottelsuiker te vergisten. Met wat verse gist en 25 ºC hergisten  ging het bij mij wel.
Heb je flessen weer geopend? En hoe en hoeveel gist heb je toegevoegd? Bij mij loopt het ook niet zo storm met de hergisting.

Hay

Bij mijn quadrupel wil het ook niet echt vlotten.
Ik zet altijd 1 flesje in een speciale drukmeter en die zit na 1.5 week op 1 bar bij 20 graden celsius.
Hij stijgt nog wel vanaf zondag is er 0.2 bar bij gekomen.
Heb nog een beetje hoop.
Bier is heel helder en ik er is maar heel weinig depot op de bodem.

William

Af en toe de flesjes even schudden en die met de manometer even flink ronddraaien om de gist te suspenderen wil meestal wel helpen om de hergisting te versnellen.

Hay

Maar is het zo met hergisting dat als ie eenmaal op gang is dat het wel goed komt of kan die ook stokken of stoppen door te weinig gist?

William

Ik heb nog nooit een gestokte hergisting gehad.

In het begin gaat het vaak langzaam bij de zwaardere bieren (als of de gist op gang moet komen) maar daarna versnelt de druktoename in de fles (volg ik met een manometer)

Jacques

Citaat van: Hay op 11-12-2014  20:51 uMaar is het zo met hergisting dat als ie eenmaal op gang is dat het wel goed komt of kan die ook stokken of stoppen door te weinig gist?

Mijn ervaring is dat het altijd wel goed komt met de hergisting op fles. Je moet soms wel heel veel geduld hebben...

hansHalberstadt

Ik heb 2 x meegemaakt dat het echt niet goed kwam, ook na een half jaar niet. Blijven steken bij hooguit de helft van de gewenste hoeveelheid koolzuur. Bij volgende brouwsel de verste gist gebruikt, dat werkte wel.

Christiaan S

Is bij mij nu de tweede keer dat het hergisten niet wil. Morgen wat verse gist toevoegen en dan komt het wel goed.

Hay

Hoe ga je dat doen Christiaan en met welke gist?

Bvd Hay

Christiaan S

Ik maak een suspensie van de F4 gist in afgekoeld gekookt water en doe dan een halve milliliter in het flesje.
Dat is de vorige keer goed gegaan, dus ik veracht dat het nu weer goed gaat.

RobinB

Citaat van: Christiaan S op 13-12-2014  14:27 uIk maak een suspensie van de F4 gist in afgekoeld gekookt water en doe dan een halve milliliter in het flesje.
De F2 hoop ik? ;D

Hay

Inderdaad f4 kan ik niet vinden f2 wel. :)
Hoeveel gebruik je dan per liter?
Het probleem bij mij is dat het wel op gang is gekomen en dat ik al ongeveer op de helft zit.
Ik zit nu op 1.1 bar dus voorlopig wacht ik nog ff.
Maar stel ik brouw nog een keer een quadrupel met deze gist en ik bewaar een half zakje van de gist(hoefde eigenlijk maar 1.5 zakje toe te voegen) en bij het bottelen doe ik de rest erbij in de bottelemmer.
Dus dezelfde abbey gist zou dat ook kunnen?

RobinB

Dat zou ook kunnen. Misschien een beetje veel gist voor bottelen.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-12-2014  14:28 uDe F2 hoop ik? ;D
Klopt, is inderdaad de F2.
De flesjes net ontkurkt en wat gist suspensie toegevoegd. De meeste flesjes hadden helemaal geen drukopbouw. Een paar een hele kleine sis.
Nu een week wachten en dan eens kijken of er wat deuk begint op te bouwen.

Hay

De laatste dagen was de druk van mijn hergistende quadrupel iets gestegen naar 1.1 bar maar de temp was ook hoger gezet naar 23 graden.
Toen de temp weet iets terug ging ging de druk ook weer naar ver onder de 1 bar.

Dus vanavond de knoop maar doorgehakt en 1 flesje geopend om te proberen.
De hergsting is nu bijna 3 weken bezig op een hoge temp.
0 koolzuur en 0 schuim nada niks terwijl ik bij mijn vorige 12 brouwsels altijd mooi koolzuur en een prachtige schuimkraag heb.
Er was ook niks van gist te zien geen depot op de bodem helemaal niks.

Erg jammer omdat het een heel lekker bier lijkt te worden mede dankzij deze gist.
Dus van paniekeren zoals in een ander topic beweerd is hier geen sprake meer en mijn conclusie en advies (voor wat het waard is) is dan ook gebruik je deze gist gebruik dan ook een bottelgist.

Dus ik ga ook maar de f2 bestellen en me er is in verdiepen hoeveel ik moet gebruiken (iemand advies?).
Dopjes eraf gist en nog een beetje bottelsuiker toevoegen en weer bottelen.


Hay

Ik kan morgen aan bioferm champagnegist komen of lallemand danstar cbc-1.
Welke kan ik het beste nemen?

Bvd groetjes

HermanH

Best geen Champagnegist gebruiken, die kan wel tegen hoge alcohol% maar is een "stofgist", dus geen mooie plakkende gistlaag op de bodem van uw flesjes... CBC-1 of F-2 zijn hiervoor zeer OK.

Hay

ok bedankt dan word het de cbc-1.

HermanH

Mijn bekomen waarden met dit gistje: (vandaag gemeten)

Biertje is met 1,2 kg kandijsiroop vergist (op 27 liter wort), bijgevoegd laatste 10' van de kook, dus nog tamelijk ver gegaan vind ik.

Bennemans

Ik heb er een heerlijke dubbel mee gebrouwen.
Met onderstaand (mout-)stort.

Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC67,9 %3,302 kg3 EBC
Munchenermout 15 EBC16,6 %0,806 kg16 EBC
Special B6,2 %0,302 kg350 EBC
Kandijsuiker (bruin)8,3 %0,403 kg10 EBC
Chocolademout(pale)1,0 %0,050 kg500 EBC

Ik haalde een SVG van 82% (van 1070 naar 1012).




Hay

1.5 week na het toevoegen van de bottelgist is het uiteindelijk goed gekomen met de quadrupel.
De meter gaf nu over de 2 bar aan.
Vanmiddag een flesje geprobeerd mooie fijne schuimkraag en genoeg koolzuur.
Smaak was goed maar ik hoop dat ie nog beter word tijdens het lageren.
Heb wel eens lekkerdere quadrupels gehad.
We zullen zien.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 09-12-2014  09:52 uGreg Doss gaat in zijn Exploring Attenuation presentatie uit van 14% maltotriose. Ook laat hij een aardig plaatje zien van de vergistingsgraden van de verschillende Wyeast gisten. Daar heb je twee uitschieters, een champagne gist die niet ver komt en de 3711 die net zo als de Belle Saison veel verder komt. Voor de rest is de variatie relatief klein, tussen de 75% en 79%.

Wat ik heb begrepen is, zoals Robin ook aangeeft, dat alle normale biergisten qua enzymen etc. alles in huis hebben om maltotriose te verwerken. De mate waarin ze het binnen hun celwand kunnen krijgen lijkt te verschillen.

Ingo
Vandaag nog eens verder gekeken of ik een verklaring kan vinden waarom de vergistingsgraad niet met sprongen gaat, zoals ik zou verwachten als de vergistbaarheid voor een bepaald type suiker er wel of niet is, maar niet half is.

In mijn rekendemo kan ik ook aannames stoppen over hoeveel eiwitten er neerslaan tijdens de gisting. Als ik ervan uitga dat er 5% van het moutgewicht aan opgelost eiwit in het wort zit en dat daarvan tijdens de gisting in het ene geval 30% neerslaat en in het andere geval 10% dan scheelt dat al een hele punt op de SVG omdat eiwit ook invloed heeft op het SG. Het zou zomaar kunnen dat de ene gist een iets andere pH instelt waardoor meer of minder eiwitten neerslaan.

Ansius

Vandaag winterbier gebotteld met deze gist.

Voor wat het waard is.
soortelijk gewicht van 1,076 naar 1,019.
SVG 75%

Zoals ik het nu inschat wordt het geen topper.

2 zakjes gebruikt op 15 liter, daar zit de lage SVG niet in.
Vergisting is prima verlopen.
Het is me een raadsel hoe de meesten een veel hogere vergistingsgraad halen.

bierfan

Heb jij suiker gebruikt in je recept?

Ik heb nu 2 keer gebrouwen met deze gist, en de eerste keer 11% suiker gebruikt.
Toen had ik een svg van 87,5 %. Eindresultaat was gewoon totaal niet lekker.

Een week geleden heb ik deze gist ook gebruikt. Maar nu zonder suiker, en het lijkt erop dat de SVG stopt bij 76%.
Het lijkt erop dat die deze keer wat beter gaat smaken, maar nog niet echt overtuigend.

Ik gebruik volgende keer wel gewoon de Wyeast 3787. Weet ik zeker dat die lekker wordt.

Adbrouwt

Citaat van: ANSIUS op 04-01-2015  16:54 uVoor wat het waard is.
soortelijk gewicht van 1,076 naar 1,019.
SVG 75%
Zoals ik het nu inschat wordt het geen topper.
Bij mij van 1,070 naar 1017 SVG 75%
Smaak is vol maar wel prima. Dus wie weet wordt die van jou nog een topper.

Bennemans

Ik had bij het eten (mosselen) een heerlijk glas Dubbel, die ook vergist is met de Abbaye. Een prima gelukt bier en perfect bij o.a. gekookte mosselen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: ANSIUS op 04-01-2015  16:54 uHet is me een raadsel hoe de meesten een veel hogere vergistingsgraad halen.

Wellicht door de gist te hydrateren?

Jukkie

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 05-01-2015  09:52 uWellicht door de gist te hydrateren?

Ik heb op 25L wort twee zakjes gebruikt, niet gehydrateerd. Ging bij 20 graden als een dolle van 1100 naar 1010 (90%)

hansHalberstadt

Het lijkt wel of hoge SVG een doel op zich is.
75% is normaal. als je sucrose toevoegt kan het hoger zijn omdat die 100% vergistbaar is, maar maar dat betekent niet dat het een beter bier wordt.

Jukkie

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2015  14:16 uHet lijkt wel of hoge SVG een doel op zich is.
75% is normaal. als je sucrose toevoegt kan het hoger zijn omdat die 100% vergistbaar is, maar maar dat betekent niet dat het een beter bier wordt.
Bij mij zat er inderdaad 7% suiker bij. Een hoog svg is natuurlijk geen doel inderdaad, ik wilde alleen aangeven dat het wel mogelijk is met deze gist.

hansHalberstadt

Citaat van: Jukkie op 05-01-2015  14:24 uBij mij zat er inderdaad 7% suiker bij. Een hoog svg is natuurlijk geen doel inderdaad, ik wilde alleen aangeven dat het wel mogelijk is met deze gist.
Heb je 7% van het moutgewicht aan suiker? dan is 90% SVG nog steeds erg hoog. Dan moet je al 15% meer moutsuikers vergisten dan een gemiddelde gist doet.

hobbybob

Had ook een hoge vergistingsgraad ( 10% suiker in recept) maar ik ben niet weg van het eindresultaat qua smaak,deze gist komt er bij niet weer in.

Christiaan S

Ik heb er een stevige quadrupel meegemaakt. De smaak is aardig, maar een maand na bottelen zit er nog steeds een vage banaan smaak in het bier.
Nu maar afwachten of die smaak zal verdwijnen.

Ansius

Tot nu toe heb ik nooit aan waterbehandeling gedaan.
Ik denk dat dat niet helpt om een super hoge vergistingsgraad te krijgen.
Zou het daar in zitten?

Ansius

Citaat van: Jacques op 05-01-2015  22:00 uHad jij ook een donker bier gebrouwen?

Berekend 76 EBC

Jacques


Hay

Mijn quadrupel met 65 ebc ging van 1.095 naar 1.014.
Wel 10 % suiker.

Ansius

Citaat van: Hay op 05-01-2015  22:24 uMijn quadrupel met 65 EBC ging van 1.095 naar 1.014.
Wel 10 % suiker.

Dat is dan 11,5% Alcohol.
Hoe heb je die waarden gemeten?

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2015  22:24 uMijn quadrupel met 65 ebc ging van 1.095 naar 1.014.
Wel 10 % suiker.

Heb je daarbij een ook echt donkere mout in gebruikt (chocolade/zwarte mout) of heb je een stevig aandeel caramout gestort?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-01-2015  22:00 uIk heb een bier gebrouwen met redelijk veel donkere mouten. Ik vermoed dat dit een factor van belang is.
Zou zeker kunnen. Ik heb nu 2 brouwsels vlak na elkaar gemaakt 1 donker en een licht. Zal de SVG met elkaar vergelijken.

Hay

Volgens mijn berekening is het 10.6 % alcohol en gemeten met een hydrometer(hydro toch).
Ja er zat ook chocolademout in weliswaar maar 1% en 5% special b.

RobW

Ik heb vandaag een tripel gebrouwen, begin SG is 1082 geworden. Rond de 20 liter en één zakje gist in het wort gedeponeerd. Ben wel benieuwd naar de temperaturen waarbij door jullie vergist is. Ik heb de tempratuur nu op 18 graden ingesteld. Dat ligt binnen de ideale temperatuur zoals op het zakje vermeld staat. Goed bezig of te laag/hoog? 

Sjaak_Deventer

Citaat van: RobW op 11-01-2015  00:29 uIk heb vandaag een tripel gebrouwen, begin SG is 1082 geworden. Rond de 20 liter en één zakje gist in het wort gedeponeerd. Ben wel benieuwd naar de temperaturen waarbij door jullie vergist is. Ik heb de tempratuur nu op 18 graden ingesteld. Dat ligt binnen de ideale temperatuur zoals op het zakje vermeld staat. Goed bezig of te laag/hoog?

Qua temperatuur goed bezig, maar ik had 2 zakjes gist toegevoegd!

Jacques

Citaat van: RobW op 11-01-2015  00:29 uIk heb vandaag een tripel gebrouwen, begin SG is 1082 geworden. Rond de 20 liter en één zakje gist in het wort gedeponeerd. Ben wel benieuwd naar de temperaturen waarbij door jullie vergist is. Ik heb de tempratuur nu op 18 graden ingesteld. Dat ligt binnen de ideale temperatuur zoals op het zakje vermeld staat. Goed bezig of te laag/hoog?

Voor het berekenen van de hoeveelheid gist die je hoort te enten is Mr Malty heel handig. De calculator geeft een goede houvast maar houdt geen rekening met het feit dat als je koeler vergist je meer gist nodig hebt. De calculator geeft aan dat je 1,9 zakje zou moeten gebruiken. Het advies van Sjaak is dan ook volkomen terecht.
Het voordeel van meer gist is dat de vergisting vlot gaat en dat je goede vergistingsgraad haalt. Nadeel is dat je meer gistceel in je wort hebt waardoor je eerder last krijgt van autolysesmaakjes.

Ansius

Safbrew Abbaye verbaast me een beetje in smaakevolutie.
Bij het bottelen was ik zeker niet onder de indruk.
Nu na een week is de smaak behoorlijk bijgetrokken.
Geen topper maar zeker geen flop.

Erick

In een tripel zit vaak een behoorlijke hoeveelheid suiker. Als je deze na de hoofdgisting toevoegt kan 1 zakje best wel eens genoeg zijn is mijn ervaring.

Hay

Citaat van: ANSIUS op 11-01-2015  16:04 uSafbrew Abbaye verbaast me een beetje in smaakevolutie.
Bij het bottelen was ik zeker niet onder de indruk.
Nu na een week is de smaak behoorlijk bijgetrokken.
Geen topper maar zeker geen flop.

Hoi Ansius,

Hier hetzelfde eerst dacht ik ook wordt geen topper, maar afgelopen weekend weer een geprobeerd en ik begin steeds enthousiaster te worden van mijn quadrupel.
Sterker nog ik vond hem heerlijk moet ik toegeven, heb een winnend recept van van Henry Haak nagebrouwen.
Die van mij zit nu iets meer als een maand in de fles. 

tdp

Deze week voor het eerst een flesje opengetrokken van mijn dubbel, welke ik met deze gist vergist heb.

Ik ben zeer content met de smaak, volgende keer alleen wat minder chocolademout gebruiken, smaakt iets (te veel) gebrand en in mijn opinie te donker.

Heb wel 2x over 300 g suiker toegevoegd omdat de gist niet verder wou zakken dan een SG van 1019 (start 1065).

Groet,
de TDP

Hay

Voor deze gist is 1.019 niet zo veel nee.
Maar voor een dubbel is dat nog niet zo gek die mag toch wat zoeter zijn.

tdp

Citaat van: Hay op 16-01-2015  15:02 uVoor deze gist is 1.019 niet zo veel nee.
Maar voor een dubbel is dat nog niet zo gek die mag toch wat zoeter zijn.

Klopt, het heeft ook niet slecht uitgepakt dat deze maar tot 1019 gegaan is, en ik heb 'gecorrigeerd' met suiker.
ben zeer tevreden over het resultaat.

Wil deze gist a.s. zondag weer gebruiken, twijfel alleen nog of ik een dubbel of een blond bier ga brouwen  :weetniet:

Groet,
de TDP

Rickske

Gerelateerd aan dit topic, maar toch anders.
Heeft iemand de Lallemand Danstar Abbaye gist al eens getest en hoe verhoudt deze zich in smaakprofiel en gemiddelde vergistingsgraad tot de Abbaye van Fermentis?

Hay

Even zoeken maar de Lallemand Danstar Abbey heeft een eigen topic.

Rickske

Nou wat ik bergijp is er een topic geweest waar men dacht dat het over de Danstar ging, maar uiteindelijk was dat toch ook over de Fermentis Safbrew.

JanEric


Hay


Hay


Rickske

Ah bedankt, die was met een zoekopdracht niet naar boven gekomen.

brouwmus

Citaat van: tdp op 16-01-2015  15:39 uKlopt, het heeft ook niet slecht uitgepakt dat deze maar tot 1019 gegaan is, en ik heb 'gecorrigeerd' met suiker.
ben zeer tevreden over het resultaat.

Wil deze gist a.s. zondag weer gebruiken, twijfel alleen nog of ik een dubbel of een blond bier ga brouwen  :weetniet:

Groet,
de TDP

Dan ben ik benieuwd naar de prestaties van deze gist in mijn Dubbel van vandaag (start SG = 1068).
Ben niet van plan suiker toe te voegen, er zat al kandijsiroop en kristalsuiker in de stort...
We wachten af :)

KC

Ik heb de Fermentis een aantal keer gebruikt. Het is een persoonlijke mening maar ik ga er nooit meer mee brouwen. De smaak doet onder voor de gisten die ik normaal gebruik. MAAAAARRRRRRRR...: vanavond het eerste resultaat geproefd met de Danstar Abbaye. Wow man dat is mijn smaak, een totaal andere gist, heerlijk gewoon. Maar wat is nu de oorsprong?

Adrie

Ik ben ook niet kapot van deze gist. Ik heb nu er een keer zelf mee gebrouwen en een aantal andere bieren met deze gist geproefd. Hij geeft wat lege bieren (weinig body) en het smaakprofiel bevalt me ook niet zo. Geef mij toch maar de vloeibare Belgische gisten.

Rickske

Heb jij de versie van Danstar ook al eens getest Adrie?

dutch food geek

Net mijn dubbel met deze gist overgezet.
Hij gaat wel ver, verder dan ik verwacht had gezien mijn moutstort...

Start SG 1.057 nu op 1.015...
Netjes voor een volmout bier met 30% cara en speciaal mouten... :)

De smaak bevalt mij wel, heb wat kruidige tonen meegekregen van de gist, is voor mij een mooi complex bier geworden... :)

Ikke blij :)

bierfan

Citaat van: KC op 17-01-2015  21:01 uIk heb de Fermentis een aantal keer gebruikt. Het is een persoonlijke mening maar ik ga er nooit meer mee brouwen. De smaak doet onder voor de gisten die ik normaal gebruik. MAAAAARRRRRRRR...: vanavond het eerste resultaat geproefd met de Danstar Abbaye. Wow man dat is mijn smaak, een totaal andere gist, heerlijk gewoon. Maar wat is nu de oorsprong?

Ik denk precies hetzelfde over de Fermentis gist. Ik zal binnenkort de Danstar eens proberen. Ik hoop dat ik daar dan net zo
enthousiast over zal zijn dan jij.  :)

Jacques

Over het bier dat ik met deze gist vergist heb ben ik wel tevreden. Bij mij is er een volle dubbel uitgekomen. Komt ook door de lagering op houtsnippers die het bier een lichte vanillesmaak hebben gegeven.

rajd

Ongeveer 8 weken geleden heb ik een mijn Rochefort 8 kloon, welke ik vergist heb met de Safbrew Abbaye (tot zover de kloon...) gebotteld. Vanavond voor de tweede maal een flesje opengetrokken - t.o.v. 4 weken geleden heeft de smaak zich aardig mogen ontwikkelen - het bier smaakt nu al een stuk lekkerder en is beter gebalanceerd. Ik ben nog niet tevreden, maar de smaak heeft zich op een goede manier ontwikkeld. So far so good!

Echter...  het bier is zo ongeveer vrij van koolzuur. Ik had niet op al te veel koolzuur ingestoken, echter met zo'n 5 g/l (gebotteld op kamertemperatuur) had ik op meer dan "geen" koolzuur gehoopt. Ik vraag me af of er meer mensen met deze ervaring zijn?

Btw, ik filter en / of pasteuriseer uiteraard mijn bier niet :-). Het bier heeft dus een week of 8 gerijpt, dit op kamertemperatuur (laten we zeggen zo rond de 20 ºC).

Hay

Ja heb ik ook gehad bij een quadrupel met deze gist kijk maar is terug in dit topic.
Heb later alle flesjes geopend en bottelgist toegevoegd en heb nu wel voldoende koolzuur en een mooie schuimkraag.
En inderdaad de  smaak wordt steeds beter.

rajd

Citaat van: Hay op 23-01-2015  00:00 uJa heb ik ook gehad bij een quadrupel met deze gist kijk maar is terug in dit topic.
Heb later alle flesjes geopend en bottelgist toegevoegd en heb nu wel voldoende koolzuur en een mooie schuimkraag.
En inderdaad de  smaak wordt steeds beter.

Hmm ok, dat kan ik uiteraard proberen. F2 gebruikt?

tdp

Citaat van: brouwmus op 17-01-2015  19:37 uDan ben ik benieuwd naar de prestaties van deze gist in mijn Dubbel van vandaag (start SG = 1068).
Ben niet van plan suiker toe te voegen, er zat al kandijsiroop en kristalsuiker in de stort...
We wachten af :)

Ik ben benieuwd! Het is afgelopen zondag zaterdag een blond bier, met een T-58 als gist gebrouwen. (Een keer wat anders ;) )

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 22-01-2015  23:46 uEchter...  het bier is zo ongeveer vrij van koolzuur. Ik had niet op al te veel koolzuur ingestoken, echter met zo'n 5gr/l (gebotteld op kamertemperatuur) had ik op meer dan "geen" koolzuur gehoopt. Ik vraag me af of er meer mensen met deze ervaring zijn?
Dit heb ik ook diverse malen gehad, vooral bij zwaar bier. Het blijkt dat de resterende gist niet meer in staat is om de bottelsuiker te vergisten. Vooral als de gist het zwaar heeft gehad (weinig gist op een zware wort) dan lijkt het alsof er een grens overschreden is waarna de gist niets meer kan. In dat geval loopt ook de hoofdgisting voortijdig vast.
Oplossing bij mij was:
1) meer gist gebruiken tijdens de hoofdgisting
2) verse gist voor de nagisting
daarmee was voor mij het probleem opgelost

Hay

Citaat van: rajd op 23-01-2015  00:16 uHmm ok, dat kan ik uiteraard proberen. F2 gebruikt?

Ja die kun je gebruiken die werd toen ook geadviseert hier.
Maar ik kon die toen op dat moment niet krijgen en heb toen CBC-1 gebruikt.

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 23-01-2015  11:48 uDit heb ik ook diverse malen gehad, vooral bij zwaar bier. Het blijkt dat de resterende gist niet meer in staat is om de bottelsuiker te vergisten. Vooral als de gist het zwaar heeft gehad (weinig gist op een zware wort) dan lijkt het alsof er een grens overschreden is waarna de gist niets meer kan. In dat geval loopt ook de hoofdgisting voortijdig vast.
Oplossing bij mij was:
1) meer gist gebruiken tijdens de hoofdgisting
2) verse gist voor de nagisting
daarmee was voor mij het probleem opgelost

De hoofdgisting verliep eigenlijk prima - voldoende vlot, prima SVG etc. Ik heb destijds de hoeveelheid benodigd gist berekend met MM (en een beetje opgehoogd). Wellicht dat ik het bier te lang heb laten klaren? Ik was wat druk met andere dingen, zodoende heeft het bier een aantal weken gelagerd bij 3C. In de flesjes tref ik ook vrijwel geen depot aan.

Toch maar aan de bottelgist dan :)

RobW

In twee weken van 1082 naar 1012 bij 18 graden. (Heb niet tussendoor gekeken, zet het altijd weg en kijk naar een week of twee of het klaar is) Geen slechte vergisting dacht ik zo  :D Smaakte ook prima. Volgende week bottelen, wordt vast een prima bier!

MaartenP

Ben hier nu een stevig blond bier mee aan het vergisten, en heel blij dat ik voldoende ruimte in het gistingsvat heb gelaten... Bijna het halve vat was leeg, en alsnog schuimt het een klein beetje door het waterslot. Deze gist is wel heel erg enthousiast! (Bij 22 graden en begin SG van 1059 (suiker moet er nog bij)).

Albertus

Ik heb nu twee bieren, een tripel en een winterbier, met deze gist gebrouwen, ik ben er weinig tevreden over.
De gist voegt weinig toe aan het bier en doet mij zeker niet denken aan de bekende, vloeibare, Belgische gisten. De schuimstabiliteit van het winterbier was slecht maar daar wil ik niet meteen de gist de schuld van geven, het kan ook aan de toegevoegde kruiden liggen.
De gist levert een "leeg" bier op.

Bert

Freddie

Ook ik heb nu twee keer vergist met deze gist. Beide bieren hebben een lege smaak en bij het 2e brouwsel is een ruberachtige geur waar te nemen. Ik vrees dat ik deze gist in de toekomst links laat liggen. Tijd om de Mangrove Jacks eens te proberen!

bierfan

Yep, hier ook al 2 brouwsels weggegooid.

guuz


Hay

Citaat van: bierfan op 28-01-2015  23:18 uYep, hier ook al 2 brouwsels weggegooid.

En die waren al gebotteld en een tijd bewaard om het een kans te geven?
Dan moet het toch wel erg zijn.
Afgelopen weekend mijn quadrupel met deze gist nog geproefd en laten proeven en we waren er heel enthousiast over.
Die wordt steeds beter en is al heel lekker.

bierfan

Nee, zo heel erg was het niet. Zaten inderdaad nog geen maanden in de fles. De eerste bijna 2 maanden, de 2e korter.
Maar ik had er weinig vertrouwen in. Leeg en smaakloos.

Ik brouw toch meer dan ik kan drinken, dus heb voor mezelf besloten om als het me niet
bevalt gewoon opnieuw te brouwen. Ik brouw tegenwoordig nog maar 10 liter per keer, dus zo'n ramp is het niet als het een keer mislukt.

wilbertd

Ik had een heerlijke  :ziek: velpon smaak (ethylacetaat) door mijn Abbaye op (te) hoge temperatuur te vergisten (25 graden).
Voor het eerst dat ik dit zo duidelijk heb mogen ervaren.
Nou ja, een ervaring is ook wat waard.

Jacques

Citaat van: bierfan op 28-01-2015  23:18 uYep, hier ook al 2 brouwsels weggegooid.

Bijzonder.

Dat een gist een vrij neutrale smaak geeft wel nog niet zeggen dat het bier niet goed is.
In ieder geval heb ik er wel een lekkere dubbel mee gebrouwen, maar die was eerlijk gezegd niet zo ver uitgegist (lager dan anderen in dit topic melden).

KC

Ik was eerst niet zo positief over deze gist, maar mijn tripel van 9,9% heeft nu een tijdje in de schuur gestaan en ik vind hem heerlijk. Evenals de Danstar Abbaye die bevalt me ook, nu alleen nog wachten hoe het smaakt in mijn Quadrupel.

bierfan

Citaat van: Jacques op 29-01-2015  22:17 uBijzonder.

Dat een gist een vrij neutrale smaak geeft wel nog niet zeggen dat het bier niet goed is.
In ieder geval heb ik er wel een lekkere dubbel mee gebrouwen, maar die was eerlijk gezegd niet zo ver uitgegist (lager dan anderen in dit topic melden).

Het bier was wel goed. Geen brouwfouten volgens mij. Maar niet mijn smaak.

StefanF

Heeft bij mij ook een prima quadrupel opgeleverd... Heb geen uitgebreide notities gemaakt maar volgens mij vergist rond de 18-19 graden. Binnenkort gaat die op herhaling, zal dan het proces wat beter vastleggen. Als ik de reacties hier zo leer ga ik in ieder geval de vergistingstemperatuur niet verhogen.

Superbeun

Ik heb hier ook een prima bier mee gebrouwen.
Vol van smaak, lekkere fruitigheid.
Vergisting ging snel, 3 dagen, daarna nog 10 dagen laten nagisten.
Hergisting op fles duurde lang, 4 weken ongeveer op 25°C.
Na 2 weken zat er nog maar weinig koolzuur in, het gistdepot opnieuw gezwenkt.
Ook ik denk dat de vergistingstemperatuur met deze gist erg bepalend is voor het eindresultaat als ik de ervaringen hier zo lees.
Mijn bier is een tripel, 20 liter, eenstaps 67°C, SG1077, 8% suiker en 8 gram koriander 10 minuten voor einde koken.
1 zakje gist (=te weinig, ik weet het), hoofd en nagisting op 18°C, 3cm kräusen, eind SG1010.

Hay

Ik heb een tripel gedronken van Eric v B ook met deze gist.
Was een heerlijke tripel.

brouwmus

Zo, mijn dubbel die is vergist met deze Abbaye zit op fles :)

Gebrouwen 13-1: 1068
Gebotteld 30-1: 1008 (!)
SVG: 88,2%

Uiteindelijk levert dit 8,2% alcohol volgens BrouwHulp, is wel wat meer dan ik had gedacht... Heb een eenstaps maischschema gebruikt, 60 minuten op 67°.

Het monster waarmee ik het eind SG bepaalde, rook en smaakte niet verkeerd. Ik heb de gist ingezaaid bij 23°, de vergisting is de hele tijd op 20° gehouden. Ik hevel tussentijds nooit over.

Nu een paar weekjes geduld voor een eerste proefflesje...

Ansius

Deze gist is best in orde.
Eerlijk gezegd was ik in het begin niet enthousiast maar na verloop van tijd is dat veranderd.
Voor een donker bier is dit naar mijn mening een uitstekende gist

brouwmus

Gisteren heb ik het eerste, gekoelde testflesje van mijn straffe Dubbel (8,2%) gedeeld met mijn vrouw. Het bier zit pas 14 dagen op fles en het smaakte ons allebei nu al - belooft wat voor over een week of drie, vier!

T.z.t. ga ik er ook een tripel mee brouwen om te kijken of de gist daar (naar mijn idee en smaak) ook voor geschikt is :)

ThomasM

Ik heb een biertje gebrouwen met de Danstar, niet de fermentis. Zal even mijn oorspronkelijke reactie in de andere draad zetten.

tdp

Nu een paar keer de dubbel gedronken die ik hiermee vergist heb: Ik vind het een fantastisch biertje :)! Net als bij Jaques is de mijne ook niet ver doorgetrokken, maar ben wel zeer tevreden!

Groet,
de TDP

Herman

Ik heb op 28-11 een tripel gebotteld, gebrouwen met deze gist. Ik was in het begin nog niet zo enthousiast over de smaak. Daar zat een scherp randje aan, dit was een heel klein beetje ciderachtig, met wat groene appeltjes. Dat laatste was waarschijnlijk een restje acetaldehyde dat nog opgeruimd moest worden.

Inmiddels is dit bier mooi in balans en drinkt hij mooi weg! Niet zo complex als een Westmalle Tripel, maar ja da's ook een hoge lat om over heen te springen natuurlijk. Al met al wel degelijk tevreden en wat mij betreft een goede korrelgist voor een tripel. Maar mijn volgende tripel krijgt als vanouds weer een Westmalle gist tot haar beschikking.

Oxhead

Ik heb er een enkel, dubbel en tripel mee gemaakt en moet zeggen dat na enkele weken rijping deze gist toch wel een aardig bier oplevert.
Vooral de stevig gehopte volmout enkel is wel geslaagd.

Jacques

Vanavond heb ik de eerste fles van mijn nieuw overhevelexperiment overgeheveld. Door de overmaat een gist is de vergisting snel gegaan (3 dagen). Hoge vergistingsgraad gehaald: 89,2%! Dat is heel wat meer dan bij de dubbel die ik met deze gist vergist had (73,6%).
Bij mijn experiment gaat het om een lichtgekleurd bier met een begin SG van 1048. Qua kleur, SG en vergistingsgraad zou het bier zo mee kunnen doen aan de Brand saisonwedstrijd. Ik heb echter niet genoeg bier voor 12 flesjes. Dus die vlieger gaat niet op.  :)

DenMaarten

Heeft er iemand al ervaring met deze gist in een blond bier?

Brouwers

Citaat van: DenMaarten op 24-03-2015  10:12 uHeeft er iemand al ervaring met deze gist in een blond bier?
Ik heb 1 blond bier geproefd met dit gist, waarvan ik het recept verder niet echt ken. Was een saai bier met weinig smaak. Het bier was redelijk clean met een ligt gistsmaakje. Volgens mij is het wel een prima gist waarbij de mout en de hop eruit moet springen, dus houdt er rekening mee in je recept.

EvdBroek

Citaat van: DenMaarten op 24-03-2015  10:12 uHeeft er iemand al ervaring met deze gist in een blond bier?
Ja ik heb er een honing blond mee gebrouwen, maar die moet ik nog bottelen. Bij het overhevelen van gistvat naar mandfles voor de nagisting heb ik hem wel even geproefd. De smaak deed me een beetje denken aan de smaak van een Westmalle gist, maar om er echt iets van te zeggen moet je nog even wachten tot ik hem uit de fles heb gedronken

Adrie

Ik heb er een blond mee gebrouwen, maar ik ben niet te spreken over deze gist. Als je een echt lekkere blond wil, dan kun je beter de Wyeast Belgian Ardennes gebruiken.

Jacques

Ik heb er een donker bier mee gebrouwen (een kruising tussen een dubbel en een stout) en de smaak daarvan vind ik niet verkeerd.

RobW

Citaat van: Jacques op 24-03-2015  22:36 uIk heb er een donker bier mee gebrouwen (een kruising tussen een dubbel en een stout) en de smaak daarvan vind ik niet verkeerd.

Ik heb er een donker en een blond bier mee gebrouwen.  De donkere was wel ok. Ik hoop dat de blonde nog bijtrekt, niet echt mijn ding. Normaal gebruik ik bijna altijd de Wyeast 1762 (ook voor blond en trippel) Wellicht wat saai maar wel altijd lekker bier.

Markiej87

Ik heb nu twee bieren met deze gist gebrouwen, maar ik hou voortaan mijn handen ervanaf. Ik laat de bieren voorlopig staan, wellicht worden ze na een paar maanden meer richting mijn smaak. Ondanks dat andere hobbybrouwers wel te spreken waren over de dubbel die ik ermee gemaakt had, vond ik hem zelf te droog, scherp en kruidig. Dat gaat er met de tijd nog wel af denk ik. De dubbel die ik maakte met de Trappist High Gravity van Wyeast was ook wat droog, meer naar mijn smaak :)

mr.chelsea

Hallo,
Ik heb er ook een donker bier mee gebrouwen (en ja ook een kruising tussen een dubbel en een stout, de bedoeling was een dubbel maar had iets te veel chocolademout gebruikt 5%). De jury van de Roode toren vond het een lekker biertje en vond het een tweede plaats waard.  ;)

HermanH

Ik heb vandaag een ambertje gebrouwen (21,3 liter om 19.15u in de CCT aan 1061 SG volmout, dus zonder suiker) met een zakje Fermentis Abbaye met een zakje T-58 gemengd (samen gehydrateerd), dit omdat ik mijn bruintje van vorige keer te "leeg" vond met enkel de Abbaye... ;-) Ben benieuwd naar het resultaat. 2 zakjes omdat het snel moet gaan, ben van 1 tot 9/4 op reis, dus wil dat hij tegen dan (hopelijk) op koeling kan... ??? ;-)

smaalle

Ik heb een tripel gebrouwen met deze gist. Hij is al 2 weken gebotteld, maar op geen enkel flesje zit koolzuur. Heb overal suiker toegevoegd. Ik moet er wel bij vermelden dat tijdens de hoofdvergisting een bijna niet te harden rioollucht kwam. Zo erg dat ik het vat maar in de garage heb gezet. Om mijn vriendin niet op stang te jagen.

Kan ik hier nog iets mee doen?
Zo ja wat?

chm

Putlucht tijdens vergisten kan en wijst niet direct op een probleem. Hoe smaakt het?

hobbybob

Citaat van: smaalle op 13-05-2015  08:33 uIk heb een tripel gebrouwen met deze gist.Hij is al 2 weken gebotteld, maar op geen enkel flesje zit koolzuur. Heb overal suiker toegevoegd. Ik moet er wel bij vermelden dat tijdens de hoofdvergisting een bijna niet te harden riool lucht kwam. Zo erg dat ik het vat maar in de garage heb gezet. Om mijn vriendin niet op stang te jagen.

kan ik hier nog iets mee doen?
Zo ja wat?

Meer info
Wanneer gebrouwen - start SG
Wanneer gebotteld  - eind SG
Hoeveel bottelsuiker?

Voor nu zeg ik flessen schudden en warm <20 graden wegzetten

tdp

Citaat van: hobbybob op 13-05-2015  13:43 u...

Voor nu zeg ik flessen schudden en warm <20 graden wegzetten

< of > 20 graden? Ik zou het lekker in de woonkamer of CV kast wegzetten!

hobbybob

Citaat van: tdp op 13-05-2015  13:44 u< of > 20 graden? Ik zou het lekker in de woonkamer of CV kast wegzetten!

Oww ja > natuurlijk deze Abbaye kan wel wat temperatuur hebben

tdp

Begreep de strekking ook al niet.

Ik heb een trapkast, welke altijd rond de 20 graden zit, dit wil perfect! De stofzuiger maar naar de schuur verplaatst ;)

Groet,
de TDP

Jacques

Citaat van: smaalle op 13-05-2015  08:33 uIk heb een tripel gebrouwen met deze gist. Hij is al 2 weken gebotteld, maar op geen enkel flesje zit koolzuur. Heb overal suiker toegevoegd. Ik moet er wel bij vermelden dat tijdens de hoofdvergisting een bijna niet te harden rioollucht kwam. Zo erg dat ik het vat maar in de garage heb gezet. Om mijn vriendin niet op stang te jagen.

Kan ik hier nog iets mee doen?
Zo ja wat?

Tip: er zijn tegenwoordig waterloze "watersloten": Sterilock. Deze kun je voorzien van een geurfilter waardoor de geur wordt weggenomen.

Voor de uiteindelijke smaak van het bier maakt het vrijkomen van het zwavelachtig aroma niets uit. In dit topic is dat al vaker geschreven...

bert braadslee

Citaat van: smaalle op 13-05-2015  08:33 uIk moet er wel bij vermelden dat tijdens de hoofdvergisting een bijna niet te harden rioollucht kwam.

Volgens mij heeft een ieder die met deze gist heeft gebrouwen dit ervaren, het klinkt me ook niet vreemd in de oren.

smaalle

Citaat van: Jacques op 13-05-2015  21:07 uTip: er zijn tegenwoordig waterloze "watersloten": Sterilock. Deze kun je voorzien van een geurfilter waardoor de geur wordt weggenomen.

Voor de uiteindelijke smaak van het bier maakt het vrijkomen van het zwavelachtig aroma niets uit. In dit topic is dat al vaker geschreven...
Met de smaak is ook helemaal niks mis. Alleen het koolzuur op de fles mis ik. Waardoor opdrinken ook geen optie is. Helaas

RoodeLeeuwVenlo

Zondag dan eindelijk een blond gebrouwen en in de gisttank gekieperd met deze gist. Ik had 40 liter wort met een s.g. van 1,060. Volgens BrouwHulp had ik net wat minder dan 3 zakjes nodig. Daar heb ik dus drie zakjes van gemaakt.
Maandag ochtend stond het waterslot als een idioot te borrelen. Inmiddels staat het stil en ruikt het zaakje muf. En het s.g. lijkt te zijn gezakt naar 1,008. Niet normaal in twee dagen.
Drie opmerkingen:
1. Bij het door de koeler pompen van het wort pakte deze ergens lucht waardoor ik schuim in de ketel kreeg. Veel schuim. het wort is dus goed belucht...
2. Verder heb ik de gist gehydrateerd zoals aangegeven.
3. Ik heb het jongbier gemeten met een refractometer en dat is lastig af te lezen. BrouwHulp corrigeert dat wat ik denk te lezen. Morgen dus voor de zekerheid nog even een hydrometer gebruiken. Ik zal de uitkomst hier vermelden.

Brambo

Deze zomer een quadrupel gebrouwen met de  Safbrew Abbaye. sg 1095 (13% suiker)
Omdat ik direct daarna vertrok op reis niet in mijn controlekast gestopt maar in mijn trapgat naar kelder (redelijk constant 20° in de zomer)
Na thuiskomst overgeheveld en gelagerd. Eind SG boven alle verwachtingen 1016 veel lager dan verwacht! Lekker bier die enkel nog beter zal worden binnen enkele maanden!

RoodeLeeuwVenlo

Zojuist met de hydrometer gemeten. Uiteraard eerst het jongbier enkele malen van het ene glas in het andere gegoten om het CO2 te verwijderen. Hij geeft 1,014 aan. Er zit wel nog veel gist bij. Dus wellicht is de berekening van trouwhulp (1,008) zo slecht nog niet. Maar gezien het waterslot al een dag stil staat ga ik er van uit dat de vergisting afgerond is. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Zondag avond om 18.30 uur de gist geënt en op dinsdag middag einde vergisting.
Ik heb de temperatuur van gistkast omlaag gezet zodat de gist kan bezinken. Ik hoop dat de smerige lucht nog wordt afgebroken. De eerste dag rook het heerlijk in de kast. Iemand een idee hoe en bij welke temperatuur dat het beste gaat?

Louis

seed7

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 21-10-2015  10:06 uIk hoop dat de smerige lucht nog wordt afgebroken. De eerste dag rook het heerlijk in de kast. Iemand een idee hoe en bij welke temperatuur dat het beste gaat?

Laat het nog maar even "warm" staan,

Ingo

brouwmus

Ingo was me net voor: :)
Ook ik zou nog twee weken wachten en het vat met rust laten in z'n huidige omgeving om de gist de gelegenheid te geven e.e.a. op te ruimen.

Bij de tripel die ik op zondag 30-8 heb gebrouwen (24l met 2 zakjes gist), had ik vanaf maandag een enorme rioolgeur uit de koelkast. Op dinsdag 1-9 was dat al minder en na verloop van een week trok de lucht ook bij mijn brouwsel weg (zoals ook al eerder is geschreven). Het waterslot stond ook snel stil bij mij. Tussendoor heb ik overigens het SG niet gemeten.
Bij het bottelen op 18-9 smaakte en geurde het bottelmonster heerlijk fruitig.

(Dit was overigens de eerste keer dat ik met de Abbaye last had van die putlucht. Was ook de eerste keer dat ik 'teveel' gist had toegevoegd.)

Gisteravond toevallig nog 1 flesje van dit bier geproefd: mag nog iets langer rijpen maar is al erg aangenaam, vind ik zelf.
 :brouwen:

RoodeLeeuwVenlo

Dank jullie voor de reactie. We houden hem nog een weekje rond de 20.
Ga ik dan koelen.

orangeloo

Wie heeft er wel eens een slurry opgevangen van de Safbrew Abbaye,
en daarna terug proberen op te starten met een starter?
Ik heb dit nu al 2 keer geprobeerd, zonder succes.
Dat kan geen toeval meer zijn.

026

Bij mij ook niet gelukt om met de slurry een nieuwe start te maken. Had eerst een dubbel gebrouwen, laten vergisten en de slurry opgevangen en een tijdje koel weggezet. Deze slurry gebruikt voor een quadrupel, maar dat wilde niet echt. Vond het ook al vreemd... :weetniet:

Zooms

Bij mij al een keer of vier goed gegaan. Wel weer een starter maken met de slurry.

mbroek

Een keer gewoon de slurry gebruikt omdat ik nog niets had om starters te maken. Is een prima bier geworden. Eerst slurry in het gistvat en het wort eroverheen gekletterd.

Chiel

RoodeLeeuwVenlo

Update,

Mijn blond met Abbaye is prima geworden. In twee dagen uitgegist. Ja. Twee dagen van 1,060 naar 1,008. Gekkenwerk. Volgende keer de vergistingstemperatuur toch maar wat lager houden. (Begonnen op 22) Ik had 'm ook iets overpitched. De vieze lucht die na twee dagen begon, was na een week helemaal weg en ik rook weer fruit. Nu, na hergisting ruikt het bier ook redelijk fruitig.

Afgelopen zaterdag een Quadrupel gebrouwen met een start SG van 1,088 en om 17.00 uur ingezaaid. Zondagochtend stond het waterslot al als een idioot de bluppen. Gistermiddag is de gist door het waterslot naar buiten gekomen. Ik had 46L wort in een tank met 75L inhoud gedaan. Net te veel dus blijkbaar voor deze gist. Is me al eens eerder gebeurt met een quadruple die ik met Wyeast 3787 had vergist.

Ik zal mijn verdere bevindingen hier posten.

Hay

Hoi Louis,

Ik heb afgelopen donderdag een dubbel met deze gist in de kast gezet en deze keer de temp bewust wat lager gehouden.
Op 20 graden ceslsius en dan gaat ie wel hard maar niet zo snel en voordeel is dan dat je die putlucht niet hebt .
Na 4 dagen blubt ie nog steeds.
De vorige keer met mijn quadrupel bij een hogere temperatuur had ik dat ook dat ie zo snel ging en een putlucht had.
Maar die is ook heel lekker geworden.

RoodeLeeuwVenlo

Na 2,5 dag gisten zit het sg op 1,023. Gestart op 1,088. Dat gaat lekker. Hij blubt nog lekker door. Ik heb de temperatuur nu verhoogt naar 22ºC  met 0,5ºC marge. Ik zag in BrouwHulp dat ik deze iets te weinig gist geënt heb. Kijken hoe dat verder verloopt.

Jukkie

Ook hier een rappe vergisting: in 3 dagen heeft de abbaye de vergisting afgeraffeld van 1070 naar 1012....   
edit: 2 zakjes gist op 22L wort

KC

Ik brouw nu vaak met deze gist. De welbekende putlucht was mij tot voor kort vreemd. Tot mijn laatste brouwsel. Mensenlief wat een lucht zeg. Alsof er stiekem in een hoekje iets lag te rotten. Hoe zou het toch komen dat dit niet altijd is? Ik doe altijd 2 zakjes op 20 liter en gewoon in de huiskamer vergisten. Geen vreemde recepten of zo. Het enige verschil was dat ik normaal het wort extreem filter en er nu misschien iets trub bij zat. Is er een logica voor? En hoe is dat bijvoorbeeld bij de Westmalle gist?

seed7

Het enige dat ik daar wel eens over ben tegen gekomen is dat stikstof gebrek een oorzaak zou kunnen zijn, maar of dat het ook is? Als het dat is zou een korte eiwitrust kunnen helpen. Of wat gistvoeding als het begint te stinken?

Ingo

Hay

Maar op zich kan het toch geen kwaad als die putlucht er is of wel?
Qua smaak of zo bedoel ik.

William

Citaat van: Hay op 30-12-2015  17:34 uMaar op zich kan het toch geen kwaad als die putlucht er is of wel?

Nee hoor. Dit stank hoort er bij maar verdwijnt volledig. Verwonder je over wat een gist allemaal kan!

brouwmus

Kan ik beamen: ik had het ook (voor het eerst) bij een tripel tijdens de vergisting, afgelopen zomer. Is tijdens de vergisting al weggetrokken en in het bier was bij het bottelen al geen spoor van zwavel meer terug te vinden.

Groet,
John

RoodeLeeuwVenlo

De gist ruimt zelf weer vervelende stoffen op. Gewoon toch een week op vergistingstemperatuur laten staan. Dan lageren rond de 14- 15 graden en pas dan koelen tot rond de 4-5 graden. Dan blijft de gist actief.
Ik was bij mijn quadrupel met veel suiker, de gistvoeding vergeten, wellicht dat dat helpt in de vergistingsgraad en de sterkte van de putlucht.

Jelmer P

Ik geloofde mijn refractometer niet vanochtend. Daarna mijn hydrometer gepakt. Binnen 4 dagen van 1078 naar 1010. Wat gaat deze gist snel.

En die lucht bij dag 2 bah!

j.heesters3

Ook hier een supersnelle vergisting. 15 liter tripel Karmeliet. Duurde ff voordat het op gang kwam maar toen als een speer. Na ruim twee dagen als een gek bellen te hebben uitgeblazen is het erg rustig geworden in het waterslot. Wacht nog een paar dagen om over te hevelen en te meten. Ben begonnen op 1085.

Jos

Hay

Ik vind van deze gist wel dat het hergisten op de fles heel langzaam op gang komt en een hele tijd nodig heeft.
Dik 2 weken of eigenlijk bijna 3.

EvdBroek

Citaat van: Hay op 22-01-2016  14:58 uIk vind van deze gist wel dat het hergisten op de fles heel langzaam op gang komt en een hele tijd nodig heeft.
Dik 2 weken of eigenlijk bijna 3.
Twee weken is toch wel normaal.
Het ligt natuurlijk ook aan de temperatuur en hoe hoog je eind SG is geworden. De gist kan natuurlijk ook flink uitgeput zijn.
Ik heb quadrupels gebrouwen waarbij de gisting op fles maanden duurde.

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 22-01-2016  15:07 uTwee weken is toch wel normaal.
Het ligt natuurlijk ook aan de temperatuur en hoe hoog je eind SG is geworden. De gist kan natuurlijk ook flink uitgeput zijn.
Ik heb quadrupels gebrouwen waarbij de gisting op fles maanden duurde.
Zelfde verhaal hier bij zware bieren. Zelfs eentje gehad waarbij er na een jaar nog geen druk op zat, dus geen actieve gist meer over. Sindsdien bottel ik altijd met wat verse gist en nooit meer problemen gehad met druk op de flesjes, ook niet bij zware bieren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-01-2016  09:40 uZelfde verhaal hier bij zware bieren. Zelfs eentje gehad waarbij er na een jaar nog geen druk op zat, dus geen actieve gist meer over. Sindsdien bottel ik altijd met wat verse gist en nooit meer problemen gehad met druk op de flesjes, ook niet bij zware bieren.

Door niet lang te wachten met het bottelen is er voldoende actieve gist in het bier. Zelf bij zware bieren heb ik nooit gehad dat er geen hergisting was. Wel heb ik een enkele keer gehad dat het wat langer duurde voordat het bier op druk was.

Bottelgist heb ik niet nodig. Bijna altijd geef je te veel gist waardoor je een gistsmaak aan je bier kunt krijgt.

Hay

Daar heb ik toch ff een vraag over omdat dit in een ander topic ook al aan de orde was.
Omdat ik bij deze gist heb gemerkt dat die heel langzaam op gang komt, zat ik er aan te denken om bij het bottelen een beetje gist toe te voegen en een keer heb ik dat ook al gedaan omdat ik dacht baat het niet dan schaadt het niet.
Dus bottelgist toevoegen kan een smaakafwijking veroorzaken?

hansHalberstadt

Als je zwaar overdoseert misschien. Ik maak een giststartertje van 200ml voor 50 liter bier. Daarmee is zelfs heel zwaar bier in 2 weken op druk. Smaakafwijkingen door bottelgist ben ik nog niet tegengekomen. professionele brouwerijen gebruiken vaak zelfs een speciale bottelgist die een mooi sediment vormt en niet meer soorten suiker kan vergisten dan de hoofdgist. Die doen dat ook niet voor niets. Zeker niet als het smaakafwijkingen zou geven.     

Jacques

Citaat van: Hay op 23-01-2016  21:51 uDus bottelgist toevoegen kan een smaakafwijking veroorzaken?

Zeker! Al heel wat keren heb ik van andere hobbybrouwers bieren gedronken waarbij ik een sterke gistsmaak  waarnam. In veel van die gevallen was bottelgist gebruikt.


Belgische brouwerijen gebruiken vaak bottelgist. Zij filteren eerst de gist van de hoofdgisting uit en voegen vervolgens een speciale bottelgist toe. Ze doen dit om zeker te zijn dat er geen bierbommen gebotteld worden. De gist die gebruikt bij het bottelen kan alleen eenvoudige suikers vergisten. Hierdoor sluiten ze verrassingen uit.
De hoeveelheid bottelgist is minimaal. Het bier wordt redelijk verzadigd met koolzuur gebotteld. De hergisting op de fles stelt veel minder voor dan in het verleden. Kijk maar eens hoe gering tegenwoordig het gistdepot is in een commercieel flesje bier met hergisting op de fles. Je ziet het soms bijna niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-01-2016  22:59 uAl heel wat keren heb ik van andere hobbybrouwers bieren gedronken waarbij ik een sterke gistsmaak  waarnam. In veel van die gevallen was bottelgist gebruikt.

De hoeveelheid bottelgist is minimaal. Het bier wordt redelijk verzadigd met koolzuur gebotteld. De hergisting op de fles stelt veel minder voor dan in het verleden. Kijk maar eens hoe gering tegenwoordig het gistdepot is in een commercieel flesje bier met hergisting op de fles. Je ziet het soms bijna niet.

Als je na een week hoofdgisting, dan overhevelen en dan na 1 of 2 weken gaat bottelen dan is de kans groot dat je nog veel gist hebt rondzweven, zeker als je een minder flocculerende gist gebruikt. Ik denk dat je juist daardoor een veel grotere hoeveelheid gist in je flesjes krijgt dan gewenst. De conclusie dat bottelgist gebruikt is en dat dat dus gistsmaakjes verklaart is wat mij betreft dan ook een veel te voorbarige conclusie die meer gebaseerd lijkt op een vermoeden en op die manier al snel tot een conclusie leidt.

Mbt hergisting op de fles moet je denk ik onderscheid maken tussen bieren met laag alcoholpercentage minder dan ca 7% en daarboven. Gist kan zich nog vermenigvuldigen door de aanwezigheid van een klein beetje zuurstof wat bij het bottelen meekomt, maar dat gaat maar tot ca 7% alcohol. Onder de 7% is dus een heel klein beetje gist al voldoende, maar bij zware bieren kan het daarom te weinig zijn. Je moet daar met het toevoegen van bottelgist dus rekening mee houden als je dat dunne laagje in je flesje wilt hebben. 

       

Ansius

Wat ik denk te weten.
Bij de juiste keuze van de gist (alcoholtolerantie) en goed gistmanagement zal de gisting op de fles altijd wel lukken.
Van af brouwdatum tot afvullen op de fles mag zeker langer duren dan 1 maand ook bij zwaar alcoholische bieren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2016  09:58 uAls je na een week hoofdgisting, dan overhevelen en dan na 1 of 2 weken gaat bottelen dan is de kans groot dat je nog veel gist hebt rondzweven, zeker als je een minder flocculerende gist gebruikt. Ik denk dat je juist daardoor een veel grotere hoeveelheid gist in je flesjes krijgt dan gewenst. De conclusie dat bottelgist gebruikt is en dat dat dus gistsmaakjes verklaart is wat mij betreft dan ook een veel te voorbarige conclusie die meer gebaseerd lijkt op een vermoeden en op die manier al snel tot een conclusie leidt.

Mbt hergisting op de fles moet je denk ik onderscheid maken tussen bieren met laag alcoholpercentage minder dan ca 7% en daarboven. Gist kan zich nog vermenigvuldigen door de aanwezigheid van een klein beetje zuurstof wat bij het bottelen meekomt, maar dat gaat maar tot ca 7% alcohol. Onder de 7% is dus een heel klein beetje gist al voldoende, maar bij zware bieren kan het daarom te weinig zijn. Je moet daar met het toevoegen van bottelgist dus rekening mee houden als je dat dunne laagje in je flesje wilt hebben. 

De aanwezigheid van (een beperkte hoeveelheid) zwevende gist in je bier zorgt voor een goede hergisting zonder dat je nog gist moet toevoegen. De meeste gisten vlokken na een week tot twee weken uit. Die ben je kwijt doordat die onderin je gistvat zitten. Het overhevelen heeft ten doel om zo veel mogelijk gist kwijt te raken. Diverse testjes die ik heb gedaan hebben laten zien dat er al autolyse plaatsvindt tijdens de hoofd- en nagisting.

Als ik een duidelijk gistsmaak waarneem, veel gist in de fles ziet en de brouwer zegt dat hij bottelgist heeft gebruikt is geen sprake van een vermoeden maar van een feit... Diverse keren heb ik dit meegemaakt. Voldoende reden om het gebruik van bottelgist niet aan te raden.

Overigens heeft de gist geen zuurstof nodig om zich te vermenigvuldigen en het is overigens ook een fabeltje dat je door hergisting op de fles geen zuurstof hebt in je fles.

Tenslotte hem ik ook bij zware bieren geen problemen met de hergisting op de fles zonder toevoeging van bottelgist. Wel kan het een enkele keer wat langer duren voor de hergisting is afgerond.

Robert1968

Citeeren het is overigens ook een fabeltje dat je door hergisting op de fles geen zuurstof hebt in je fles.

Waarom is dit een fabel, en schijf jij dan fabeltjes, Jacques? :D:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html

Citeer[/Door de gist wordt tijdens de hergisting eventueel in het bier aanwezige zuurstof opgebruikt. Om die reden hoeven we tijdens het bottelen niet bang te zijn voor oxidatie en mag er rustig een kleine hoeveelheid zuurstof in het bier komen. De reden waarom bieren met hergisting zo goed bewaren moet gezocht worden in de afwezigheid van zuurstof in de fles als de hergisting voltooid is.  quote]

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-01-2016  20:25 uhet is overigens ook een fabeltje dat je door hergisting op de fles geen zuurstof hebt in je fles.

Tenslotte hem ik ook bij zware bieren geen problemen met de hergisting op de fles zonder toevoeging van bottelgist. Wel kan het een enkele keer wat langer duren voor de hergisting is afgerond.

Heb je daar literatuurverwijzingen van mbt zuurstof? Voor zover ik weet gebruikt de gist alle zuurstof op zolang er nog voeding is.
Ik zie heel vaak problemen met hergisting op de fles hier op het forum. Bij mij gebeurt dat zeker als ik het bier langer dan 4 weken laat lageren. Korter lageren zoals je zegt zou et probleem kunnen verminderen, maar dan lijkt het me nog steeds lastig om reproduceerbaar de juiste hoeveelheid gist in je bier te houden, immers hangt af van de flocculerende eigenschappen, temperatuur, etc.     

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 24-01-2016  21:13 uWaarom is dit een fabel, en schijf jij dan fabeltjes, Jacques? :D:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html

Citeer[/Door de gist wordt tijdens de hergisting eventueel in het bier aanwezige zuurstof opgebruikt. Om die reden hoeven we tijdens het bottelen niet bang te zijn voor oxidatie en mag er rustig een kleine hoeveelheid zuurstof in het bier komen. De reden waarom bieren met hergisting zo goed bewaren moet gezocht worden in de afwezigheid van zuurstof in de fles als de hergisting voltooid is. 

Dat is een citaat van 21 jaar geleden!
Inmiddels weet ik beter.

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2016  21:14 uHeb je daar literatuurverwijzingen van mbt zuurstof? Voor zover ik weet gebruikt de gist alle zuurstof op zolang er nog voeding is.     

Door het winnen van Brand Zwaar Blond weet ik dat dit het geval is. De brouwers van Brand konden zuurstof aantonen in het bier waarmee ik gewonnen heb.

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2016  21:14 uIk zie heel vaak problemen met hergisting op de fles hier op het forum. Bij mij gebeurt dat zeker als ik het bier langer dan 4 weken laat lageren. Korter lageren zoals je zegt zou het probleem kunnen verminderen, maar dan lijkt het me nog steeds lastig om reproduceerbaar de juiste hoeveelheid gist in je bier te houden, immers hangt af van de flocculerende eigenschappen, temperatuur, etc.     

Heel veel hobbybrouwers voegen geen bottelgist toe aan hun bieren en hebben geen problemen met de hergisting. Zodra de vergisting is afgelopen kun je bottelen. Een aantal dagen nog laten staan voor het klaren van het bier volstaat in de regel. Ik moet daarbij wel bij zeggen dat ik altijd brouwzouten gebruik en dat die helpen bij het klaren van het bier. Dat helpt bij het flocculeren van de gist. Zie ook https://www.wyeastlab.com/hb_clarification.cfm

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-01-2016  22:54 uDoor het winnen van Brand Zwaar Blond weet ik dat dit het geval is. De brouwers van Brand konden zuurstof aantonen in het bier waarmee ik gewonnen heb.
Dat is op zich niet vreemd. De gist gebruikt alle zuurstof op, maar kan dat niet oneindig lang volhouden omdat op een gegeven moment alle brandstof op is dus ook geen zuurstofverbruik meer. In flesjes diffundeert ook zuurstof naar binnen door de dop. Dat is wat er in jouw bier dan is aangetoond volgens mij, maar dus na de hergisting.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2016  23:03 uDe gist gebruikt alle zuurstof op, maar kan dat niet oneindig lang volhouden omdat op een gegeven moment alle brandstof op is dus ook geen zuurstofverbruik meer. In flesjes diffundeert ook zuurstof naar binnen door de dop. Dat is wat er in jouw bier dan is aangetoond volgens mij, maar dus na de hergisting.

De gist verbruikt zoals je zelf schrijft niet alle zuurstof die in de fles zit. Zuurstof wordt gebruikt voor de aanmaak van gistcellen. Bij de hergisting hoeft er maar een kleine hoeveelheid suiker vergist te worden. Er is geen sprake van een grote gistgroei. Als je een overmaat aan bottelgist toevoegt hoeft er zelfs helemaal geen gistgroei te zijn.

Zoveel diffusie is er overigens gelukkig niet bij een kroonkurk. Als dat wel zou zijn zouden kroonkurken niet massaal worden gebruikt voor het zuurstofgevoelige product dat bier is.

De tijd tussen het brouwen van het bier en het winnen van de wedstrijd was overigens ongeveer 10 weken. Er was dus relatief weinig tijd voor diffusie.

Adrie

Gist gebruikt niet alleen maar zuurstof voor de aanmaak van celwanden. Gist is facultatief aeroob, dat betekent dat gist ook voor zijn metabolisme zuurstof gebruikt als dat aanwezig is. Het is voor de gist zelfs gunstiger om zuurstof te gebruiken en aeroob te assimileren dan anaeroob, omdat aeroob meer energie oplevert. Dus ook als de gist zich niet vermenigvuldigt, maar wel leeft, gebruikt het liever zuurstof dan dat het de anaerobe weg kiest.

seed7

Eigenlijk wel opvallend dat ze zuurstof aantoonden. Hoeveel Jacques? 0,1 - 0,2 ppm?

Als je een bier filtert en dan op de hobbybrouwermanier* afvult is 'alle' zuurstof binnen een paar uur weg. Gebonden aan van alles en nog wat in het bier, oxidatie. Zuurstofmetingen aan afgevuld bier worden dan ook meteen gedaan omdat het resultaat anders nietszeggend is.

*ons afvullen is meer overhevelen dan dat het lijkt op professioneel bottelen. Geen voor-vacuüm, geen CO2 spoeling etc.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 25-01-2016  09:18 uGist gebruikt niet alleen maar zuurstof voor de aanmaak van celwanden. Gist is facultatief aeroob, dat betekent dat gist ook voor zijn metabolisme zuurstof gebruikt als dat aanwezig is. Het is voor de gist zelfs gunstiger om zuurstof te gebruiken en aeroob te assimileren dan anaeroob, omdat aeroob meer energie oplevert. Dus ook als de gist zich niet vermenigvuldigt, maar wel leeft, gebruikt het liever zuurstof dan dat het de anaerobe weg kiest.
Mag je daar dan uit concluderen dat je alleen zuurstoftoename (door diffusie oid) kunt hebben in een flesje als alle gist dood is?

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2016  11:02 uMag je daar dan uit concluderen dat je alleen zuurstoftoename (door diffusie oid) kunt hebben in een flesje als alle gist dood is?

Dat lijkt mij een goede conclusie. Het is overigens bekend dat kroonkurken altijd wat zuurstof doorlaten, al is het maar weinig. Daarom zijn er ook kroonkurken op de markt die actief zuurstof adsorberen. Voor zover ik weet zijn die hier niet te koop.

Hay

Mag ik dan weer de conclusie trekken dat als ik een zwaarder bier met deze gist vergist heb, dat ik dan rustig 2 a 3 gram bottelgist kan gebruiken op 20 l af te vullen bier?

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2016  11:02 uMag je daar dan uit concluderen dat je alleen zuurstoftoename (door diffusie oid) kunt hebben in een flesje als alle gist dood is?
Citaat van: Adrie op 25-01-2016  11:42 uDat lijkt mij een goede conclusie. Het is overigens bekend dat kroonkurken altijd wat zuurstof doorlaten, al is het maar weinig. Daarom zijn er ook kroonkurken op de markt die actief zuurstof adsorberen. Voor zover ik weet zijn die hier niet te koop.

Daar de diffusie langs de dopjes heel langzaam gaat (mits goede dopper) zul je geen merkbaar verschil in O2 in je bier kunnen meten, dit wordt vrijwel direct gebonden, met of zonder gist.

@Hay,
Danstar raad voor de CBC-1 10 g per 100 l aan en voor zeer zware bieren hydrateren met en heel klein beetje suiker. http://www.danstaryeast.com/system/files/pdfs/cbc-1-datasheet_0.pdf

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 25-01-2016  10:29 uEigenlijk wel opvallend dat ze zuurstof aantoonden. Hoeveel Jacques? 0,1 - 0,2 ppm?

Hoeveel het precies was weer ik niet meer. Er was in ieder geval behoorlijk veel meer aanwezig dan zij gewend zijn als zij afvullen.

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2016  11:02 uMag je daar dan uit concluderen dat je alleen zuurstoftoename (door diffusie oid) kunt hebben in een flesje als alle gist dood is?

Het ging bij mij om relatief jong bier. Daarbij was niet alle gist dood.


Zie ook http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=521880 (ook hier is zuurstof gemeten in bier met hergisting op de fles)


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-01-2016  21:21 uHoeveel het precies was weer ik niet meer. Er was in ieder geval behoorlijk veel meer aanwezig dan zij gewend zijn als zij afvullen.

Het ging bij mij om relatief jong bier. Daarbij was niet alle gist dood.


Zie ook http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=521880 (ook hier is zuurstof gemeten in bier met hergisting op de fles)
Dit is dan op zijn minst onlogisch en onzinnig om een conclusie uit te trekken lijkt mij. Enige conclusie die je zou kunnen trekken is dat de tot nu toe gehanteerde theorie dat gist alle zuurstof verbruikt niet klopt, maar zo iets kun je niet concluderen uit een meting en ook de verklaring is er niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Hay op 25-01-2016  12:52 uMag ik dan weer de conclusie trekken dat als ik een zwaarder bier met deze gist vergist heb, dat ik dan rustig 2 a 3 gram bottelgist kan gebruiken op 20 l af te vullen bier?
Zou ik wel doen, (niet via droge gist, maar via klein startertje, maar dat is mijn persoonlijke aanpak) maar omdat je dan de hoofdgist niet meer nodig hebt zou ik wel langer lageren om van zoveel mogelijk hoofdgist af te komen, bv 3 weken bij 10-15 ºC.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2016  21:54 uDit is dan op zijn minst onlogisch en onzinnig om een conclusie uit te trekken lijkt mij. Enige conclusie die je zou kunnen trekken is dat de tot nu toe gehanteerde theorie dat gist alle zuurstof verbruikt niet klopt, maar zo iets kun je niet concluderen uit een meting en ook de verklaring is er niet.

Je gaat voorbij aan het feit dat ook anderen (zie link) gemeten hebben dat er zuurstof aanwezig is in bier met hergisting op de fles. De meting die uitgevoerd was bij Brand wordt daar zeer regelmatig uitgevoerd. Men wil zo min mogelijk zuurstof in het gebotteld bier hebben. Men weet als geen ander hoe een dergelijke meting uitgevoerd moet worden.

Overigens heb ik ergens een artikel gelezen heb waaruit ook bleek dat niet alle zuurstof verbruikt wordt tijdens de hergisting maar dat artikel kan ik zo snel niet meer terugvinden.

hansHalberstadt

Bij bier wat zonder gist wordt gebotteld is zuurstofopname wel cruciaal, dus logisch dat ze dit bij Brand doen.
Misschien kun je dit verhaal nog eens bij Brand voorleggen en hun visie op het geheel vragen, nadat je hen hebt gewezen op de discussie die hier gaande is. Als ik bij Brand zou werken zou ik daar best wel een half uurtje voor vrij maken tussen de middag.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2016  22:20 uBij bier wat zonder gist wordt gebotteld is zuurstofopname wel cruciaal, dus logisch dat ze dit bij Brand doen.
Misschien kun je dit verhaal nog eens bij Brand voorleggen en hun visie op het geheel vragen, nadat je hen hebt gewezen op de discussie die hier gaande is. Als ik bij Brand zou werken zou ik daar best wel een half uurtje voor vrij maken tussen de middag.

Over een aantal weken zie ik diverse mensen van Brand. Ik kan hen vragen naar hun ervaringen met de bieren van de andere prijswinnaars.

Heuvinger brouwerij

Nu 2x vrijwel hetzelfde bier, een dubbel volgens het recept wat op de pagina van Dingemans staat, gebrouwen.
De eerste keer vergist met Wyeast 1762 Belgian Abbey Ale II activator (XL) en de tweede keer met Fermentus Safbrew Abbaye.
Het smaakprofiel van die Wyeast 1762 Belgian Abbey Ale II activator (XL) bevalt me beter dan van Fermentus Safbrew Abbaye.
Ik ben nogal een Rochefort liefhebber!

Marther


Heuvinger brouwerij


Marther

Gewoon verkrijgbaar dus.

edensan

Citaat van: Marther op 29-02-2016  16:28 uGewoon verkrijgbaar dus.

ik had m 6 weken geleden al gekregen van Gert Kelder.
Was mij toen helemaal niet bewust dat het om iets unieks ging  ^-^

Was het dus ook niet aangezien dit topic al gestart is in 2014...  :nut:

Jacques

Citaat van: Jacques op 25-01-2016  22:23 uOver een aantal weken zie ik diverse mensen van Brand. Ik kan hen vragen naar hun ervaringen met de bieren van de andere prijswinnaars.

Inmiddels de mensen van Brand gesproken. Bij de twee prijswinnaars na mij hebben zij geen noemenswaardige hoeveelheid "vreemde gassen" aangetroffen. Bij mijn bier was dat wel het geval. Een 'vreemd gas" is een ander gas dan koolzuurgas. Het kan bestaan uit zuurstof en stikstof.

Dit zou er toch op duiden dat het merendeel van de zuurstof verbruikt wordt tijdens de hergisting op fles. Dit betekent echter niet dat je niet zou hoeven op te passen voor zuurstofopname tijdens het bottelen. Zuurstofopname is nadat de hoofdgisting heeft plaatsgevonden een bron voor oxidatie van je bier.

j.heesters3

Hallo

Ik heb een vraag over de Fermentis Safbrew Abbaye. Op verschillende sites staat hij als Safbrew Abbaye en op andere sites als Safbrew BE256. Is dit dezelfde gist. Opmerkelijk dat er een prijsverschil in zit. De Safbrew Abbaye is duidelijk goedkoper dan de BE 256 terwijl de verpakkingen op de naam na identiek zijn. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Jos

seed7

Citaat van: j.heesters3 op 16-09-2016  11:12 uIk heb een vraag over de Fermentis Safbrew Abbaye. Op verschillende sites staat hij als Safbrew Abbaye en op andere sites als Safbrew BE256. Is dit dezelfde gist. Opmerkelijk dat er een prijsverschil in zit. De Safbrew Abbaye is duidelijk goedkoper dan de BE 256 terwijl de verpakkingen op de naam na identiek zijn. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Men heeft inderdaad de naam veranderd, mogelijk om verwarring met de Danstar Abbaye te voorkomen,

Ingo

j.heesters3

Citaat van: seed7 op 16-09-2016  11:53 uMen heeft inderdaad de naam veranderd, mogelijk om verwarring met de Danstar Abbaye te voorkomen,

Ingo

Ingo

Bedankt voor het antwoord. Maar zou het kunnen zijn dat de goedkopere Safbrew Abbaye nog van de oude voorraad is? De prijzen voor de Safbrew BE256 zijn bij Brouwland en Brouwmarkt respectievelijk €4,50 en €3,95 en de Safbrew Abbaye bij Kooyjubbega en Hobbybrouwshop € 2,50. Een behoorlijk verschil dus.

Jos

volleybaltrainer

Inmiddels op de site van van der Kooy ook alleen nog maar de BE256 beschikbaar voor € 3,95

Haagse Wouter

Apart dat die zo duur is ineens. Ik heb een zakje van de Abbaye liggen die ik voor 2,50 gekocht heb.

j.heesters3

Bij hobbybrouwshop is de Safbrew Abbaye nog steeds € 2,50.

Jos

j.heesters3

Bij hobbybrouwshop  de safbrew abbaye besteld. Bleek bij het thuis krijgen van de gist dat hij al aan de uiterste houdbaarheidsdatum zat. Voordat ik echter kon reageren had ik al een mail van Menno met excuses. Bedrag van de Safbrew Abbaye werd meteen teruggestort. Menno vertelde erbij dat de gist nog zeker een half jaar vitaal bleef omdat deze altijd op de ideale temperatuur is bewaard. Bleek dat de gist nog prima werkte. Mijn tripel karmeliet die ik eergisteren gebrouwen heb, liet binnen drie uur de erste blubjes horen en nu staat hij als een gek te bluppen. Dit is al de tweede keer dat ik van hem extra service heb gekregen. Voor alle duidelijkheid ik heb er geen aandelen in.

Jos

j.heesters3

Het prijsverschil tussen de Safbrew Abbaye en de Safbrew BE-256 ligt dus vermoedelijk aan het feit dat de Sabrew Abbaye nog van de oude voorraad is.

Jos

Haagse Wouter

Citaat van: j.heesters3 op 29-09-2016  18:25 uHet prijsverschil tussen de Safbrew Abbaye en de Safbrew BE-256 ligt dus vermoedelijk aan het feit dat de Sabrew Abbaye nog van de oude voorraad is.

Jos
Toen het nog vers was, was het ook zo duur.

Martijn0172

Ik heb deze gist gratis gekregen bij mout en wil graag een tripel er mee brouwen. Wat is de beste temp om met deze te starten? Volgens Fermentis 15-20 ºC  maar ik ben geneigd om iets hoger te gaan (22 ºC?) om meer esters te krijgen?

RobW

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2017  09:45 uIk heb deze gist gratis gekregen bij mout en wil graag een tripel er mee brouwen. Wat is de beste temp om met deze te starten? Volgens Fermentis 15-20 ºC  maar ik ben geneigd om iets hoger te gaan (22 ºC?) om meer esters te krijgen?

Dat heb ik de laatste paar keer gedaan maar ben daar niet tevreden over. Ik ga juist weer wat lager proberen de volgende keer.

EvdBroek

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2017  09:45 u... Volgens Fermentis 15-20 ºC maar ik ben geneigd om iets hoger te gaan (22 ºC?) om meer esters te krijgen?....
Dat zou ik vooral niet gaan doen, ik zou beginnen bij 17 a 18 ºC en dan de temperatuur de dagen er na te verhogen.
Ik heb hem één keer gebruikt bij 20 ºC, maar dat gaf echt veel te veel esters.

RobW

Citaat van: EvdBroek op 06-02-2017  13:00 uDat zou ik vooral niet gaan doen, ik zou beginnen bij 17 a 18 ºC en dan de temperatuur de dagen er na te verhogen.
Ik heb hem één keer gebruikt bij 20 ºC, maar dat gaf echt veel te veel esters.

Eens, ik ben ook nogal geneigd om aan de hoge kant te gaan zitten met vergisten (22ºC) Laatste keer op 17ºC gaan zitten. Het beste resultaat tot nu toe met deze gist.

Sjoerd

Ik heb er een keer een tripel mee vergist op 20 graden, het duurde even, maar na een paar maanden was het een erg mooie tripel.

Nornan Б

Wat een gist is dit. Ik 2 weken bij 20 graden vergist van 1086 naar 1008!
Erg hoge vergistingsgraad

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.