CIP van je CCT

Gestart door Albertus, 17-06-2014 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Na een aantal jaren de CCT's te hebben gebruikt merk ik dat schoonmaken met zeep niet meer volledig lukt, er blijft een ruw laagje achter. Ook met loog en zuur gaat dit niet volledig weg. De laatste keer heb ik PBW gebruikt en daarmee kreeg ik het ruwe laagje wel weg.
Nu moet je de PBW zeker een uur zijn werk laten doen en daarvoor zou je het vat geheel moeten vullen of permanent moeten rollen. Volledig vullen is gezien de prijs van PBW (heel goed maar stinkend duur) geen optie en een uur rollen word je gek van. De opties zijn daarom een soort rollenbank of een simpele CIP (Cleaning In Place) installatie. Ik heb gekozen voor het laatste.

Ik heb een rvs sproeibol in China gekocht voor iets van € 15 incl verzendkosten. Bij een eerste proefopstelling bleek mijn Iwaki MD15 te licht voor dit werk, ik heb nu een soort zware versie van de op het forum bekende kleine zwarte pompjes met een capaciteit van 20 l/h en een opvoerhoogte van 15 meter. De pomp is 90 Watt bij 24 Volt.

Een en ander werkt nu naar behoren, hieronder de laatste proefopstelling. De sproeibol zit nu geklemd maar moet nog een gelaste schroefverbinding krijgen.
In kan nu volstaan met 2 liter PBW oplossing die ik een uur rondpomp.

Bert

Proefopstelling


De pomp


De sproeibol in gebruik


De voorlopige aansluiting van de sproeibol



Pim

Albertus, lijkt er op dat de plaatjes niet (of niet goed) zijn geladen.   >:D

Albertus

Citaat van: Pim op 17-06-2014  14:37 uAlbertus, lijkt er op dat de plaatjes niet (of niet goed) zijn geladen.   >:D

Vreemd, hier werkt alles normaal. Ook op mijn tablet.
Hebben meer mensen er last van?

Bert

wilbertd

Ook ik zie hier een paar mooie foto's.
Geen probleem.

BRAAF bier


Wolter

Duidelijke foto's..

seed7

Bert,

De links hadden slash-forward ipv backslash "\" ipv "/". Ik heb de links aangepast en nu werkt het hier en hopelijk bij iedereen.

Ingo

Albertus

Citaat van: seed7 op 17-06-2014  15:49 uBert,

De links hadden slash-forward ipv backslash "\" ipv "/". Ik heb de links aangepast en nu werkt het hier en hopelijk bij iedereen.

Ingo

Bedankt

Bert

Pim

Citaat van: seed7 op 17-06-2014  15:49 uBert,

De links hadden slash-forward ipv backslash "\" ipv "/". Ik heb de links aangepast en nu werkt het hier en hopelijk bij iedereen.

Ingo
Ja,  nu zie ik ze ook. Bedankt   :duimop:

NewLine

Mooi, werkt de PBW even goed op deze manier?

Albertus

Citaat van: NewLine op 17-06-2014  18:27 uMooi, werkt de PBW even goed op deze manier?

Ja in een proefopstelling had ik een goed resultaat.

Bert

NewLine

Een ander voordeel lijkt me dat je dit ook zou kunnen doen met verwijderde kranen. De teflon daarin blijkt niet goed samen te gaan met PBW.

Maartennijhof

Top idee, heb je voor mij een link naar de shop waar je de sproeibol hebt gekocht?

Pim

Citaat van: Maartennijhof op 17-06-2014  21:09 uTop idee, heb je voor mij een link naar de shop waar je de sproeibol hebt gekocht?
Vond ik ook! Heb weliswaar geen CCT maar moet lukken om daar mijn gistvat mee schoon te maken en ontsmetten.

Zojuist een besteld voor 7 USD via deze link
Er zijn ook grotere maten Deze met 19 mm pijpaansluiting en 50 mm sproeibol is de kleinste (en goedkoopste) die ik kon vinden.

RoodeLeeuwVenlo

Prachtig systeem.
Foto's zijn duidelijk.
Nu ook nog een goed adres voor de tri-clamps vinden.

Henielma

Citaat van: Pim op 17-06-2014  21:31 uVond ik ook! Heb weliswaar geen CCT maar moet lukken om daar mijn gistvat mee schoon te maken en ontsmetten.

Zojuist een besteld voor 7 USD via deze link
Er zijn ook grotere maten Deze met 19mm pijpaansluiting en 50 mm sproeibol is de kleinste (en goedkoopste) die ik kon vinden.

Bedankt voor de link. Alvast 1 besteld. Is ook wel handig om een gistvat van 60 liter mee schoon te maken lijkt me.

KJ!

Moeten de sproeiballen aan een connector worden gelast of werkt dat anders?

Pim

Citaat van: KJ! op 18-06-2014  15:43 uMoeten de sproeiballen aan een connector worden gelast of werkt dat anders?
Zo te zien heeft de sproeibal een gladde 19 mm aansluiting (inwendig). Ik wil hem op een 10 mm (rvs) buis zetten.
Straks maar eens even bekijken hoe ik dat ga oplossen met bv een verloop naar 1/2" buitendraad op de sproeibol lassen en daar dan dmv een knelkoppeling naar 10 mm.

ray71

Zo juist besteld!

Super idee! Gaat denk ik goed werken bij mijn  vergisting can's.

Bedankt voor het delen van je idee!

KJ!

Citaat van: Pim op 18-06-2014  15:48 uStraks maar eens even bekijken hoe ik dat ga oplossen met bv een verloop naar 1/2" buitendraad op de sproeibol lassen en daar dan dmv een knelkoppeling naar 10 mm.

Kan je er gelijk eentje extra lassen voor me?  :groots:

KJ!

Citaat van: Pim op 18-06-2014  15:48 uZo te zien heeft de sproeibal een gladde 19 mm aansluiting (inwendig). Ik wil hem op een 10 mm (rvs) buis zetten.
Straks maar eens even bekijken hoe ik dat ga oplossen met bv een verloop naar 1/2" buitendraad op de sproeibol lassen en daar dan dmv een knelkoppeling naar 10 mm.

Pim, heb je inmiddels al de sproeibol in gebruik? Ik heb er ook een liggen en zoek een handige aanpak...

Pim

Citaat van: KJ! op 11-08-2014  21:25 uPim, heb je inmiddels al de sproeibol in gebruik? Ik heb er ook een liggen en zoek een handige aanpak..
Nog niet echt gebruikt maar wel wat geexperimenteerd. In de aansluiting van de sproeibol past een 15 mm koperen pijpje (behoorlijk klem) en dat heb ik heetgestookt en voorzien van wat zilversoldeer. Dat hecht denk ik niet echt maar het lijkt nu wel goed (genoeg) vast te zitten. Vervolgens een soldeer-verloopje naar koper 12 mm en van daar uit een knel verloop naar de 10mm die ik nodig heb.

Indien ik mijn pompje er op zet dan krijg ik een mooie "fontein" maar er zit niet echt veel kracht op. Je kunt die vergroten door wat gaatjes in de sproeibol dicht te maken (propje, lassen, siliconenkit). Ik wil de sproeibol (demontabel) in mijn gistvat maken en de schoonmaak/desinfectie-vloeistof rondpompen. Daarmee staat zo'n 1/3 van het vat al vol met vloeistof. Dus kan ik de gaatjes die naar beneden zijn gericht gerust dichtmaken want die straaltjes komen direct in het bad terecht. De andere straaltjes komen dan met iets meer kracht op de wand van het vat terecht.

Kortom: Het is zeker een manier die kan werken! En het prijsverschil van de bol met die van een van de lokale leveranciers kan je dus snel verdienen door zelf een verloopje te maken.   :biersmile:

ps.  De aansluiting van de Chinese sproeibol is als volgt: buitenmaat 19 mm (glad);  binnenmaat 15 mm (glad)

Henielma

Een tijd geleden ook zo'n Chineese sproeikop gekocht. Vandaag even over nagedacht hoe hiermee mijn 60 liter gistvaten te reinigen in combinatie met het reiningingsmiddel PBW en 2 liter warm water.

Eerst gedacht een kunsstof lekbak aan te schaffen zoals die onder wasmachines kunnen maar die zijn erg groot. Nog wat langer nagedacht of ik zoveel mogelijk kon weglaten. Dat is gelukt. Zie onderstaande foto's. Op dit moment staat mijn vat te CIP'en met deze opstelling. Uiteindelijk bleek ik alles in huis te hebben om dit te kunnen maken.

Eerst oefenen en testen met warm water is aan te bevelen of alles goed vast zit en lekdicht is.


De sproeikop zit met het middelste deel van een plastic flesje gekoppeld met de slang. ty-raps als slangeklem gebruikt. RVS slangklemmen zou ook kunnen maar die had ik niet liggen. Tijdens het CIP'en laat ik de sproeikop zo'n 10 cm in het vat steken zodat die alles raakt. Dit is mooi te controleren door met een zaklamp op de buitenzijde van het gistvat te schijnen als die aan het CIP'en is.


Deze slang past precies in het gat van de rode dop zoals die bij het vat geleverd wordt. De slang zit goed klem zodat deze mooi afsluit.


De totale opstelling staat op de branderplaats met het gistvat op zijn kop. Op deze manier kan de slangaansluiting in de deksel goed naar beneden weg.

De pomp is een magneetpomp zoals ik die al lang in huis heb maar zelden gebruik. Nu komt die dus goed van pas.

Pim

Goed bezig Herman!

Vraagje: waarom zo moeilijk met dat vat op z'n kop? Wanneer je het vat rechtop zet en de sproeibol door het deksel naar binnen voert dan kan je via je kraan onderin het vat aanzuigen naar je pomp.

Jou een beetje kennende heb je daar vast een goede reden voor   8)

Henielma

Ik heb twee redenen om het vat op de kop te reinigen.
1. De aansluiting aan de deksel is echt waterdicht en die aan de zijaansluiting is zoals ik hem nu gemaakt heb niet helemaal luchtdicht.

2. De zijaansluiting zit wat hoger waardoor je meer water en dus meer reinigingsmiddel nodig hebt. Tenzij je met een haakse bocht lager in het vat aanzuigt.

3. Ik speelde al met de gedachte om het vat op de kop te reinigen en de sproeikop op een vaste buis te plaatsen.

Tip: zorg dat er lucht kan ontsnappen anders komt er veel druk op het vat wanneer je begint met CIP'en. Omdat daardoor de lucht in het vat opgewarmd wordt en dan dus uitzet. Dan zal het systeem mogelijk gaan lekken en anders gaat het vat waarschijnlijk langs de deksel lekken.

Een voordeel van het rechtopstaand reinigen is mogelijk dat de sproeikop dan beter alle hoeken heel goed raakt. Dus als in jou geval de bovenste twee redenen anders uitpakken kan het rechtopstaand ook goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.