Kloeke Kuit

Gestart door William, 25-05-2014 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag ben ik de de Kloeke Kuit aan het brouwen, een kuitbier volgens de aanbevelingen zoals Derek Walsh die heeft geformuleerd. Dat betekent wel op tijd starten want de maischschema's zijn lang en uitgebreid en het koken duurt nóg langer.

Op voorhand geloof ik wel in de lange schema's om voldoende smaakcomponenten uit het hoge aandeel gemoute haver te halen. Het lange koken zal ook wel flink aan de smaak bijdragen door maillardering.

Die gemoute haver neemt trouwens lekker veel volume in of pakt wat minder strak. In een schaal waar normaal precies 2000 gram gerstmout past gaat nu net 1700 gram gemoute haver. Houd hier rekening mee met het watermanagement en panvolume.

Ik wil het wort lekker neutraal laten vergisten met een US-05 slurrie.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK95
Naam receptKuitbier
Brouwdatum25-05-2014
BiertypeOverige bieren
Volume17,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd180 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Veghel10,40 mlMelkzuur8,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l10 mg/l60 mg/l229 mg/l70 mg/l1 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,439 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC45,5 %
1,850 kgPale moutWeyermann6 EBC34,5 %
1,072 kgTarwe - licht (T&F)Thomas Fawcett and Sons5 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Gom 135,0 °C2 min.20 min.4,3 l/kg
Gom 245,0 °C1 min.20 min.4,3 l/kg
Eiwit52,0 °C1 min.15 min.4,3 l/kg
Suiker 162,0 °C5 min.30 min.4,3 l/kg
Suiker 272,0 °C1 min.15 min.4,3 l/kg
Uit78,0 °C5 min.5 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,3 gHallertau Mittelfrühpellets4,8%120 min.10,5 IBU
12,3 gE.K. Goldingsbellen4,7%90 min.9,2 IBU
10,9 gE.K. Goldingsbellen4,7%15 min.3,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
200,0 mlSafale American (US-05)bovengist


Christiaan S

Ben benieuwd hoe dit wordt. Zijn die gom stappen echt nodig?

William

Citaat van: Christiaan S op 25-05-2014  12:29 uBen benieuwd hoe dit wordt. Zijn die gom stappen echt nodig?

Haver schijnt veel gomstoffen de bevatten die bij filtratie problemen kunnen veroorzaken, vooral als de temperatuur in het moutbed gaat dalen. Ook heb ik bij clubgenoten gezien dat dit kan leiden tot gegeleerde schijfjes in de gebottelde flesjes (eenmalig maar toch).

Of je daar met havervlokken ook last van hebt is maar de vraag. Misschien ben je gomstoffen daar al kwijt.

Omdat in de gemoute haver ook enzymen zitten kan ik me voorstellen dat je hiervoor een ander optimaal maischschema nodig hebt.

Misschien is het aardig om bij het OBBK een biertje te ruilen.

OP de site van de zwolse brouwerij WitteKlaverVier (aanbevolen) kun je een artikel downloaden over maischen van 100% gemoute haverbier. Een heel erg leuke site met veel informatie over o.a. kuitbieren.

Christiaan S

We zullen zien of de vlokken voor filtratie problemen gaan zorgen. Het maischen gaat nu zijn 67 graden stap in, de ketel zit vol met nog wel vloeibaar zeer troebele substantie. Eens kijken wat er nu gaat gebeuren en of er wat heldere oplossing gaat komen.

In principe ben ik wel van plan naar het obbk te gaan.

William

Ik ben nu begonnen met verwarmen tot koken.

Het rendement van 70% is wat lager dan normaal (75%) maar hoger dan waar ik vanuit was gegaan (65%). Dat wordt dus een iets sterkere kuit (gelukkig zijn de grenzen breed gesteld) en ga ik daarom misschien ook iets meer bitterhop gebruiken.

Met het maischen was goed waar tenemen dat rond de 50°C de eerste eiwitafbraak of zetmeelverstijfseling begon: het wort werd van melkachtig een beetje glazig met een groenige waas. Bj de 50°C stap viel me ook op dat er een wat kruidige geur vrijkwam. Voor de rest ging het maischen en spoelen voorspoedig.

Op het eind lagen er veel lege haverhulsjes boven op de bostel. Gelukkig heb ik de gemoute haver kunnen schroten bij Hoppenbrouwers want de haver viel ongeschonden door mijn JSP maltmill met vaste walsafstand :duimop:

Christiaan S

Ik ben nu klaar met de 78 graden stap, de oplossing is van glazig wit naar minder troebel en licht oranje gegaan. Straks filteren en kijken wat ik voor rendement ga halen.

William

Al een uurtje aan het koken. Er is een enorme hot break van eiwit waarneembaar.

Christiaan S

Nu aan het spoelen, filtreren gaat soepel. Naar komt er een vaste deeltjes mee met het spoelen, zal wel van de haver komen.

Hoppenbrouwers

Zou de hotbreak ook voor helder bier kunnen zorgen?
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. (straks de t control volgen)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-05-2014  15:41 uZou de hotbreak ook voor helder bier kunnen zorgen?

Ik hoop het niet, dat is niet volgens de stijl :o

Christiaan S

De mijne gaat nu aan de kook, het ruikt erg apart. Niet een geur die ik eerder tegen gekomen ben.
Rendement van 67 % voor koken! valt me niet tegen.

William

Hij zit in het vat - 16 liter met een sg van 1067. Het hete wort was akelig helder maar nadat het uit de koeler kwam was het mooi troebel (zoals altijd).

Drie uur koken heeft de kleur wel met zo'n 5 tot 8 EBC punten doen laten stijgen. De smaak heeft iets kruidigs.

TControl doet de rest.

RobinB

Citaat van: William op 25-05-2014  12:39 uHaver schijnt veel gomstoffen de bevatten die bij filtratie problemen kunnen veroorzaken, vooral als de temperatuur in het moutbed gaat dalen. Ook heb ik bij clubgenoten gezien dat dit kan leiden tot gegeleerde schijfjes in de gebottelde flesjes (eenmalig maar toch).

Dat is toch met rogge?
In een haverblonde die ik ooit gebrouwen heb met TF haver (gemout) heb ik volgens mij geen gomstap aangehouden en ook geen problemen ondervonden.

Citaat van: William op 25-05-2014  13:15 uGelukkig heb ik de gemoute haver kunnen schroten bij Hoppenbrouwers want de haver viel ongeschonden door mijn JSP maltmill met vaste walsafstand :duimop:
Dat had ik toen inderdaad ook, een keer herschroten helpt ook. ;)

William

Citaat van: RobinB op 25-05-2014  17:32 uDat is toch met rogge?

Ik dacht dat Henielma dit met een haverbier heeft gehad :weetniet:

William

De gist heeft er zin in. Na een paar uurtje al flinke activiteit met een gist die niet was opgestart. Ik heb de temperatuur maar een graadje teruggezet.


Christiaan S

Ik heb nu 15 liter met Eem SG van 1.060 in het vat zitten. Dit wordt vergist bij 22 graden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 25-05-2014  17:29 uHij zit in het vat - 16 liter met een sg van 1067. Het hete wort was akelig helder maar nadat het uit de koeler kwam was het mooi troebel (zoals altijd).

Drie uur koken heeft de kleur wel met zo'n 5 tot 8 EBC punten doen laten stijgen. De smaak heeft iets kruidigs.

TControl doet de rest.
Die drie uur koken, heb je dat in BrouwHulp voor elkaar gekregen vwb berekeningen? Bij mij wil hij niet verder dan 120 min. :weetniet:

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-05-2014  22:47 uDie drie uur koken, heb je dat in BrouwHulp voor elkaar gekregen vwb berekeningen? Bij mij wil hij niet verder dan 120 min. :weetniet:

Niet op gelet. Ik heb de eerste hop pas op 120 minuten toegevoegd dus ik ben niet tegen dat mogelijk probleem opgelopen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 25-05-2014  23:02 uNiet op gelet. Ik heb de eerste hop pas op 120 minuten toegevoegd dus ik ben niet tegen dat mogelijk probleem opgelopen.
Dan "omzeil" je het hele probleem inderdaad ;). Doe ik dat ook, scheelt weer.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-05-2014  22:47 uBij mij wil hij niet verder dan 120 min. :weetniet:

Rare beperking... wat als je nu een lambiek wilt maken en 3 of 4 uur wilt koken... :weetniet:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 25-05-2014  23:17 uRare beperking... wat als je nu een lambiek wilt maken en 3 of 4 uur wilt koken... :weetniet:
Dit gaat dan over het toevoegen van de hop. Die wil maar max. Voor 120 min. Berekenen.

Citaat van: William op 25-05-2014  15:42 uIk hoop het niet, dat is niet volgens de stijl :o
Er staat toch in de beschrijving dat het bier 'iets troebel mag zijn'. Er staat toch niet dat dat moet?

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-05-2014  09:51 uer staat toch in de beschrijving dat het bier 'iets troebel mag zijn'. Er staat toch niet dat dat moet?

Als dat er staat dan hoeft het inderdaad niet troebel te zijn.

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-05-2014  23:17 uRare beperking... wat als je nu een lambiek wilt maken en 3 of 4 uur wilt koken... :weetniet:

Na 120 minuten krijg je nagenoeg geen toename meer van de iso-alfazuren. Langer koken kan, maar heeft voor wat betreft de bitterwaarde van het wort niet zo veel toegevoegde waarde.


Ronald_

Waarom heb je dit bier zo lang gekookt?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Ronald_ op 27-05-2014  08:56 uWaarom heb je dit bier zo lang gekookt?
Maillardering


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.