Een IPA van eigen balkonhop

Gestart door Loek Essers, 19-05-2014 00:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loek Essers

Hee hallo,

Ondanks dat ik hier nieuw ben ben ik een fervent lezer van dit forum. Jullie hebben me vaak verder geholpen. Ik ben bezig met het kweken van hop op mijn balkon en dat gaat best goed. Het gaat om Saphir die ik heb besteld in Duitsland (dank voor de tip) en hij tiert welig.

(Zie hier,  nu al halverwege de trellis, het groeit snel) http://somethingfermenting.com/category/balkonhop-2/

Doel is om er een fris IPA-achtig bier van te brouwen. Nu begrijp ik dat Saphir daar niet per se geschikt voor is maar wellicht kan ik het gebruiken samen met andere hop. Ik wil vooral wat van mijn balkon erin stoppen.

Ik hou van fris, citrus-achtig bier en ik ben benieuwd of jullie denken dat dat kan met Saphir. Ik ben ook benieuwd of jullie een recept kunnen aanraden. Ik heb ooit zo'n blikpakket gebruikt en dat vond ik niet te zuipen.

Ik heb niet veel spullen: een paar gistflessen (glas), watersloten, sulfiet, een hopplant en een nieuwsgierige geest en dan houdt het wel op.

Tips zijn dus welkom. Het doel is een bitter balkonbier dat van mezelf is.

Ik hoor graag meer!

strokkie

Je zult denk ik toch een paar aanvullende zaken nodig hebben...  Ik denk bijvoorbeeld alleen al aan een pan voor het maisschen / koken. Met alleen wat hop en een gistfles maak je nog geen bier  8)

Overigens, kan ik je het boek van Adrie Otten erg aanraden! Op dit forum al vele malen genoemd als geweldig boek voor starters.

wilbertd

Citaat van: Loek Essers op 19-05-2014  00:17 uDoel is om er een fris IPA-achtig bier van te brouwen. Nu begrijp ik dat Saphir daar niet per se geschikt voor is maar wellicht kan ik het gebruiken samen met andere hop. Ik wil vooral wat van mijn balkon erin stoppen.

Ik hou van fris, citrus-achtig bier en ik ben benieuwd of jullie denken dat dat kan met Saphir. Ik ben ook benieuwd of jullie een recept kunnen aanraden. Ik heb ooit zo'n blikpakket gebruikt en dat vond ik niet te zuipen.

Als je een sterk bitter bier wilt brouwen zoals een IPA is een aromahop met een laag alfagehalte alleen natuurlijk niet ideaal.
Nu ken ik die Saphir niet, maar ik lees 'sweet, mild clean citrus'. Ook dat klinkt niet als het ideale hop in een IPA, daarvoor wil je vooral uitgesproken smaken, niet zoet en mild. Neemt niet weg dat je er niet een lekker fris en bitter bier mee kunt maken.

Ik zou je aan raden naast die Saphir (aromhop) een biterhop te gebruiken die ook wat 'fruitige' kenmerken heeft.
ik vind zelf Calypso als bitterhop in een IPA erg lekker (en het overstemd niet).
Als je bijvoorbeeld een Amarillo zou nemen dan proef je waarschijnlijk weinig meer van je Saphir.

Als recept: download eerst een van die gratis BrouwHulp software, errug handig.
Het brouwen van een IPA is een beetje een 'dirty trick', het pakt erg vaak goed uit :)
De moutstort kun je heel simpel houden (bijvoorbeeld 100% pale of pils mout), maar je kunt er ook wat caramouten aan toevoegen, het ligt er een beetje aan hoeveel body je het bier wilt geven. Als je houdt van een fris en fruitig bier zou ik gaan voor weinig body en zelfs wat suiker toevoegen en enkel alleen een paar procent donkere mout voor de kleur.
Voor de hop: Haal iets van 30 EBU uit je bitterhop en de rest van de EBU's uit de Saphir, maar mik niet te hoog, probeer bijvoorbeeld niet nog eens 30 IBU te halen uit je aromahop.
Voeg de Saphir in enkele stappen toe, bijvoorbeeld een gedeelte 30 minuten koken, een gedeelte 15 minuten en voeg ook wat toe tijdens de vergisting.

Verwacht geen hopbom met een omschrijving als die van Saphir, maar het is wel leuk om op deze manier je hop te leren kennen, ik zou hem  niet gaan mengen met andere aromahoppen.

hobbybob

CiteerAangezien hop wel een meter of drie de hoogte in gaat

Maak daar maar gerust 6 meter van :biersmile:

wilbertd

Citaat van: hobbybob op 19-05-2014  11:14 uMaak daar maar gerust 6 meter van :biersmile:
Kan heel handig zijn als de bovenbuurman ook brouwer is   :)

Loek Essers

Citaat van: strokkie op 19-05-2014  11:06 uJe zult denk ik toch een paar aanvullende zaken nodig hebben...  Ik denk bijvoorbeeld alleen al aan een pan voor het maisschen / koken. Met alleen wat hop en een gistfles maak je nog geen bier  8)

Pan heb ik.  ;) Ik zal ook eens naar het boek kijken. Dank!

Dank voor de uitgebreide tips @wilbertd, daar heb ik wat aan.

En wellicht kan ik de bovenbuurman ervan overtuigen om de hop door te laten groeien. Zou hop ook over een plafond kunnen groeien als ik daar een touwtje span? Hmhm. 

wilbertd

Citaat van: Loek Essers op 19-05-2014  12:12 uPan heb ik.  ;) Ik zal ook eens naar het boek kijken. Dank!
Dan heb je alleen nog een koeler nodig en je kan beginnen te brouwen met moutextract.
Nog wat koperen leidingen scoren en je kan moutbrouwen :)

Loek Essers

Ik herinner me net dat ik helemaal niet heb laten weten hoe het ging. Echt vlekkeloos ging het niet, en erg lekker werd het ook niet. Voor wie het interessant vindt staat hier meer over mijn eerste bierexperiment http://somethingfermenting.com/2014/11/06/raggeling-bier-uit-een-zak/

Gelukkig gaat het inmiddels wat beter.  http://somethingfermenting.com/category/bier-2/

Nog dank voor de tips!

RienP

Ik heb zelf ook de Saphir in de tuin staan. Nu heb ik er tot op heden 1 keer mee de gebrouwen in een tripel. Op basis van het aroma tijdens het brouwen zou ik dit niet zo snel voor een IPA gebruiken. Volgens veel omschrijvingen lijkt het meer op de Hallertau familie. (http://hopunion.com/german-saphir/)

In een ander type bier is je tuinhop dus toch goed bruikbaar.

Loek Essers

Ik heb nog wat over dus zeker de moeite waard om wat anders te proberen. Als je een recept hebt en wil delen hoor ik het graag. Ik ben ook bang dat ik de hop wat te vroeg heb geoogst aangezien het allemaal nogal grassig smaakt en ruikt. Maar ik las ook ergens dat de eerste bellen van een nieuwe plant niet zo sterk zijn. Nu ja, volgend jaar nog maar eens proberen. 

RienP

Bij deze. Ik heb hem vanavond voor het eerste geproefd (na ± 2 weken in de fles) en hoewel nog erg zoet (de hergisting op fles is denk ik nog niet helemaal klaar) bevalt hij me goed. Alcoholpercentage is op ongeveer 8,5% uitgekomen. Het aandeel palemout kun je denk ik ook wel vervangen door pilsmout. Dat is namelijk de basis voor veel tripels. Ik had alleen palemout in huis dus vandaar de keuze.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaphir Tripel
Kenmerk03-2014
Brouwdatum14-12-2014
BiertypeTripel
Aantal liters16
Gewenst begin SG1080
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater26,9 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater14,7 liter
Spoelwater12,2 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur21 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC90,0 %4,901 kg8 EBC
Kristalsuiker10,0 %0,545 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saphir4,0 %20 gr75 minuten13 EBU
Saphir4,0 %20 gr30 minuten9 EBU
Saphir4,0 %20 gr15 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten3,0 l/kg


Loek Essers

Dank! Ik ga eens kijken of ik er een brew in a bag variant van kan maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.