Kuitbier bij het OBBK

Gestart door hansm, 17-05-2014 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Hoi allemaal,

De aankondiging voor het komende OBBK in september is dacht ik nog niet de deur uit, maar wel alvast een mededeling:

Het ziet ernaar uit dat Kuitbier internationaal binnen niet al te lange tijd als biertype wordt onderkend. Kuitbier wordt dan bijvoorbeeld opgenomen in de BJCP-biertypenlijst.

Het zou natuurlijk een beetje raar zijn dat een origineel Nederlands biertype wel op de internationale lijsten voorkomt, maar niet als biertype wordt gezien bij wedstrijden in Nederland. Het BKG heeft inmiddels een voorlopige versie klaar van de beschrijving van Kuitbieren. Als proef wordt Kuitbier bij het komende OBBK in september als biertype toegevoegd als biertype in de klasse A (Kuitbier inzenden in de vrije klasse is niet nodig).

Voor degenen die een poging willen wagen: succes!

 :biersmile:

Kenmerken van een kuitbier zoals de keurmeesters deze gaan hanteren:

Algemene kenmerken
Een Kuit (ook Koyt of Kuyt) is een blond tot gouden-amber Nederlands biertype van hoge gisting met 4,7 tot 7,9 Vol% alcohol.

Uiterlijke kenmerken
Blond tot gouden-amber. Tweeschijn tot mistig. Schuimkraag romig tot ongelijkmatig, blijvend laagje. Gemiddeld koolzuurgehalte.

Geurassociaties
Neutraal tot licht nobel hoppig, graan-broodachtig soms met een hint van munt (haver). Bovengistende karakter is door sterk graan karakter soms moeilijk waar te nemen. Een subtiele fruitigheid (appel, peer) kan aanwezig zijn.

Smaak
Hoppig, soms licht moutig. Nauwelijks waarneembare fruitigheid. Vrij droog en doorstlessend door het lage restsuikergehalte. Licht diacetyl is acceptabel maar DMS, zurigheid en hogere alcoholen niet.

Basissmaak
De basissmaak is bittering tot bitter, zoetig.

Body
De body is dun tot medium.

Mondgevoel
Het mondgevoel is iets astringent, soms licht samentrekkend en droog door het gemiddelde tot hoge koolzuurgehalte en hoge havergehalte.

Nasmaak
De nasmaak is bitter en droog tot licht moutig.

Opmerkingen
Een Kuit is een bovengistend biertype van 1400-1550 gebrouwen uit minstens 45% havermout, minstens 20% tarwemout en maximaal 35% Pale Ale of Pilsmout. Alleen uit nobele hopvariëteiten, geen dryhopping. Vergisting is met een neutrale bovengist

Voorbeelden
Witte Klaviervier, Sallands, Jopen, Burg, De Leckere, Leidsch

Drents Hopbier

Citaat van: hansm op 17-05-2014  08:58 uHet ziet ernaar uit dat Kuitbier internationaal binnen niet al te lange tijd als biertype wordt onderkend. Kuitbier wordt dan bijvoorbeeld opgenomen in de BJCP-biertypenlijst.

Wordt Kuit (Koyt of Kuyt) dan in de BJCP-lijst opgenomen als Nederlands bier? Zou wel leuk zijn naast English, American, German, Belgian, French.

En dan een vraag: waarom staan op de lijst(en) van het BKG geen Vienna en Eisbock? Staan wel in de BJCP-lijst

Hopbier

nembrionic

Citaat van: hansm op 17-05-2014  08:58 uHet ziet ernaar uit dat Kuitbier internationaal binnen niet al te lange tijd als biertype wordt onderkend. Kuitbier wordt dan bijvoorbeeld opgenomen in de BJCP-biertypenlijst.

Er is hard aan gewerkt door mensen van het KBC, en het is door de Brewers Association opgenomen in hun guidelines, enkele weken geleden :)

http://www.brewersassociation.org/attachments/0001/4713/2014_BA_Beer_Style_Guidelines_FINAL.pdf

William

Wie bepaalt of dit bier als type bij de Nederlandse wedstrijden wordt opgenomen als type? Het LABO?


Oscar

Citaat van: William op 17-05-2014  12:09 uWie bepaalt of dit bier als type bij de Nederlandse wedstrijden wordt opgenomen als type? Het LABO?

Het BKG! Volgens geruchten ligt het LABO momenteel een beetje op hun gat...

seed7

Citaat van: nembrionic op 17-05-2014  11:18 uhttp://www.brewersassociation.org/attachments/0001/4713/2014_BA_Beer_Style_Guidelines_FINAL.pdf

BA en BJCP zijn toch twee verschillende (concurerende) organistaties?

Ingo

hansm

Citaat van: William op 17-05-2014  12:09 uWie bepaalt of dit bier als type bij de Nederlandse wedstrijden wordt opgenomen als type? Het LABO?

Uiteindelijk bepaalt de organisatie welke biertypen opgenomen worden. Het is natuurlijk wel handig (of zelfs noodzakelijk) dat de biertypen overeenkomen met de typen die het LABO en het BKG kennen.

Het BKG beheert de lijst van biertypen die keurmeesters kunnen keuren. Het LABO beheert de lijst van biertypen die bij wedstrijden ingezonden kunnen worden. Normaal gesproken is dat een selectie van de BKG-biertypen. Die selectie is meestal 100%, maar niet alle BKG-typen hoeven op de LABO-lijst voor te komen.

Omdat het LABO op dit moment wat traag acteert (ondanks herhaalde verzoeken loopt de LABO lijst achter) heeft het BKG rechtstreeks contact opgenomen met de organisatie van het OBBK. Samen hebben ze besloten Kuitbier toe te laten tot het OBBK 2014.

Natuurlijk komt de biertypenlijst bij de eerstvolgende LABO-vergadering weer ter sprake. Maar het kan lang kan duren voordat de nieuwe typelijst door het LABO gepubliceerd wordt.

Het OBBK is een prima gelegenheid om nieuwe biertypen te testen. Met de Black IPA is het eigenlijk hetzelfde gegaan. Jammer genoeg staat de Black IPA nog steeds niet op de LABO-lijst, waardoor insturen bij het ONK niet mogelijk was. Maar ook de Black IPA staat gewoon weer op de OBBK-lijst  :proost:


hansm

Citaat van: Drents Hopbier op 17-05-2014  10:17 uEn dan een vraag: waarom staan op de lijst(en) van het BKG geen Vienna en Eisbock? Staan wel in de BJCP-lijst

Vienna en Eisbock staan bij het BKG op de "reservelijst". Zodra er meer goede voorbeelden van deze bieren (goed) verkrijgbaar zijn, kunnen deze biertypen toegevoegd worden aan de BKG-lijst.

Daarna volgt de stap richting LABO-lijst...

William

Citaat van: hansm op 17-05-2014  16:23 uHet OBBK is een prima gelegenheid om nieuwe biertypen te testen. Met de Black IPA is het eigenlijk hetzelfde gegaan. Jammer genoeg staat de Black IPA nog steeds niet op de LABO-lijst, waardoor insturen bij het ONK niet mogelijk was. Maar ook de Black IPA staat gewoon weer op de OBBK-lijst  :proost:

Eigenlijk wel mooi, het OBBK als kweekvijver voor biertypen die kunnen doorstomen maar dan moet het LABO natuurlijk wel actie ondernemen. Of misschien moet het BKG hier gewoon de beslissende stem hebben voor zowel OBBK als ONK. Een beetje raar om twee organisatie te hebben die hier over gaan.

Wat is volgens het BKG een representatief voorbeeld van een (goed verkrijgbaar) kuitbier?

hansm

Citaat van: William op 17-05-2014  16:59 uWat is volgens het BKG een representatief voorbeeld van een (goed verkrijgbaar) kuitbier?

In de beschrijving (eerste post) staan er een aantal genoemd: Witte Klaviervier, Sallands, Jopen, Burg, De Leckere, Leidsch Kuitbier

Nu blijkt Burg Bieren dit jar geen Kuit meer gebrouwen te hebben, hun brouwsel van vorig jaar was eenmaling (Bron: Burg Bieren, ik was daar vanmiddag even).  Sallands heb ik vandaag niet kunnen vinden, maar die andere 4 wel.

[edit] Even een plaatje van de 4 voorbeelden, plus nog 2 kuitbieren [/edit]



William

Citaat van: hansm op 17-05-2014  17:04 uIn de beschrijving (eerste post) staan er een aantal genoemd: Witte Klaviervier, Sallands, Jopen, Burg, De Leckere, Leidsch Kuitbier

Dank. Ik wil binnenkort ook een Kuitbier brouwen. Freek Ruis van de Witte Klavervier heeft zich er volgens mij goed in verdiept.

RobinB

Als ik de specificaties lees, valt juist de Jopen Koyt buiten het type? ???
Die is te donker te zoet en zeker niet droog of bitter, lijkt me?

Ook opvallend is het hoppige karakter dat aan de kuitbier specificaties wordt toegeschreven. In de Jopen is hop ver te zoeken.

William

Dat idee had ik ook van de Koyt.

Of dit betekent dat de stijl toch heel erg breed is en nog niet voldoende gedefinieerd is.

nembrionic

Citaat van: seed7 op 17-05-2014  13:10 uBA en BJCP zijn toch twee verschillende (concurerende) organistaties?

Ingo


Klopt, maar het ging om internationale erkenning van de bierstijl. En dat is er een voorbeel van.


Citaat van: RobinB op 17-05-2014  23:39 uAls ik de specificaties lees, valt juist de Jopen Koyt buiten het type? ???
Die is te donker te zoet en zeker niet droog of bitter, lijkt me?

Ook opvallend is het hoppige karakter dat aan de kuitbier specificaties wordt toegeschreven. In de Jopen is hop ver te zoeken.

De Koyt is ook geen kuit maar een gruitbier. Bij de Jopen dachten ze lange tijd dat een kuit (door hun genaamd Koyt) een bier zonder hop was. Maar uit onderzoek is gebleken dat dat niet waar is. Daar is Jopen ook de Frans Hals gaan maken. Dat is namelijk wél een kuitbier.

De Koyt is een gruitbier.

hansm

Citaat van: RobinB op 17-05-2014  23:39 uAls ik de specificaties lees, valt juist de Jopen Koyt buiten het type? ???
Die is te donker te zoet en zeker niet droog of bitter, lijkt me?

Ook opvallend is het hoppige karakter dat aan de kuitbier specificaties wordt toegeschreven. In de Jopen is hop ver te zoeken.

De beschrijving (en de voorbeelden) zijn nog maar een eerste aanzet. De praktijk (te starten met het OBBK) zal leren of de specificaties nog iets aangescherpt moeten worden. Voor de voorbeelden geldt hetzelfde. Als Jopen Koyt buiten de specificaties valt, hoort het niet thuis in het rijtje voorbeeldbieren.

Dank voor jullie input, we zullen het zeker meenemen  :biersmile:


RobinB

Citaat van: nembrionic op 18-05-2014  00:31 uDe Koyt is ook geen kuit maar een gruitbier. Bij de Jopen dachten ze lange tijd dat een kuit (door hun genaamd Koyt) een bier zonder hop was. Maar uit onderzoek is gebleken dat dat niet waar is. Daar is Jopen ook de Frans Hals gaan maken. Dat is namelijk wél een kuitbier.
Aha! Grappig!
Een soort marketing-dwaling dus! ;D

nembrionic

Citaat van: RobinB op 18-05-2014  11:02 uAha! Grappig!
Een soort marketing-dwaling dus! ;D

Eerder een vertaal/interpretatiedwaling. Ze waren daadwerkelijk in de veronderstelling dat het zo was :)
Dat blijft lastig met oude teksten.

Ronald_

Nog een voorbeeld: Hop Art #3 van vandeStreek :D

Ebje

CiteerEerder een vertaal/interpretatiedwaling. Ze waren daadwerkelijk in de veronderstelling dat het zo was :)
Dat blijft lastig met oude teksten.

Inderdaad. De stadsbesturen van Haarlem, Gouda en Delft gaven in de middeleeuwen strenge regels met betrekking tot de moutstort en hoeveel vaten je daarmee mocht brouwen, maar je leest in deze keuren eigenlijk nooit iets over hop en gist. Laat staan over te gebruiken hoeveelheden. Keuren werden vaak opgesteld omdat er iets mis ging in de kwaliteitsbewaking. In een keur van Gouda, begin 16e eeuw, vond ik een bewijs dat er in het kuitbier hop zat, omdat de brouwers werden gemaand geen ander kruid dan hop te gebruiken. Kennelijk waren er toen brouwers die andere (waarschijnlijk goedkopere) kruiden dan hop gebruikten.

Hoppenbrouwers

Volgens de beschrijving van Derek Walsh:

Het mag alleen gehopt worden met oudere Europese aroma variëteiten:
 Hallertau Mittelfrüh, Saaz Saaz, Tettnang Tettnang, Spalt Spalt of East Kent Goldings *
 Hopbitterheid moet tussen de 20 en 40 EBU zijn.


Betekent dat dan letterlijk dat je géén gebruik mag maken van bitterhoppen? Dan gaat er namelijk wel heel wat hop in...

hansm

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-05-2014  10:32 uVolgens de beschrijving van Derek Walsh:

Het mag alleen gehopt worden met oudere Europese aroma variëteiten:
 Hallertau Mittelfrüh, Saaz Saaz, Tettnang Tettnang, Spalt Spalt of East Kent Goldings *
 Hopbitterheid moet tussen de 20 en 40 EBU zijn.


Betekent dat dan letterlijk dat je géén gebruik mag maken van bitterhoppen? Dan gaat er namelijk wel heel wat hop in....

Alles mag natuurlijk, je moet zelf weten wat je gebruikt ;)
Maar een harde, minder aangename bitterheid hoort niet thuis in een kuitbier. Als de keurmeester de bitterheid niet bij een kuitbier hoort passen, zal hij wat punten aftrekken.

seed7

Citaat van: hansm op 17-05-2014  08:58 uEen Kuit is een bovengistend biertype van 1400-1550 gebrouwen uit minstens 45% havermout, minstens 20% tarwemout en maximaal 35% Pale Ale of Pilsmout.

Wel grappig eigenlijk, in het verleden werden de recepturen deels door de steden vastgesteld, als je nu de huidige wetgeving over het bovenstaande heen legt kom je tot 45% havermout (het recept zegt minstens 45% de wet maximaal 45%) en is de enige (commerciële)speelruimte die over is de verhouding tarwe- en gerstemout.

Wel jammer dat er pale- of pilsmout gedefinieerd is en niet algemener gerstemout. Een 15e eeuwse mout stel ik me iets donkerder dan die twee voor maar vooral als een mout met meer spreiding in kleur en eigenschappen. Een soort mengsel van pale, mild en muenchner en dan misschien ook nog een beetje geroosterde aandelen (biscuit). Het zelfde natuurlijk voor de haver en tarwe mouten.

Ingo

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 27-05-2014  08:55 uWel grappig eigenlijk, in het verleden werden de recepturen deels door de steden vastgesteld, als je nu de huidige wetgeving over het bovenstaande heen legt kom je tot 45% havermout (het recept zegt minstens 45% de wet maximaal 45%) en is de enige (commerciële)speelruimte die over is de verhouding tarwe- en gerstemout.

Wel jammer dat er pale- of pilsmout gedefinieerd is en niet algemener gerstemout. Een 15e eeuwse mout stel ik me iets donkerder dan die twee voor maar vooral als een mout met meer spreiding in kleur en eigenschappen. Een soort mengsel van pale, mild en muenchner en dan misschien ook nog een beetje geroosterde aandelen (biscuit). Het zelfde natuurlijk voor de haver en tarwe mouten.

Ingo
Volgens mij is pils of pale een voorbeeld. Er zijn ook sites die gerstemout aangeven met een max. Volume van 35%
Als het 'wet' tekst is vraag ik me wel af wat de bron is.

Ronald_

De bron is het onderzoek van Freek Ruis, uitgewerkt met Derek Walsh. Zie ook www.bierstijlen.nl

Hoppenbrouwers

Citaat van: Ronald_ op 27-05-2014  09:11 uDe bron is het onderzoek van Freek Ruis, uitgewerkt met Derek Walsh. Zie ook www.bierstijlen.nl
En die schrijven wetten voor? (daar doelde ik namelijk op)
Waar hebben ze gevonden hoe 'de wettekst' luidt. En staat daar, minimaal, maximaal en een specificatie van soort gerstemout in?

De site kende ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.