Minimum brouwhoeveelheid

Gestart door Vazoem, 06-05-2014 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem

Beste brouwers!

Ik vroeg me laatst af of er ook een minimum brouwhoeveelheid is die hobbybrouwers over het algemeen hanteren? Ik begrijp dat als je onder de 9-10 liter gaat je veel suikerverlies hebt van je mout en een laag brouwzaalrendement... maar zijn er andere praktische redenen waarom mensen niet in kleinere hoeveelheden brouwen dan dat? Zou 8 liter (1 krat bier) ook kunnen? Of zelfs 4 liter (halve krat bier)?

RobinB


Oscar

Citaat van: Vazoem op 06-05-2014  18:15 uIk vroeg me laatst af of er ook een minimum brouwhoeveelheid is die hobbybrouwers over het algemeen hanteren? Ik begrijp dat als je onder de 9-10 liter gaat je veel suikerverlies hebt van je mout en een laag brouwzaalrendement... maar zijn er andere praktische redenen waarom mensen niet in kleinere hoeveelheden brouwen dan dat? Zou 8 liter (1 krat bier) ook kunnen? Of zelfs 4 liter (halve krat bier)?

Elk volume is theoretisch mogelijk, maar waarom zou je zou klein willen brouwen?  :weetniet: Voor een testje begrijp ik het wel, maar gewoon voor consumptie? Tenzij je 5 brouwsels per week wilt maken.... :brouwen: Normaliter gaan mensen vaak eerder groter brouwen... :). Ik persoonlijk vind 10 liter toch wel het minimum om te brouwen...

Maar ieder zo zijn eigen ding... ;)

Sjaak_Deventer

4 liter of 20 liter, het kost je bijna dezelfde tijd qua brouwen... Het gaat iets sneller, maar niet 5 keer zo snel.

RobinB

Citaat van: Oscar op 06-05-2014  18:25 uIk persoonlijk vind 10 liter toch wel het minimum om te brouwen...

Maar ieder zo zijn eigen ding...  ;)
Inderdaad, ik vind persoonlijk 10 liter het maximum, maar "moest" ca. 15 liter brouwen met mijn Speidel.
Ik wil graag meerdere recepten uitproberen en variëren, zonder dat ik een hele berg bier moet (laten) opdrinken. :)

Oscar

Juist en volumes van 10 liter of meer zijn ook beter reproduceerbaar (over het algemeen)  :)

seed7

Citaat van: RobinB op 06-05-2014  18:31 uIk wil graag meerdere recepten uitproberen en variëren, zonder dat ik een hele berg bier moet (laten) opdrinken. :)

Dat 'probleem' kun je met 10 liter brouwsels ook hebben hoor :(

Ingo ;)

RobinB

Ja, vandaar dat het ook mijn maximum is. ;)
En het komt mooi uit met mijn 9,45 liter kegs.

De-Geert

Misschien moet je eens bij basicbrewing kijken, daar hebben ze nog wel wat videos over kleine batches.

Vazoem

Citaat van: RobinB op 06-05-2014  18:18 uUiteraard kan je (veel) kleiner brouwen, zie ook dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10888.0.html

Ziet er leuk uit dat nanobrouwen Robin! Hoe smaakte het bier uiteindelijk en was 1 liter ook daadwerkelijk gelukt?

Vazoem

Ik was gewoon puur nieuwsgierig wat er allemaal mogelijk is. Kennelijk kun je best laag gaan! Zeker als je inderdaad uiteindelijk wilt experimenteren met recepten is kleinschalig prettiger omdat je dan niet meteen met een grote lading bier opgescheept zit.

RobinB

Citaat van: Vazoem op 07-05-2014  08:44 uZiet er leuk uit dat nanobrouwen Robin! Hoe smaakte het bier uiteindelijk en was 1 liter ook daadwerkelijk gelukt?
Uit mijn hoofd 3 flesjes inderdaad.
Smaak kan ik me weinig van herinneren, was niet mislukt of zo, dat had ik wel onthouden. ;)
Ik geloof dat de eerstejaars tuinhop minder bitter was dan geschat. Daar was het ook een beetje een test voor.

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-05-2014  18:25 uNormaliter gaan mensen vaak eerder groter brouwen... :). Ik persoonlijk vind 10 liter toch wel het minimum om te brouwen...

Ik ben het afgelopen jaar kleiner gaan brouwen. Op die manier kan ik meer brouwsels doen. Nadeel is dat lekkere bieren nog sneller op zijn...
Elk brouwsel kost de nodige inspanning. Ook ik vind dat er een redelijke verhouding hoort te zijn tussen de inspanning en de opbrengst aan bier. De norm van 10 liter vind ik zo gek nog niet. Maar als je tijd in overvloed hebt kan minder ook.

Dirtbag

Ik brouw tegenwoordig meestal 23 á 24 liter, na verliezen twee champagne flessen kom ik zo op drie krat uit. Dit doe ik met de vertrouwde recepten.

Als ik wat bij elkaar mik en experimenteer dan kan ik dat op een 4 liter niveau doen. Nadeel is dan wel dat het filteren en koelen compleet anders gaat als bij mijn "grote" set. Hierdoor zijn de micro's tot dusver altijd nog troebel geweest.

db

seed7

Het leuke van 10 liter in combinatie met mijn weckketels vind ik dat je kunt brouwen met SG's van 1030 t/m 1100 zonder concessies aan volume of maisch dikten te doen. In de kookketel hoeven in feite maar drie streepjes te staan, vul hoogten voor 60 - 90 - 120 minuten koken. Mooi 1 kratje vol en 6 proefflesjes.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.