Brumas BrauEule deskundigen gezocht

Gestart door Vazoem, 02-05-2014 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met de Bumel BrauEule omdat ik misschien interesse heb ervoor te sparen. Mijn broer woont in Duitsland dus die kan er misschien een goedkoop meenemen voor me. Ik zag op internet dat je tegenwoordig ook een 40 liter versie hebt. Mensen die toevallig deze in zijn of haar bezit hebben? Of mensen die met een kleine versie werken die hierover kunnen meepraten?

- Zijn de Brumas gebruikers tevreden met het product?
- Op deze link (http://www.brumas.com/xtcm/product_info.php?products_id=4) staat dat de "Wortpan" (eigenlijk die kookpan toch?) 34L capaciteit heeft. Hoe komen ze dan op een brouwhoeveelheid van 40L? Verdunnen achteraf of zo?
- Krijg je geen oxidatiesmaak door de stoomverwarming of verbranding van het mout?
- Moet je nog roeren in je wortpan tijdens het maischen of gebeurt dit genoeg door het borrelen?
- Wordt het wort naar de wortpan gepompt of gaat dit slimpelweg door zwaartekracht?
- Kun je gemakkelijk slangen aansluiten op de Wortpan om zo te koelen en in een gistvat op te vangen?
- Raakt het koper snel beschadigd en wordt de wortpan snel lelijk door gebruik (want daar betaal je volgens mij ook een flinke prijs voor)?

Een hoop vragen dus ik hoop dat ik mensen niet afschrik. Maar dir forum bevat zoveel slimme/ervaren mensen dat ik dacht het maar gewoon te proberen  :groots:. Alvast dank voor de info!

JasperSlob

Ik heb via Brouwland de workshop 'Brouwen met Brumas' gevolgd en kan je wel mijn ervaringen delen  :).

Citeer- Zijn de Brumas gebruikers tevreden met het product?

Ja, degene waarmee ik in een groep zat hadden al het apparaat en waren er blij mee. Wel vonden ze in vergelijking de braumeister beter en hebben de Brumas voornamelijk gekocht wegens al het mooie koper.

Citeer- Op deze link (http://www.brumas.com/xtcm/product_info.php?products_id=4) staat dat de "Wortpan" (eigenlijk die kookpan toch?) 34L capaciteit heeft. Hoe komen ze dan op een brouwhoeveelheid van 40 liter? Verdunnen achteraf of zo?

Tijdens de workshop hoorde ik dat 34 liter het maximale was wat het apparaat kan doordat de whirlpoolfunctie anders het wort uit de pan slingert.

Citeer- Krijg je geen oxidatiesmaak door de stoomverwarming of verbranding van het mout?

De verwarming met stoom is indirect en daardoor heb je tijdens de maischstappen geen aanbranding. Bij ons was er tijdens de kookstap een heel klein beetje verbranding doordat er een dikke eiwitlaag gevormd was op de bodem.
De oxidatie zal er wel zijn door de stoom injectie maar ze zeiden dat ze geen off flavours opgemerkt hadden in de tijd dat ze de Brumas gebruiken.

Citeer- Moet je nog roeren in je wortpan tijdens het maischen of gebeurt dit genoeg door het borrelen?

Dit gebeurt meer dan genoeg, daar kan je gewoon vanaf blijven.

Citeer- Wordt het wort naar de wortpan gepompt of gaat dit slimpelweg door zwaartekracht?

Na het maischen moet je handmatig het wort naar de kookketel krijgen. als je de pan slim plaatst kan dit met zwaartekracht vanzelf gaan.

Citeer- Kun je gemakkelijk slangen aansluiten op de Wortpan om zo te koelen en in een gistvat op te vangen?

Ja dat gaat vrij makkelijk met siliconen slangen.

Citeer- Raakt het koper snel beschadigd en wordt de wortpan snel lelijk door gebruik (want daar betaal je volgens mij ook een flinke prijs voor)?

Het koper beslaat vrij snel maar de apparaten daar hadden geen krassen terwijl ze ze denk ik wel regelmatig gebruiken.


Nog 1 ding, de Brumas is veel trager in opwarmen dan de BrauwMeister en heel meer 'onhandige' stappen. Als dit niks voor je is zou ik voor de Braumeister gaan.
Wat wel een grote plus is voor de Brumas is het 'whirlpool effect'. Deze werkt echt ongelofelijk goed!


Ik hoop dat je er wat mee kan!

Vazoem

Vele dank! Zeker goed om te weten dat verwarmen veel trager gaat. Ben alvast aan het uitkijken naar opschalingsmogelijkheden en verschil tussen Brumas en Speidel Braumeister is dan zeker goed om in acht te nemen.

JasperSlob

Als je wilt opschalen met een Braumeister dan zou ik er wel rekening mee houden dat in verhouding de 50 liter versie minder verwarmingsvermogen heeft dus als je die een beetje snel wil laten werken dan moet je deze warmte isoleren :)

Vazoem

Mwuah als dat alles is, isoleren klinkt niet al te moeilijk toch?

JasperSlob


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.