Pan isoleren

Gestart door Jeukstaardt, 27-04-2014 18:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Ik gebruik een 28 liter weckpan voor het maischen en koken.
Heeft iemand een tip hoe en waarmee ik deze pan kan isoleren en dat ook kan laten zitten?
Ik brouw op gas, dus brandbestendigheid is niet geheel onbelangrijk.
Ik 'tob' nu met alu folie en een oude slaapzak...Hoe doen jullie dat?

EvdBroek

Ik gebruik 25 mm Armaflex om mijn elektrische weckpan. Over het algemeen kan isolatie niet tegen open vuur.
Je kunt de isolatie natuurlijk wel eventueel gebruiken tijdens het maischen (als je je vuur uit hebt)

jank

Ik gebruik zelf 4 cm steenwol dat wordt gebruikt om buizen en luchtkanalen te isoleren.

EvdBroek

Citaat van: jank op 27-04-2014  18:39 uIk gebruik zelf 4 cm steenwol dat wordt gebruikt om buizen en luchtkanalen te isoleren.
Ik zou geen steenwol gebruiken, daar komen toch altijd vezels van los.

Wolter

Citaat van: Jeukstaardt op 27-04-2014  18:01 uIk gebruik een 28 liter weckpan voor het maischen en koken.
Heeft iemand een tip hoe en waarmee ik deze pan kan isoleren en dat ook kan laten zitten?
Ik brouw op gas, dus brandbestendigheid is niet geheel onbelangrijk.
Ik 'tob' nu met alu folie en een oude slaapzak...Hoe doen jullie dat?

Hoi,

Ik heb van een aantal platen piepschuim (Gewoon een pak bij de bouwmarkt gekocht) een tweedelige mal gemaakt die ik tijdens het brouwen vanaf de zijkant aanbreng en bij elkaar wordt gehouden door een stukje ducktape.  (Aanbrengen duurt enkele seconden)
Het sluit de boel perfect af en ik verlies vrijwel geen warmte. (een paar keer een graad verloren tijdens een rustperiode) De mal sluit de pan aan de zij en bovenkant af. Aan de onderkant is hij open zodat ik de pan gewoon op mijn gasbrander kan laten staan. ( voor mensen die over vuur willen beginnen, mijn gasbrander staat natuurlijk uit tijdens rustperiodes)
De siliconenvoelslang van mijn pt100 kan gewoon in de pan blijven en past door een richeltje in het piepschuim.

Heb de twee delen plaat voor plaat opgebouwd. Eerst in de plaat de vorm van de pan uitgesneden waarna ik deze op elkaar heb geplakt. Een klusje waar ik ong een half uurtje mee bezig ben geweest. (Moet wel speciale lijm gebruiken die geschikt is voor piepschuim)


Eric v B

Hallo Wolter, je verhaal klinkt interessant maar kun je een foto plaatsen? Ik heb nog niet helemaal een beeld wat je bedoelt.

Eric

Jeukstaardt

Klinkt interessant Wolter! Zou je er eens een foto van kunnen uploaden?

Wolter

Citaat van: Eric v B op 27-04-2014  21:26 uHallo Wolter, je verhaal klinkt interessant maar kun je een foto plaatsen? Ik heb nog niet helemaal een beeld wat je bedoelt.

Eric

Hej Eric,

Ik zal er als ik morgen even tijd heb een paar foto's van maken. Je moet je voorstellen dat het een kubus van piepschuim is waarin de vorm van de pan uitgesneden is met een open onderkant die in twee delen om de pan heen gesloten wordt.

gr,
Wolter

Wolter

Citaat van: Jeukstaardt op 27-04-2014  21:39 uKlinkt interessant Wolter! Zou je er eens een foto van kunnen uploaden?

Vill du få bilder på svenska?  ;D

Jeukstaardt

Citaat van: Wolter op 27-04-2014  21:44 uVill du få bilder på svenska?  ;D

bara i holländska är bra ;)

Bennemans

Citaat van: Jeukstaardt op 27-04-2014  23:42 ubara i holländska är bra ;)

om du brun ale men misslyckas

John

Lijkt wel oud Nederlands dialect...

Jacques dit is nog erger dan Engels!

Wolter

Citaat van: John op 28-04-2014  08:12 uLijkt wel oud Nederlands dialect...

Jacques dit is nog erger dan Engels!


Beetje Zweeds op zn tijd houd je wakker zullen we maar zeggen.  ;D
Foto's van mijn piepschuimen doos komen er vanavond op te staan.

ciesvandekwis

Met een flensdeken en alutape kan je perfect isoleren.

Nog veiliger is onderaan een dubbele laag alufolie kleven. Bij mij werkt dit zonder probleem op gas.
Zie foto:
https://www.dropbox.com/s/u04zq1wv6akhiyi/installatie.jpg

Wolter

Citaat van: Eric v B op 27-04-2014  21:26 uHallo Wolter, je verhaal klinkt interessant maar kun je een foto plaatsen? Ik heb nog niet helemaal een beeld wat je bedoelt.

Eric

Citaat van: Jeukstaardt op 27-04-2014  21:39 uKlinkt interessant Wolter! Zou je er eens een foto van kunnen uploaden?

Hier de beloofde foto's.








Op de foto's is niet heel duidelijk te zien dat de binnenkant wel de vorm van de pan heeft waardoor er nergens meer dan een cm of 2 ruimte is. Hij is dus niet vierkant uitgesneden. (Dan zou er teveel loze ruimte zijn waardoor je warmte zal verliezen.)

Eric v B

Bedankt voor de foto's! Kijk, nou wordt het helemaal duidelijk. Goed idee! Ik had van isolatieplaten een kist gemaakt maar die sluit dus niet rondom aan. Met gevolg dat de temperatuur te snel daalde. Dus toen maar weer terug naar de wollen deken in een dekbedovertrek. Dat gaf veel minder temperatuur daling dan de iso kist. Toch eens kijken of ik ook zo iets met de iso platen kan maken. Misschien strookjes snijden en rondom de pan bevestigen... :denken:

seed7

Citaat van: Wolter op 28-04-2014  20:23 unergens meer dan een cm of 2 ruimte is.

Mooi, nergens aansluitend en een dun luchtlaagje. De lucht is een goede isolator (slechte geleider) en de metalen pan een slechte straler. Enige (sub)optimalisatie zou het met alufolie beplakken van de binnenkant van je isolator zijn, thermosfles-idee.

Ingo

Jeukstaardt

Prachtige oplossing! Alleen hoe flik je dat. Die platen zo uitsnijden zodat je maar heel weinig ruimte rondom de pan houdt?

jank

Steenwol voor isoleren van luchtkanalen zit  aluminium folie op
http://www.mijnalbum.nl/Album=TYU47TDR#QWB6OWCU

Jeukstaardt

Zat niet op te letten, effe teruggelezen...

jank

Jeukstaardt kijk eens op mijn album

Jeukstaardt

Ziet er prima uit!

jank

Steenwol zit op rol 1 m breed en je hebt plakband van aluminium daar kun je het lekker strak er omheen plakken.
Het is te koop 1 2 3 4 5 6 7 8 cm dikte.


Als ik hem zeg maar hem op 70 ºC breng is hij de andere dag om 11 's morgens nog 45 ºC.



Wolter

Citaat van: seed7 op 28-04-2014  21:47 uMooi, nergens aansluitend en een dun luchtlaagje. De lucht is een goede isolator (slechte geleider) en de metalen pan een slechte straler. Enige (sub)optimalisatie zou het met alufolie beplakken van de binnenkant van je isolator zijn, thermosfles-idee.

Ingo

Hier had ik in eerste instantie ook aan gedacht. Heb ik alleen (nog) niet gedaan omdat ik tijdens de rust vrijwel geen temperatuur verlies heb.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.