ONK 05 B1 - Middelsluis Rauch Lager

Gestart door Rob van der Jagt, 31-05-2005 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van der Jagt

Heren forumianen,

Bij deze mijn winnende recepten in de B-klasse.
Ik gebruik geen Promash dus misschien wil iemand dit recept omzetten voor diegenen die dat wel doen.
Als je er meer over wilt weten hoor ik het graag.

Middelsluis Rauchlager – SG 1044/1010 – ca. 70 EBC – 30 EBU

25 liter brouwwater, 4 liter spoelwater
 
1400 gr   (32%)   Pilsmout 3 EBC
200 gr   (5%)   Cara 120 EBC
110 gr   (3%)   Zwartmout  1100 EBC
2600gr   (63%)   Rauchmout Weyermann 3 EBC
--------- +
4310 gr   (100%)   

22 gr Galena Hopbloemen (12% alfazuur) (berekend op 22 liter wort na koken)
Wyeast #2206 Bavarian Lager (ondergist)

maischschema
53 gr - 15 min, 63 gr - 40 min, 73 gr - 20 min, afmaischen bij 78 gr
opwarmtijd ca. 1,5 gr per min

Na spoelen ca. 25 liter
60 minuten koken, Early hopping (al voor het koken toegevoegd)
Na koken ca. 22 liter, eind SG 1044
 
In gistvat ca. 21 liter, gist zonder giststarter toegevoegd. Hoofdgisting onder waterslot 10 dagen bij 14 gr (slaapkamer)

Edgar

Misschien doe ik iets verkeerd, maar ik krijg een andere kleur en een andere bitterheid als ik de waarden invul die hier staan. Ik heb er een plaatje van gemaakt; het SG 1039 is voor het koken, als het volume naar 22 l is ingedampt is het SG 1044. Ik denk dat ik iets mis maar ik zie zo snel niet wat.

[edit] Het plaatje dat hier stond klopte niet. Dit zou beter moeten zijn.

Rob van der Jagt

Hallo Edgar,

Ik gebruik altijd bijgaand excel-hulpje voor de hopberekening, misschien dat daar een afwijking in zit t.o.v. ProMash.

De afwijking in de kleur zie ik ook niet direct. Ik stuur niet echt op kleur maar mijn Rauch is qua kleur vergelijkbare met een bokbier, dus zeker > 60 EBC.

groet,  Rob.

Edgar

Hoewel 19 EBU nogal laag is, en dus minder waarschijnlijk, lijkt het Promash systeem me toch nauwkeuriger. Jouw Excel sheet houdt bijvoorbeeld geen rekening met SG en kooktijd.

En wat vind je dan van de voorbeeld-kleur die te zien is op het schermpje (dat kleine rechthoekje)? Komt die overeen? 60 EBC is toch wel een pikdonker bier! Volgens -alweer- Promash ligt een bok tussen de 28 en de 59. Misschien hanteer je een andere schaal of schalen, daar lijkt het op wat mij betreft.

Hoe dan ook, er blijkt uit dat gepuzzel met cijfers maar betrekkelijk weinig invloed heeft op de kwaliteit van het bier.

Rob van der Jagt

Smaak staat inderdaad voorop. Toch intrigeert het me wel om de cijfertjes in overeenstemming te krijgen met wat ik proef en zie.
Ik ga me maar eens verdiepen in Promash of een dergelijke standaard BrouwHulp.

Edgar

Promash heeft een gratis proefperiode, waarmee je goed kennis kunt maken met het programma. Er is ook Adrie's BrouwHulp, een zeer uitgebreid Excel werkboek dat je op zijn site kunt vinden.

Pallieter

Hallo Rob,

Volgens mij is het bitterrendement in je exelformule te hoog verander dit in 20% ipv 25% en je zal korter in de buurt komen als je het in Promash intikt.
                                   Groeten,
                                       Jan

Edgar

Voor de 6 mensen die het al gedownload hadden: Het hier eerder door mij geplaatste Promash .rec-bestand klopte niet. Het juiste recept staat nu bij Rob's eerste berich geplaatst.


Excuus Rob.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.